×
×

سراج با همراهی گروه «بیدل» به روی صحنه رفت

  • کد نوشته: 34593
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۴ام اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۲ دیدگاه
  •  شب گذشته حسام‌الدین سراج به همراه گروه «بیدل» مهمان مردم پایتخت فرهنگ و تمدن ایران بودند و اصفهانی‌ها با کف زدن‌های متوالی از گروه «بیدل» به سرپرستی حسام‌الدین سراج استقبالی کم‌نظیر انجام دادند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، حسام‌الدین سراج در حالی شامگاه گذشته در اصفهان به روی سن می‌رفت که به […]

  •  شب گذشته حسام‌الدین سراج به همراه گروه «بیدل» مهمان مردم پایتخت فرهنگ و تمدن ایران بودند و اصفهانی‌ها با کف زدن‌های متوالی از گروه «بیدل» به سرپرستی حسام‌الدین سراج استقبالی کم‌نظیر انجام دادند.

    به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه اصفهان، حسام‌الدین سراج در حالی شامگاه گذشته در اصفهان به روی سن می‌رفت که به جای حضور در سالن کنسرت در یک سالن ورزشی اجرا داشت که مناسب کنسرت سنتی نبود.

    البته با حضور حسام‌الدین سراج بر روی سن تعبیه شده حاضران در سالن او را به شدت تشویق کردند تا سراج مهمان‌نوازی همشهریانش را ستایش و خود را یک اصفهانی اصیل معرفی کند.

    صحنه طراحی شده با رنگ قهوه‌ای سوخته با رگه‌هایی از مشکی، هماهنگ خاصی با رنگ لباس گروه «بیدل» به سرپرستی سراج داشت و این زیبایی تا حدی نازیبایی‌های ورزشگاه را پوشانده بود.

    قطعه اول با همنوازی کمانچه کوروش بابایی و تنبک محمود فرهمند آغاز شد؛ همنوازیی‌ای که سالن بی‌نظم «پیروزی» را به سکوت فرو برد، سپس صدای سراج و به ترتیب تار رامین کاکاوند و «نی» داوود ورزیده، قطعه «دوش در حلقه ما قصه گیسوی تو بود» از غزلیات حافظ را تکمیل کردند تا سکوت ایجاد شده پس از پایان قطعه به تشویق‌های ممتد تماشاگران تبدیل شود. پس از تشویق‌ها؛ دوباره سراج با شور خاصی از اصفهانی‌ها تمجید کرد و قطعه خوانده شده را به حسن کسایی تقدیم کرد.

    تکنوازی عود شهرام امیرجلالی فضایی خاص را بر سالن پر همهمه پیروزی اصفهان حاکم کرد. همراه با تکنوازی عود، حسام‌الدین سراج قطعه‌ی «خوشا دردی که درمانش تو باشی» را آغاز کرد و دو بیت آغازین این شعر را پیش زمینه شروع قطعه اوج کنسرت دیشب، یعنی به «اصفهان رو» تاج اصفهانی قرار داد.

    پس از پایان این پیش‌درآمد نوازندگان به رهبری رامین کاکاوند و با شور و حرارتی خاص قطعه «به اصفهان رو» را نواختند و سالن پیروزی اصفهان نیز به افتخار تاج اصفهانی ایستاده به تشویق گروه پرداخت و سراج صدای خود را رها کرد.

    صدایی که در میان زمزمه حاضران در سال جوی بسیار زیبا ایجاد کرد و همنوازی نی، تار، عود، تنبک و دف اجرایی استثنایی را رقم زد و یاد و خاطره تاج اصفهانی زنده شد؛ اجرایی که حاضران در سالن آن را با گوش جان می‌شنیدند.

    در حین اجرای قطعه «به اصفهان رو» حضار هماهنگ با سراج می‌خواندند و حتی یک لحظه از ریتم خارج نشدند که نه تنها تعجب سراج بلکه تعجب گروه «بیدل» را نیز به همراه داشت.

    پس از اجرای این قطعه نوبت به همنوازی «دف» وحید خسروی و کمانچه کورش بابایی رسید. همنوازیی‌ای که این بار یک تصنیف را در دستگاه ماهور تشکیل داد و وحید خسروی با ضربات سریع به پوسته دف خود و قطع کردن‌های به موقع کورش بابایی توسط کمانچه‌اش تصنیفی زیبا را رقم زد تا گروه «بیدل» به همراه حاضران در سالن به تشویق این دو بپردازند و حتی گل‌هایی به سوی وحید خسروی پرتاب شود که نشان از رضایت حضار از اجرای این تصنیف داشت.

    اجرای «قطعه بگو که از کجایی» به دلیل اینکه سازهای کوبه‌ای دارای ارجحیت صدایی نسبت به سازهای زهی و بادی داشتند،جوی را ایجاد کرد که همراه با صدای موسیقی حضار نیز تشویق‌های هماهنگ انجام دهند.

    تشویق‌هایی که با موسیقی سنتی زیاد مناسب نبود و به همین دلیل ناراحتی برخی از افراد در سالن را در برداشت چرا که صدای سراج به درستی در سالن شنیده نمی‌شد.

    قطعه آخر با کوک شدن تنبورها آغاز شد.

    کاکاوند برای اجرای قطعه آخر تار را کنار گذاشت و تنبور به دست گرفت. وحید خسروی نیز تنبور را جایگزین دف خود کرد تا قطعه پایانی اجرای دیشب با صدای تنبور به پایان برسد.

    همنوازی تنبور و کمانچه کورش بابایی به همراه نی بهرام خانی خبر از اجرای یکی دیگر از غزلیات حافظ می‌داد و حسام‌الدین سراج قطعه «با مدعی مگویید اسرار عشق و مستی» را انتخاب کرد و این قطعه نیز به زیبایی اجرا شد تا کنسرت حسام‌الدین سراج در اصفهان با وجود همه کاستی‌ها به خوبی به پایان برسد.

    https://musiceiranian.ir/?p=34593
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *