×
×

با حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان

  • کد نوشته: 115945
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۵ام مرداد ۱۳۹۵
  • ۰
  • با حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان از سالها تلاش «مسعود زنگنه» استاد موسیقی تجلیل شد. در این مراسم که در تالار غدیر کرمانشاه برگزار شد ابراهیم رحیمی زنگنه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه در دوران تاریخ همواره مامن پروش بزرگان بوده است، گفت: این استان همواره بزرگان بسیاری […]

    با حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان
  • ۵۷۳۲۸۹۸۹با حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان از سالها تلاش «مسعود زنگنه» استاد موسیقی تجلیل شد.

    در این مراسم که در تالار غدیر کرمانشاه برگزار شد ابراهیم رحیمی زنگنه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمانشاه با بیان اینکه کرمانشاه در دوران تاریخ همواره مامن پروش بزرگان بوده است، گفت: این استان همواره بزرگان بسیاری در زمینه فکر و فرهنگ و هنر و اندیشه در دامن خود پرورش داده که هریک علاوه بر استان خدمات بسیاری را نیز در سطح کشور ارائه کرده‌اند.

    وی با تاکید بر لزوم ضرورت شناساندن بزرگان هنر به جامعه و به ویژه نسل جوان اظهار کرد: بزرگان در عرصه‌های مختلف سرمایه‌های جامعه هستند که باید آنها و خدماتشان به طور شایسته به نسل جوان معرفی شوند.

    رحیمی زنگنه برپایی مراسم تجلیل و گرامیداشت را یکی از راه‌های معرفی این بزرگان به نسل جوان عنوان کرد و افزود: در همین راستا امروز مراسم تجلیلی به پاس سالها تلاش استاد مسعود زنگنه در عرصه هنر موسیقی برپا شده است.

    او با بیان اینکه استاد زنگنه علاوه بر خلق آثار هنری بسیار و ارزشمند شاگردان بسیاری را هم تربیت کرده است گفت: متاسفانه این استاد ارزشمند عرصه موسیقی مدتی است که در بستر بیماری هستند و شفای عاجل ایشان را از خداوند منان خواهانیم تا دوباره بتوانیم از هنرنمایی و آثار ارزشمند ایشان بهره‌مند شویم.

    وی به پیوند گسترده هنر موسیقی و شعر اشاره کرد و افزود: شعر و موسیقی هنرهایی هستند که انسان را به حقیقت وجودی خود و حقیقت هستی رهنمون می‌شوند و قطعا هنرمندی که در این زمینه فعالیت کند هنر او ماندگار خواهد شد.

    مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرمانشاه اظهار کرد: هنرمند کسی است که می‌تواند بیش از دیگران زیبایی‌ها و ظرافت‌های عالم هستی را درک کند و قطعا وجود این افراد ارزشمند است و باید وجود آنها را قدر دانست.

    در ادامه این مراسم دوستان و شاگردان مسعود زنگنه به بیان خاطراتی از این استاد موسیقی پرداختند و در این بین ایرانپور به عنوان یکی از دوستان و همراهان زنگنه طی سالها فعالیت هنری، گفت: با شروع جنگ تحمیلی استاد زنگنه فعالیت خود را دوچندان کرده بود و برای روحیه دادن به رزمندگان تا پاسی از شب به ساخت قطعات موسیقی در زمینه جنگ و مقاومت می‌پرداخت.

    او با بیان اینکه هیچ کس در ایران مانند استاد زنگنه فلوت نمی‌نوازد، گفت: ایشان فلوت را که یک ساز خارجی است به سمت موسیقی ایرانی آوردند و نواهای موسیقی ایرانی را با فلوت می‌نوازند. این کار بسیار دشوار است اما استاد زنگنه این کار را انجام دادند.

    ایرانپور با بیان اینکه کرمانشاه شهری است که هنرمندان در آن مظلوم‌اند، گفت: ما نیاز داریم مراسم این‌چنینی بسیاری برای هنرمندانمان برگزار کنیم تا علاوه بر قدردانی از زحمات آنها بتوانیم آنها و هنرشان را به نسل‌های بعد معرفی کنیم.

    جوهری از دیگر دوستان زنگنه نیز قطعه شعری را که در وصف او سروده بود خواند.

    وحید نظری یکی از هنرمندان استان هم به خواندن مقاله‌ای درباره فعالیت‌های زنگنه پرداخت و اظهار کرد: استاد زنگنه اولین کسی بودند که گروهی منسجم از سازهای راستین ایرانی مانند تنبور، دف و دهل را بنیان نهادند.

    وی افزود: استاد زنگنه اولین موسیقی‌دانی بودند که دید وسیعی از حیطه تنبور و سازهای دیگر داشتند و همواره در  دوران دفاع مقدس با هنر خود در کنار رزمندگان بودند.

    در پایان این مراسم که به علت حال نامساعد مسعود زنگنه در زمان محدودتری برگزار شد چند نفر از هنرمندان استان به اجرای موسیقی اصیل ایرانی پرداختند.

    بر اساس این گزارش، مسعود زنگنه از چیره‌دستان هنر فلوت ایران متولد سال ۱۳۲۶ در کرمانشاه است، وی در سن ۷ سالگی موسیقی را شروع کرد و در سن ۱۳ سالگی مدرس موسیقی شد. با ارکسترهای رادیو همکاری داشت و در سن ۱۷ سالگی اولین آهنگ او با ارکستر گلها با صدای کورس سرهنگ‌زاده ضبط شد.

    وی در تهران در سال ۱۳۴۹ از تعلیمات مرحوم استاد حسن رادمرد که از مدرسین موسیقی در دانشکده موسیقی تهران بود استفاده کرد و نحوه تنظیم ارکستر و آهنگسازی را از محضر او آموخت. علوم هارمونی و سازشناسی را در خدمت استاد مصطفی کمال پورتراب یاد گرفت و ردیف‌های موسیقی را از راه کتاب‌های تألیف موسی معروفی فراگرفت.

    فلوت ساز تخصصی زنگنه است و او علاوه بر فلوت در نواختن سایر سازها نیز مهارت دارد. مسعود زنگنه سال‌ها مدرس موسیقی اداره فرهنگ و هنر کرمانشاه در رشته سنتور، فلوت و آواز و سرپرست ارکستر و آهنگساز رادیو کرمانشاه بوده و از سال ۱۳۵۷ به بعد که مرکز حفظ و اشاعه موسیقی در کرمانشاه تأسیس شد به‌عنوان مسوول این مرکز فعالیت خود را با جدیت هرچه‌تمام‌تر ادامه داد.

    این پیشکسوت موسیقی برای اولین بار در کرمانشاه ساز فلوت کلیددار را به‌صورت ساز تخصصی انتخاب کرد و ردیف‌های موسیقی ایرانی را با این ساز نواخت. او از جمله استادانی بود که موسیقی پاپ را با ساز ایرانی تلفیق کرد.

    وی هم‌زمان با آغاز جنگ تحمیلی آهنگ‌های محلی و حماسی متعددی را برای روحیه دادن به رزمندگان اسلام ساخته و همه آن آهنگ‌ها را با تمام اعضای گروه در حضور رزمندگان و در مناطق جنگی اجرا کرده است که سرودهایی مانند “برادر بسیجی”،” از گلوگاه تفنگ” و “باز هوای وطن” از جمله آن‌هاست.

    مسعود زنگنه که جزو ۱۰ نوازنده برتر فلوت کشور است حالا مدتی است که با بیماری سرطان دست و پنجه نرم می‌کند.

    https://musiceiranian.ir/?p=115945
       
    برچسب ها مسعود زنگنه

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *