×
×

با سند آثار هنری می‌توان وام گرفت

  • کد نوشته: 37239
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۵ام خرداد ۱۳۹۲
  • ۰
  • یک تعاونی فرهنگی در نظر دارد در طرحی آثار اهالی فرهنگ و هنر کشور را قیمت‌گذاری، سند دار و بیمه کند که سند آثار هنری در بانک‌های کشور معتبر خواهد بود و می‌توان با آنها وام گرفت. حجت‌الاسلام رضا نوربخش، رئیس شواری سیاستگذاری تعاونی فرهنگی و هنری هنرمندان معاصر پارس در گفتگو با خبرنگار مهر […]

  • یک تعاونی فرهنگی در نظر دارد در طرحی آثار اهالی فرهنگ و هنر کشور را قیمت‌گذاری، سند دار و بیمه کند که سند آثار هنری در بانک‌های کشور معتبر خواهد بود و می‌توان با آنها وام گرفت.

    حجت‌الاسلام رضا نوربخش، رئیس شواری سیاستگذاری تعاونی فرهنگی و هنری هنرمندان معاصر پارس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره خبری که دیروز درباره بیمه و سنددار شدن آثار هنری منتشر شده بود گفت: ما با توجه به اینکه با اهالی هنر محشور هستیم در حوزه دغدغه‌های هنرمندان فکر کرده و به این نتیجه رسیدیم که یکی از مهمترین دغدغه‌های آنها بیمه است.

    وی افزود: برای بیمه کردن یک اثر هنری ابتدا باید آن اثر ارزش‌گذاری شود و بعد برای بیمه شدن آن اقدامی صورت بگیرد. البته ارزش‌گذاری یک اثر هنری وابسته به شرایط خاصی است که از آن جمله می‌توان به ارزش‌گذاری توسط یک مرجع قانونی اشاره کرد که نظرش برای همه مراجع فصل‌الخطاب و دارای اعتبار باشد.

    نوربخش بحث پیش از بیمه را بحث ارزش‌گذاری دانست و  در مورد راهکارهای اندیشیده شده برای آن توضیح داد: قبل از اینکه به بیمه آثار هنری بپردازیم ابتدا بحث ارزش‌گذاری را مشخص کردیم. در این جریان با مجموعه دادگستری و نیز شبکه بیمه‌ای کشور تفاهم‌نامه‌ای را منعقد کردیم.

    وی در مورد موارد این تفاهم‌نامه گفت: قرار بر این شد که تعاونی پارس به عنوانه همکار دادگستری شناخته شود و از طرف دیگر شرکت بیمه نیز ما را امین خود دانسته و نظر کارشناسی شده ما را قابل قبول می‌داند.

    ارائه تسهیلات بانکی به سند آثار هنری

    رئیس شواری سیاستگذاری تعاونی فرهنگی و هنری هنرمندان معاصر پارس ادامه داد: وقتی یک کار ارزش‌گذاری شد مدرکی برای آن درست خواهد شد و آن اثر سنددار می‌شود. ارزش‌گذاری و تمام مشخصات ریز اثر نیز در سند ذکر خواهد شد.

    وی فایده‌های زیادی برای این سند ذکر کرد که مهمترین آن استفاده از آن در بانک‌ها و موسسات مالی است. وی در مورد این جریان توضیح داد: ارزش بزرگ این سندی که در موسسه پارس ارائه خواهد شد اعتبار آن در تمام کشور است. حتی در بانک‌ها هم می‌توان این سندها را ارائه داد و تسهیلات بانکی دریافت کرد.

    نوربخش در مورد اینکه این اسناد چه زمانی آماده خواهند شد؟ گفت: تنظیم سند برای آثار هنری مکانیسم اجرایی سختی دارد ولی این روند در حال انجام شدن است و در راه حل مشکلات آن هستیم ولی بخش عمده آن انعقاد تفاهم‌نامه با بیمه و دادگستری بود که انجام شده است.

    تفاهم‌نامه‌ها منعقد شده است

    وی اذعان کرد: کلیت بحث و تفاهم‌نامه‌ها منعقد شده ولی روش اجرایی آن در حال تدوین است که تا یکی دو ماه آینده این نقیصه هم برطرف شده و کار به صورت رسمی به اتمام خواهد رسید.

    دبیر ستاد صیانت از حریم امنیت عمومی و حقوق شهروندی وزارت فرهنگ و ارشاد زمان ابلاغ روند این تفاهم‎نامه به ادارات دولتی و ارگان‌های غیر دولتی را اینگونه توصیف کرد: ابلاغیه این دستورالعمل از طریق دادگستری برای شبکه بیمه‌ای کشور و بانک‌ها خواهد بود که به زودی انجام می‌شود.

    رئیس شواری سیاستگذاری تعاونی فرهنگی و هنری هنرمندان معاصر پارس از داشتن نگاهی اقتصادمحور به مباحث هنری در موسسه متبوعش خبر داد و گفت: تعاونی پارس مجموعه‌ای خدماتی برای هنرمندان و جامعه هنری کشور است. یکی از این خدماتی که ما به هنرمندان ارائه می‌دهیم بیمه است که روندی دو ساله را طی می‌کند و ما از سال ۱۳۸۹ تاکنون در حال برنامه‌ریزی برای بیمه‌دار شدن آثار هنری بودیم.

    وی در مورد بیمه اقشار و اصناف هنری توضیح داد: اصناف و اقشار هنری بنا به رابطه کاری و کارهایی که انجام می‌دهند می‌توانند از انواع بیمه مانند بیمه مسئولیت، بیمه کارفرما و … استفاده کنند که در این بحث بیمه آموزشگاه‌های آزاد هنری نیز در نظر گرفته شده است.

    وی در پاسخ به این سوال که آیا بیمه آموزشگاه‌های آزاد نمی‌تواند به برخی سوءاستفاده‌های احتمالی بیانجامد؟ گفت: هرکسی وارد یک آموزشگاه بشود تا زمانی که در راه هنرآموزی باشد می‌تواند از بیمه استفاده کند یعنی تا هنرآموز باشد و شهریه بپردازد می‌تواند از بیمه استفاده کند.

    بیمه شدن حنجره و دست و چشم هنرمندان

    این فعال فرهنگی هنری ادامه داد: این نوع بیمه به درد همگان نمی‌خورد. به عنوان مثال ما حنجره یک خواننده و یا دست یک نوازنده و یا چشم و دست یک نقاش را بیمه می‌‎کنیم که این به درد کسی نمی‌خورد و تنها هنرمندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

    وی نوع بیمه‌های موسسه تعاونی پارس را بیمه‌هایی دانست که مورد نیاز هنرمندان است نه عامه مردم و بیان کرد: هر کسی به طمع بیمه شدن بخواهد از این جریان که حق هنر و هنرمندان است استفاده کند، ضرر خواهد کرد.

    آثار هنری بیمه می‌شوند

    نوربخش در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مورد تفاوت این کارآیی با ثبت فیلم‌نامه‌ها و اشعار در ارشاد توضیح داد: ما سنددار و شناسنامه‌دار شدن آثار هنری را در دستور کار خود داریم که یکی از فواید آن بررسی دقیق اثر هنری است تا در آینده که شکایتی در مورد تشابه مثلا دو فیلمنامه پیش آمد، سند موسسه ما قابل رجوع‌کردن باشد.

    وی ادامه داد: تعاونی هنرمندان پارس به عنوان نخستین تعاونی تاسیس شده در نظر دارد در اقدامی بی سابقه، فاز اول خدمات خود را با حمایت و مشارکت بیمه توسعه برا ی اصناف و مشاغل هنری در دو گروه حقیقی و حقوقی در تمام موسسات و انجمن های و کانون های هنری، دانشجوی شاغل به تحصیل در رشته های هنری و کلیه واحد های صنفی فعال با تعاریف و عناوین مشخص شده به موضوع بیمه اختصاص داده تا ضمن برطرف کردن نیازهای موجود و توسعه فعالیت های هنری، امکانی را برای ارائه خدمات بیمه ای فراهم آورد.

    نوربخش با اشاره به راهبردهای این مجموعه و محوریت آن تصریح کرد: راهبردهای این مجموعه طبق نیازهای روز جامعه فرهنگی و هنری بر محور ایجاد فضایی جهت تحقق مهندسی فرهنگی و رفع مظلومیت از حوزه فرهنگ و هنر توسط نخبه‌ترین هنرمندان در مسیر عملیاتی شدن است و هدف اصلی آن تغییر الگوهای فرهنگی ایجاد جبهه نرم در تقابل برخی تهاجمات فرهنگی غرب و تکیه بر آوردهای مبتنی بر فرهنگ بومی مذهبی است.

    وی در مورد ضمانت اجرایی داشتن این مسائلی که موسسه آنها را مطرح کرده است نیز توضیح داد: کار در حال اجراست و تمام مراحل کار نیز مجوز دارد که گرفتن همین مجوزهاست که کار را طولانی کرده است. ما در موسسه ۵ کارشناس خود را در کنار ۵ کارشناس قوه قضاییه می‌گذاریم و بعد آثار هنری را بررسی خواهیم کرد.

    رئیس شواری سیاستگذاری تعاونی فرهنگی و هنری هنرمندان معاصر پارس در پایان و در پاسخ به این سوال که آیا بخش خصوصی هنر نیز قیمت‌گذاری و اسناد شما را قبول دارند؟ گفت: ما قیمت را کارشناسانه اعلام و در سند می‌گنجانیم و از بخش خصوصی هم می‌خواهیم که آن را قبول داشته باشند زیرا اسناد ما تاییده دادگستری را نیز دارد.

     

    https://musiceiranian.ir/?p=37239
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *