همه مطالب: مصاحبه

«بدون استاد نوازنده نی شدم»گپُ و گفت «موسیقی ایرانیان» با «حسن ناهید»: در هفده سالگی حقوق 1000 تومانی می گرفتم

hot-topic-logo

کاوه صادقی آزاد: تأثیر و جایگاه استاد حسن ناهید در بکارگیری ساز نی در ارکستر و گروه‌نوازی بر کسی پوشیده نیست. وی به‌واسطه‌ی نظم و جدیت و علاقه‌ی وافری که به این ساز داشت با وجود محدودیت‌هایی که در شیراز وجود داشت‌ــ نبود استاد و ساز مناسب‌ــ از طریق رادیو و غیرمستقیم با تأثیر از ساز استاد حسن کسایی به‌صورت خودآموز شروع به فراگیری این ساز کرد، به طوری که اواخر دهه‌ی ۳۰ توانست پس از استاد حسن کسایی در این عرصه فعالیت کند و شخصیت ویژه‌ای در ارکستر به این ساز ببخشد. او اگرچه زاده‌ی کرمان است اما به‌خاطر شغل پدرش که نظامی بود به همراه خانواده به شیراز نقل مکان کردند. حسن ناهید از ده سالگی از طریق رادیو به‌واسطه‌ی نوای ساز مرحوم کسایی به این ساز علاقمند شد و با تکیه بر علاقه و پشتکار خود شروع به فراگیری این ساز کرد، چنانچه جزو معدود نوازندگانی است که به لحاظ اجرا و سونوریته و رنگ صوتی صاحب امضا است. او در بیشتر ارکسترها و گروه‌های مهم آن زمان چون ارکستر بزرگ سازهای ایرانی (نصرت‌الله گلپایگانی)، ارکستر نوازندگان سازهای ملی وزارت فرهنگ و هنر (ارکستر پایور)، ارکستر سازهای ایرانی (مرتضی حنانه)، ارکستر درویش، ارکستر سماعی، ارکستر رودکی، گروه اساتید و گروه عارف کار کرده و نیز اجراهای بسیاری در رادیو و تلویزیون داشته است.
+نت خوانی را از حسین دهلوی یاد گرفتم
+ده سال پیش کسی تصور نمی‌کرد که یک دختر نی بنوازد، اما الان نوازندگان خانمی داریم که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند
+آینده‌ی درخشانی برای ساز نی می‌بینم

«باور کردنی نیست که مرزهای حجب و حیا و احترام بین هنرمندان در این سال ها به نازکای مویی شده و رو به زوال است»گفتگوی مفصل «موسیقی ایرانیان» با «هوشنگ کامکار»: شما خبرنگارها اعصاب آدم را خُرد می کنید!

hot-topic-logoدر ادامه می توانید گفتگوی مفصل «موسیقی ایرانیان» با «هوشنگ کامکار» موسیقیدان پیشکسوت کشورمان که به سختی! صورت گرفت را دنبال کنید.
+دلم می خواهد یکی بیاید با دلیلِ فنی کارم را نقد کند
+همهء سبک های موسیقی در صورتی که آثاری فکر شده و با اندیشه ای عمیق خلق کنند، قابل ارزش و ستایش هستند
+برخی از موزیسین های ما و حتی خوانندگان، مدعی خلق و ابداع می شوند اما این ادعاشان هم مقطعی ست و منوط به زمان و شرایط.
+نمی توانیم سطح فکر و اندیشهء موسیقایی مخاطب را یک شبه بالا ببریم
+هنرمندان جوان از لحاظ تئوریک خود را تقویت کنند
+باز هم می گویم، حمیدرضا نوربخش را بیشتر از هر خوانندهء دیگری قبول دارم
+خواننده برای من می تواند حکم یکی از سازهای ارکستر را داشته باشد
+مجموعه ای را در حال ضبط داریم که یک تقدیمی به استاد پژمان خواهد بود
+فکر می کنم فعالیت کامکارها در راستای راه استاد پژمان و در تداوم آن باشد
+فعالیت «کامکارها» تنها به کنسرت و آلبوم خلاصه نمی شود، ما سعی می کنیم بار علمی هنرجویان را بالا ببریم
+هر آهنگسازی می تواند و این آزادی عمل را دارد که از تکنیک های موسیقایی جهان و ایران در اثر خود استفاده کند اما نه اینکه عنوان کند این حرکت مختص به اوست و سابق بر این نبوده!
+افرادی با چند بار سفر به اروپا و آمریکا و برگزاری چند کنسرت و مشاهدهء تکنیک های مرتبط با موسیقی و فرهنگ آن کشورها تصمیم می گیرند همان ها را بیاورند در ایران اعمال و اجرا کرده و به نام خود تمام کنند!
+برخی مخاطبان یا خبرنگاران اصطلاحات را نمی شناسند و حتی آنها را اشتباه می نویسند

«باید به خلاقیت بر اساس موسیقی ایرانی توجه شود»«حسین علیزاده» در گفتگو با «موسیقی ایرانیان»: «سیاستگذاری در سطح مملکت تجاری است»

tnhot-topic-logo

موسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: این روزها جمع بزرگان موسیقی در تالار رودکی جمع است، جمعی که آمده اند تا شاهد هنرنمایی جوانانی باشند که روزی آینده موسیقی کشور را خواهند ساخت. جوانانی که با شور و شوق ساز خود را کوک کرده اند تا با محک زدن هنرشان نزد بزرگان موسیقی، مسیر روشن و بهتری برای ارتقا هنر خود انتخاب و با شیوه درست برای رشد موسیقایی ایران زمین گام بردارند. یک هفته ای می شود که تالار رودکی میزبان این موسیقیدانان نوجوان و جوان است. در این مدت بزرگان بسیاری در قالب هیاتهای داوری حضور داشتند از جمله حسین علیزاده که از دوره هفتم در قالب شورای سیاستگذاری نقش پررنگی داشت. او که سخنگوی هیات داوران بخش ویژه ردیف بود، در گفتگوی اختصاصی با سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» در خصوص نقش جشنواره در ارتقا سطح کیفی موسیقی کشور، تقویت شیوه بداهه نوازی در بین نسل جوان و نیز آینده موسیقی کشور مواردی را مطرح کرده که در ادامه می آید.
+هیچ جریانی در ایران تداوم ندارد
+جشنواره موسیقی جوان، جشنواره ای برای دور ماندن از سیاستهای روزمره موسیقی
+جشنواره مبنا و پایه اش بر اساس فرهنگ ایران است و همین مسئله باعث شده در شهرستانها به آن جدی تر پرداخته شود
+ردیف وسیله هدف است نه اینکه خود ردیف هدف باشد

«کار هنری درست و فعالیت در عرصه فرهنگ میان مسئولان خریدار چندانی ندارد»گفتگو با «شهرام ناظری»: بسیاری در سی سال گذشته غیر از شبیه هم خواندن و کوتوله بودن چیزی ارائه نداده‌ اند

hot-topic-logo
ماهنامه «تجربه» در تازه‌ترین شماره خود گفت‌وگویی بلند با «شهرام ناظری» داشته است. استاد آواز ایران در این گفت‌وگو درباره مسائل بسیاری صحبت کرده و از گذشته و حال موسیقی و فرهنگ و هنر ایران سخن گفته است. ناظری از بنان و مشکاتیان و شجریان تعریف کرده و از کودکی خود و مادری که نقشی برجسته در پرورش او داشته است.
+صداوسیما هرگز توجهی به حقوق من به عنوان یک هنرمند نداشته و دارند کار خودشان را انجام می‌دهند
+ادبیات در ایران بیشتر از موسیقی رشد کرده و موسیقی ما عقب‌مانده است
+«بنان» می‌دانست که دو دانگ صدا دارد که باید با آن کاری مناسب داشته‌هایش انجام دهد
+بنان اهلیت خودش را می‌شناخت و پا را فراتر از آن نگذاشت
+تاسف بار است که در ۱۲۰ سال موسیقی ایران هرگز تقلیدی وجود نداشته است، چه در قسمت ساز و چه آواز. اما در این ۳۰ سال همه در موسیقی‌شان یک شکل شده‌اند!
+مشکلات هنر امروز ما و به طور کلی جامعه ما این است که همه با کتاب بیگانه شده‌اند
+نخستین کسی بودم که شعر نو را با ساز و کار آواز ایرانی اجرا کردم
+اکثر سردمداران دیدگاه مذهبی در سطوح بالا با هنر و موسیقی هیچ مشکلی ندارند
+با آقای علیزاده کارهایی انجام داده‌ام که دوست دارم منتشر شوند
+اثر «وطنم» شانس زندگی سالار عقیلی بود

«تندیس جشن حافظ را از مردم گرفتم»گفتگوی «موسیقی ایرانیان» با «سالار عقیلی»: آوازهای استادان بنان و شجریان را تقلید می‌کردم

tnhot-topic-logoموسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: «سالار عقیلی» خواننده بنام موسیقی ایران که از ۸ سالگی پا به عرصه موسیقی گذاشت، توانست طی سالها آموزش زیر نظر اساتید برجسته به رنگ صدایی و شیوه خاص آوازی خود برسد به طوری که در طول سالها فعالیت در عرصه خوانندگی، آثار ماندگار بسیاری خلق کرده که اغلب برای مردم به آثار نوستالژیک ملی – میهنی بدل شده اند. او که بعد از دو سال، ۵ شهریورماه در برج میلاد به روی صحنه می رود، قصد دارد قطعات جدیدی را در کنار آثار خاطره انگیزش برای مخاطبانش اجرا کند. این خواننده موسیقی ایرانی که چندی پیش تندیس بهترین خواننده تیتراژ تلویزیونی برای موسیقی سریال «معمای شاه» را دریافت کرد در گفتگو با سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» درباره تازه ترین کنسرتش در تهران و نیز مباحث دیگری چون تیتراژهای تلویزیون و تقلید در آواز صحبت کرده است که در ادامه می آید.
+ساختمان موسیقی نباید تغییر کند
+موسیقی اصیل در حال فراموشی است
+۸۰ درصد جامعه به سمت موسیقی پاپ رفته است
+صداوسیما نقشی در انتخاب تیتراژهای تلویزیونی ندارد
+سومین همکاری ام با سعید فرج پوری، احتمالا با عنوان «گریه پنهان» در قالب آلبوم منتشر خواهد شد
+مجموعه دوم «مایه ناز» با همکاری همسرم «حریر شریعت زاده» در راه است

گپُ و گفت سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» با سرپرست گروه موسیقی بوشهری «آوای موج»محسن آقایی: مخالفت و برخورد هیجانی با موضوع لغو کنسرتها به نفع هیچکس نیست

گروه موسیقی بوشهری «آوای موج» با سرپرستی «محسن آقایی» از گروههای فعال و جوان کشور است که حدود ۱۰ سال است با وجود سختیهای مختلف و بسیاری از کمبودهایی که گروههای خودجوش موسیقی ممکن است با آن مواجه شوند تا به امروز پابرجا بوده و به فعالیتهای خود در قالب اجراهای مختلف جشنواره ای، کنسرتهای مستقل، ارگانی و اجراهای زنده تلویزیونی مشغول است. این گروه چندی پیش به عنوان سفیر فرهنگی ایران در جشنواره فرهنگی ایران -کره جنوبی به روی صحنه صحنه رفت که به همین بهانه گفتگویی با سرپرست فعال و پر انرژی «آوای موج» داشته ایم که در ادامه می خوانید.
+رسالت مردم و اقوام هر منطقه حفظ و انتقال و گسترش فرهنگ آن مرز و بوم است

نباید روی اصالتهایمان پافشاری کنیمگفتگوی «موسیقی ایرانیان» با «ایرج رحمانپور»: موسیقی بومی را از سر قدرت فریاد زدیم

tnhot-topic-logoموسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: «ایرج رحمانپور» خواننده برجسته موسیقی لرستان که عنوان «حنجره زخمی زاگرس» را دارد این روزها مشغول تمرین با گروهش است که بتواند موسیقی بومی این منطقه را با نگاهی دیگر به مردم پایتخت ارائه کند. این موسیقیدان برجسته لرستان بر خلاف خیلی از هم نسلانش وضعیت موسیقی نواحی را وخیم نمی داند و معتقد است برای حفظ و ترویج آن و نیز ایجاد انگیزه بین جوانان برای توجه بیشتر به این ژانر از موسیقی باید آن را همپای دیگر موسیقی ها به روز کرد. آهنگسازی بر اساس موسیقی بومی، جایگاه و چگونگی ارائه آن از جمله موضوعاتی است که راوی موسیقی زاگرس در گفتگو با سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» به آنها پرداخته است.
+موسیقی های بومی در حد موزه است
+باید از موسیقی بومی استفاده به روز شود
+نباید امیدی به مدیران موسیقی داشت
+سعی کردم در نهایت امضای خودم پای کارم باشد
+ناراحتیم از اینکه بخشی از موسیقی ما تدوین و ثبت نشده و بخشی از موسیقیمان با روایانش از بین می رود

گپُ و گفت با «حمید متبسم» از کنسرت «ساز دل ، آواز دل» تا «تو» و «ارکستر شهر»«حمید متبسم» در گفتگو با «موسیقی ایرانیان»: خوانندگان امروز تصنیف خوان هستند نه آوازخوان

tnhot-topic-logoموسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: «ساز دل ، آواز دل» عنوان کنسرتی است که حمید متبسم آهنگساز و نوازنده تار و سه تار قصد دارد از امروز سیزدهم مرداد تا ۳۰ مردادماه در برخی شهرهای ایران برگزار کند. این آهنگساز که در کارنامه هنری خود ساخت قطعات سازی و آوازی بسیاری دارد به همراه گروه دستان و مضراب و نیز ارکسترهای بزرگ با خوانندگان مطرح موسیقی ایران آثار شاخصی را در ایران و خارج از کشور اجرا کرده و اینبار نیز به سراغ یکی دیگر از خوانندگان موسیقی سنتی کشورمان رفته به طوری که در این کنسرت که بر پایه ساز و آواز شکل گرفته «حسین علیشاپور» خواننده و «بهنام معصومی» نوازنده سازهای کوبه ای این نوازنده تار و سه تار را همراهی می کنند. علت اجرای موسیقی به شیوه قدیم یعنی ساز و آواز و انتخاب نوع موسیقی و نحوه اجرا و … همگی موضوعاتی است که این آهنگساز طی گفتگویی با سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» به بیانشان پرداخته است.
+خوانندگان امروز نمی توانند بداهه آواز بخوانند
+همه متمرکز شویم روی این موضوع که شنونده زیاد باید به کنسرتهایمان بیاید آن وقت همه باید موسیقی پاپ اجرا کنیم!
+ارکستر سازهای ملی باید ۱۰۰ سال پیش تشکیل می شد
+اصل ارکستر شهر نیز همانند ارکستر سیمرغ خواهد بود

بحث فروش ساز که به میان می آید احساس شرمساری می کنمگفتگوی مفصل و خواندنی «موسیقی ایرانیان» با «محمد رسول جلیلوند» از استادان چیره دست در ساخت «سه تار»

hot-topic-logoمحمد رسول جلیلوند، علاوه بر فراگیری نوازندگی سه تار – نزد هنرمند فقید استاد جلال ذوالفنون در سال های دور- حرفه ی ساز سازی را نیز از محضر زنده یاد استاد محمود حکیم هاشمی – نوازنده و سازنده ی نامیِ سه تار- فرا گرفته است. سی و سه سال است که به این حرفه مشغول بوده و جوانی، انرژی، عشق، دانش و سلامتی خود را بی شک، در چوب هایی از درخت توت تزریق کرده است و در قالب سه تارهایی زیبا و منحصر به فرد متبلور ساخته.
+ساز سازی یک رشته و حرفه ی کلاسیک و آکادمیک نبوده و نیست
+زنده یاد هاشمی هنوز اوج قله ایستاده اند و ابهتشان همچنان در موسیقی ایرانی احساس می شود
+خیلی از نوازندگان تا چند سال پیش، حرفه سازسازی را چندان جدی نگرفته اند و آن را صرفاٌ به دید نجاری نگریسته اند
+امروزه می بینیم ۹۰ در صد از سازندگان ساز به خاطر شرایط معیشتی اجازه ی ورود به این عرصه را یافته اند و یک بازار کار راه انداخته اند
+تلفیق حواس چندگانه ی انسانی ست که منجر به خلق اثر هنری زیبا می شود
+سازنده ی ساز باید دیدگاه و تکنیک نوازندگان ساز را داشته باشد و از آن ها مطلع باشد و در واقع ذهنیت سازنده ی ساز باید همگام با رویاهای نوازنده باشد
+ساز ابداعی سازی ست که مسیر تکامل را طی کند، هم خود را کامل کند و هم به دست هنرمندان برسد و برای آنان کاربرد هنری داشته باشد

رفع ممنوع الکاری «مجید درخشانی» از سوی دفتر موسیقی«مجید درخشانی» در گفتگو با «موسیقی ایرانیان»: قطار موسیقی ایرانی از ریل خارج شده است

hot-topic-logotnمجید درخشانی آهنگساز و نوازنده برجسته تار که سالها گروه شهناز به سرپرستی او و خوانندگی «محمدرضا شجریان» فعالیت می کرد، دیماه سال ۱۳۹۳ بود که به دلیل همکاری با خوانندگان زن در گروه «ماه بانو» و نیز پخش کلیپ های تصویری این گروه ممنوع الفعالیت شد. او که در طول عمر هنری خود آثار ماندگاری را خلق کرده در این مدت فعالیتی نداشته به گونه ای که به آلبوم های او نیز اجازه انتشار داده نمی شد تا اینکه چندی پیش بعد از گذشت یک سال و اندی از ممنوع الکاری این هنرمند، دفتر موسیقی ارشاد رسما خبر اخذ مجوز به آلبوم «خروش» به خوانندگی «مجتبی عسگری» از ساخته های این آهنگساز را اعلام کرد. درواقع این اتفاق به نوعی نوید دهنده بازگشت این هنرمند پیشکسوت به عرصه موسیقی است. سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» با او که هم اکنون در تدارک انتشار آلبومش است به گفتگو پرداخته که در ادامه می توانید دنبال کنید.

+آواز یکی از علتهای کم شدن مخاطب در موسیقی ایرانی است
+ضعف آهنگسازی و خوانندگی به اقبال از موسیقی سنتی لطمه زده است
+به من گفتند با حضور در جشنواره موسیقی فجر مشکلم حل می شود اما نشد
+بررسی آثار و دادن مجوز یک مسیر اشتباه است، چرا که اگر درست بود تمام دنیا این شیوه را داشت
+خروش شامل مجموعه ای از کارهای مختلف است که طی ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته توسط بنده ساخته شده اند و آواز یکی از شاخصه های این کار است
+من در طول کار آهنگسازی ام خیلی متاثر از موسیقی گلها و ردیف بودم و در همه کارهایم این تاثیر دیده می شود
+آواز یکی از علتهای کم شدن مخاطب در موسیقی ایرانی است

تبلیغات

تازه‌ترین اخبار موسیقی ایران

عضویت در خبرنامه