×
×

آغاز و پایان تنبور

  • کد نوشته: 36111
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۲ام خرداد ۱۳۹۲
  • ۰
  •  هشتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شب گذشته در تالار وحدت به کار خود پایان داد. این جشنواره با تمام فراز و فرودهایش اتفاقات جذابی را در خود داشت. از تکنوازی بانوان تا حضور چهره های جوان در جشنواره، اما شاید بتوان جذاب ترین رخداد این جشنواره را همنوازی دو نوازنده تنبور با ۱۱۰ سال اختلاف […]

  •  هشتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران شب گذشته در تالار وحدت به کار خود پایان داد. این جشنواره با تمام فراز و فرودهایش اتفاقات جذابی را در خود داشت. از تکنوازی بانوان تا حضور چهره های جوان در جشنواره، اما شاید بتوان جذاب ترین رخداد این جشنواره را همنوازی دو نوازنده تنبور با ۱۱۰ سال اختلاف سنی بیان کرد.

    حکایت از آنجا آغاز شد که سید قدم یار حسینی با ۱۱۹ سال سن در جایگاه مهمان ویژه به جشنواره دعوت شده بود تا از او به خاطر یک عمر تنبور نوازی تقدیر شود. مسئولان برگزاری هشتمین جشنواره موسیقی نواحی ایران تصمیم گرفتند که وی را در مراسم اختتامیه به روی صحنه ببرند تا برای حاضران در تالار وحدت تنبور بنوازد.

    قدم یار حسینی اهل شهرستان صحنه کرمانشاه است. او از کودکی تنبور نواخته و تا کنون نیز این کار را ادامه داده است. قدم یار حسینی در ۷۰ سال پیش که تنبور می نواخت، این ساز تنها دو سیم داشت در حالی که بعدها سیم سوم هم به تنبور اضافه شده و به سازی سه سیمه تبدیل شد. حسینی شب گذشته در کنار کودکی تنبور نواخت که ۱۱۰ سال از او کوچکتر بود!

    وقتی حسینی تنبور در دست گرفت تا زخمه های کهنی را بر این ساز باستانی بنوازد، در سوی دیگر این اجرا پسری نشسته بود که سن او یک رقمی است، مبین رضای تنها ۸ سال سن دارد. تنبور می نوازد و کلاس دوم ابتدایی است. جوانترین شرکت کننده حاضر در هشتمین جشنواره موسیقی نواحی لقب گرفته است.

    مبین کوچک صبورانه نشست تا قدم یار اجرا را آغاز کند و کنجکاوانه زخمه های قدم یار را شنید و نگاه کرد. قدم یار سنگین می نواخت و سنگین می خواند، گاهی هم شعر را فراموش می کرد اما همه حاضران در تالار وحدت با دقت به دست های پیرمردی نگاه می کردند و آواز کسی را می شنیدند که نغمه های بسیاری را در سینه داشت.

    نواختن قدم یار که تمام شد، مبین میرزایی زخمه های پر صلابت و قبراقش را روانه سیم های تنبور کرد. نواخت و آواز خواند. از ایران و از ایرانی. از پهلوانان ایران و از خلیج همیشه فارس. تسلط مبین کوچک بر شعر قابل تحسین بود. او ذره ای در اجرای ریتم قطعه دچار اشکال نشد. پس از هم با متانت بسیاری ایستاد و برای قدم یار حسینی دست زد.

    اما در پایان این اجرا تشویق تماشاگران برای قدم یار و مبین پیام های متفاوتی داشت. یکی را ارج می نهادند برای یک عمر تنبور نواختن و دیگری را بدرقه راهی راز در تنبور نوازی می کردند.

    یاسر یگانه

    https://musiceiranian.ir/?p=36111
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *