×
×

«صدور مجوز برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است»

  • کد نوشته: 114138
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۸ام تیر ۱۳۹۵
  • ۰
  • hot-topic-logoبیست‌ونهمین نشست رسانه‌ای سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح ٢٨ خردادماه با اعلام دو مصوبه دولت و صحبت درباره استاد شجریان برگزار شد.
    +اماکن عمومی دارای مجوز برگزاری مراسم جشن، عروسی، مهمانی و شب‌نشینی به اخذ اجازه دیگری از نیروی انتظامی نیاز ندارند

    «صدور مجوز برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است»
  • محمدرضا شجریان

    محمدرضا شجریان

    بیست‌ونهمین نشست رسانه‌ای سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صبح ٢٨ خردادماه با اعلام دو مصوبه دولت و صحبت درباره استاد شجریان برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از ایسنا، حسین نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد) که صبح ٢٨ خردادماه سخن می‌گفت، اظهار کرد: «یکی از مصوبات درباره اصلاح ماده ٢٠ آیین‌نامه اجرایی اداره اماکن است. طبق تصویب‌نامه هیأت وزیران که ١٣ تیرماه براساس پیشنهاد وزارت ارشاد برگزار شد، صدور مجوز برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری از جمله اجرای صحنه‌ای موسیقی و تئاتر برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و از نظر بررسی انتظامی و ترافیکی به نیروی جمهوری اسلامی ایران اعلام می‌شود. نیروی انتظامی نیز موظف است در مدت ١٠ روز نظر خود را در این زمینه ارائه کند تا امنیت مراسم و محل برگزاری را بدون دخالت در صدور مجوز، محتوای برنامه و ویژگی مجریان تأمین شود.»

    وی همچنین افزود: «متقاضیان برگزاری برنامه‌های یادشده موظف هستند حداقل از ۴٨ ساعت قبل از اجرای برنامه، مشخصات ساعت و روز تشکیل مراسم و صرفا نام پیشنهادکننده آن را با ارائه دو عدد کارت ورود به محل برگزاری به مسؤولان ذی‌ربط انتظامی ارائه کنند.»

    او با اشاره به این‌که این ماده سه تبصره دارد، ادامه داد: «صدور مجوز جشنواره‌های فرهنگی، هنری و صنایع دستی که براساس قوانین مربوط برعهده سازمان میراث فرهنگی هستند مشمول این ماده خواهند شد. همچنین ارائه نشدن پاسخ در مهلت ۱۰ روزه مقرر از طرف نیروی انتظامی، به منزله نبودن مشکل انتظامی و ترافیکی است. اماکن عمومی دارای مجوز برگزاری مراسم جشن، عروسی، مهمانی و شب‌نشینی به اخذ اجازه دیگری از نیروی انتظامی نیاز ندارند. این مصوبه به وزارتخانه‌های ارشاد و کشور ابلاغ شده است و تا کنون باید به نیروی انتظامی نیز ابلاغ شده باشد.»

    وی با اشاره به این‌که دیگر مصوبه دولت درباره قانون جامع خدمات‌رسانی ایثارگران بود، اظهار کرد: «چون دولت موظف بود آیین‌نامه اجرایی قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را اجرایی کند، این تصویب‌نامه در دولت انجام شد. این مصوبه تصریح می‌کند که هنرمند، هنرمند ایثارگر و هنرمند فعال چه کسی است. همچنین دستگاه‌های متولی این موضوع نیز مشخص شده‌اند. طبق این مصوبه، هنرمند به کسی می‌گویند که در حوزه موسیقی، شعر، ادبیات داستانی، نمایش، سینما، هنرهای سنتی و آیینی، معماری، رادیو، تلویزیون، هنرهای تجسمی و خوش‌نویسی به خلق آثار پرداخته است یا بپردازد.»

    نوش‌آبادی تأکید کرد: «تنها مرجع تعیین‌کننده‌ی هنرمند بودن افراد، شورای ارزشیابی وزارت ارشاد است.»

    او همچنین بیان کرد: «هنرمند ایثارگر نیز به کسی گفته می‌شود که به موجب قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، ایثارگر محسوب می‌شود. هنرمند فعال نیز هنرمندی است که به خلق یک یا چند اثر هنری در جهت ترویج ایثار و شهادت پرداخته است.»
    او دستگاه‌های متولی این امر را وزارت ارشاد، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، وزارت ورزش و جوانان، سازمان صداوسیما و سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت بهداشت، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، سازمان بسیج مستضعفین و شهرداری معرفی کرد.

    وی در این‌باره اضافه کرد: معاون رییس‌جمهور این مصوبه را برای اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرده است.

    سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که وزیر فرهنگ و ارشاد پیش از این گفته که برای بازگشت استاد شجریان به ایران و تکمیل مراحل درمانی ایشان، اقداماتی را انجام می‌دهند، با توجه به اتفاق‌هایی که در بخش پزشکی ایران برای عباس کیارستمی افتاد، چه تضمینی وجود دارد که همان اتفاق برای استاد شجریان نیفتد؟ اظهار کرد: «شجریان، شجره موسیقی سنتی ایران است و طبیعی است که تمام توجه‌های فرهنگی ایران معطوف او باشد. امیدواریم حال ایشان بهبود پیدا کند و خدا را شکر با توجه به گزارش‌هایی که به دست ما می‌رسد، حال آقای شجریان روبه بهبودی است و اتفاق نگران‌کننده‌ای وجود ندارد.»

    او همچنین در این‌باره گفت:‌ «تلاش مسؤولان فرهنگی این است که اگر شرایط انتقال او به ایران فراهم شود، این کار صورت بگیرد، البته با توجه کردن به مسائلی که موجب آسیب دیدن بیمار نشود. اگر مقدمات انتقال استاد شجریان به ایران فراهم شود، امکان رسیدگی به‌صورت جدی‌تر نیز فراهم می‌شود؛ اما در حال حاضر او در خارج از کشور بستری است و البته نگرانی خاصی نیز وجود ندارد. پیشنهاد وزیر زمانی می‌تواند محقق شود که شرایط بهداشتی و درمانی برای او وجود داشته باشد.»

    وی ادامه داد: «این پیشنهاد نشانه اهمیت و دلسوزی وزیر ارشاد نسبت به هنرمندان است؛ اما این موضوع صرفا در حد پیشنهاد است و کسی برای انجام آن اعلام آمادگی نکرده است.»

    https://musiceiranian.ir/?p=114138
       
    برچسب ها محمدرضا شجریان

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *