همه مطالب: مصاحبه

«صدای دسته‌های عزاداری و نوحه‌هایی که خوانده می‌شود، همیشه در من شور و هیجانی ایجاد می‌کند»لوریس چکناواریان: میخکوب نوحه و عاشورا هستم

hot-topic-logoیکی از همین روزها بوده، یکی از همین روزها که شهر چهره‌ی متفاوتی به خود می‌گیرد و پارچه‌های سیاه دیوارها را بغل می‌گیرند و با هم به استقبال عزاداری امام حسین(ع) می‌روند، یکی از همین روزها که خانه‌ها شور و حال نذری‌پزان به خود می‌گیرند و بوی قیمه‌های معروف ماه محرم همه جا می‌پیچد. می‌توان چشم‌ها را بست و لوریس چکناواریان را تصور کرد که در یکی از کوچه پس کوچه‌های خیابان جمهوری امروزی راه می‌رفته که ناگهان صدایی در جا میخکوبش کرده. ایستاده و گوش داده، آن قدر که هنوز هم سرش پر است از آن صداها، البته آن طور که خودش می‌گوید دلش هم با آن صداهاست. لوریس چکناواریان از آن روزهای کودکی تا امروز هنوز هم به حادثه‌ی کربلا، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و تراژیک‌ترین اتفاقات تاریخ فکر می‌کند و تأثیر صدای دسته‌های عزاداری ماه محرم همیشه در آثارش خواهد بود. همین‌بهانه‌ای شد تا لوریس چکناواریان درباره‌ی تأثیری که از عاشورا و موسیقی عاشورا گرفته است، به گفتگو بنشیند.
+ یکی از آرزوهایم این است که برای امام حسین(ع) یک سمفونی بنویسم
+ بار تراژیک واقعه‌ی عاشورا آن قدر سنگین است که اگر بخواهی به آن فکر کنی، زیر بارش شانه‌هایت خم می‌شود
+ عاشورا یکی از بزرگترین‌ وقایع تراژیک جهان است که می‌تواند همه‌ی دنیا را تحت تأثیر قرار دهد
+ هیچ چیز برایم صدای طبل و سنج و سینه‌زنی و زنجیر زنی نمی‌شود. این‌ها در خود یک شوری دارند، یک موسیقی هماهنگی دارند

از «فقر تا ستاره شدن» در گفتگو با «پرواز همای»همای: به عشق موسيقی كارگری می‌کردم

hot-topic-logo«پرواز همای» بعد از اخذ مجوز برای فعالیت در ایران، در مدت زمانی بسیار کوتاه آنچنان چشم ها را متوجه و پیگیر خود کرد که هیچ اجرایی از او بی مخاطب یا کم مخاطب به روی صحنه نرفت. البته در ابتدا وقفه هایی برای شروع فعالیت هایش پیش آمد و مثل بسیاری از هنرمندان در هر زمینه، انتقادهایی از او شد اما او همه مراحل قانونی و رسمی را طی کرد و امروز، همای خستگی ناپذیرتر به پیش می رود و گامهایی استوارتر برمی دارد. بویژه اینکه، همانطوری که دراین گفتگو می خوانید، او از کودکی تا نوجوانی و جوانی، راهی بسیار سخت تر و طولانی تر از همه را پشت سر گذاشته است و دیگر هیچ مانعی را مشکلی حل نشدنی تلقی نمی کند. «آرش نصیری» همکار رسانه ای ما، که سردبیر ماهنامه ی «دیده بان» نیز هست، در آخرین شماره این ماهنامه گفتگوی مفصلی با این هنرمند موفق و خودساخته انجام داده و همای در این گفتگو بسیاری از ناگفته های زندگی اش را بیان کرده است.
+نگاهی به زندگی سخت همای و پشتکار و سخت کوشی او که علیرغم امکانات محدود از تلاش برای آموختن دست نکشید
+شغل آینده، بازیگری و آشنایی با آواز استاد شجریان!
+علاقه به نوازندگی و تنگدستی برای خرید ساز
+شهریار و مهریار (فرزندان پرواز همای) از پدر می گویند
+پدر خوانده که ناجی همای شد

«موسیقی فیلم هایم را از رزمندگان دارم»گپُ و گفت «موسیقی ایرانیان» با «مجید انتظامی» به بهانه هفته دفاع مقدس

hot-topic-logotn

موسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: ۳۶ سال است که آغاز پاییز با سالروز جنگ همزمان شده، سالهاست که در اولین روزهای پاییز خاطرات جنگ و دفاع مقدس برای همگان زنده می شود، سالهاست که همه فیلم ها با مضمون جنگ در یک هفته ای که با عنوان دفاع مقدس نامگذاری شده پشت سر هم پخش می شوند و سالهاست که بواسطه حضور برخی مدیران هنردوست، موسیقی های ماندگاری که با تم جنگ ساخته شده اند توسط سازندگانش روایت می شوند. موسیقی هایی که گاه با شروع اولین موتیوهایش؛ مخاطب را با فیلم همراه می کند بی آنکه تصویری جلوی دیدگانش باشد. اینها خاصیت موسیقی های ماندگاری است که توسط آهنگسازانی چون مجید انتظامی ساخته و در همراهی با فیلم، امضای شناخت آنها بین مردم شده است. امضایی همانند سوت مرحوم علیرضا خورشید فر در موسیقی فیلم «از کرخه تا راین». انتظامی که روایتگر موسیقی های ماندگار تاریخ سینمای ایران است همزمان با هفته دفاع مقدس و اجرای آثار جاودانه اش در قالب کنسرتی در فضای باز میدان مشق، در گفتگویی درباره گرایش اش به ساخت موسیقی فیلم های جنگی، موسیقی کارتون بچه های آلپ، عدم بهره مندی از خواننده در اکثر آثارش و … پرداخته که در ادامه می آید.

+موسیقی فیلم های جنگی فرصت تجربه را برای آهنگساز ایجاد می کند
+مردم ایران قصه گو هستند
+فرهنگ ارتباط با موسیقی بی کلام باید وجود داشته باشد
+در زندگی نقش تماشاچی را دارم
+سخت گیریهای همسرم رمز ماندگاری موسیقی هایم شد
+موسیقی کارتون بچه های آلپ برای من است و ژاپنی نیست
+موزه سینما باید گنجینه موسیقی فیلم ها را حفظ کند
+موسیقی فیلم ها در خانه های آهنگسازان از بین می رود

«داستانهایی عاشیقی تقریبا در حال از بین رفتن است»«ایمران حیدری» در گفتگو با «موسیقی ایرانیان»: باید یک دانشگاه موسیقی در تبریز تاسیس شود

hot-topic-logotn

موسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: عاشیق «ایمران حیدری» از عاشیقهای معروف دورهٔ معاصر، نوازنده برجسته ساز عاشیقی و پژوهشگر موسیقی آذری که سالهاست در زمینه ساخت ساز قوپوز نیز فعال است در گفتگویی تفصیلی با سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» در خصوص عدم ثبت و ضبط موسیقی آذری، محدودیت حضور زنان نوازنده در تبریز، عدم ثبت سازهای بومی آذربایجان در یونسکو و… توضیحاتی داده که در ادامه می آید.

+ساز قوپوز امروزی خوش صداتر از سازهای قدیم است
+قوپوز پای ثابت ارکسترهای آذری
+ارکستر باستانی با سازهای دوره عبدالقادر مراغه ای در باکو تشکیل شده است
+سازهایی که الان ساخته می شود به مراتب خوش صداتر از سازهای قدیم است
+در جمهوری آذربایجان پیشرفت موسیقی زیاد بوده و در ایران یک مقدار این حرکت با کندی همراه است
+جمهوری آذربایجان در یونسکو در تلاش است سازهای دیگر را نیز ثبت کنند
+آهنگسازان ما امروزه ملودی نمی سازند
+یکی از علل موفقیت گروه «رستاک» استفاده از موسیقی محلی به شکل جدید بود

«بدون استاد نوازنده نی شدم»گپُ و گفت «موسیقی ایرانیان» با «حسن ناهید»: در هفده سالگی حقوق 1000 تومانی می گرفتم

hot-topic-logo

کاوه صادقی آزاد: تأثیر و جایگاه استاد حسن ناهید در بکارگیری ساز نی در ارکستر و گروه‌نوازی بر کسی پوشیده نیست. وی به‌واسطه‌ی نظم و جدیت و علاقه‌ی وافری که به این ساز داشت با وجود محدودیت‌هایی که در شیراز وجود داشت‌ــ نبود استاد و ساز مناسب‌ــ از طریق رادیو و غیرمستقیم با تأثیر از ساز استاد حسن کسایی به‌صورت خودآموز شروع به فراگیری این ساز کرد، به طوری که اواخر دهه‌ی ۳۰ توانست پس از استاد حسن کسایی در این عرصه فعالیت کند و شخصیت ویژه‌ای در ارکستر به این ساز ببخشد. او اگرچه زاده‌ی کرمان است اما به‌خاطر شغل پدرش که نظامی بود به همراه خانواده به شیراز نقل مکان کردند. حسن ناهید از ده سالگی از طریق رادیو به‌واسطه‌ی نوای ساز مرحوم کسایی به این ساز علاقمند شد و با تکیه بر علاقه و پشتکار خود شروع به فراگیری این ساز کرد، چنانچه جزو معدود نوازندگانی است که به لحاظ اجرا و سونوریته و رنگ صوتی صاحب امضا است. او در بیشتر ارکسترها و گروه‌های مهم آن زمان چون ارکستر بزرگ سازهای ایرانی (نصرت‌الله گلپایگانی)، ارکستر نوازندگان سازهای ملی وزارت فرهنگ و هنر (ارکستر پایور)، ارکستر سازهای ایرانی (مرتضی حنانه)، ارکستر درویش، ارکستر سماعی، ارکستر رودکی، گروه اساتید و گروه عارف کار کرده و نیز اجراهای بسیاری در رادیو و تلویزیون داشته است.
+نت خوانی را از حسین دهلوی یاد گرفتم
+ده سال پیش کسی تصور نمی‌کرد که یک دختر نی بنوازد، اما الان نوازندگان خانمی داریم که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند
+آینده‌ی درخشانی برای ساز نی می‌بینم

«باور کردنی نیست که مرزهای حجب و حیا و احترام بین هنرمندان در این سال ها به نازکای مویی شده و رو به زوال است»گفتگوی مفصل «موسیقی ایرانیان» با «هوشنگ کامکار»: شما خبرنگارها اعصاب آدم را خُرد می کنید!

hot-topic-logoدر ادامه می توانید گفتگوی مفصل «موسیقی ایرانیان» با «هوشنگ کامکار» موسیقیدان پیشکسوت کشورمان که به سختی! صورت گرفت را دنبال کنید.
+دلم می خواهد یکی بیاید با دلیلِ فنی کارم را نقد کند
+همهء سبک های موسیقی در صورتی که آثاری فکر شده و با اندیشه ای عمیق خلق کنند، قابل ارزش و ستایش هستند
+برخی از موزیسین های ما و حتی خوانندگان، مدعی خلق و ابداع می شوند اما این ادعاشان هم مقطعی ست و منوط به زمان و شرایط.
+نمی توانیم سطح فکر و اندیشهء موسیقایی مخاطب را یک شبه بالا ببریم
+هنرمندان جوان از لحاظ تئوریک خود را تقویت کنند
+باز هم می گویم، حمیدرضا نوربخش را بیشتر از هر خوانندهء دیگری قبول دارم
+خواننده برای من می تواند حکم یکی از سازهای ارکستر را داشته باشد
+مجموعه ای را در حال ضبط داریم که یک تقدیمی به استاد پژمان خواهد بود
+فکر می کنم فعالیت کامکارها در راستای راه استاد پژمان و در تداوم آن باشد
+فعالیت «کامکارها» تنها به کنسرت و آلبوم خلاصه نمی شود، ما سعی می کنیم بار علمی هنرجویان را بالا ببریم
+هر آهنگسازی می تواند و این آزادی عمل را دارد که از تکنیک های موسیقایی جهان و ایران در اثر خود استفاده کند اما نه اینکه عنوان کند این حرکت مختص به اوست و سابق بر این نبوده!
+افرادی با چند بار سفر به اروپا و آمریکا و برگزاری چند کنسرت و مشاهدهء تکنیک های مرتبط با موسیقی و فرهنگ آن کشورها تصمیم می گیرند همان ها را بیاورند در ایران اعمال و اجرا کرده و به نام خود تمام کنند!
+برخی مخاطبان یا خبرنگاران اصطلاحات را نمی شناسند و حتی آنها را اشتباه می نویسند

«باید به خلاقیت بر اساس موسیقی ایرانی توجه شود»«حسین علیزاده» در گفتگو با «موسیقی ایرانیان»: «سیاستگذاری در سطح مملکت تجاری است»

tnhot-topic-logo

موسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: این روزها جمع بزرگان موسیقی در تالار رودکی جمع است، جمعی که آمده اند تا شاهد هنرنمایی جوانانی باشند که روزی آینده موسیقی کشور را خواهند ساخت. جوانانی که با شور و شوق ساز خود را کوک کرده اند تا با محک زدن هنرشان نزد بزرگان موسیقی، مسیر روشن و بهتری برای ارتقا هنر خود انتخاب و با شیوه درست برای رشد موسیقایی ایران زمین گام بردارند. یک هفته ای می شود که تالار رودکی میزبان این موسیقیدانان نوجوان و جوان است. در این مدت بزرگان بسیاری در قالب هیاتهای داوری حضور داشتند از جمله حسین علیزاده که از دوره هفتم در قالب شورای سیاستگذاری نقش پررنگی داشت. او که سخنگوی هیات داوران بخش ویژه ردیف بود، در گفتگوی اختصاصی با سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» در خصوص نقش جشنواره در ارتقا سطح کیفی موسیقی کشور، تقویت شیوه بداهه نوازی در بین نسل جوان و نیز آینده موسیقی کشور مواردی را مطرح کرده که در ادامه می آید.
+هیچ جریانی در ایران تداوم ندارد
+جشنواره موسیقی جوان، جشنواره ای برای دور ماندن از سیاستهای روزمره موسیقی
+جشنواره مبنا و پایه اش بر اساس فرهنگ ایران است و همین مسئله باعث شده در شهرستانها به آن جدی تر پرداخته شود
+ردیف وسیله هدف است نه اینکه خود ردیف هدف باشد

«کار هنری درست و فعالیت در عرصه فرهنگ میان مسئولان خریدار چندانی ندارد»گفتگو با «شهرام ناظری»: بسیاری در سی سال گذشته غیر از شبیه هم خواندن و کوتوله بودن چیزی ارائه نداده‌ اند

hot-topic-logo
ماهنامه «تجربه» در تازه‌ترین شماره خود گفت‌وگویی بلند با «شهرام ناظری» داشته است. استاد آواز ایران در این گفت‌وگو درباره مسائل بسیاری صحبت کرده و از گذشته و حال موسیقی و فرهنگ و هنر ایران سخن گفته است. ناظری از بنان و مشکاتیان و شجریان تعریف کرده و از کودکی خود و مادری که نقشی برجسته در پرورش او داشته است.
+صداوسیما هرگز توجهی به حقوق من به عنوان یک هنرمند نداشته و دارند کار خودشان را انجام می‌دهند
+ادبیات در ایران بیشتر از موسیقی رشد کرده و موسیقی ما عقب‌مانده است
+«بنان» می‌دانست که دو دانگ صدا دارد که باید با آن کاری مناسب داشته‌هایش انجام دهد
+بنان اهلیت خودش را می‌شناخت و پا را فراتر از آن نگذاشت
+تاسف بار است که در ۱۲۰ سال موسیقی ایران هرگز تقلیدی وجود نداشته است، چه در قسمت ساز و چه آواز. اما در این ۳۰ سال همه در موسیقی‌شان یک شکل شده‌اند!
+مشکلات هنر امروز ما و به طور کلی جامعه ما این است که همه با کتاب بیگانه شده‌اند
+نخستین کسی بودم که شعر نو را با ساز و کار آواز ایرانی اجرا کردم
+اکثر سردمداران دیدگاه مذهبی در سطوح بالا با هنر و موسیقی هیچ مشکلی ندارند
+با آقای علیزاده کارهایی انجام داده‌ام که دوست دارم منتشر شوند
+اثر «وطنم» شانس زندگی سالار عقیلی بود

«تندیس جشن حافظ را از مردم گرفتم»گفتگوی «موسیقی ایرانیان» با «سالار عقیلی»: آوازهای استادان بنان و شجریان را تقلید می‌کردم

tnhot-topic-logoموسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: «سالار عقیلی» خواننده بنام موسیقی ایران که از ۸ سالگی پا به عرصه موسیقی گذاشت، توانست طی سالها آموزش زیر نظر اساتید برجسته به رنگ صدایی و شیوه خاص آوازی خود برسد به طوری که در طول سالها فعالیت در عرصه خوانندگی، آثار ماندگار بسیاری خلق کرده که اغلب برای مردم به آثار نوستالژیک ملی – میهنی بدل شده اند. او که بعد از دو سال، ۵ شهریورماه در برج میلاد به روی صحنه می رود، قصد دارد قطعات جدیدی را در کنار آثار خاطره انگیزش برای مخاطبانش اجرا کند. این خواننده موسیقی ایرانی که چندی پیش تندیس بهترین خواننده تیتراژ تلویزیونی برای موسیقی سریال «معمای شاه» را دریافت کرد در گفتگو با سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» درباره تازه ترین کنسرتش در تهران و نیز مباحث دیگری چون تیتراژهای تلویزیون و تقلید در آواز صحبت کرده است که در ادامه می آید.
+ساختمان موسیقی نباید تغییر کند
+موسیقی اصیل در حال فراموشی است
+۸۰ درصد جامعه به سمت موسیقی پاپ رفته است
+صداوسیما نقشی در انتخاب تیتراژهای تلویزیونی ندارد
+سومین همکاری ام با سعید فرج پوری، احتمالا با عنوان «گریه پنهان» در قالب آلبوم منتشر خواهد شد
+مجموعه دوم «مایه ناز» با همکاری همسرم «حریر شریعت زاده» در راه است

گپُ و گفت سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» با سرپرست گروه موسیقی بوشهری «آوای موج»محسن آقایی: مخالفت و برخورد هیجانی با موضوع لغو کنسرتها به نفع هیچکس نیست

گروه موسیقی بوشهری «آوای موج» با سرپرستی «محسن آقایی» از گروههای فعال و جوان کشور است که حدود ۱۰ سال است با وجود سختیهای مختلف و بسیاری از کمبودهایی که گروههای خودجوش موسیقی ممکن است با آن مواجه شوند تا به امروز پابرجا بوده و به فعالیتهای خود در قالب اجراهای مختلف جشنواره ای، کنسرتهای مستقل، ارگانی و اجراهای زنده تلویزیونی مشغول است. این گروه چندی پیش به عنوان سفیر فرهنگی ایران در جشنواره فرهنگی ایران -کره جنوبی به روی صحنه صحنه رفت که به همین بهانه گفتگویی با سرپرست فعال و پر انرژی «آوای موج» داشته ایم که در ادامه می خوانید.
+رسالت مردم و اقوام هر منطقه حفظ و انتقال و گسترش فرهنگ آن مرز و بوم است

تبلیغات

تازه‌ترین اخبار موسیقی ایران