×
×

در نشست خبری عنوان شد

  • کد نوشته: 34850
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۸ام اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۰
  • رهبر ارکستر کنسرت موسیقی معاصر با اشاره ماهیت تلخ موسیقی معاصر گفت: علاقمندان موسیقی در این کنسرت که ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود منتظر شنیدن یک اثر رومانتیک و عاشقانه نباشند. کیهانی در نشست خبری کنسرت موسیقی معاصر که صبح دوشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه برگزار شد با بیان این مطلب افزود: اصولا عنوان “موسیقی معاصر” […]

  • رهبر ارکستر کنسرت موسیقی معاصر با اشاره ماهیت تلخ موسیقی معاصر گفت: علاقمندان موسیقی در این کنسرت که ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود منتظر شنیدن یک اثر رومانتیک و عاشقانه نباشند.
    کیهانی در نشست خبری کنسرت موسیقی معاصر که صبح دوشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه برگزار شد با بیان این مطلب افزود: اصولا عنوان “موسیقی معاصر” در کشورهای دیگر هم با مخاطب خاص روبه‌رو است و به خاطر اینکه موسیقی معاصر بر خلاف موسیقی رومانتیک ذات تلخی دارد و حتی ممکن است در جاهایی هم کلافه‌کننده باشد بنابراین نمی‌تواند به شکل طبیعی دعوت‌کننده مخاطب عام موسیقی باشد. این نوع موسیقی به اعتقاد من موسیقی مورد نظر هنرمندان تجسمی است که در بسیاری از کشورهای دنیا آن را می‌پسندند.کیهانی خاطرنشان کرد: اجراهای کم‌تعداد این نوع موسیقی باعث شده که تبدیل به موسیقی دور مانده‌ای شود اما جامعه سه درصدی هم داریم که به این نوع موسیقی علاقه داشته باشد اما نمی‌توان منکر گوشه‌گیری و انزوای این موسیقی شد که نه تنها در ایران که در جهان نیز موسیقی مهجوری است.

    این آهنگساز موسیقی معاصر گفت: آکادمی‌های موسیقی در سراسر جهان هیچ‌گاه نهاد پیش‌رویی نبودند و همیشه با فاصله ۴۰ ساله از جنبش‌های روز موسیقی ابراز عقیده کرده‌اند. “موسیقی معاصر” هم به واسطه این رویکرد در تحلیل‌های آکادمیک جایی نداشته است. از این‌رو برگزاری چنین کنسرت‌هایی می‌تواند برای دانشجویان و پژوهشگران موسیقی به عنوان یک کلاس درس آموزشی مورد بررسی قرار گیرد.

    کیهانی با اشاره چگونگی استفاده از سازهای محلی و بومی در اجرای برنامه‌هایی با موضوع موسیقی معاصر تصریح کرد: یکی از شکل‌هایی که آهنگسازان منطقه خاورمیانه عموما به آن توجه کرده و سعی دارند از آن استفاده کنند، موسیقی بومی است. این در حالی است که موسیقی ایرانی یکی از پر امکانات‌ترین و البته پیچیده‌ترین موسیقی‌ها در مقایسه با موسیقی‌های کشورهای دیگر است که می‌تواند در موسیقی معاصر نیز از آن استفاده کرد اما به دلیل مشکلی که در آکوستیک سازهای ایرانی وجود دارد ما نمی‌توانیم به صورت کامل از این ساز در اجرای کنسرت موسیقی معاصر استفاده کنیم چراکه ما در اجرای این قطعات نباید میکروفونی را مقابل ساز قرار دهیم و به دلیل اینکه ساز ایرانی نیازمند میکروفن است، کار برای اجرا مشکل می‌شود.

    این مدرس موسیقی در این نشست خبری با انتقاد از شرایط اخذ مجوز کنسرت و نبود وقت کافی برای آماده‌سازی گروه‌های موسیقی گفت: ۱۱ سال گذشته که برای اجرای برنامه و تولید یک مجموعه موسیقی دستگاهی درصدد اخذ مجوز بودم شرایط منسجم‌تری وجود داشت اما متاسفانه در این سال‌ها آماده‌سازی نوازندگان و کسب مجوز شرایط دشواری پیدا کرده که رفتن به این پروسه توجه و دقت کافی به تولید اثر باکیفیت را می‌کاهد که امیدوارم این روند هرچه زودتر شکل منسجم‌تری پیدا کند.

    کیهانی با اشاره به دلایل خود در انتخاب تالار رودکی برای برگزاری کنسرت گروه موسیقی معاصر گفت: تالار رودکی تنها تالار آکوستیک موسیقی است چراکه اگر بنا بر اجرای برنامه در جای دیگری بود مجبور به میکروفن‌گذاری بودیم. فقط امیدواریم موکت های فضای بیرونی تالار در حین ورود مخاطب ما را دچار مشکل نکند.

    وی در توضیح جزییات این کنسرت گفت: این کنسرت منتخبی از آثار من بین سال‌های ۸۹ تا ۹۱ است که توسط ” آنسامبل” و گروه‌های مختلف در ۵ قطعه به مخاطبان ارائه می شود.

    این هنرمند در معرفی قطعات این کنسرت ادامه داد: اولین قطعه ای که در این کنسرت اجرا می شود قطعه ای با عنوان “چشمان زیبا ترش” برای کوارتت زهی و مجموعه‌ای از سازهای ویولن، ویولن سل و ویولن آلتو است که پیش از این برای اولین‌بار در کشور ارمنستان ضبط شده و در این برنامه برای اولین‌بار اجرای عمومی می‌شود.

    کیهانی افزود: قطعه دوم تکنوازی ساز ابوا است که هفته گذشته در فستیوال موسیقی ونیز اجرا و در بین ۲۱۱ اثر به عنوان ۱۰ قطعه برتر منتخب شد. نازنین احمدزاده در این قطعه به عنوان نوازنده حضور خواهد داشت. “و آستینش از اشک پر بود” هم عنوان قطعه سوم برنامه ماست که کوارتت زهی برای سازهای ایرانی است و توسط گروه “چهارگان” به سرپرستی احسان ذبیحی‌فرد اجرا می‌شود. در قطعه چهارم با نام “آخرین رنگ” هم تکنوازی فلوت و پیانو خواهد بود.

    رهبر کنسرت موسیقی معاصر در معرفی قطعه آخر هم گفت: آخرین قطعه برنامه ما نیز قطعه‌ای با عنوان “نامش انسان است” خواهد بود که چندی پیش به عنوان پایان‌نامه برتر مقطع کارشناسی ارشد من معرفی شد و در این برنامه توسط هوشیار خیام و کارن سلاجقه برای پیانوی ۴ دستی اجرا می‌شود.

    وی درباره نحوه انتخاب نوازندگان گروه با بیان اینکه تمامی نوازندگان منتخب هنرمندان تحصیل‌کرده و دانشگاهی هستند، ادامه داد: قطعه‌ای که برای سازهای ایرانی نوشتم به سفارش گروه “چهارگان” بوده و حضور احسان ذبیحی فر به عنوان نوازنده کمانچه و سرپرست هم به این منظور بوده ضمن اینکه در قطعه ای که هوشیار خیام به عنوان نوازنده حضور دارد باید بگویم ایشان در زمانی که مدرس من بود مشتاق ضبط تعدادی از آثار من در مجموعه “منظومه شب ” شد که از آن زمان این همکاری ادامه داشت تا جایی که به پیشنهاد این هنرمند ارزنده تصمیم گرفتیم که در این اجرا از هنرنمایی وی برای اجرای یکی از قطعات استفاده کنیم.

    کیهانی درمورد برنامه های آینده خود در عرصه موسیقی گقت: بعد از این کنسرت پیگیر سفارش “آنسامبل مارتگا ” کشور سوئیس به عنوان یکی از مهم ترین آنسامبل های مهم موسیقی معاصر دنیا خواهم بود. در این پروژه قرارست قطعه ای را برای ساز سنتور نوشته و آن را هم اجرا کنم. این درحالی است که همکاری هایی را هم با کنسرواتور ژنو برای معرفی موسیقی ایرانی خواهم داشت که جزییات آن را در آینده ای نزدیک اعلام می‌کنم.

    کنسرت موسیقی معاصر ۲۶ و ۲۷ اردیبهشت ماه سال جاری ساعت ۲۱ در تالار رودکی میزبان علاقه‌مندان موسیقی است.

    https://musiceiranian.ir/?p=34850
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *