×
×

یادداشت از آمن خادمی

  • کد نوشته: 45539
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۰ام آذر ۱۳۹۲
  • ۰
  • این روزها شاهد لغو کنسرت های بی شماری به ویژه در شهرستان های هستیم؛به گونه ای که بسیاری از تهیه کنندگان رغبتی برای برگزاری کنسرت در این شهرها را ندارند و ترجیح می دهند در تهران کنسرت خود را بدون دردسر برگزار کنند.

    یادداشت از آمن خادمی
  • آمن خادمی

    آمن خادمی

    آمن خادمی: این روزها شاهد لغو کنسرت های بی شماری به ویژه در شهرستان های هستیم؛به گونه ای که بسیاری از تهیه کنندگان رغبتی برای برگزاری کنسرت در این شهرها را ندارند و ترجیح می دهند در تهران کنسرت خود را بدون دردسر برگزار کنند.

    لغو کنسرت های موسیقی حتی دامنگیر بزرگان قوم موسیقی نظیر حسین علیزاده،محمدرضا لطفی و …نیز شده و اعتراض آنها نیز راه به جایی نبرده است و حتی صدور مجوز از مرکز و توصیه مقامات سیاسی و فرهنگی نیز نتوانسته راهگشای این اتفاق ناخرسند باشد.

    شهرستانها برای خود قوانین خاص و نانوشته ای دارند که حتی مسئولان مرکزی هم قادر به تغییر دادن آنها نیستند.در این میان چه راهی برای حضور گروههای موسیقی و هنرمندان وجود دارد؟آیا یک تهیه کننده برای دفعات متوالی می تواند در شهری سرمایه گذاری کند که در آن امنیتی و تضمینی برای برگزاری کنسرت در آن نباشد؟اگر اینگونه است پس چرا کسی دیگر حاضر نیست برای برگزاری کنسرت در شهرهایی مثل مشهد،دزفول،شوشتر،اردبیل و …. اقدام کند؟

    اصولا یک تهیه کننده – حتی قبل از اینکه مطمئن شود که آیا کنسرتش برگزار می شود- باید هزینه هایی چون سالن کنسرت ،اماکن، گروه صدابرداری،فروش بلیت،تمرین گروه و هزینه های مربوط به آن را بپردازد و اگر این کنسرت لغو شود جدا از اینکه تمام این هزینه برنمی گردد بلکه سرمایه معنوی یک گروه که شش ماه برای یک اجرا زحمت کشیده اند نیز از بین می رود.

    از طرفی مخاطبان این برنامه های فرهنگی در شهرستان نیز ضرر می کنند؛چرا که به مرور سطح فرهنگی آن منطقه در مقایسه با مناطق اطراف رشد نخواهد کرد و راه برای بسیاری از مراودات فرهنگی نیز بسته خواهد شد.به فرض مثال بسیار دیده ایم شهرهایی با قدمت زیاد، که به واسطه پایین بودن سطح فرهنگی مردم آن نتوانسته اند جایی برای حضور توریست ها را در دل خود باز کنند. متاسفانه این روند در دراز مدت راه توسعه اقتصادی و اشتغالزایی برای دایر کردن بسیاری از بنگاههای کاریابی را نیز از بین می برد.

    این روزها اغلب کالاهای ضروری و غیر ضروی از مزایای بیمه برخوردارند و لازم است برای برنامه های فرهنگی به فکر راه اندازی موسسه ای برای بیمه فرهنگی باشیم تا تهیه کننده ها با خیال راحت در امور مختلف فرهنگی سرمایه گذاری کنند.
    داشتن یک موسسه بیمه فرهنگی این امکان را به تهیه کننده می دهد تا در شهرهای مختلف برنامه ریزی داشته باشد و در صورت لغو کنسرت یا هر برنامه ای بتواند خسارتها را از بیمه گذار دریافت کند.

    البته راه اندازی این موسسه نیازمند همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد و تعامل بالای این موسسه با اداره های ارشاد شهرهای مختلف است.

    https://musiceiranian.ir/?p=45539
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *