×
×

در گفت‌وگو با رهبر ارکستر سمفونیک ایران مطرح شد

  • کد نوشته: 48432
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۹ام بهمن ۱۳۹۲
  • ۰
  • به اعتقاد عضو هیأت انتخاب جشنواره موسیقی فجر از اول اسفند ماه که جشنواره به پایان می‌رسد تا بهمن ماه سال بعد و آغاز یک جشنواره دیگر زمان هست تا بتوان گروه‌ها و هنرمندان را جذب کار و تمرین کرد. نادر مرتضی پور، رهبر ارکستر سمفونیک ایران و استاد دانشگاه هنر و موسیقی، عضو هیئت […]

  • به اعتقاد عضو هیأت انتخاب جشنواره موسیقی فجر از اول اسفند ماه که جشنواره به پایان می‌رسد تا بهمن ماه سال بعد و آغاز یک جشنواره دیگر زمان هست تا بتوان گروه‌ها و هنرمندان را جذب کار و تمرین کرد.

    نادر مرتضی پور، رهبر ارکستر سمفونیک ایران و استاد دانشگاه هنر و موسیقی، عضو هیئت انتخاب در بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در بخش موسیقی کلاسیک غیر ایرانی است.

    وی در باره آثار ارسال شده به این دوره از جشنواره موسیقی فجر گفت:  امسال جدا از آثار ارسالی از گروه‌ها و هنرمندان تهرانی از سایر شهرها هم مانند کرمان و هرمزگان قطعاتی به جشنواره ارسال شد. گروه‌های قدیمی‌تری هم در جشنواره امسال حضور داشتند که نشان دادند تجربه این سال‌ها بر سطح کارهایشان اثر مثبت گذاشته است.

      او در ادامه درباره ملاکهای انتخاب آثار برگزیده گفت: تمامی آثار ارسال شده به دقت بررسی می‌شوند تا بهترین‌های آنها انتخاب شوند. برای انتخاب بین قطعات فرستاده شده فاکتورهای مختلفی در نظر گرفته می‌شود؛ کوک بودن سازها، همنوازی و هماهنگ نواختن اعضای گروه، رعایت دینامیک، بیان درستی از قطعه موسیقی انتخاب شده و از آنچه که هدف اصلی آهنگساز بوده، تکنیک گروه و قابلیتهای فردی و اجرایی گروه ، مواردی هستند که مورد توجه قرار می‌گیرند.

    مرتضی پور پرورش گروه‌های موسیقی حرفه‌ای‌تر را مستلزم پیگیری‌های مداوم و تلاش برای کشف استعدادهای جدید دانست و بیان کرد: از اول اسفند ماه که جشنواره به پایان می‌رسد تا بهمن ماه سال بعد و آغاز یک جشنواره دیگر زمان هست تا بتوانیم گروه ها و هنرمندان را جذب کار و تمرین کنیم، این امر به خصوص در شهرستان‌ها لازم الاجراست.

    وی ادامه داد: دبیرخانه جشنواره می‌تواند در این فرصت گروه‌های مختلف را شناسایی کند و با حداقل پنجاه گروه داوری آنها را پله پله برای شرکت در جشنواره‌ها آماده کند. در شهرهایی که امکانات کمتری دارند هنرمندان با پیگیری مسئولین می‌توانند فضای حرفه‌ای‌تری را تجربه کنند.

    مرتضی‌پور گفت: برای پیشرفت شرایط موجود می‌توان به مرکز استان‌ها سفر کرد و هنرمندان، وضعیت و آثارشان را مورد بررسی قرار داد.  مدتی پیش قرار شد گروه‌هایی از کرج به تهران بیایند که من و سیاوش ظهیرالدینی جلسه‌ای برگزار کردیم تا کار این گروه‌ها را بررسی کنیم اما حقیقت امر این است که با یک یا دو جلسه نمی‌توان شاهد تاثیرات عمیقی بود.

    این آهنگساز تاکید کرد: من شخصا داوطلب هستم که با همکاری سازمان‌ها این فعالیت‌ها را انجام دهیم. گاهی بین آثار فرستاده شده از جانب گروه‌های جوان می بینیم که انتخاب نادرست قطعه باعث پایین آمدن جلوه کار گروه می‌شود در صورتی‌که اگر اساتید در کنار هنرمندان کم تجربه حضور داشته باشند جدا از آموزش هنرمندان جوان، سطح کیفی قطعات بالاتر خواهد رفت و آثار، هوشمندانه‌تر انتخاب خواهند شد.

    وی گفت: هنر موسیقی از گسترده‌ترین و  پیچیده‌ترین هنرهاست، سازماندهی کردن و برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف والا در این عرصه تنها به وسیله افرادی امکان پذیر است که با موسیقی و فضای غالب بر آن آشنایی داشته باشند و مشکلات موجود را بشناسند.

    گفتنی است بیست و نهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر ۲۴ بهمن تا یکم اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=48432
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *