×
×

حرف‌های رضا مهدوی در نقد آلبوم «من خود آن سیزدهم»

  • کد نوشته: 35259
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۳ام اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۰
  • رضا مهدوی اعتقاد دارد اگر آلبوم «من خود آن سیزدهم» به وقت خودش در پنچ سال پیش منتشر می‌شد، جریان موسیقی پاپ ایران را تغییر می‌داد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این پژوهشگر، هنرمند، نویسنده و مدیر عرصه موسیقی که در نشست نقد و بررسی تازه‌ترین آلبوم محسن چاووشی شرکت کرده بود، تاکید کرد سیاست‌گذاری‌های اشتباه […]

  • رضا مهدوی اعتقاد دارد اگر آلبوم «من خود آن سیزدهم» به وقت خودش در پنچ سال پیش منتشر می‌شد، جریان موسیقی پاپ ایران را تغییر می‌داد.

    به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این پژوهشگر، هنرمند، نویسنده و مدیر عرصه موسیقی که در نشست نقد و بررسی تازه‌ترین آلبوم محسن چاووشی شرکت کرده بود، تاکید کرد سیاست‌گذاری‌های اشتباه و ایجاد محدودیت‌ها، نفس خواننده های پاپ ایران را گرفته است.
    مهدوی در همین ارتباط با اشاره به تاخیر پنج ساله در انتشار آلبوم «من خود آن سیزدهم» گفت: «سال ۸۵ به عنوان مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری به سراغ چاووشی رفتم تا کاری متفاوت در حوزه موسیقی پاپ انجام دهیم. آن زمان به او انگ می‌زدند که سیاه و تلخ می‌خواند و من از او خواستم اشعاری در قالب‌های کهن فارسی را انتخاب کند و بخواند تا این برچسب نادرست برداشته شود.»
    او ادامه داد: «شعرهای آلبوم را خود چاووشی انتخاب کرد، روی آن‌ها آهنگ ساخت و خواند و قرار همه چیز گذاشته شد تا اسفند ۸۶ منتشر شود، اما وقتی من بهمن آن سال از مدیریت مرکز موسیقی حوزه هنری برکنار شدم، مسئولان جدید تولید کار را از برنامه‌هایشان خارج کردند.»

    رضا مهدوی اعتقاد دارد «من خود آن سیزدهم»، نمونه یک آلبوم فاخر موسیقی پاپ وطنی است

    این نویسنده و پژوهشگر افزود: «بعدش که قرار شد بخش خصوصی این آلبوم را درآورد، اعمال نظرهای شخصی و کج سلیقگی های مدیران اداره کل موسیقی وزارت ارشاد اسلامی، برای ۵ سال انتشار» من خود آن سیزدهم را عقب انداخت تا این که با تغییراتی که در این دفتر بوجود آمد، چند ماه پیش کار مجوز گرفت.»
    رضا مهدوی، اعمال سلیقه های شخصی، نداشتن برنامه بلند مدت و تغییر مداوم سیاست‌های فرهنگی را مانع اصلی سر راه موسیقی پاپ ایران دانست و توضیح داد: «ببینید، اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ خورشیدی، جریانی با خواننده‌هایی مثل عباس بهادری، مهرداد کاظمی، مهدی سپهر و … در موسیقی پاپ راه افتاد که خیلی زود توسط مسئولان متوقف شد.»
    مدیر سابق مرکز موسیقی حوزه هنری ادامه داد: «سال ۷۵ با آمدن علی معلم به تلویزیون، حرکتی در موسیقی پاپ شروع شد که سال بعد با تشکیل دولت خاتمی، گسترده تر شد و موجی بزرگ را پدید آورد. اما متاسفانه این جریان هم خیلی زود حمایت مسئولان را از دست داد و آنان یک باره از موسیقی فاخر پاپ دم زدند که باید ریشه های محتوایی و تکنیکی ایرانی داشته باشد.»
    او با اشاره به این که در سال ۸۶، انتشار آلبوم «من خود آن سیزدهم» می‌توانست پایه گذار موسیقی پاپ وطنی باشد، تاکید کرد: «این کار که هم نظر اهل فن و هم نگاه مخاطب عام را جذب کرده است، محتوایش برآمده از سروده های شاعران بلند پایه فارسی و تعدادی از ملودی‌ها و آهنگ‌هایش وام دار نغمه‌ها و الحان موسیقی نواحی مختلف ایران است. همچنین سازهای سنتی و غربی در آن خوب کنار هم نشسته‌اند و از نطر تنظیم بسیار شسته رفته است. این کار کمال همان چیزی است که آقایان مسوول از آن با عنوان موسیقی فاخر دم می‌زنند و اما خودشان ۵ سال جلویش مانع گذاشتند.»
    مهدوی در باره نقش پر رنگ چاووشی در شکل گیری آلبوم «من خود آن سیزدهم» گفت: «انتخاب شعر، ساخت ملودی‌ها، آهنگسازی و خوانندگی این ۹ قطعه را خود چاووشی انجام داده است که نشان از تسلط و آگاهی او دارد. شاید اگر این کار همان سال ۸۶ بیرون می‌آمد، کارنامه هنری این خواننده جور دیگری رقم می‌خورد و برای مثال آلبوم» ژاکت به شکل و با تنظیم دیگری منتشر می‌شد.»

    در این کافه خبر بحث های کلان عرصه موسیقی نیز پیش کشیده شد

    این کارشناس و منتقد افزود: «چاووشی به طور مرموزی شعرشناس است و برای همین از نظر حسی بسیار خوب و قوی با اشعار این آلبوم ارتباط برقرار کرده و بر اساس آن‌ها آهنگ ساخته است. همچنین چیدمان قطعات آلبوم نشان می‌دهد او اشعار انتخابی را به خوبی درک کرده و آن‌ها را در یک کلیت دیده است.»
    او درباره ویژگی‌های صدای چاووشی هم توضیح داد: «این صدا چون خس‌دار، خسته و گرم است، خیلی خوب به دل می‌نشیند و غم نهفته در آن به هیچ وجه سوگورانه و منفعلانه نیست. صدای محسن خدادادی است و اصلاً ساختگی و آمیخته با ادا نیست.»
    این مدیر با سابقه عرصه موسیقی با تاکید بر این که محسن چاووشی در حال حاضر مردمی‌ترین خواننده پاپ ایران است، ادامه داد: «چون او غم مردم را می‌خورد، فرهنگ عامه را خوب می فهمد، بسیار با احساس می‌خواند، خودش زخم خورده است، مشکلات جامعه را می شناسد و … کارهایش با طیف‌های وسیع مردم از راننده تریلی گرفته تا استاد دانشگاه ارتباط برقرار می‌کند. البته خواننده های خوب دیگری هم داریم که مخاطبان خاصی دارند و اقشار معینی را جلب می کنند و برای همین نمی توان صفت مردمی را برایشان به کار برد.»
    رضا مهدوی در واکنش به این پرسش که آیا فکر می‌کند بعد از موفقیت آلبوم «من خود آن سیزدهم» نزد خواص و توده مردم، چاووشی همین سبک را ادامه دهد، پاسخ داد: «این که هنرمندی یک شیوه را دنبال کند، خوب نیست و موفقیت کارش هم لوث می‌شود. البته چاووشی نشان داده اهل کپی کردن از خودش هم نیست و همیشه در کارهایش نوآوری می‌کند و افق‌های جدیدی را می‌گشاید.»

    https://musiceiranian.ir/?p=35259
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *