×
×

تشکر از صداوسیما

  • کد نوشته: 45460
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۸ام آذر ۱۳۹۲
  • ۰
  • حسین قوامی (فاخته) فرزند رضاقلی قوامی و یکی از اولین خوانندگان دوره جدید موسیقی ایرانی به شمار می‌رود. استاد حسین قوامی هنرمند نامدار موسیقی اصیل ایرانی بیش از نیم قرن به موسیقی ایرانی خدمت کرد و همواره از مقام والایی برخوردار بود. از ویژگی‌های وی آن است که شعر را آنچنان واضح می‌خواند که هر […]

  • حسین قوامی (فاخته) فرزند رضاقلی قوامی و یکی از اولین خوانندگان دوره جدید موسیقی ایرانی به شمار می‌رود. استاد حسین قوامی هنرمند نامدار موسیقی اصیل ایرانی بیش از نیم قرن به موسیقی ایرانی خدمت کرد و همواره از مقام والایی برخوردار بود. از ویژگی‌های وی آن است که شعر را آنچنان واضح می‌خواند که هر شنونده‌ای می‌توانسته شعر را بفهمد، احساس کند و به آن علاقه‌مند شود.

    چندی پیش مصاحبه‌ علیرضا قوامی – فرزند ارشد استاد فقید موسیقی کشورمان حسین قوامی (فاخته) – منتشر شد، اکنون ترجمه‌ی انگلیسی متن کامل این گفت‌وگوی تفصیلی، در سایت انگلیسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در اینجا قابل دسترسی و خوانش است.

    در گفت‌وگویی که توسط کامران مالکی با فرزند ارشد حسین قوامی انجام شده و علاقه‌مندان می‌توانند متن کامل آن‌را به زبان انگلیسی از لینک بالا مشاهده کنند، می‌خوانید:

    «علیرضا قوامی (فریبرز قوامی) درباره خود اینگونه می‌گوید: در سال ۱۳۲۱ در تهران به دنیا آمدم. تحصیلات ابتدایی و متوسطه و دبیرستان را در تهران به اتمام رساندم و سپس برای تحصیلات آکادمیک برای چهار سال به ایتالیا رفتم. بعد از پایان تحصیل در ایتالیا به ایران برگشتم و به کار مشغول شدم. در سال ۱۳۶۷ با پسرم به کانادا مهاجرت کردم و تاکنون مشغول کار و زندگی بوده‌ام.

    درباره کارهای اساسی استاد و کارهای خصوصی استاد بگویید؟

    همانطور که می‌دانید تعداد زیادی کار رادیویی و بعد همزمان تعداد کمی برنامه‌های تلویزیونی داشتند. در مورد کارهای خصوصی تعدادی در مجالس خانوادگی و دوستانه اجرا شده که توسط بعضی از دوستان یا بستگان ضبط شده و تعدادی از آنها در اختیار ما گذاشته شده است.

    شیرین‌ترین خاطره‌ای که از پدرتان دارید کدام است و پدر را همیشه در منزل یا خارج از منزل چگونه می‌دیدید؟

    در زمان کودکی با خرید یک دوچرخه مد روز و پس از پایان تحصیلاتم واگذاری اتومبیلش به من! استاد بیشتر اوقات چه در منزل یا خارج از آن با همه متواضع و خوش‌برخورد بودند.

    آیا استاد، شما و فرزندان دیگرشان را به دانش موسیقی تشویق می‌کردند؟

    بیشتر علاقه داشتند ما ابتدا به تحصیل بپردازیم و بعد در صورت تمایل موسیقی را دنبال کنیم.

    نگاه استاد به مساله تدریس موسیقی ایرانی چگونه بود؟

    عقیده داشتند کار تدریس موسیقی باید به عهده افراد ماهر گذاشته شود و موسیقی باید با زمان تنوع پیدا کند.

    استاد قوامی در باره آواز به چه خوانندگانی اعتقاد داشتند وتا چه حد بر پختگی هنری و درخشش بعضی از خوانندگان موثر بودند؟

    به نظر استاد هر خواننده‌ای سبکی مختص خود و همین طور علاقه‌مندانی دارد ولی استاد بیشتر در بین خوانندگان قدیمی به زنده یاد استاد بنان، اقبال‌آذر، تاج اصفهانی، شجریان، زنده‌یاد قمرالملوک وزیری علاقه‌مند بودند و با اساتید موسیقی هم دوستی و صمیمت خاص داشتند مانند مرتضی خان محجوبی، مهدی خالدی، علی تجویدی، جلیل شهناز، استاد بهاری و حسین تهرانی در مورد بخش دوم سوال شما معتقدم هر هنرمندی از شروع تا پایان زندگی هنری از اساتید زمان خود الهام و بهره‌گیری می‌کند.

    از آخرین روزهای زندگی استاد کمی بگویید…

    متاسفانه من در آن زمان در ایران نبودم ولی به وسیله تلفن به من می‌گفتند که اشخاص بسیار زیادی مرتبا با مادرم و استاد در تماس بودند یا سر می‌زدند تا در صورت نیاز به هرگونه کمکی مادرم را یاری دهند و تا آنجایی که به یاد می‌آورم، آقای شهرام ناظری بودند و مرحوم گلشن ابراهیمی، آقای سر کشیک و آقای حسین مصاحبی که همیشه و بیش از همه به پدر من محبت کردند.

    آیا خانواده استاد تاکنون آلبومی از آثار ایشان را جمع‌آوری یا منتشر کرده‌اند؟

    در گذشته هرچند که کپی‌رایت به مفهوم واقعی وجود نداشت ولی هنرمندان در مقابل یکدیگر بسیار انعطاف‌پذیر بودند و اگر پدر من مایل بود آلبومی را تکثیر کند فکر می‌کنم مشکلی نبود ولی پدر من به دلایل مختلف این کار را نکرد. ولی اکنون شرایط تغییر کرد و تکثیر آثار وضعیت کاملا متفاوتی پیدا کرد ولی استاد قبل فوت اثر جدیدی را در استودیو تهیه کرد که به بازار عرضه شد. بعد از فوت استاد فرزندان به‌علت اقامت در خارج از کشور و درگیر کار بودن قادر به تکثیر آثار استاد نبودند و بخصوص برای تکثیر یک اثر که استاد فقط یک سهم از آن داشتند و حقوق سایر هنرمندان در آن اثر باید حفظ می‌شد یک پروسه وقتگیر و پر دردسر بود که از توان ما خارج بود.

    کمی از آخرین آلبومی که استاد قوامی در آخرین روزهای عمرشان و با حال مریضی که داشتن این آلبوم را ضبط کردند بگویید.

    پدرم در آخرین روزها در سن ۸۰ سالگی در سال ۱۳۶۸مهر ماه در یک استودیوی خصوصی این آلبوم را به نام «بهار عاشقان» پر کردند و به وزارت ارشاد رفت و تایید شد، که کاری با همکاری عماد رام است.

    در حال حاضر در رابطه با کارهای پدرتان استاد قوامی از مسئولان کشور مثل وزیر ارشاد، ریاست صدا و سیما آقای مهندس عزت‌الله ضرغامی و رئیس‌جمهور جدید چه انتظاری دارید؟

    جا دارد که قبل از هر چیز انتخاب ریاست‌جمهور جدید را به تمام ایرانیان و مسئولان کشور عزیز تبریک عرض کنم و آرزو دارم دولت جدید برای همه هنرمندان واقعی واصیل کشور که بخشی از فرهنگ و سرمایه‌های ملی ما هستند جای ویژه‌ای را در نظر بگیرند و ضمنا از مدیریت صدا وسیما هم به‌خاطر پخش صدا یا تصویر پدرم که باعث زنده نگاه داشتن نام پدرم در عرصه هنر می‌شود، سپاسگزارم.»

    https://musiceiranian.ir/?p=45460
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *