×
×

آغاز دوره دوم لغو کنسرت ها

  • کد نوشته: 78970
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۳ام خرداد ۱۳۹۴
  • ۲ دیدگاه
  • لغو گسترده کنسرت ها  در سال گذشته باعث نگرانی ها و موضع گیری های فراوانی از سوی وزارت فرهنگ شد اما با وجود همه این اعتراضات، بسیاری از نهاد ها همچنان در سال ۹۴ همچنان بی توجه به مجوزهایی که وزارت فرهنگ صادر می کند، به بهانه های مختلف از برگزاری کنسرت ها جلوگیری می […]

    آغاز دوره دوم لغو کنسرت ها
  • b34be5a6-dae4-4fcf-b9c9-2d7c66707d4eلغو گسترده کنسرت ها  در سال گذشته باعث نگرانی ها و موضع گیری های فراوانی از سوی وزارت فرهنگ شد اما با وجود همه این اعتراضات، بسیاری از نهاد ها همچنان در سال ۹۴ همچنان بی توجه به مجوزهایی که وزارت فرهنگ صادر می کند، به بهانه های مختلف از برگزاری کنسرت ها جلوگیری می کند؛ به گونه ای که در هفته گذشته کنسرت کیهان کلهر، گروه چیسی کینگز فامیلی ، پروزا همای و وحید تاج لغو شدند و دوره دوم لغو کنسرت ها در دولت یازدهم توسط نهادهایی غیر از وازرت فرهنگ و ارشاد را رقم خورد.

    ۲۰ خرداد، خبری مبنی بر لغو کنسرت همای منتشر شد با این عنوان که؛ کنسرت همای که قرار بود پس از هشت سال؛ در تالار وزارت کشور روی صحنه رود و بلیت‌های این کنسرت نیز در مدت کوتاهی به اتمام رسیده بود؛ به دستور مقام قضایی لغو شده است.با زمانی تقریبا یکی دو روزه قبل از این اتفاق، برای کنسرت کیهان کلهر از سوی اداره اماکن مجوز صادر نشد تا اجرای این کنسرت هم با در بسته روبرو شود.
    کنسرت کلهر قرار بود با همراهی گروه «بروکلین رایدر» انجام شود، در پی لغو این کنسرت کیهان کلهر در اظهار نظری گلایه آمیز گفت: تا زمانی‌ که هنر ایران گروگان زورگیری و زورآزمایی جناح‌های سیاسی است، بنده از انجام هرگونه فعالیت در ایران خودداری خواهم کرد.

    کلهر سال‌ها برای شناساندن موسیقی ایرانی به غیر ایرانی‌ها تلاش بسیاری کرده‌است، همکاری وی با هنرمندان هندی از جمله «شجاعت حسین خان» (غزل) و یا با کوارتت کرونوس (Kronos Quartet) جاده ابریشم)، یویوما و ارکستر فیلارمونیک نیویورک او را به هنرمندی جهانی تبدیل کرده‌است و شنوندگان زیادی در بین غیرایرانی‌ها دارد.

    اماکن با هر کنسرتی که در آن یک گروه‌ خارجی باشد، مخالف است
    پیروز ارجمند، مدیر کل دفتر موسیقی وزارت ارشاد پس از لغو این کنسرت در گفتگویی گفت: اداره اماکن با برگزاری هر کنسرتی که در آن یک گروه‌ خارجی به ایران آمده باشد، مخالف است.

    او در پاسخ به این سوال که حال علاوه بر حضور گروه‌های «دلواپسان»، فرمانداری‌ها، اداره‌ ارشاد شهرستان‌‌ها و… هنرمندان عرصه‌ی موسیقی باید با این مشکل جدید چه برخوردی داشته باشند، گفت: ای کاش کسانی که نگران برگزاری کنسرت با مجوزهای رسمی و با وجود دقت ما در شئون کشور هستند، این نگرانی را در را‌ه‌های درست‌تری به خرج می‌دادند و به این نکته توجه می‌کردند که وزارت ارشاد، خود دقت فراوانی روی تمام موارد یک کنسرت از جمله شعر، موسیقی و غیره دارد.

    وظیفه نیروی انتظامی تامین امنیت اماکن است و مسئولیت مجوز کنسرت با آن‌ها نیست
    حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ پس از مشکلات به وجود آمده در مورد برگزاری کنسرت کیهان کلهر و همای با اشاره به اینکه صدور و لغو مجوزها تنها به عهده این وزارتخانه است، گفت: ما به نیروی انتظامی به عنوان نهادی امنیتی و همچنین نهادی قضایی نیازمندیم و به آن‌ها احترام می‌گذاریم. اما گاهی این سوال به وجود می‌آید که آیا آنها مسئول لغو یا صدور مجوز هستند که باید بگویم خیر؛ به هیچ وجه آن‌ها چنین مسئولیتی ندارند. وظیفه نیروی انتظامی تامین امنیت اماکن است و مسئولیت مجوز کنسرت با آن‌ها نیست. ما ضمن اینکه از همکاری و زحمات نیروی انتظامی بسیار ممنون هستیم؛ امیدواریم که همکاری‌های خود را صمیمانه‌تر انجام دهند تا مسائل موجب بدبینی مردم نشود. باز هم تاکید می‌کنم که نیروی انتظامی هیچ مسئولیتی در قبال صدور، تایید و یا لغو مجوزها ندارد و صرفا قرار است برای برگزاری بهینه کنسرت در شرایط امن به ما کمک کنند.

    سخنگوی ارشاد با اظهار بی‌اطلاعی از علت مخالفت اماکن با برگزاری کنسرت کیهان کلهر؛ گفت: وزارت ارشاد درباره محتوای کنسرت نظر می‌دهد، سایر دستگاه‌ها شرایط عمومی فرد را می‌سنجند اما نیروی انتظامی وظیفه تامینی دارد و درباره امنیت مکان برگزاری کنسرت اظهارنظر می‌کند. ما خبر نداریم که نیروی انتظامی با شخص آقای کلهر مشکل دارد یا مکان برگزاری کنسرت! اگر مسئله شخص ایشان و صلاحیت‌های فردیشان باشد که طبیعتا وظیفه آن به عهده نیروی انتظامی نیست اما اگر بحث محیط کنسرت است؛ که باید شواهدی ارائه کنند که وزارت ارشاد هم متقاعد شود محیط مناسب نیست و مطمئن باشید که خود ما هم برنامه را به جای دیگری منتقل می‌کنیم اما اگر دلیلی برای این کار وجود نداشته باشد؛ مطمئن باشید چنین برخوردهای هزینه‌‌هایی را در پی خواهد داشت.

    ممانعت از ادامه کنسرت جیپسی کینگز فامیلی و مخالفت با برگزاری کنسرت وحید تاج نیز از جمله موارد دیگری هستند که نیروی انتظامی با وجود داشتن مجوز با برگزاری آنها مخالفت کرده است.

    حضور گروه معتبری همچون جیپسی کینگز در ایران به تنهایی می تواند به پر شور ساختن و اعتلای فرهنگ و هنر کشور کمک کند اما متاسفانه این کنسرت در عین ناباوری لغو شد.

    مسئله مهمی که وجود دارد این است که مقامات کشوری به عناوین مختلف مخالفت خود را با این گونه برخوردهای سلبی اداره اماکن ابراز داشته اند اما نیروی انتظامی بی توجه به این مخالفت ها همچنان به بهانه های مختلف به اقدامات خود در این زمینه ادامه می دهد.

    تلاش دولت برای قانونمند بودن فعالیت های فرهنگی
    یکی دیگراز مقامات مهم کشوری که در روزهای گذشته نسبت به این اقدامات اداره اماکن واکنش نشان داده محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه است که ۲۰ خرداد در آیین افتتاح ارکستر ملی حضور داشت، او در مورد لغو کنسرت ها گفت: تمام تلاش دولت بر این است که همه برنامه های هنری و فرهنگی در کشور به شکلی قانون مند و مطابق با مقررات کشور برگزار شود و این مهم ترین نکته است که مدیران فرهنگی دولت یازدهم نیز به آن اعتقاد کامل دارند.

    در حاشیه همین مراسم، علی مرداخانی، معاون هنری وزیر فرهنگ با اشاره به شیوه نامه مشترکی که قرار بود طی ماه های گذشته بین نیروی انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون نحوه برگزاری کنسرت های موسیقی امضا شود، توضیح داد: قرار بود شیوه نامه ای تنظیم شود که بر اساس آن همه اتفاقاتی که در این حوزه شکل می گیرد وضعیت منظمی پیدا کند و همه در جریان فعالیت های کاری یکدیگر قرار بگیرند که به زودی انجام می شود.

    وی درباره سوءاستفاده رسانه های بیگانه از اخبار لغو برخی از کنسرت ها نیز گفت: به زودی اتفاقات بسیار خوبی در رسیدن به یک فضای مناسب در جهت تعامل سه قوه و رفع برخی مشکلات که ناشی از ناهماهنگی است، رخ خواهد داد.

    وقتی لغو سه کنسرت همزمان به معنای ناهماهنگی است!
    معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره لغو کنسرت کیهان کلهر، پرواز همای و وحید تاج نیز بیان کرد: کنسرت آقای تاج به دلیل اعلام سه روز عزای عمومی در رشت به موجب درگذشت یکی از مسئولان استان لغو شد. درباره کنسرت پرواز همای هم هماهنگی های لازم انجام گرفته بود اما به هر حال طبیعی است که در این مسائل مقداری ناهماهنگی هایی وجود دارد و ما مذاکره می کنیم که این مسایل را طوری حل کنیم.

    نیروی انتظامی حافظ حرمت مجوزهای داده شده باشد
    به گزارش ایسکانیوز، در همین راستا، حسام الدین آشنا، مشاور فرهنگی حسن روحانی که او نیز در آیین بازگشایی ارکستر ملی حضور داشت در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایسکانیوز گفت: لغو هر مجوز قانونی یعنی باز کردن راه برای موسیقی زیرزمینی، موسیقی غیرقانونی و موسیقی های هنجار شکن.

    او در مورد مقابله دولت با لغو غیرقانونی مجوزها گفت: در مقابل کسانی که بدون استناد به مواد قانونی و با تفسیرهای خود خوانده و سلیقه ای از برخی نقل قول ها یا برخی مواد آیین نامه ها باعث می شوند که مردم احساس کنند که از حداقل بهره مندی لازم از توان هنری هنرمندانشان برخوردار نیستند حتما مقابله می کنیم، منتها مقابله دولت مقابله سلبی نیست بلکه یک مقابله اثباتی است.

    حسام الدین آشنا ابراز امیدواری کرد: امیدواریم که اتفاقات به گونه ای رقم بخورد که نیروی انتظامی حافظ حرمت مجوزهای داده شده باشد.

    او از نیروی انتظامی خواست تا وضعیت جدید کشور را درک کند و ادامه داد: حتما هماهنگی های بیشتری با فرماندهی جدید نیروی انتظامی که رویکردهای مناسبی را در ابتدای کار خودشان اعلام کردند اتفاق خواهد افتاد و ما امیدوار هستیم که نیروی انتظامی هم وضعیت جدید کشور را به خوبی درک کند.

    او در پاسخ به این مسئله که؛ افرادی که کنسرت ها را لغو می کنند خود را فقط مجری قانون می دانند و به دستورات عمل می کنند، گفت: بهتر است آن کسانی که این بیانیه ها را می دهند یا این بیان ها را می کنند کمی بیشتر با مسئولان بالادست خود صحبت کنند.

    آشنا در پاسخ به این سوال که؛ آیا شما کسانی را که این بیانیه ها را صادر می کنند می شناسید؟ گفت: من فکر می کنم که لازم است تا بعضی ها به بیانات فرماندهان بالادست خود دقت بیشتری کنند زیرا سوگیریی هایی که برخی از افراد در نیروی انتظامی دارند تناسبی با وضعیت جاری کشور ندارد.

    استناد وزیر فرهنگ به فتاوی رهبری درباره موسیقی

    بر اساس گزارش ایسکانیوز، اسفند ماه ۹۳ علی جنتی، وزیر فرهنگ در اظهاراتی تندی درباره لغو کنسرت ها گفته بود: معنی ندارد در جایی مقامی قضایی پیدا شود و جلوی اجرای موسیقی و برگزاری کنسرت را بگیرد.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: متاسفانه جریان ضد هنری که به خصوص در مسئله موسیقی و کنسرت ها به راه افتاده است و کارشکنی می کند عناصری هستند که با اتکا به ارزش های دینی مخالفت می ورزند.

    وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نظرهای مختلف علما درباره موسیقی اشاره کرد و گفت: برخی اصولا ممکن است موسیقی را به طور کلی حرام بدانند اما باید بدانیم که اینجا حکومت اسلامی است و در راس آن ولی فقیه قرار دارد.

    جنتی افزود: در بین روحانیت هیچ شخصیتی را نمی شناسیم که به اندازه مقام معظم رهبری فیلم و موسیقی بشناسد و به اندازه ایشان رمان و ادبیات بخواند.با وجود این صحبت ها اما دامنه لغو مجوزها به سال ۹۴ هم کشیده شد و باز هم طیف های مختلف فرهنگی را وادار به موضع گیری کرد.

    با دیدن این اتفاقات عجیب و غریب که تمامی ندارند سوال های زیادی به وجود می آید که پیدا کردن جوابشان، هم آسان است هم بسیار سخت؛ آیا دولت برای بهبود اوضاع فرهنگی کشور تلاشش را تنها در حد اظهار نظر محدود می کند و برای رفع این معضل تصمیم به اقدام جدی تری ندارد؟! لغو کنسرت ها در این دو سال بیشتر از هشت سال دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد شده، آیا محتوای موسیقی ایرانی در مدت دو سال اخیر این قدر تغییر کرده که شنیدن آن توسط مردم برای برخی هراس انگیز است؟ شاید پاسخ های جدی به این سوال ها در عملکرد دولت برای بهبود اوضاع فرهنگی و هنری کشور موثر باشد.

    https://musiceiranian.ir/?p=78970
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *