×
×

گفتگو با رامین صدیقی

  • کد نوشته: 29534
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۳ام بهمن ۱۳۹۱
  • ۰
  • ه گزارش خبرنگار هنرآنلاین، بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر علاوه بر اهمیتی که دارد می تواند بیشترین جذابیت را برای علاقه مندان به موسیقی در پی داشته باشد. به همین دلیل با رامین صدیقی مسئول امور بین الملل بیست وهشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر همکلام شدیم تا در گپ و گفتی صمیمی در […]

  • ه گزارش خبرنگار هنرآنلاین، بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر علاوه بر اهمیتی که دارد می تواند بیشترین جذابیت را برای علاقه مندان به موسیقی در پی داشته باشد. به همین دلیل با رامین صدیقی مسئول امور بین الملل بیست وهشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر همکلام شدیم تا در گپ و گفتی صمیمی در جریان چگونگی برگزاری بخش بین الملل جشنواره امسال قرار بگیریم.

    رامین صدیقی در گفت و گو با خبرنگار هنرآنلاین اظهار کرد: همه گروه ها و نوازنده هایی که در بخش بین الملل جشنواره امسال حضور دارند دارای سابقه و جایگاهی شناخته شده در موسیقی جهان هستند که می توانند بخش بین الملل جشنواره امسال را پر رونق تر از قبل کنند.

    وی در توضیح بیشتر درباره گروه های خارجی حاضر در جشنواره امسال گفت: کوارتت تارکوفسکی از هنرمندان مستقلی تشکیل شده که قطعاتی را با دیدگاه پیانیست خود فرانسوا کوتوریه انتخاب و اجرا می کند. همان گونه که از نام این گروه بر می آید قطعاتی که این گروه اجرا می کنند بر گرفته از فیلم های ارکوفسکی، ارگردان تاثیر گذار سینمای جهان است.

    صدیقی درباره اعضای این کوارتت می گوید: فرانسوا کوتوریه که نوازندگی پیانو در کوارتت تارکوفسکی را بر عهده دارد از آهنگسازان شهیر فرانسه است که بسیاری در ایران، او و ژان لوئی متینیه (نوازنده آکاردئون در کوارتت تارکوفسکی) را با دو آلبوم موفق انور براهم (آهنگساز و عود نواز تونسی) می شناسند.

    صدیقی با اشاره به حضور گارسیا فونس در جشنواره امسال و تکنوازی کنترباس او، اظهار کرد: گارسیا فونس از نوازندگان مشهور کنترباس در دنیای موسیقی و اهل ایالت باسک اسپانیا است که در حال حاضر در فرانسه اقامت دارد. مهمترین ویژگی نوازندگی وی به کنترباس دست ساز خودش مربوط می شود که پنج سیم دارد.

    وی ادامه داد: آنچه فونس می نوازد بر گرفته از موسیقی فولکلور اسپانیا و نزدیک به سبک جَز است. او در هنگام نوازندگی از دو دست و دو پایش استفاده می کند به این ترتیب که دستگاه صوتی را با خود به روی صحنه می برد و هم زمان با اجرا بر روی صحنه، بخش هایی از اجرای خود را ضبط می کند. فونس قسمت های ضبط شده را پخش می کند و بر روی همان قطعات به نوازندگی می پردازد.

    مسئول امور بین الملل بیست وهشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر درباره حضور رالف فان رامی گوید: رالف فان رات، اهل هلند است و تا کنون ده ها جایزه ملی و بین المللی در حوزه نوازندگی پیانو به دست آورده و در کنار ارکسترهای بزرگی چون ارکستر فیلارمونیک روتردام، ارکستر لندن سیمفونیتا اکستر فیلارمونیک رادیو هلند، ارکستر سمفونیک رادیو فرانکفورت، ارکستر سمفونیک آرهوس، ارکستر فیلارمونییک دورتموند نوازندگی کرده است.

    صدیقی افزود: این نوازنده پیانو تا کنون با رهبران مشهوری چون جو آن فاله تا، والری گرجیف، اتو تاوسک و دیوید رابرتسون همکاری کرده است. رالف فان رات از سال ۲۰۰۳ نوازنده انحصاری شرکت بزرگ پیانو سازی اشتاین وی و پسران است و آثارش را نیز انحصاراً شرکت ناکسوس منتشر می کند.

    صدیقی با اشاره به علاقه این نوازنده پیانو به آثار علیرضا مشایخی گفت:رالف فان رات، علاقه زیادی به آثار مشایخی دارد و در اجرایش در ایران نیز علاوه بر نواختن قطعاتی از آروو پرت، شارل کوچلن، فیلیپ دبوسی و باخ، دو قطعه از ساخته های علیرضا مشایخی را نیز اجرا می کند.

    مدیر نشر هرمس، در ادامه صحبت هایش درباره کم شدن تعداد گروه های بخش بین الملل جشنواره امسال گفت: جشنواره موسیقی فجر در سال جاری قرار بود در ۱۰ شب برگزار شود و گروه های بین المللی جشنواره نیز قرار بود هفت گروه باشند که به دلیل مشکلات مالی موجود این تعداد کمتر شد.

    صدیقی افزود: امسال چهار گروه در بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر حضور دارند و ما با همین تعداد اندک نیز تلاش کرده ایم تا تنوع لازم از نظر سبک های نوازندگی و ژانرهای موسیقایی را داشته باشیم. گارسیا فونتس – موسیقی تلفیقی، کوارتت تارکوفسکی ، موسیقی آوانگارد و رالف فان رات، موسیقی کلاسیک را می نوازند.

    صدیقی که سال گذشته نیز مسئول بخش بین الملل جشنواره موسیقی فجر بود، با اشاره به چگونگی جذب این گروه ها برای حضور در جشنواره گفت: همه کسانی که امسال در بخش بین الملل حضور دارند هنرمندان مشهوری هستند که برنامه های کاریشان از برای دو سال آینده مشخص است.

    وی ادامه داد: همه نوازنده هایی که به ایران می آیند در روزهای قبل و بعد از حضورشان در ایران برنامه هایی در کشورهای اروپایی دارند، برای مثال کوارتت تارکوفسکی شب قبل از حضور در ایران در فرانسه کنسرت دارد و بعد از اجرا در جشنواره فجر به مونیخ می رود تا در این شهر نیز به اجرای برنامه بپردازند.

    وی افزود: همه نوازنده های حاضر در جشنواره قرار است در کنار اجراهایشان، کارگاه های آموزشی نیز برای نوازندگان و علاقه مندان به موسیقی برگزار کنند. همچنین جز گارسیا فونس که در مراسم اختتامیه حضور دارد بقیه نوازندگان به دلیل داشتن برنامه های فشرده و اجرا در دیگر کشورها، پس از اجراهایشان ایران را ترک می کنند.

    صدیقی درباره آغاز رایزنی ها برای جشنواره موسیقی فجر در سال آینده گفت: ما رایزنی ها برای حضور این گروه ها را از سال گذشته آغاز کردیم و با تلاش بسیار توانستیم حضور آنها را در جشنواره میسر کنیم. اگر قرار باشد سال آینده نیز من با جشنواره همکاری داشته باشیم از همین الان باید کارمان را آغاز کنیم.

    او  با اشاره به نبود ارکسترهای بزرگ در جشنواره موسیقی فجر تصریح کرد: حضور ارکسترهای بزرگ در کشور هزینه های بسیاری در پی دارد. اگر بخواهیم ارکستر بزرگ و معروفی را به جشنواره بیاوریم باید کل بودجه جشنواره را خرج آن ارکستر کنیم در حالی که می توان با هزینه ای کمتر گروه های کوچک اما مطرح را به جشنواره دعوت کرد.

    صدیقی افزود: ما در ایران، ارکستر سمفونیک تهران را داریم و با داشتن این ارکستر آوردن ارکسترهای دیگر کشورها و ایجاد رقیب برای این ارکستر، کار چندان عاقلانه ای نیست. همچنین باید به این نکته اشاره کنم که سال گذشته برای نخستین بار در جشنواره موسیقی فجر همه بلیط های بخش بین الملل فروخته شدند.

    مدیر بخش بین الملل جشنواره موسیقی ادامه داد: گروه هایی که سال گذشته در جشنواره حاضر بودند همگی علاقه مند بودند که امسال نیز به ایران بیایند اما ما نمی خواهیم گروه های حاضر در جشنواره تکراری باشند و تلاش می کنیم که نوازنده ها و گروه های تازه ای به جشنواره بیایند تا علاقه مندان به موسیقی با ژانرها و سبک های بیشتری از موسیقی آشنا شوند.

    کوارتت تارکوفسکی که از هنرمندان فرانسوی و آلمانی، فرانسوا کوتوریه پیانو،  آنیا لخنر ویلنسل، ژان لویی متینیه آکوردئون، ژان مارک لارش ساکسوفون سوپرانو، تشکیل شده در روزهای ۲۸ بهمن (ساعت ۲۱) و ۲۹ بهمن (ساعت ۱۸.۳۰) در تالار وحدت به روی صحنه می روند.

    رالف فان رات پیانیست هلندی در روزهای ۲۶ بهمن (ساعت ۲۱) و ۲۷ بهمن (ساعت ۱۸.۳۰) در سالن رودکی به اجرای آثار آروو پرت، شارل کوچلن، فیلیپ دبوسی، باخ و علیرضا مشایخی می پردازد. بخش مهم برنامه او به مجموعه “ساعات ایرانی”  اثر آهنگساز شهیر فرانسه شارل کوچلن اختصاص دارد. گارسیا فونس نوازنده برجسته کنترباس اهل کاتالونیا در روزهای ۳۰ بهمن (ساعت ۲۱) و اول اسفند به ترتیب در سالن های رودکی و تالار وحدت به بداهه نوازی با کنترباس می پردازد.گروه آوای زمین نیز از کشور هند در روز دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ (ساعت ۲۱) در تالار رودکی به اجرای برنامه می پردازند.

    https://musiceiranian.ir/?p=29534
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *