×
×

بانوان موسیقیدان بازهم باید منتظر بمانند

  • کد نوشته: 55901
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۶ام خرداد ۱۳۹۳
  • ۲ دیدگاه
  • بانوان موسیقیدان بازهم باید منتظر بمانند. اولین برنامه‌ای که می‌ر‌فت پس از شش‌سال باردیگر زنان موسیقیدان را گردهم آورد، با اماواگرهایی روبه‌رو شد و «جشنواره موسیقی بانوان» که قرار بود از ۲۴خرداد در تالار وحدت آغازبه‌کار کند، لغو شد.
    +چرا ساز جشنواره موسیقی بانوان کوک نشد؟

    بانوان موسیقیدان بازهم باید منتظر بمانند
  • لغو جشنواره موسیقی بانوان

    لغو جشنواره موسیقی بانوان

    سحر آزاد: بانوان موسیقیدان بازهم باید منتظر بمانند. اولین برنامه‌ای که می‌ر‌فت پس از شش‌سال باردیگر زنان موسیقیدان را گردهم آورد، با اماواگرهایی روبه‌رو شد و «جشنواره موسیقی بانوان» که قرار بود از ۲۴خرداد در تالار وحدت آغازبه‌کار کند، لغو شد. جشنواره موسیقی بانوان که بعدا عنوان «جشنواره» از نام آن حذف شد اما همچنان در رسانه‌ها با نام جشنواره معرفی شد، قرار بود از ۲۴خرداد تا دوم تیر با حضور ۱۱گروه در تالار وحدت برگزار شود. حتی نشست خبری آن ۱۹خرداد برگزار و نام گروه‌های شرکت‌کننده اعلام شد با این‌حال زمانی که بانوان برای دیدن اولین اجرای این جشنواره در بعدازظهر ۲۴خرداد به تالار وحدت مراجعه کردند با لغو کنسرت‌ها مواجه شدند. سهیلا پورگرامی، سرپرست گروه «آوای مهربانی» که قرار بود اولین برنامه را روی صحنه ببرد، در مورد لغو کنسرت و صدمه‌ای که به اعضای گروهش وارد آمده است، گفت: «من از ابتدا هم موافق اجرای این برنامه نبودم و به‌نظرم زمان مناسبی برای این کار نبود با این‌همه به‌دلیل کارآفرینی و حمایت از جوان‌ها در این برنامه شرکت کردم.»او ادامه داد: «از صبح روز ۲۴خرداد من به‌همراه اعضای گروه وارد تالار وحدت شدیم و شروع به تمرین کردیم. با اینکه به ما گفتند برنامه لغو شده است اما من گفتم تا زمانی که دبیر اجرایی این خبر را اعلام نکند باید انضباط خود را حفظ کنیم تااینکه ساعت۱۴ لغو برنامه از سوی برگزارکنندگان اعلام شد.» پورگرامی با انتقاد از وضعیت اطلاع‌رسانی و نبود پوستر و بیلبورد در سطح شهر گفت: «چندروز پیش از آغاز کنسرت‌ها، خانم فاطمی که مدیر جشنواره بود گفت که تنها چند بلیت فروش رفته است. حتی آنها از من انتظار داشتند در زمینه بلیت‌فروشی هم فعالیت کنم. فکر می‌کنم یکی از دلایل انتخاب گروه‌هایی مانند ما هم این بود که خودمان بتوانیم سالن را پر کنیم. من هم برای آنکه آبروی برنامه حفظ شود شروع به اطلاع‌رسانی کردم اما مخاطبانم حتی از برگزاری این برنامه اطلاع نداشتند.»

    مدیر گروه «آوای مهربانی» در مورد تبعات لغو کنسرت‌ها ابراز کرد: «خیلی از اعضای گروه، مرخصی گرفته بودند یا برنامه‌های خود را در آموزشگاه‌ها لغو کرده بودند تا بتوانند در تمرینات حضور داشته و اجرای خوبی داشته باشند. وقتی کنسرت ما لغو شد تاجایی که می‌توانستیم به مخاطبان اطلاع دادیم اما برخی از آنها از پشت درهای تالار وحدت به ما زنگ ‌زدند و ‌گفتند نمی‌دانستند برنامه لغو شده است. وقتی هم تعداد مراجعه‌کنندگان زیاد شد روی در تالار وحدت نوشتند، به‌لحاظ مسایل فنی کنسرت لغو شده است. متاسفانه بی‌تجربگی باعث شد کارها درست پیش نرود و گروه من متوجه ضرر شد.»

    از سوی دیگر پیروز ارجمند، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد در مورد تغییر و حذف عنوان جشنواره از این برنامه  گفت: «جشنواره تعریف خاص خود را دارد و این برنامه به غیر از اینکه موسیقی بانوان، فصل مشترک اجراهایش بود، مناسبت، موضوع یا پیوستگی خاصی برای جشنواره‌شدن نداشت و تنها تعدادی اجرای پشت‌سرهم موسیقی بود.»

    او عنوان کرد: «موسسه آوای حنانه در آذر۹۲ طرح اولیه را به دفتر موسیقی ارایه کرد که البته من در آن زمان مدیر دفتر موسیقی نبودم اما این طرح مورد موافقت قرار گرفت تا اینکه در ۲۰فروردین۹۳ اولین تقاضای رسمی این موسسه به دفتر موسیقی رسید و ما هم پس از بررسی گروه‌ها در تاریخ ۳۱ اردیبهشت مجوز را صادر کردیم.»

    ارجمند افزود: «مدتی بعد، این موسسه تقاضای تغییر برخی از گروه‌ها را داد و پس از بررسی مجدد گروه‌هایی که تغییر کرده بودند، مجوز را در تاریخ ۱۸خرداد صادر و سعی کردیم بیشترین تلاش خود را برای برگزاری این برنامه انجام دهیم.»

    همچنین کامران همت‌پور، دبیر و از بانیان برگزاری اجرای موسیقی بانوان نیز با تایید اینکه دفتر موسیقی و معاونت هنری از برگزاری این برنامه حمایت زیادی کرده است، در توضیح دلیل لغو جشنواره گفت: «این کنسرت‌ها به زمان دیگری که احتمالا بعد از ماه مبارک رمضان خواهد بود، موکول می‌شود. ما هشت‌ماه به‌دنبال برگزاری این اجراها بودیم اما به‌دلیل کم‌بودن فرصت برای اطلاع‌رسانی و کم‌فروخته‌شدن بلیت‌ها ترجیح دادیم برنامه در زمان دیگری اجرا شود تا بتوانیم اجراهای شایسته‌ای برای بانوان برگزار کنیم.»

    او در مورد اینکه مجوز برگزاری این برنامه، ۱۸خرداد صادر شده و آنها فرصت لازم را برای اطلاع‌رسانی داشته‌اند، اظهار کرد: «مجوز تبلیغات در سطح شهر مانند بیلبوردها و برخی از رسانه‌ها باید از سوی اداره تبلیغات و اطلاع‌رسانی وابسته به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد صادر شود که این مجوز ۲۴خرداد صادر شد و به دلیل نبود فرصت کافی در اطلاع‌رسانی و تبلیغات نتوانستیم بلیت کافی بفروشیم. البته قرارداد ما با گروه‌ها پابرجاست و برنامه مفصل‌تری با حضور پیشکسوتان برگزار خواهیم کرد.»

    هرچند که همت‌پور وعده برپایی این برنامه را پس از ماه مبارک رمضان داده است اما لغو جشنواره‌ای که تمام مقدمات آن انجام شده بود، برپایی دوباره آن را در زمانی دیگر، با تردید روبه‌رو می‌کند.

    https://musiceiranian.ir/?p=55901
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *