×
×

اندیشه فولادوند:

  • کد نوشته: 41127
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۴ام شهریور ۱۳۹۲
  • ۰
  • کارن همایونفر و اندیشه فولادوند آهنگساز و ترانه‌سرای آلبوم “یک خیابان سهم یک افسانه نیست” از روند شکل‌گیری این اثر موسیقایی که با محوریت بزرگمردان جبهه و جنگ شکل گرفته است، گفتند. به گزارش خبرنگار مهر، نشست مطبوعاتی آلبوم “یک خیابان سهم یک افسانه نیست” صبح امروز سوم شهریور ماه با حضور اندیشه فولادوند ترانه‌سرا […]

  • کارن همایونفر و اندیشه فولادوند آهنگساز و ترانه‌سرای آلبوم “یک خیابان سهم یک افسانه نیست” از روند شکل‌گیری این اثر موسیقایی که با محوریت بزرگمردان جبهه و جنگ شکل گرفته است، گفتند.

    به گزارش خبرنگار مهر، نشست مطبوعاتی آلبوم “یک خیابان سهم یک افسانه نیست” صبح امروز سوم شهریور ماه با حضور اندیشه فولادوند ترانه‌سرا و کارن همایونفر آهنگساز در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد.

    در ابتدای این نشست کارن همایونفر آهنگساز گفت: اولین همکاری من با اندیشه فولادوند به ساخت ترانه ای برای فیلم “طهران، تهران” بر می گردد این همکاری همچنان ادامه پیدا کرد تا در آلبوم “خاطرات مبهم” با رضا یزدانی نیز کار مشترکی تولید کردیم. در این سال ها خاطرات یک جمعی را با این قطعات ساختیم.

    وی افزود: اما به طور رسمی کار ما دو نفر در ساخت این آلبوم شکل گرفت. فولادوند یکبار منظومه این قطعات را برای من خواند و پس از آن تصمیم گرفتیم به سراغ این آلبوم برویم، اما فکر نمی‌کردیم شرایط به گونه ای پیش برود که اینقدر سخت باشد و ما با مشکلات زیادی روبرو شویم اما خوشبختانه در مراحل آخر علیرضا عزیزی لطف کرد و زحمت انتشار این آلبوم را برعهده گرفت.

    در ادامه فولادوند عنوان کرد: دوران کودکی من همزمان با اواخر جنگ تحمیلی بود از این رو اوایل کودکی، نوجوانی و جوانی من مصادف شد با مفاهیم بازمانده انسانی و غیرانسانی پس از جنگ که البته از طبیعت جنگ است. ما شاهد روزگار غریبی بودیم و اگر تو به عنوان یک هنرمند در جامعه زندگی کنی، ناخودآگاه چنین حس هایی در تو جلوه می کند.

    وی ادامه داد: رد پای جنگ در خیلی از اشعار من وجود دارد. نمی توانیم این موضوع را در جامعه ما نادیده بگیریم. هر شعر اجتماعی، نگاهی به این مقوله دارد. من از سال ۸۲ تصمیم گرفتم آلبومی را به همین شکل فعلی تهیه کنم، اما بعد از سال ها با کارن همایونفر به این نتیجه رسیدیم که در توالی اشعار تغییراتی را ایجاد کنیم البته در طی این سال ها ماکت های مختلفی را با افراد مختلف اتد زدم.

    این ترانه سرا اشاره کرد: از هشت سال پیش تاکنون هیچکس به اندازه همایونفر پشت من نایستاد تا بتوانیم این آلبوم را به تولید برسانیم. ۱۸ ماه پیش وقتی که درباره این آلبوم با همایونفر صحبت کردم گویا همه چیز دوباره در من پدیدار شد. خوشحالم که سرنوشت این آلبوم با کارن همایونفر گره خورد. من علاقه مند به نگاه وی در موسیقی هستم، یک نوع رقص کیهانی در آثار او وجود دارد که به این اثر هم کمک زیادی می کند ما در این آلبوم قالب های مختلف شعری را می بینیم از نظر من این اثر یک منظومه موسیقایی و ادبی است.

    فولادوند در ارتباط با فاصله بین انتشار آلبوم های خود توضیح داد: من هم دلم نمی خواهد بین این آثار فاصله ای بیافتد. خیلی از عوامل دست به دست هم داد تا این وقفه افتاد اما من ۹ سال برای تولید این اثر با محوریت جنگ تحمیلی زمان گذاشتم. همانطور که می بینید اوضاع پیرامونی نیز در این سال ها بر وقف مراد نبود اما خوشحالم که امروز وارد بازار شد و با مخاطب خود ملاقات کرد.

    همایونفر درباره موسیقی این آلبوم عنوان کرد: موسیقی آلبوم صدای دوران ما است. نمی توان گفت به نوعی کانسپشوال است چون اگر که چنین بود متن روی آن قرار نمی گرفت. ما در این کار به نوعی با امساک از نت ها استفاده کردیم. کل منظومه بر اساس چهار نت است به نوعی مینی مال هست اما می توان گفت مینی مال هم نیست من سعی کردم در این کار ترجمه موسیقایی آثار فولادوند باشم.

    همایونفر درباره مشکلات پیش روی این آلبوم گفت: ما در طول این کار بسیار تنها بوده ایم، اما از مقطعی به بعد مهدی میرزاباقریان همراه ما شد که برای تولید این اثر خیلی زحمت کشید و همه کارهای اداری آلبوم را انجام داد. تولید این آلبوم برای من گویا قرن ها طول کشید؛ چراکه من عادت دارم عمدتا کاری که می سازم خیلی زود با مخاطب از طریق سینما یا تلویزیون همراه می شود، اما این آلبوم با مشکلاتی که روبروی خود داشت، خیلی طول کشید تا وارد بازار شد. وقتی اثری در من می ماند احساس خوبی ندارم چراکه معتقدم باید برون ریزی انجام شود.

    وی افزود: این آلبوم مانند یک کودک ۹ ماهه بود که ۱۸ ماه طول کشید تا بدنیا بیاید. ما در زمان تولید با آنها تا مرحله مردن کودک نیز پیش رفتیم، اما خوشبختانه این کار به سرانجام رسید.

    این آهنگساز درباره این موضوع که چرا تمامی قطعات در یک قطعه طراحی شده است، گفت: ما در این آلبوم به صورت یک منظومه حرکت کردیم اگر تفاوتی بین تـِرک ها نباشد می توان بین آنها ارتباط ارگانیک برقرار کرد. این موسیقی یک نقطه شروع با یک صدای جمعیت و ضربه های پیانو دارد و تا آخر این پیوستگی را حفظ می کند و در انتها به یک استحاله می رسد. این اثر چندبخشی نبود که ما آن را از هم جدا کنیم شما در پایان همان چیزی را می‌شنوید که در ابتدا وجود دارد.

    فولادوند درباره همکاری خود با همایونفر تاکید کرد: این خوش شانسی من بود که با شخصی همراه شوم که تسلط خوبی روی ادبیات و شعر دارد و این مقوله را به خوبی می شناسد این درک وی به من خیلی کمک کرد. این قطعات به جهت مفهومی و خاستگاه مشترک برای یک موضوع طراحی شده اند و یک مفهوم در چند روزگار مدنظر ما بوده است. ما از یک درد صحبت می کنیم، از نوستالژی، از دلاوری، از سلحشوری و… حرف می زنیم، از همان اول نظر ما این بود که این اشعار در یک تـِرک قرار گیرند چراکه برای مخاطبی تعریف می شوند که در ۴۰ دقیقه یک روزگاری را در آن مرور می کند.

    وی همچنین درباره همزمانی انتشار این آلبوم با برگزاری جشنواره مقاومت گفت: من از طریق سایت ها مطلع شدم که چنین جشنواره ای در حال برگزاری است. جالب است روز تحلیف رئیس جمهور نیز کار ما توزیع شد که اتفاقا این موضوع باعث خوشحالی من است که توزیع آلبوم با این روز همزمان شده است. البته من و همایونفر به شکل غافلگیرانه ای با آن روبرو شدیم. این اثر برای من خیلی مهم است و نزدیک ترین اثر به قلب من است.

    فولادوند ادامه داد: من خیلی احساس خوشحالی دارم و فکر می کنم اگر تولید این اثر ۸۰ سال هم طول می کشید و اگر عمر من باقی بود حتما آن را به سرانجام می رساندم.

    همایونفر تاکید کرد: سرمایه این اثر خودمان بودیم اگر در قلب کسی نشسته است، برای این است که از قلب ما آمده است، این سرمایه و اعتبار ما بوده که برای آلبوم گذاشتیم.

    این آهنگساز نیز درباره توزیع اثر همزمان با جشنواره مقاومت توضیح داد: اگر اثر ما در بحث دفاع مقدس مطرح شده است و با خودش مفاهیمی می آورد، برای من افتخار است اگر که برای آن بعد از اذیت کردن ها مراسم رونمایی گذاشتند شاید می خواستند از دلمان در بیاورند حتی اگر به ما بگویند می خواستند از شما استفاده ابزاری کنند، استفاده ابزاری یعنی اینکه ما کنار کولر عکس بگیریم و یا تبلیغ چرم کنیم، اگر این شکلی استفاده ابزاری کردند، نوش جانشان. من باید افتخار کنم که در این حوزه از من استفاده ابزاری شده و ایرادی ندارد. ما فقط رعایت ادب کردیم و در مراسم رونمایی شرکت کردیم به هر حال اتفاقات پارادوکسیکال در این جامعه کم نیست.

    فولادوند ادامه داد: تنها جشنواره ای که با حوزه کلامی و موسیقی در دفاع مقدس می پردازد، جشنواره مقاومت است ما فقط این اثر را تولید کردیم تا برای نسلی یادآوری کنیم که اتوبان های همت، باکری، چمران و… فقط یک اتوبان نیستند ما فقط می خواستیم دغدغه های خودمان را با یک نسل دیگر شریک باشیم ما چیزهایی را در این سرزمین فراموش کردیم و ما خواستیم آنها را یادآوری کنیم. بعد از سال ها فقط این اثر می ماند و در زمان قضاوت می شود.

    این بازیگر و ترانه سرا درباره گزندی و تلخی که در اشعار وی شنیده می شود، افزود: من به همه کوچه باریک های این ۹ سال می بالم چراکه مال این سرزمین هستم، توی همه این کوچه ها خاطره دارم. وظیفه هر اثر هنری نقد اجتماعی است و این نقد است که سازندگی می آورد، این نوع کلام سلیقه من است از دوران کودکی افق های روبروی نسل من جدا از اینکه متعلق به چه طبقه اجتماعی باشیم، افق های خوش‌رنگ و لعابی نبوده است این آن چیزی بوده که به ما گذشته است، صراحت لهجه ای که به من نسبت داده می شود، این گزندی کلام را افزایش می‌دهد.

    وی درباره وجه سینمایی شخصیت خود در جذب مخاطب این آلبوم گفت: من بیست سالم بود که اولین فیلم خودم را بازی کردم، اما ۹ سالم بود که اولین شعرم را گفتم به همین دلیل خودم را بیشتر متعلق به حوزه ادبیات می دانم، البته سینما خوشایندترین موهبت الهی بود که به زندگی من وارد شد. اگر که قرار است وجه سینمایی من در جذب مخاطب کمک کند، خدا را شکر.

    فولادوند در پایان تاکید کرد: هنوز آدم‌های جنگ برای من جذاب هستند. من دست و پای تک تک جانبازان را می بوسم. نمی دانم باید چه کاری انجام دهم تا ایثار این آدم ها را به تصویر بکشم و دلم می خواهد از طریق شما این آلبوم را به دست تک تک این دوستان برسانم.

    همایونفر درباره کارهای آینده خود گفت: یک مجموعه بسیار نفیسی با متنی از نیلی کریمان با صدای پرویز پرستویی به زودی وارد بازار می شود. یکبار پرستویی متنی از خانم کریمان را برای من خواند و من یک موسیقی برای آن ساختم. این مجموعه به همراه یک کتاب، یک دی وی دی و یک سی دی وارد بازار خواهد شد. همچنین قرار است کار مشترکی نیز با اندیشه فولادوند داشته باشیم که به زودی خبرش منتشر خواهد شد. همچنین یک آلبوم از موسیقی فیلم هایی که من تاکنون کار کردم از فیلم “سلطان” تا “هیس دخترها فریاد نمی‌زنند” وارد بازار خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=41127
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *