×
×

وقتی فرهاد با فریدون فروغی اشتباه گرفته می شود؛

  • کد نوشته: 41977
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۴ام شهریور ۱۳۹۲
  • ۰
  • ورتا چمانی: شبکه تلویزیونی «بی.بی.سی» بنابه منافع گردانندگان آن همواره ملعبه ای بوده در دست سیاستگذاران بریتانیایی و از همین روست که بارها و بارها حقیقی ترین اتفاقات تاریخ مردمان خاورمیانه را با تنظیمی متناقض و بعضا دروغ به خورد این ملتها داده است. در تازه ترین مورد شبکه «بی.بی.سی.فارسی» در مستندی با عنوان «جمعه های […]

  • ورتا چمانی: شبکه تلویزیونی «بی.بی.سی» بنابه منافع گردانندگان آن همواره ملعبه ای بوده در دست سیاستگذاران بریتانیایی و از همین روست که بارها و بارها حقیقی ترین اتفاقات تاریخ مردمان خاورمیانه را با تنظیمی متناقض و بعضا دروغ به خورد این ملتها داده است.

    در تازه ترین مورد شبکه «بی.بی.سی.فارسی» در مستندی با عنوان «جمعه های فرهاد» که بنا بوده مثلا یادمانی باشد از فرهاد مهراد خواننده شناخته شده ایرانی، گاف بزرگی داده که حتی صدای ح.ش خواننده و آهنگساز لوس آنجلس نشین را هم درآورده است!

    ماجرا از این قرار است که در این مستند و با تکیه صرف بر عکسی که در آن فرهاد مهراد را در حال پیانونوازی برای ح.ش می بینیم این مطلب بیان شده که یکی از قطعات پرطرفدار همین نوازنده با عنوان «مرداب» در ابتدا بنا بود توسط فرهاد خوانده شود! این در حالی است که فرهاد هیچ گاه در طول عمر هنری خود درباره چنین چیزی صحبت نکرده بود.

    این چنین شده که ح.ش هم با نگارش یادداشتی بلندبالا با برشمردن گاف شبکه بی.بی.سی از این مساله سخن گفته که بعد از سال ۴۹ و جدایی اش از گروه «بلک کتز» هیچ ارتباط کاری مابین او و فرهاد وجود نداشت و در سال ۵۱ یعنی زمان ساخت «مرداب» هم این قطع ارتباط ادامه داشته است.

    جالبتر اینجاست که بدانیم سازنده مستند کذایی مذکور یعنی بهمن دارالشفایی قطعه «پنجره ها» را که آن هم از ساخته های ح.ش بوده را با «مرداب» اشتباه گرفته و شنیده های خود درباره «پنجره ها» که ابتدا بنا بود فریدون فروغی آن را بخواند و بعد خواننده زن آن دوران یعنی فائقه آتشین آن را خواند را مرتبط کرده است با قطعه «مرداب»!!! می بینید خیلی راحت فرهاد با فریدن فروغی اشتباه می شود و «پنجره ها» با «مرداب»!

    کیفیت کار این مستندساز وقتی کاملا زیر سوال می رود که بفهمیم هم سازنده قطعه «مرداب» و هم ترانه سرای آن که اردلان سرفراز باشد همچنان زنده هستند و البته در آن سوی آبها ساکن اند و دسترسی به آنها ساده تر از دسترسی به آرشیو عکسهایی است که ایشان در این مستند آنها را به نمایش درآورده اما اینکه چطور شده به جای استفاده از منابع کسب خبر به سراغ داستان پردازی رفته فقط و فقط برمی گردد به رویه غلطی که هرازگاه در برنامه های «بی.بی.سی» آن را می بینیم؛ رویه ای مبتنی بر اینکه هر او که ژست اپوزیسون می گیرد عقل کل است و البته دلسوز فرهنگ و هنر ایران!

    https://musiceiranian.ir/?p=41977
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *