×
×

وابستگی به گروه های شهرت ساز و پول ساز!؟

  • کد نوشته: 43197
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۶ام مهر ۱۳۹۲
  • ۵ دیدگاه
  • در خبرهای روز گذشته آمده بود که علیرضا افتخاری خواننده با سابقه کشور تصمیم دارد سرود جدید خود را به نسرین ستوده زندانی سیاسی ای که اخیرا آزاد شده است تقدیم کند. تحلیل این تصمیم و نیت آقای افتخاری و عوارض آن و ماجرای خانم ستوده و استفاده و سوء استفاده هائی که از این […]

  • در خبرهای روز گذشته آمده بود که علیرضا افتخاری خواننده با سابقه کشور تصمیم دارد سرود جدید خود را به نسرین ستوده زندانی سیاسی ای که اخیرا آزاد شده است تقدیم کند.

    تحلیل این تصمیم و نیت آقای افتخاری و عوارض آن و ماجرای خانم ستوده و استفاده و سوء استفاده هائی که از این تصمیم خواهد شد بماند برای وقت دیگر، اما یک نکته مهم به بهانه این تصمیم آقای افتخاری وجود دارد.

    قدرت در ایران وابستگی پیچیده ای به پول نفت دارد. پول نفت بدون هر گونه زحمتی ایجاد می شود و طبیعتا تخصیص و توزیع آن نیز مدبرانه نخواهد بود. فسادهای نفتی که بماند. به دولت های متصل به پول نفت دولت های رانتیر می گویند.

    یکی از آفات دولت های رانتی تربیت گروه ها و جریانات و افراد رانتی است. پول نفت این توان را به اهل قدرت می دهد که بی حساب و بدون توجه به ملاحظات منطقی و شایستگی ها، متناسب با منافع باندی و جریانی و اقتصادی، یک گروه را برجسته و گروه رقیب را نابود کنند.

    در چنین چارچوبی جریانی قدرت می یابد و دیده می شود که به حاکمیت نفتی ها نزدیک شود. بنابراین شایستگی ها جای خود را به روابط رانتی و نزدیک شدن به منبع رانت می دهد.

    نمونه ای از این جریان های رانتی وادی هنر در کشور است. سال ها است که در بخش هنر کسانی که به هر تقدیر وصل به قدرت هستند هم شهرت بیشتری پیدا می کنند و هم زودتر به مال و منال و مکنت و جلال می رسند.

    بسیاری با اتکا به نهادهای متکی به پول های بی حساب، رشد کرده اند و بخش عمده ای از جامعه هنری کشور بی آنکه توانائی خود را در معرض رقابت و تقاضای موثر مخاطب قرار دهند صرفا بر حمایت نهادهای دولتی و نیمه دولتی اکتفا می کنند. نتیجه اینکه امروز سینما ها خالی و برنامه های سیما بی کیفیت و مخاطب نیز بیش از گذشته ناراضی است. این هنر بوی نفت می دهد. دولت رانتیر نه تنها سیاستمدار رانتی بلکه هنرمند رانتی نیز تربیت می کند. هنرمندی که تنها هنرش اتصال به مجرای رانت در کشور است حتا به هزینه نفتی شدن و بوی نفت گرفتن.

    چنین هنرمندی دیگر بر توانائی های خود اتکا نکرده و تلاش می کند به هر تقدیر راه رشد و پیشرفت را از دالان رانت و آویزان شدن به گروه های شهرت ساز و پول ساز طی کنند.

    با این مقدمه طولانی اخبار چند ماه گذشته خواننده بنام کشور یعنی علیرضا افتخاری را باید مرور کرد. روزی دست بوس احمدی نژاد می شود و روز دیگر علیه شجریان حرف می زند و مدتی بعد نامه ای جبران آمیز می نویسد و امروز برای نسرین ستوده می خواند.

    برای ایشان آرزوی موفقیت داریم.

    https://musiceiranian.ir/?p=43197
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *