×
×

وخامت اوضاع هنر، معلول بودجه‌ اسف‌بار فرهنگی/ فرهنگ وجه‌المصالحه سیاست نیست

  • کد نوشته: 34039
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۷ام اردیبهشت ۱۳۹۲
  • ۰
  • عبدالحسین مختاباد خواننده و آهنگساز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه صرف نظر از دولت‌هایی که روی کار آمدند به طور کلی مطالبات فرهنگی همچنان مسکوت مانده افزود: متاسفانه در کشور ما نگاه مسئولان به مقوله فرهنگ بعضا نگاهی سیاسی و ابزاری بوده است. مختاباد با بخش‌بندی مطالبات فرهنگی و هنری […]

  • عبدالحسین مختاباد خواننده و آهنگساز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه صرف نظر از دولت‌هایی که روی کار آمدند به طور کلی مطالبات فرهنگی همچنان مسکوت مانده افزود: متاسفانه در کشور ما نگاه مسئولان به مقوله فرهنگ بعضا نگاهی سیاسی و ابزاری بوده است.

    مختاباد با بخش‌بندی مطالبات فرهنگی و هنری اظهار کرد: بخشی بزرگی از مطالبات فرهنگ‌پروران و هنرمندان مطالبات سخت‌افزاری در عرصه هنر است؛ با اینکه بودجه ایران نسبت به سال‌های آغازین انقلاب اسلامی چندین برابر شده، نه تنها اماکن فرهنگی و هنری افزایش پیدا نکرده بلکه به دلیل مدیریت ضعیف، بسیاری از همان امکاناتی که وجود داشته از بین رفته است.

    وی گفت: از نظر اماکن و ساختمان‌های فرهنگی و هنری زیر خط فقر قرار داریم؛ ۷۰ درصد سالن‌های سینمای کشور ما فرسوده شده یا خود و یا صندلی‌ها و امکانات‌شان در حال از بین رفتن است و متاسفانه در این سال‌ها هیچ جایگزینی برای آن‌ها ایجاد نشده است. در شهرستان‌ها هم که اوضاع به مراتب بغرنج‌تر از تهران است.

    وخامت اوضاع هنر معلول بودجه‌ اسف‌بار فرهنگی

    این هنرمند شناخته شده کشورمان اظهار عقیده کرد: اگر بخواهیم از نظر آمار و ارقام این‌چنینی خودمان را با کشورهای در حال توسعه مانند ترکیه و یا کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن مقایسه کنیم واقعا در وضعیت وخیمی قرار داریم.

    وی در خصوص مطالبات نرم‌افزاری در عرصه فرهنگ و هنر نیز اظهار کرد: هنر به عنوان یک عامل بزرگ فرهنگی نیاز به چترهای حمایتی جدی و گسترده دارد و لازم است برای هنر ملی و سنتی کشور هزینه کنیم و فکر نکنیم که اگر هزینه نشود می‌توان در عرصه فرهنگ و هنر به جایی رسید. با این وجود بودجه‌های فرهنگی و هنری ما واقعا تاسف‌بار است.

    مختاباد ادامه داد: کشوری که دارای رتبه سوم جهان در تولید نفت است همواره بودجه فرهنگی‌ بسیار پایین داشته است و جالب اینجاست که باز می‌شنویم همین بودجه پایین در حال افت و کاهش شده است.

    اقتصاد بازده نداشته، بر فرهنگ سرمایه‌گذاری کنید

    این خواننده با اشاره به سرمایه‌گذاری کلان در عرصه سیاست و اقتصاد در کشورمان خاطرنشان کرد: تقریبا ۸۰ درصد سرمایه‌گذاری ما در عرصه‌های اقتصادی بازدهی مورد انتظار را نداشته است اما اگر یک هزارم این سرمایه‌گذاری‌ها در عرصه فرهنگ صورت می‌گرفت نه تنها به رشد فرهنگی و هنری ما منجر می‌شد بلکه با یقین می‌گویم که بازدهی اقتصادی آن‌ها هم از نتایج بسیاری از پروژه‌های اقتصادی بیشتر بود.

    وی افزود: امروز در جهان سینما و موسیقی و برخی دیگر از هنرها به عنوان صنعت در نظر گرفته می‌شود و سرمایه‌گذاری در آن‌ها بسیار سودمندتر از بعضی پروژه‌های اقتصادی است؛ متاسفانه در کشور ما این نگاه وجود ندارد و در عرضه هنر سرمایه‌گذاری نمی‌شود.

    تاکید بر رعایت حق شهروندی در زمینه فرهنگ و هنر

    کاندیدای شورای شهر تهران در خصوص لزوم زمینه‌سازی‌ برای رشد و ارتقاء فکری، فرهنگی و هنر در کشور خاطرنشان کرد: یکی از مسائل اساسی در حوزه هنر و فرهنگ این است که هنوز حق شهروندی در این حوزه‌ها رعایت نمی‌شود. به نظر من باید بیانیه‌ای در خصوص رعایت حقوق شهروندان در عرصه فرهنگ و هنر تصویب و صادر شود؛ مثلا اگر کسی با موسیقی مخالف است می‌تواند در کنسرت‌ها و برنامه‌های این رشته هنری شرکت نکند ولی نباید حق مردم را به خاطر حضور در کنسرت‌ها و برنامه‌های موسیقی ضایع کرد یا آن‌ها را به خاطر این حضور مورد سرزنش قرار داد.

    مختاباد اظهار کرد: یکی از مطالبات هنرمندان از رئیس جمهور این است که اگر این رئیس جمهور متعلق به همه مردم این کشور است باید خودش در  برنامه‌های فرهنگی حاضر شود و هنرمند کشورش را حمایت کند.

    کار فرهنگی وجه‌المصالحه رفتارهای سیاسی نشود

    این هنرمند عرصه موسیقی با انتقاد از ورود سیاست به عرصه فرهنگ و تداخل این دو حوزه با یکدیگر گفت: کار فرهنگی نباید وجه‌المصالحه رفتارهای سیاسی و گروهی و جناحی شود که متاسفانه در حال حاضر اینگونه شده است. باید قوانین در جامعه ما پیش بروند نه سلایق افراد.

    وی با بیان اینکه عموم حرف‌هایی که سیاستمداران ما در عرصه فرهنگ و هنر زده‌اند در حد شعار باقی مانده، افزود: در طول ۸ سالی که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور بوده‌اند با وجود شعار‌هایی که در زمینه فرهنگی و هنر داده شد، دیدیم که برخی هنرها به شدت رو به ضعف نهاده و وضعیت اسف‌باری دارد.

    این خواننده پیشکسوت ادامه داد: اگر اوضاع فرهنگ و هنر امروز را با دوره هشت ساله جنگ تحمیلی مقایسه کنیم می‌بینیم که با وجود دشوار‌های جنگ نسبت به آن دوره پس‌رفت داشته‌ایم نه پیشرفت.

    انتقاد از اوضاع بد اقتصادی اهالی فرهنگ و هنر

    این هنرمند گفت: در بحث از مطالبات فرهنگی و هنری سوالاتی برای ما مطرح است که باید به آن‌ها اندیشید و پاسخ گفت. چرا هنرمندان و استادان دانشگاه ما که اعضای مهم جامعه فرهنگی ما محسوب می‌شوند باید اوضاع اقتصادی نگران‌کننده‌ای داشته باشند! اگر مملکتمان فقیر بود می‌پذیرفتیم و می‌گفتیم «ظلم علی‌السویه عدل است»؛ اما ما که مملکت فقیری نداریم! چرا با توجه به اوضاع پیش آمده استاد دانشگاه، یا یک نخبه فرهنگی و هنری ما باید از درس خواندن و تلاش چندین و چند ساله‌اش متاسف و پشیمان باشد! به چه دلیل هنرمند یا تحصیل کرده و یا حتی پزشک کشور ما آرزو کند که ای کاش دنبال کار ساخت‌و‌ساز می‌رفت!

    مختاباد در ادامه گفت: رئیس جمهور کشور ما باید نهادهای جامعه را در راستای نخبه‌گرایی طوری بچیند که نخبگان علمی و فرهنگی و هنری از اینکه درس خوانده‌اند و در این مسیر تلاش کرده‌اند احساس افتخار کنند، نه اینکه دلالان جامعه درآمدهای هنگفت به چنگ بیاورند و هنرمندان در پرداخت اجاره خانه‌شان با مشکل مواجه باشند.

    ناآگاهان  پست‌های فرهنگی را اشغال نکنند

    وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از برخی مدیران فرهنگی کشور، اظهار کرد: به چه دلیل بخشی از مدیران بخش فرهنگی و هنری کشور ما باید تا این حد ناآگاه باشند. چرا همیشه  مدیرانی که در جاهای دیگر توان کاری و مدیریتی نداشته‌اند و به سبب بی‌کفایتی از بخش‌های دیگر اخراج شده‌اند برای اینکه بی‌کار نشوند باید پست‌های فرهنگی و هنری را اشغال کنند. مگر عرصه فرهنگ و هنر در باز است که هر کسی بیکار شد بیاید مدیر فرهنگی و هنری شود!

    این هنرمند شناخته شده تاکید کرد: رئیس جمهور آینده برای انتخاب مسئولین فرهنگی، از وزیر گرفته تا پست‌های پایین‌تر باید به هنرمندان و فرهنگ‌دوستان و نخبگان رجوع کند و با آن‌ها مشورت کند. وزیر فرهنگ و ارشاد و همچنین وزیر علوم کشور ما باید از میان لیست نخبگان دانشگاهی و اهالی فرهنگ و هنر و انتخاب شود و برای انتخاب آن‌ها باید رای و نظر نخبگان فرهنگی و هنری در نظر گرفته شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=34039
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *