×
×

اجرای اشعاری از حافظ و مولانا

  • کد نوشته: 35713
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۲۷ام اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۰
  • گروه موسیقی” وصل یار” با اجرای کنسرت تلفیقی موسیقی، چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان موسیقی ایرانی در برج آزادی بود. دراین اجرا که توسط موسسه فرهنگی هنری فروغ اندیشان هنر در مجموعه برج آزادی تهران برگزار شد گروه موسیقی “وصل یار” به سرپرستی ابراهیم اثباتی، کارگردانی علاءالدین پژهان و خوانندگی مصطفی محمودی، هوروش خلیلی و […]

  • گروه موسیقی” وصل یار” با اجرای کنسرت تلفیقی موسیقی، چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت میزبان علاقه‌مندان موسیقی ایرانی در برج آزادی بود.
    دراین اجرا که توسط موسسه فرهنگی هنری فروغ اندیشان هنر در مجموعه برج آزادی تهران برگزار شد گروه موسیقی “وصل یار” به سرپرستی ابراهیم اثباتی، کارگردانی علاءالدین پژهان و خوانندگی مصطفی محمودی، هوروش خلیلی و فرزانه ابراهیمی قطعات موسیقایی در قالب تلفیقی از سازهای ایرانی و جهانی را با استفاده از اشعار مولانا و حافط اجرا کردند.گروه موسیقی وصل یار که از سال ۸۲ فعالیت خود را در عرصه موسیقی آغاز کرده، با استفاده از سازهای سنتی، کوبه ای و قبیله ای و ترکیبی از خوانندگان و گروه کر و هنرهای بصری تلاش کرده که به گفته سرپرست گروه فضایی متفاوت در عرصه موسیقی را تجربه کند. این گروه مبنای فعالیت خود ا برپایه تلفیق و نوآوری قرار داده است.

    مبنای طراحی کلی این اثر موسیقایی نمایشی هم براساس نوازندگی سازهای ایرانی، جهانی و کوبه ای همراه با جلوه های ویژه پرسپکتیو پرده، نو و تصویر بود که به گفته کارگردان آن تعدادی از آنها برای اولین بار به طور زنده بر روی صحنه به نمایش گذاشته شده است.

    اولین قطعه ای که به صورت نمایشی آغازگر برنامه بوده قطعه “نیستان” نام داشت که در ابتدا با تکنوازی نی حسین قاسم زاده به صورت پلی بک آغاز شد و در ادامه با همراهی سازهای تنبور ، کمانچه ، عود ، ویلنسل ، پرکاشن ، دف و ساز “دجیریدو”  با هم خوانی خوانندگان ادامه پیدا کرد.

    تک نوازی، دو نوازی وهمنوازی سازهای به کار رفته در این کنسرت در تمامی بخش ها و قطعات اجرا شده آن از ویژگی های این برنامه بودکه در بخش اول و هنگام اجرای قطعه بی کلام ” جام ” که با همنوازی پرکاشن، دف و درام همراه بود به دلیل استفاده از جلوه های تصویری و لیزر شو با استقبال قابل توجه تماشاگران همراه بود.

    تغییر مکرر جای نوازندگان سازهای کوبه ای در هنگام اجرای قطعات و تصاویری سه بعدی به نمایش درآمده درپرده پشت گروه اجرایی که در مقاطع مختلف برنامه به تناوب موضوع قطعه ها عوض می شد از ویژگیهای کنسرت گروه موسیقی وصل یار بود . البته دکور حجیم به کار رفته در این برنامه به دلیل فضای زیادی که اشغال کرده بود صدای سازها را با مشکل مواجه کرده بود که به نظر می آمد گروه بیش از آنکه به صدای خروجی سازها توجه داشته باشد به جلوه های تصویری اهمیت بیشتری داده است . این معضل در تعدادی از قطعات به دلیل شیوه اجرای نوازندگان به چشم نمی آمد اما در حین اجرای قطعات آوازی نمود بیشتری داشت.

    “طبال پیر” با شعری از پروین دقیق، قطعه های بی کلام ” جام “، ” رقص آفتاب” ، ” تکنوازی تنبور” ، تکنوازی قانون” ، ” دو نوازی عود و ادو “، ” نوبهار عشق” با شعری از مولانا، ” عاشق هوشیار ” با شعری از عطار، ” ذره صفت ” با شعری از مولانا،  ” می ” با شعری از حافظ و قطعه ” وصل یار ” با شعری از مولانا قطعاتی بودند که در این کنسرت برای علاقه مندان اجرا شد.

    قطعه “وصل یار” نیز که به نوعی معرف سبک و سیاق کارهای گروه وصل یار است از جمله قطعاتی بود که در بخش پایانی کنسرت با اجرای رقص سماع امیر رهبری، همراهی گروه دف و همنوازی سازهای کوبه ای و ساز دیجیریدو با استقبال و تشویق مکرر حاضران در تالار مواجه شد.

    ابراهیم اثباتی ( آهنگساز و سرپرست گروه)، امجد ابراهیمی( دف ، دایره، تاس)، حامدابراهیمی( کمانچه ، ویلن) ، حسین قاسم زاده ( نی ، سنتور، دودوک)، ابراهیم یساول زاده (قانون)، سعید بهرامی (عود )، نعیم شاه مرادخانی ( دف ، بندیر)، میثم امینی ( ادو، درام و کاخن) ، شادرخ گلچین معانی ( دیجیریدو)، فرهنگ سرخوش( گیتارفلامینگو) ، بهفر بزرگی ( پن فلوت )، نگار نورزاد ( ویلنسل) ، ساتگین نمازی ( پیانو )، موژان ملا مختاری( ویلنسل )، مهرداد علیزاده ( پرکاشن و کاخت )، رزماری عیسی پور، ریچارد عیسی پور ومریم شریف زاده ( گروه کر ) ، سپیده وصالی، سپیده پزشک پور، افسانه نام آور، سولماز نیک گو، نعیمه حقیقت جوان، مریم اعرابی، سورینا بی رنگی، شیوا شعیبی، نسترن شمس، نسیما حفیظی، پیوند ارشدی ، شادی مولایی ( گروه دف) ترکیب نوازندگان این کنسرت را تشکیل می دادند.

    رضا فیاضی، قاسم زارع، سیاوش چراغی پور، محسن امیر یوسفی، الهام پاوه نژاد، آناهیتا همتی، شیرین یزدان بخش، فرشته طائر پور، نسیم ادبی، پریوش نظریه ، الناز شاکردوست و تعدادی از مدیران بانک پاسارگاد و شرکت سامسونگ (حامیان مالی این پروژه) از مهمانان ویژه کنسرت گروه موسیقی وصل یار بودند.

    https://musiceiranian.ir/?p=35713
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *