×
×

نظر سرپرست گروه اوهام درباره موسیقی زیرزمینی

  • کد نوشته: 35576
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۵ام اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۰
  • شهرام شعرباف: موسیقی زیرزمینی سنت شکن است وهمزمان با تحول جامعه پیش می رود، همچنین این نوع موسیقی با اینکه مخفیانه است اما کمک بزرگی به بدنه موسیقی کرده است زیرا بهترین نوازندگان از طریق این نوع موسیقی پرورش یافته اند. شهرام شعرباف، خواننده و سرپرست گروه اوهام در گفت و گو با خبرنگار گلدتیکت […]

  • شهرام شعرباف: موسیقی زیرزمینی سنت شکن است وهمزمان با تحول جامعه پیش می رود، همچنین این نوع موسیقی با اینکه مخفیانه است اما کمک بزرگی به بدنه موسیقی کرده است زیرا بهترین نوازندگان از طریق این نوع موسیقی پرورش یافته اند.

    شهرام شعرباف، خواننده و سرپرست گروه اوهام در گفت و گو با خبرنگار گلدتیکت درباره اصطلاح موسیقی زیرزمینی گفت: متاسفانه بسیاری از مخاطبان فکر می کنند که موسیقی زیرزمینی موسیقی است که در زیرزمین تولید می شود البته در گذشته بیشتر گروهها به این شیوه آثار موسیقایی خود را تولید می کردند اما امروزه اوضاع تغییر کرده است.

    سرپرست گروه اوهام درادامه افزود: موسیقی زیرزمینی در همه جای دنیا وجود دارد و فقط مختص ایران نیست، همچنین این نوع موسیقی از اروپا و امریکا شکل گرفت و تا به امروز ادامه پیدا کرده است.

    این خواننده در ادامه گفت: موسیقی زیرزمینی از دهه ۶۰ و در اروپا و انگلیس رشد کرد و بعد از چند سال در کشورهای دیگر این نوع موسیقی شکل گرفت، همچنین موسیقی زیرزمینی در ایران و سایر نقاط جهان متفاوت است زیرا در کشورهای دیگر شرایط نامناسب اقتصادی سبب می شد تا این گروهها به سطح جامعه را پیدا نکنند پس در نتیجه یک نوع موسیقی خاص تولید می کردند که این موسیقی مورد توجه قشر خاصی از جامعه قرار می گرفت.

    شعرباف در ادامه خاطرنشان کرد: به طور کلی به جای موسیقی زیرزمینی باید از موسیقی مستقل استفاده کنیم پس در نتیجه این نوع موسیقی غیرقانونی نیست اما در ایران به دلیل وجود برخی ممیزی ها گروههای زیرزمینی نمی توانند به صورت رسمی فعالیت کنند پس در نتیجه به سمت موسیقی غیر رسمی گرایش پیدا می کنند.

    شهرام شعرباف در ادامه بیان کرد: همچنین باید در نظر داشته باشیم که معنای این نوع موسیقی در دوره های مختلف تغییر کرده است، همچنین در گذشته بسیاری از جوانانی که پا به عرصه موسیقی زیرزمینی می گذاشتند استعداد داشتند اما ابزار و امکانات لازم را نداشتند اما امروزه امکانات لازم را دارند ولی استعداد ندارند و فقط به خاطر معروف شدن به سمت این نوع موسیقی می روند که من پیشنهاد می کنم از طریق موسیقی رسمی باید ستاره شوند.

    شعرباف در پاسخ به این پرسش که لقب و برچسب موسیقی زیرزمین به یک جور اعتبار و کلاس کاری تبدیل شده است، نظرتان در این باره چیست، گفت:من این موضوع را قبول دارم زیرا از ۱۶ سالگی در این حوزه فعالیت می کنم و به چشم خود دیدم که بسیاری از گروههای ناموفق خودشان را به گروههای زیرزمینی وصل می کنند و این موضوع سبب شده است تا نوع نگاه مردم و مسئولین نسبت به این نوع موسیقی تغییر کند.

    سرپرست گروه اوهام در ادامه تاکید کرد: در گذشته گروههای زیرزمینی سختی های بسیاری کشیدند زیرا در زمان ما ساز پیدا نمی شد و مجبور بودیم در زیرزمینی تمرین کنیم ، همچنین می دانستیم که در این راه پول و سرمایه ای نداریم و حتی نباید به آینده امیدوار باشیم اما امروزه بسیاری از گروههای زیرزمینی به راحتی آثار خود را منتشر می کنند و حتی می توانند از طریق این راه سرمایه ای برای خود به دست آورند.

    این خواننده در پاسخ به این پرسش که چرا چهره های موسیقی زیرزمینی ماندگار نمی شوند، گفت: به طور کلی بیشتر چهره هایی که در موسیقی زیرزمینی ماندگار شدند در ژانر راک فعالیت کرده اند زیرا موسیقی زیرزمینی راک است و اصلا ربطی به موسیقی پاپ ندارد. همچنین بسیاری از مردم بر این باورند که موسیقی رپ موسیقی زیرزمینی است اما این دیدگاه کاملا اشتباه است.

    وی در ادامه افزود: متاسفانه گروههای تاثیر گذار در موسیقی زیرزمینی بسیار کم دیده می شود زیرا این گروهها اصلا نمی دانند که به دنبال چه چیزی هستند.

    این خواننده در پاسخ به این پرسش که آیا موسیقی زیرزمین هنجار شکن است، گفت: به نظر من موسیقی زیرزمینی سنت شکن است و همزمان با تحول جامعه پیش می رود، همچنین این نوع موسیقی به معنای پیشرفت، به روز شدن و کامل شدن است.

    شهرام شعرباف در پایان بیان کرد: موسیقی زیرزمینی با اینکه مخفیانه است اما کمک بزرگی به بدنه موسیقی کرده است زیرا بهترین نوازندگان از طریق این نوع موسیقی پرورش یافته اند.

    https://musiceiranian.ir/?p=35576
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *