×
×

محسن شریفیان در کنسرت:

  • کد نوشته: 42761
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۸ام مهر ۱۳۹۲
  • ۰
  • محسن شریفیان سرپرست گروه لیان بوشهر در کنسرت شب گذشته از عدم اجازه تمرین گروه لیان در بوشهر شکوه کرد و از مرادخانی خواست به این موضوع رسیدگی کند. گروه لیان در تالار وحدت به روی صحنه رفت. در این اجرا که سفیر اتریش و مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد از جمله مهمانان آن بودند؛‌ […]

  • محسن شریفیان سرپرست گروه لیان بوشهر در کنسرت شب گذشته از عدم اجازه تمرین گروه لیان در بوشهر شکوه کرد و از مرادخانی خواست به این موضوع رسیدگی کند.

    گروه لیان در تالار وحدت به روی صحنه رفت. در این اجرا که سفیر اتریش و مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد از جمله مهمانان آن بودند؛‌ نخست نماهنگی با تصاویر زیر دریا و باد، هم‌چنین تصاویری از فضا اجرا شد و سپس خواننده گروه به روی صحنه آمد و پس از اجرای یک روایت داستانی کوتاه گروه لیان به روی صحنه آمدند. این روایت تعبیری محلی از آئینی بود که به هنگام طوفانی شدن دریا و در هم کشیده شدن آسمان اجرا می شود.

    سپس شریفیان ضمن خیر مقدم به بینندگان گفت: خوشحالم که این جا هستید. مطمئنم گروه لیان دوستان خوبی امشب خواهد یافت. ما هر چه داریم از آب‌های گرم و آفتاب خلیج فارس است.

    سپس روی به مخاطبانش کرد و گفت: مخاطب در کنسرت های گروه لیان جزئی از اجراست.

    سپس قطعه ‌ای توسط لیان اجرا شد که برای دریا نوردان ساخته شده.  نمایشی که برگرفته از قایق رانی و حرکات ماهیگیران به هنگام انداختن و جمع آوری تور از دریا بود.

    سپس قطعه «دلشوره» توسط گروه لیان بوشهر اجرا شد. در قطعه این قطعه تکنوازی با  سازی از جنس شاخ گاوی به نام سیتوتانکا که در جنوب کشور زندگی می‌کند، توسط محمود بردک نیا اجرا شد.

    سپس گروه لیان بوشهر، قطعه‌ای به نام «جت» اجرا شد. شریفیان این قطعه را وام‌گرفته از موسیقی ساربانان جنوب کشور دانست و در روایت آن گفت: این قطعه داستان ساربانی‌ست که عاشق دختری مشاطه است.عشقی که سرانجام ابدی آن فراغ دلداده از دلدار خویش است.

    شریفیان بعد از اجرای این قطعه در توصیف موسیقی بوشهر و در توضیح اثر دیگرش گفت: یکی از خصوصیات موسیقی بوشهر تلفیق است که از دیرباز مورد توجه مردم این سرزمین بوده. بوشهر از همان ابتدا گذرگاه اقوام مختلفی بوده که به عناوین مختلف نظامی و تجاری در منطقه ساکن می‌شدند و همین سکونت باعث پیوند فرهنگی مردمان سرزمین های دیگر با فرهنگ مردم بوشهر می‌شد. این روند در نوع معماری، غذا و حتی لباس هم دیده می شود بنابراین نمی توان از تاثیر موسیقی ملل بر روی موسیقی منطقه بوشهر را نادیده انگاشت.

    محسن شریفیان ادامه داد : یکی از قطعه‌هایی که تلفیق در آن به وضوح مشهود است؛ قطعه «چوپی» است که تلفیق موسیقی لرستان، آذربایجان و کردستان پدید آمده و  به اعتقاد من یک اثر بینافرهنگی تاثیرگذار در معرفی اقوام ایرانی است. من از وحید اسدالهی نوازنده نقاره دعوت کردم تا در اجرای این قطعه یاری‌دهنده ما باشد. دو نوازی نی انبان و پرکاشن و هم چنین دو نوازی نقاره و نی‌انبان در این بخش اجرا شد.

    بعد از استراحتی کوتاه بخش دوم با قطعه «یزله» آغاز شد. و سرپرست گروه لیان درباره آن گفت: یکی از فرم های موسیقایی منطقه بوشهر «یزله» است. یزله موسیقی عزا و عروسی است و با زندگی مردم بوشهر عجین شده و بدون این نواها زندگی کردن برای آنها سخت است. این موسیقی در عزاهای زنان بوشهری بسیار دیده می شود.

    سپس شریفیان به تأثیراز موسیقی بوشهر در سرودن و تنظیم قطعات موسیقی جنگ اشاره کرد و گفت: موسیقی بوشهر در سالهای دفاع مقدس موثر بوده و اثر آن را نمی توان نادیده گرفت. برای نمونه« ممد نبودی ببینی» برگرفته از موسیقی بوشهریست.

    «خیام خوانی» قطعه‌ای بود که گروه لیان بوشهر آن را اجرا کرد و سپس قطعه «حصار» از آلبوم جدید «دینگو مارو» اجرا شد.

    شریفیان در توضیح این قطعه گفت: نام این قطعه از حصارهایی آمده که در موسیقی وجود دارد.

    وی هم چنین از انتشار آلبوم دینگو مارو در امریکا و هم زمان با ترانه شرقی خبر داد و ابراز خرسندی کرد که فعالیت گروه لیان جهانی شده.

    در قطعه حصار پیام رونق به عنوان نوازنده « دیجیریدو » قطعاتی از موسیقی منطقه شمال استرالیا را در تلفیقی با موسیقی بوشهر اجرا کرد.

    قطعه «لیوا» از آیین های موسیقایی مراسم زار که در جزیر خارک بیشتر مورد توجه مردمان این ناحیه است، اجرا شد و بعد از آن قطعه «گعله» .«تینا» آخرین قطعه اجرا بود که شریفیان پیش از آن به حضور مرادخانی و سفیر اتریش اشاره کرد و به مرادخانی گفت: امیدوارم از موسیقی نواحی حمایت کنید.

    وی ادامه داد: اگر این بار هم از مشکلات گروه لیان در بوشهر صحبت کنم، شما خسته می شوید . آن قدر در مطبوعات از این مشکلات صحبت کردم که اهالی رسانه هم خسته شده اند اما اینجا از آقای مرادخانی خواهش می کنم مشکل ما را حل کند. ما هنوز حتی اجازه تمرین در بوشهر را نداریم. از معاونت هنری می خواهیم این لکه را از خود دور کند و کاری کنید ما به آرزوی خودمان که اجرای برنامه در بوشهر است برسیم. این سخنان با تشویق مخاطبان به نشان تایید به پایان رسید و قطعه تینا در انتهای کنسرت اجرا شد.

    در این اجرا آکا صفوی،خواننده- محمود بردک‌نیا نوازنده دمام و شیکر- حسین سنگسر نوازنده دایره و دم دم، مرتضی پالیزدان نوازنده دایره، ضرب و تمپو، حمید اکبری نوازنده تمپو و کاخن، مهدی شریفیان نوازنده عود، وحید اسداللهی ‌ نوازنده نقاره، هادی، پیام رونق نوازنده دی‌جی‌ری‌دو و هادی منوچهری و احمد قربانی مجریان حرکات آیینی شریفیان را در این اجا همراهی کردند.

    https://musiceiranian.ir/?p=42761
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *