×
×

خواننده ترانه تیتراژ برنامه «ماه عسل» امسال از شکل گیری و داستان ساخته شدن اثرش می گوید:

  • کد نوشته: 39965
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۳ام مرداد ۱۳۹۲
  • ۰
  • بهمن بابازاده: ماه رمضان امسال را باید یکی از به یادماندنی ترین سالها برای اهالی موسیقی دانست. سالی که تقریبا اکثر چهره های مطرح عرصه موسیقی به عنوان خواننده تیتراژ برنامه های ویژه این ماه، در ساعات افطار مهمان سفره های همه بودند تا اهالی موسیقی نیز سهم به سزایی در همه گیری سریال ها ئ […]

  • بهمن بابازاده: ماه رمضان امسال را باید یکی از به یادماندنی ترین سالها برای اهالی موسیقی دانست. سالی که تقریبا اکثر چهره های مطرح عرصه موسیقی به عنوان خواننده تیتراژ برنامه های ویژه این ماه، در ساعات افطار مهمان سفره های همه بودند تا اهالی موسیقی نیز سهم به سزایی در همه گیری سریال ها ئ برنامه های ماه مبارک داشته باشند. در این بین «فرزاد فرزین» توانست با تیتراژ نخست برنامه «ماه عسل»، تحسین خیلی‌ها از جمله چهره هایی چون رضا صادقی و احسان خواجه امیری که حودشان نیز تیتراژ‌هایی را خوانده بودند در پی داشته باشد. سراغ این خواننده رفتیم و درباره حال و هوای ساخته شدن این اثر و فعالیت های جدیدش گپ زدیم.

    *امسال تقریبا تمامی چهره های موسیقی تیتراژ تو را به عنوان تیتراژ برتر ماه رمضان انتخاب کردند. از داستان شکل گیری این اثر بگو. 
    اول از همه بگذار داستانی راجع به این کار تعریف کنم. روی شعر این کار، من و دو آهنگساز، سه آهنگ جداگانه ساختیم. من آخرین نفری بودم که کار را تحویل دادم چون ابتدا یک ملودی ساخته بودم که خودم دوست نداشتم و چند روز اول تلاش کردم ملودی که می خواهم را کار کنم. این اتفاق رخ نداد تا اینکه با «احسان علیخانی» تماس گرفتم و گفتم که ملودی بچه های دیگر را گوش کنید و کاری که ساخته ام چون خودم را راضی نکرد شاید به شما حتی برای گوش کردن هم ارائه نکنم. با «امیرمیلاد نیکزاد» به استودیو رفتیم و تصمیم گرفتیم کار را بزنیم و تغییراتی ایجاد کنیم. ناگهان یک جرقه ای در ذهنم ایجاد شد و این ملودی را در سه دقیقه ساختم.

    * یعنی این قطعه کلا در سه دقیقه ساخته شد؟! 
    همان موقع که این را ساختم امیر میلاد هم آن را تایید کرد و گفت سریع ضبط کنیم که یادمان نرود! قرار بود با پیانو ابتدا بزنیم اما ما کل موسیقی را زدیم و در ۴۵ دقیقه یک میکس و تنظیم هم انجام دادیم. وقتی پیش احسان رفتم به او گفتم که من یا این کار را می خوانم یا هیچ کاری را نمی خوانم! گفتم تیتراژ همینه که هست! دوستان گوش کردند و فردا بعد از ظهر احسان با من تماس گرفت و گفت که کار خوب بود و همه خوششان آمد.

    * در مورد واکنش ها به این اثر چه فکری می کردی؟ 
    من از قبل فکر می کردم که «مهران خلیلی» می تواند حس این ملودی را بشناسد با توجه به اینکه رمانتیک و در عین حال شیک تنظیم می کند. او هم فقط دو یا سه روز وقت داشت و جالب اینجا بود که من خودم هم مسافرت بودم و وکال را برایش میل کردم و تلفنی در ارتباط بودیم. روز آخر کار میکس را با هم انجام دادیم و از کار راضی بودیم. خدا را شکر از قبل فکر موفقیت کار را می کردیم. یعنی موسیقی خوب را همه باید دوست داشته باشند.

    * یعنی یک شعر به شما سه نفر دادند که روی آن ملودی بسازید و شعر از قبل انتخاب شده بود؟ 
    به ما گفتند که این شعر هست و اگر می خواهید تغییری بدهیم به ما بگویید. در مورد دو آهنگساز دیگر نمی دانم ولی من تمام شعر را دوست داشتم. حتی احسان صحبت از تغییر قسمت هایی از شعر داشت ولی من گفتم که به نظرم کل شعر خوب است و نیازی به تغییر نیست.

    * تیتراژ آخر ماه عسل هم با همین روال ساخته شده؟ 
    من نمی توانم دقیق آن را بگویم ولی فکر می کنم تیتراژ پایانی قبل از اینکه برنامه به مرحله نهایی برسد آماده شده باشد. اینگونه شنیده ام و نمی توانم این گفته را تایید کنم.

    *با توجه به استقبال خوبی که از این قطعه به عمل آمد قصد داری آن را در آلبوم جدید هم قرار بدهی؟ 
    زمانی که این کار را ساختیم با توجه به اینکه هنوز اشخاص زیادی آن را گوش نکرده و نظر نداده بودند من به احسان گفتم که اگر شما این تیتراژ را دوست نداشته باشید این کار را در آلبوم خودم منتشر خواهم کرد. با توجه به اینکه فاصله بین آلبوم من و ماه عسل بیشتر از دو ماه یا دو ماه و نیم نیست قطعا در آلبوم استفاده می کنم تا ترانه ای که یکی از موفق ترین کارهای من تا کنون بوده را حتما در قالب یک آلبوم به صورت رسمی منتشر می کنم.

    * در ماه رمضان و به خصوص در تیتراژهای ویژه برنامه های این ماه آثاری که منتشر می شود معمولا با استقبال خوبی رو به رو می شود. کارهای هیت خیلی از خواننده ها مربوط به تیتراژهای این ماه در سالهای گذشته است. چرا این اتفاق رخ می دهد؟ 
    اولا که ماه رمضان به نظر من فضای معنوی خاص خودش را دارد. یک ماهی است که شما بدون واسطه با خدا در ارتباط هستید یعنی شما نزدیکی خود را با خالق خود احساس می کنید. در زمان هایی از این ماه می توانید به آن پرستش خالصانه نزدیک تر شوید. به همین دلیل مضمون کارهایی که ساخته می شود چون دارای یک مضمون نزدیک به این فضای عرفانی است قطع به یقین آهنگسازها را هم به یک بُعد دیگری می برد. حداقل در مورد من اینگونه بود و فکر می کنم بقیه آهنگسازها هم این حس را داشته باشند. این قطعه فکر می کنم یکی از کارهای برجسته ای است که خودم برای خودم کار کردم و ارتباط خیلی خوبی با آن برقرار کردم.

    *به دلیل عمومیت تلویزیون در میان مخاطبان، معمولا هراس زیادی از سوی چهره های پاپ برای حضور در این رسانه به عنوان خواننده وجود دارد. تو نترسیدی از اینکه این قضاوت علیه تو بشود ؟ 
    در این جور مواقع تو ابتدا با خودت چالش داری و بعد با عموم مردم که از تو انتظار هم دارند. مخصوصا در چنین شرایطی که فضای من را شاید دورتر از این برنامه می دیدند. من باید نشان می دادم که اگر ادعای خواننده حرفه ای بودن را می کنم فقط با یک اتفاق مردم نسبت به من لطف نداشتند. اولا باید وجهه دیگر توانایی صدایم را نشان می دادم که «فرزاد فرزین» غیر از اینکه حجم صدای خاص خودش را دارد می تواند کارهای رمانتیک را بخواند مخصوصا این کار که رمانتیک و عاشقانه معمولی نیست و یک فضای عرفانی هم دارد و قطعا مخاطب بیشتری دارد. «احسان خواجه امیری» نمونه واضح این ماجراست. من زمانی که کار «میوه ممنوعه» احسان را شنیدم اصلا نظرم نسبت به او خیلی تغییر کرد و آن کار را خیلی دوست داشتم.

    * تیتراژ ماه عسل امسال مهر تاییدی بر کارهای تو خواهد بود؟ 
    من معتقدم این یک برگ دیگری از فعالیتهای هنری من است و باعث می شود که روند کاری من دستخوش تغییراتی می شود. بازخوردهایی که من می گیرم شاید دو سال یکبار این چنین باشد. حتی سال قبل که کار «ماه من» را خوانم و مورد توجه قرار گرفت ولی این کار با آثار دیگر من فرق دارد. شاید از «به تو مدیونم» تا الان، من یک قطعه ای را اینقدر دوست نداشتم. تمام کارهایی که انجام دادم را دوست داشتم ولی این جنس دیگری دارد. آن اتفاق خدا را شکر افتاد و باید قبول کرد که این یک مساله حسی است. دلیل دوست داشتن من این است که احساس می کنم این کلام و ملودی که خواندم یک چیزی از جانب خدا است که این بار آهنگساز کار بودم و در من وجود داشت. چیزی نیست که من فقط با یک استعداد به آن رسیده باشم و ذاتی است و خیلی از آهنگسازها دارند.

    *از تیتراژهایی که چهره های دیگر خواندند کدام یک را بیشتر دوست داشتی؟ 
    کار «احسان خواجه امیری» از بقیه آثار بهتر بود و ملودی و ترانه خوبی داشت.

    * از آلبوم جدید چه خبر؟ 
    فکر می کنم با اتمام ماه مرداد کار ملودی را هم به اتمام برسانیم و البته تنظیم ها هنوز تمام نشده است و بچه ها هنوز مشغول هستند. در حال آماده سازی چند کار تصویری هستیم و سعی داریم قطع به یقین آلبوم را در مهرماه منتشر کنیم.

    * آلبوم جدیدت نسبت به آثار قبلی، چه ویژگی هایی دارد؟ 
    این آلبوم نسبت به آلبوم «شلیک» فضای متفاوت تری دارد و خیلی ها انتظار داشتند چون شلیک زیاد گوش داده شد من هم دقیقا همان خط را ادامه بدهم. ولی احتیاج داشتم فضاهای متفاوتی را تجربه کنم. بچه ها ترانه های خوبی برای من نوشتند که هم ترانه های عاشقانه و عامیانه با نگاه نو هست و هم ترانه های اجتماعی و عرفانی در فضاهای سنگین تر کار کرده ام. در بخش تنظیم هم یک مقدار فضا موسیقیایی تر است. یک ایرادی که من در بازار موسیقی پاپ دیدم و باعث افت شدید موسیقی پاپ داخلی شده این است که ما همه یک سبک هستیم. من هیچ جای دنیا ندیدم که یک کشور مثلا پانزده خواننده مطرح داشته باشد و همه آنها یک شکل موسیقی داشته باشند. چنین چیزی در دنیا امکان ندارد و همه سبک های مختلف را کار می کنند زیرا موسیقی بسیار پهناور است. سعی کردم کمی فاصله بگیرم و الان کارها آنقدر تکمیل نشده که بتوانم راجع به آنها صحبت کنم ولی فکر می کنم این آلبوم از سایر آلبوم های من پخته تر باشد.

    https://musiceiranian.ir/?p=39965
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *