دسته: مصاحبه

دستگاهی ایران، مقامی و کلاسیک
هامون بهرامی مقدم
هامون بهرامی مقدم: دغدغه ام از تولید «مارال» خلق اثر بی کلام بوده است

آلبوم موسیقی بی کلام «مارال»، اثر تازه ای از «هامون بهرامی مقدم» با همراهی «مصباح قمصری» است که اوایل دی ماه سال جاری، منتشر و در دسترس مخاطبین قرار گرفت.
+آثار هنری نباید با ملاک بازار سنجیده شوند

اخبار
بابک شهرکی: با یک گل بهار نمی شود/ تلاش برای ارتقای موسیقی اصیل ایرانی

عضو هیات داوران سومین جشنواره و جایزه همایون خرم (نوای خرم) معتقد است موسیقی اصیل ایرانی باید قبل از هر چیز در سبد شنیداری خانواده ها قرارگیرد تا همین موضوع تبدیل به انگیزه ای برای قدم گذاشتن ایرایکودکان در مسیر فراگیری موسیقی ایرانی شود.
+طی برگزاری جشنواره نوای خرم در حد بضاعت و توانایی ﺧﻮﺩ عملکرد خوبی داشتیم ولی وقتی این عملکرد از ﺳﻮی نهادهای بزرگ ﺣﻤﺎﻳﺖ ﺷﻮﺩ، بازتاب گسترده تری ﺧﻮاﻫﺪ داشت
+اﮔﺮ ﻣﻘﻮﻟﻪ احترام به پیشکسواﻥ و ﺑﺰﺭﮔﺘﺮاﻥ در ﺳﻨﻴﻦ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺩﺭ اﻓﺮاﺩ نهادینه شود، در سالهای آینده شاهد پرورش موزیسینهایی خواهیم بود که ﺑﻪ ﻣﻌﻨﺎی ﻭاﻗﻌﻲ ﻛﻠﻤﻪ در مقام استاد قرار می گیرند

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
استاد کریم صالح عظیمی
گفتگوی مفصل «موسیقی ایرانیان» با «کریم صالح عظیمی» به بهانهٔ هفتادمین سال تولد این استاد موسیقی ایرانی

hot-topic-logo

موسیقی ایرانیان: شانزدهم دیماه، زادروز استاد «صالح عظیمی»، پیشکسوتِ ردیف دان و خواننده ی موسیقی سنتی کشورمان است. استاد عظیمی، زاده ی ۱۳۲۵ در تبریز است که آواز زنده یاد استاد «ابوالحسن خان اقبال آذر»، انگیزه بخش ایشان در پرداختن جدی به آواز خوانی بوده است. تاکنون دو اثر (آوای همایون و آواز شور) به صورت رسمی از استاد عظیمی منتشر شده‌ است. همچنین او کنسرت‌هایی را با اساتید «مجید کیانی»، «داریوش طلایی»، «محسن نفر» و «داود آزاد» اجرا کرده است که عمده ی آنها با تاکید بر اجرای ردیف موسیقی کلاسیک‌آوازی ایران تدوین شده بودند. این هنرمند، به همراه «داود آزاد» اجراهایی را در داخل و خارج از ایران به صحنه برده و مدتی نیز با «حمید سکوتی» کنسرت‌هایی برگزار کرده اند. چندی پیش «سبحان مهدی پور» خواننده موسیقی ایرانی و یکی از شاگردان استاد عظیمی به دیدار وی رفته و گفتگویی دوستانه در این دیدار صورت گرفته که می توان آن را گفتگویی میان دو نسل در آواز ایرانی تلقی کرد. به بهانه ی هفتادمین سال تولد استاد «صالح عظیمی»، سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، این گفتگو را منتشر می کند که در ادامه می خوانید.

+استاد اقبال اصلا کلاس نداشت و درس نمی داد، اغلب برای یادگیری از آثارش استفاده می کردند
+وقتی استاد اقبال آذر درگذشت، فهمیدیم چه ضایعه بزرگی است برای آواز ایران
+در روش قدیمی آموزش که سینه به سینه بود، دیگر احتیاجی به صداسازی نبود
+همیشه طرفداران موسیقی پاپ بیشتر بوده اند
+موسیقی دستگاهی علم هست ولی موسیقی های دیگر برای پرکردن وقت و خوش گذرانی و تفریح هست
+الان هر کسی مدرس شده و ساز و آواز یاد میدهد
+خواننده تا خاطر جمع نشده که خوب میتواند بخواند یا تا زمانی که مدرس تائید نکند، نباید آواز بخواند

اخبار
پیگیری درباره گمانه‌پردازی‌های مطرح‌شده درباره سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر در گفتگو با «حمیدرضا نوربخش»

hot-topic-logoپریسا قاسم‌زاده: سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر ٢٢ دی‌ماه امسال آغاز می‌شود، این دوره از جشنواره همانند دوره گذشته با مدیریت «حمیدرضا نوربخش» کار خود را پی خواهد گرفت. آنها که حضور در جشنواره‌ موسیقی در دوره‌های قبلی را تجربه کرده‌اند، می‌گویند حضور نوربخش و بخش قابل توجهی از هنرمندان شناخته‌شده موسیقی در حوزه‌های مختلف، خط‌مشی، خروجی و شفافیت را در این اتفاق موسیقایی دستخوش تغییرات بسیاری کرده است. خیلی‌ها به تغییرات ایجادشده می‌بالند و البته هستند کسانی که معتقدند روش اتخاذشده در برگزاری دوره گذشته جشنواره موسیقی فجر به سبب ابقای نوربخش در سمت مدیریت این جشنواره در دوره کنونی هم ادامه خواهد داشت و با تعاریف آنها از فستیوال موسیقی فاصله بسیاری دارد.
+امسال درست مثل ‌سال گذشته به همه سایت‌های بلیت‌‌فروشی فعال در کشور نامه‌ای ارسال کردم و از آنها خواستم پیشنهادهای خودشان را بفرستند
+هنوز برای سایت فروش بلیت به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم و من هر نوع نتیجه‌گیری در این زمینه را تکذیب می‌کنم / پیشنهاد فلان فرد برای بلیت‌فروشی اصلا چیز عجیبی نیست
+آیین‌نامه داوری، آیین‌نامه کاملی نبود و امسال سعی کرده‌ایم با توجه به نقاط ضعف و قوت آن را کامل‌تر کنیم، تعداد داوران هم طبیعتا به گستردگی‌ سال گذشته نیست
+بخش بین‌الملل جشنواره مستقیما با نظارت من مشغول فعالیت است و قطعا مسئولیت برگزاری‌اش به کس دیگری داده نخواهد شد
+ملاک جشنواره برای پرداخت دستمزد، بلیت‌‌فروشی بوده و هست

اخبار
گفتگوی «موسیقی ایرانیان» با «عمر زیاد حکمت» نوازنده سرشناس عراقی: موسیقی ایرانی غنی از تکنیک، سرعت، سرزندگی و تکاپو است

hot-topic-logo

hmoموسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: «عمر زیاد حکمت» متولد سال ۱۹۸۸ میلادی و نوازنده ی ساز «قانون» از کشور عراق است، او از ۶ سالگی یادگیری موسیقی را آغاز کرده و پس از آن، در ۱۵ سالگی در هنرستان «دراسات النغمیه» درس خوانده، اخذ دیپلم کرده و در کشور مصر فراگیری موسیقی را دنبال کرده است. عمر به تازگی و در سومین سفر خود به ایران، اولین آلبوم رسمی ضبط کرده که این امر، به درخواست دوستان وی و نشر «تِلِسک» با مدیریت «ارژنگ آقاجری»، وابسته به شرکت «توسعه و تأمین محتوای آتور» در ایران محقق شده است. عمر زیاد از همراهان و نوازندگان گروه «نصیر شمه»، موسیقیدان عراقی و بین المللی و نوازنده ی سرشناس عود است که آغاز فعالیتش در مصر، با حضور در «خانه ی عود»، از مراکز معتبر تأسیس شده زیر نظر استاد شمه رقم خورده است. جهت آشنایی بیشتر با این نوازنده ی جوان، گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید.

+ساز متعلق به کسی ست که آن را هر روز بهتر و بیشتر به جهان معرفی می کند، با آن ساز حرفی زده که لازمه ی دنیای موسیقی بوده است
+دیدار با استاد «ملیحه سعیدی» برایم افتخاری بزرگ بود و فراموش نشدنی
+سبک نوازندگی قانون در ایران در وجهی عام، با کشورهای عربی و کشوری همچون ترکیه متفاوت است
+من به زودی به کشورم بازمی گردم و می خواهم این حس و انرژی فوق العاده ای که از این سفر شیرین عایدم شد را با دوستانم، خانواده ام و هموطنانم به اشتراک بگذارم. این مردم داری و مهمان نوازی مردم ایران را

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
مجید درخشانی
گپُ و گفت با «مجید درخشانی»: آواز دارد به انحراف کشیده می‌شود

hot-topic-logo۱۰۷۷

موسیقی ایرانیان – رضا نامجو: مجید درخشانی، نوازنده و آهنگساز صاحب‌نام موسیقی ماست. او از شاگردان مرحوم محمدرضا لطفی به حساب می‌آید. درخشانی که از‌ سال ۱۳۶۳ به آلمان مهاجرت کرد، در‌ سال ۱۳۸۴ پس از ۲۱ سال، به ایران بازگشت و گروه خورشید را بنیان گذاشت. او از آن روز تاکنون به همراه سایر اعضای این گروه با خوانندگان مختلف و البته جوان کنسرت گذاشته است. این هنرمند در کارنامه هنری‌اش سابقه سال‌ها همکاری با محمدرضا شجریان، استاد آواز ایرانی را هم گنجانده است. مجید درخشانی (سرپرست گروه شهناز) از ‌سال ٨٧ به بعد هم در گروهی که شجریان به احترام استاد بزرگ تارنوازی ایرانی «شهناز» نامگذاری‌اش کرد به‌عنوان سرپرست فعالیت می‌کند. با «مجید درخشانی» درباره وضع موسیقی ایرانی در سال‌های اخیر و دلایل احتمالی کم‌رنگ شدن موسیقی ایرانی گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.
+در شرایط فعلی استقبال از موسیقی ایرانی کم‌رنگ شده است
+شنونده اگر موسیقی خوب نشنود به سراغ موسیقی‌های دیگر می‌رود
+در موسیقی ایرانی این خواننده‌سالاری باعث مشکل بزرگی شده است
+موسیقی چندصدایی رنگ و جانی به موسیقی می‌دهد که ما نباید از آن فرار کنیم
+موسیقی ما باید از تک‌صدایی بیرون بیاید
+این‌که عده‌ای از کار شجریان تقلید کنند کار کاملا اشتباهی است چون در زمان حضور ایشان دارد این اتفاق می‌افتد و کارشان دست دو یا همان کپی است
+آقای شجریان هم خیلی حس خوبی در این مورد نداشت که همه سعی می‌کنند مثل او بخوانند
+این همه آموزشگاه در سطح شهر تهران هست که ٨٠ درصدشان بی‌کیفیتند

اخبار
گپُ و گفت «موسیقی ایرانیان» با «فریدون شهبازیان»: شاخص ترين آثارم را برای شجريان نوشتم كه تمایل داریم آنها را با فرزندش همایون اجراكنم

hot-topic-logotn

موسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: سالهاست که ارکسترها در ایران با مشکل مواجه اند، مشکلاتی عدیده که گاها به ترک رهبر ارکستر و یا نوازندگان منجر و گاه کل ارکستر منحل شده که البته مسئله انحلال ارکسترها ساده ترین و پرکاربردترین راهی بوده که مدیران موسیقی طی این سالها در پیش گرفتند به طوری که شاهد فروپاشی متعدد ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی ایران طی سالها بوده ایم. اما به طور کلی می توان یکسال گذشته را سالی پر فراز و نشیب برای این دو ارکستر دانست سالی که شاید هر روز حاشیه ای جدید از فعالیت ارکسترها به گوش می رسید تا اینکه در نهایت رهبران دو ارکستر از فعالیت خود کناره گیری کردند و ارکستر سمفونیک تهران به رهبر دیگری (شهرداد روحانی) واگذار و ارکستر موسیقی ملی ایران نیز به طور کامل تعطیل شد و جایش را به ارکستر ملی ایران داد که این روزها توسط «فریدون شهبازیان» اداره و رهبری می شود. شهبازیان که علاوه بر ساخت قطعات ماندگار موسیقی ایران، سابقه حضور در ارکسترهای مختلفی را نیز داشته در گفتگوی خود با سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» به ساختار ارکستر جدید خود با عنوان «ارکستر ملی ایران» و چگونگی فعالیتش در فضای موسیقی ایران پرداخته است.

+ماهانه یک اجرا برای ارکستر ملی ایران در نظر گرفته ایم
+دستمزد نوازندگان به موقع پرداخت می شود
+دستمزد مضاعف برای اجراهای ارکستر ملی ایران در نظر گرفته ایم
+مدیران دو ارکستر به زودی اعلام می شود
+امیدوارم تا ابتدای سال ۹۶ بتوانیم چند کنسرت برگزار کنیم که نوع اجرا و کیفیت آثارمان برای همگان روشن شود
+ما مانعی برای ارکستر موسیقی ملی نیستیم و آن ارکستر با حضور اقای فخر الدینی می تواند به کارش ادامه دهد چرا که ما ارکستر دیگری هستیم
+به هیچ وجه مزاحم کار ارکستر سمفونیک نخواهیم بود
+قصد داریم اجراهایمان را به یک کارگردانی درست ضبط و در اختیار مخاطبان قرار دهیم

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
گپُ و گفت با پرواز همای: من هیچ وقت از ایران نرفته ام و زندگی ام را از اینجا جدا نکردم

hot-topic-logo۶۳۵۱۳۳۰۸۷۱۰۸۸۱۰۵۷۳زینب مرتضایی‌فرد: دقیقا همان شخصیتی را دارد که فکر می کردم. اهل آسه آمدن و رفتن نیست و دلش نمی خواهد مثل خیلی ها یک چهره شیک، روشنفکر و موردپسند از خودش ارائه دهد. «پرواز همای» خودش است. از همان آغاز مصاحبه هم نشان می دهد که اهل چالش است و دلش نمی خواهد زمان را به انجام گفت و گویی سرد و کلیشه ای بگذراند. از این رو حرف زدن با او از موسیقی، حاشیه های موسیقی و حتی دیدگاه هایش درباره کار رسانه ای جالب است.

به صراحت نظرش را بیان می کند و از اینکه من هم خیلی صریح با او مخالفت کنم، هیچ نگرانی ندارد و ناراحت نمی شود.

+محسن چاوشی اتفاق موسیقی پاپ است و باید از کارش دفاع شود
+نمی توانم بدون ایران زندگی کنم
+برخی حتی به نان شبشان هم محتاج هستند
+حضور ایرانی ها در کنسرتهای خارج از کشور، مثل قبل نیست
+موسیقی ایرانی در سراشیبی است
+اگر روزگاری مردم به موسیقی سنتی گرایش پیدا کردند به خاطر بزرگانی چون شجریان بود
+بزرگان موسیقی اجازه بدهند گذر زمان خیلی مسائل را ثبات کند
+از وقتی کارم را شروع کردم می خواستم آثارم شبیه بقیه موزیسین ها نباشد و آنها هم چون باور دارند کارم شبیه آثارشان نیست، مخالفت می کنند
+آنها که مردم پسند بودن موسیقی را ضعف می دانند، دانش درستی ندارند
+نمی دانم چرا یکی موفق می شود همه می خواهند به او سنگ بزنند، خوب و بد بودن را میزان رای همه ثابت می کند

دستگاهی ایران، مقامی و کلاسیک
اسحاق بلوچ‌نسب: حاضر نیستیم به هیچ عنوان موسیقی را رها کنیم

hot-topic-logoحدود ۷۰ سال از عمرش می‌گذرد و به گفته خودش ۹ فرزند، ۹ نوه و یک همسر دارد. سال‌هاست که در حوزه موسیقی نواحی سیستان و بلوچستان کار می‌کند و معتقد است، هیچ کسی برای نه‌تنها موسیقی نواحی، بلکه برای موسیقی، کاری نمی‌کند.
+درست است که پول نداریم اما باید روحیه داشته باشیم

دستگاهی ایران، مقامی و کلاسیک
گفتگوی «موسیقی ایرانیان» با «مهدی شهسوار» به بهانه انتشار آلبوم «بیات ترک»

آلبوم «بیات ترک» مجموعه ای از آثار «رکن الدین مختاری»، به تازگی از سوی انتشارات «ماهور» روانه ی بازار موسیقی شده که در این مدت کوتاه سپری شده از زمان نشر، اثر از استقبال خوبی برخوردار شده است. در ادامه راجع به این اثر گپ و گفتی با او داشته ایم که تقدیم مخاطبان می شود.
+بخاطر سابقه ی خیلی بد سیاسی «رکن‌الدین مختاری» صحبت زیادی از این نوازنده و آهنگساز موسیقی ایران نشده و آثارش بسیار مهجور مانده است

اخبار
شاهین فرهت
گپُ و گفت «موسیقی ایرانیان» با «شاهین فرهت»: استاد موسیقی دانشگاهی کم داریم

hot-topic-logotn

موسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: شاهین فرهت چهره پیشکسوت موسیقی کلاسیک که دکتری آهنگسازی را در فرانسه دریافت کرده، سالهاست که در ساخت سمفونی پیش رو بوده و هست. به گونه ای که طی مدت فعالیت خود در عرصه موسیقی ۱۸ سمفونی ساخته که هر کدام نامی به خصوص برای خود دارند، او که از سال ۱۳۵۵ در کنار تدریس در دانشگاه تهران، در آکادمی دولتی سوئد نیز در رشته آهنگسازی مشغول تدریس بوده، هم اکنون خود را برای ضبط آخرین اثرش آماده می کند. فرهت این روزها در انتظار بهار است که به اوکراین سفر کند و سمفونی شماره ۱۸ خود را برای مخاطبانش ضبط و در ایران منتشر کند، به همین بهانه سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، گفتگویی با این هنرمند داشته که در ادامه می توانید دنبال کنید.

+انتشار سمفونی های شاهین فرهت در قالب یک مجموعه
+پخش آثار موسیقی در ایران ضعیف است
+تمایل ندارم آثارم به صورت غیرحرفه ای با ارکستر سمفونیک اجرا شود
+ای کاش ارگانهای دولتی برای ما هم کاری می کردند
+ارکستر سمفونیک تهران تمایلی به اجرای آثار آهنگسازان ایرانی ندارد
+هنوز که هنوزه روزی دو الی سه ساعت موسیقی کلاسیک بزرگان را گوش می کنم

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
حمیدرضا نوربخش
گپُ و گفت با «حمیدرضا نوربخش» خواننده گزیده‌کار و مدیر پرحاشیه خانه موسیقی به مناسبت تولد 51 سالگی‌اش

hot-topic-logo۶۳۵۱۳۳۰۸۷۱۰۸۸۱۰۵۷۳زینب مرتضایی‌فرد: وقتی به طور تصادفی یکی از قطعاتی که خوانده را در رادیو شنیدم، بسیار متعجب شدم. چطور خواننده‌ای که به این خوبی از پس اجرای آواز در موسیقی ایرانی برمی‌آید، کمتر شنیده و شناخته شده است. اصلا چرا خانه موسیقی را با همه حاشیه‌هایش رها نمی‌کند تا سراغ فعالیت‌های هنری‌اش برود. حتما حدس زده‌اید از چه کسی حرف می‌زنم.

+وقتی جار و جنجالی راه می‌افتد، باید از آن کناره گرفت و در آن زمین بازی نکرد؛ اختلاف سلیقه‌ها همیشه هستند و نباید بر سر این اختلاف‌ها جار و جنجال راه انداخت
+چرا از این منتقدان نمی‌پرسید چرا در انتخابات شرکت نکردند تا نتیجه را عوض کنند؟
+کسانی از انتخابات پرشور حرف می‌زنند که خودشان با ۷ رای عضو هیات مدیره یک کانون شدند!
+دوست دارم از همین‌جا به اعضای خانه و اهالی موسیقی بگویم در این فصل جدید این داستان‌ها را بگذاریم کنار
+هیچ وقت روی درآمد از موسیقی حساب باز نکردم
+موسیقی در میان مردم جایگاه خودش را دارد. امیدوارم روزی این جایگاه را میان مسئولان هم پیدا کند و به این هنر اهمیت داده شود

اخبار
حجت اشرف زاده
حجت اشرف زاده: ایرانی ها هنرهای کهن خودشان را برای تجدد و روشنفکری دور می ریزند

hot-topic-logotn

موسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: «حجت اشرف زاده» خواننده موسیقی ایرانی که این روزها همه او را با اثر «ماه و ماهی»می شناسند همزمان با ماه محرم جدیدترین اثر خود را با عنوان «خاتون» با بهره مندی از موسیقی هایی آیینی گذشتگان و با نگاهی پژوهشی منتشر کرده است. او که شاگردای استادانی چون محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، پرویز مشکاتیان و محسن نفر را داشته با بهره مندی از آموخته های خود در عرصه موسیقی سنتی ایران، به ارائه شیوه جدیدی از موسیقی آوازی پرداخته که بخشی از آن در آلبوم «ماه و ماهی» ارائه و بخشی دیگر نیز در دیگر آثار در دست تولید این خواننده ارائه خواهد شد. سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» به بهانه انتشار جدیدترین اثر «حجت اشرف زاده» با او به گفتگو پرداخته که در ادامه مشروح این گپُ و گفت را می توانید دنبال کنید.+سفری موسیقایی در دل آیین ها
+بخش عظیمی از روضه خوانی ها بی ربط به فرهنگ و هنر ایران است
+کلهر و علیزاده موسیقی اصیل را فدای نوآوری نمی کنند
+موسیقی اصیل ایرانی به عنوان مهر خوش رنگی در هنر خودنمایی می کند

اخبار
لوریس چکناواریان: میخکوب نوحه و عاشورا هستم

hot-topic-logoیکی از همین روزها بوده، یکی از همین روزها که شهر چهره‌ی متفاوتی به خود می‌گیرد و پارچه‌های سیاه دیوارها را بغل می‌گیرند و با هم به استقبال عزاداری امام حسین(ع) می‌روند، یکی از همین روزها که خانه‌ها شور و حال نذری‌پزان به خود می‌گیرند و بوی قیمه‌های معروف ماه محرم همه جا می‌پیچد. می‌توان چشم‌ها را بست و لوریس چکناواریان را تصور کرد که در یکی از کوچه پس کوچه‌های خیابان جمهوری امروزی راه می‌رفته که ناگهان صدایی در جا میخکوبش کرده. ایستاده و گوش داده، آن قدر که هنوز هم سرش پر است از آن صداها، البته آن طور که خودش می‌گوید دلش هم با آن صداهاست. لوریس چکناواریان از آن روزهای کودکی تا امروز هنوز هم به حادثه‌ی کربلا، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و تراژیک‌ترین اتفاقات تاریخ فکر می‌کند و تأثیر صدای دسته‌های عزاداری ماه محرم همیشه در آثارش خواهد بود. همین‌بهانه‌ای شد تا لوریس چکناواریان درباره‌ی تأثیری که از عاشورا و موسیقی عاشورا گرفته است، به گفتگو بنشیند.
+ یکی از آرزوهایم این است که برای امام حسین(ع) یک سمفونی بنویسم
+ بار تراژیک واقعه‌ی عاشورا آن قدر سنگین است که اگر بخواهی به آن فکر کنی، زیر بارش شانه‌هایت خم می‌شود
+ عاشورا یکی از بزرگترین‌ وقایع تراژیک جهان است که می‌تواند همه‌ی دنیا را تحت تأثیر قرار دهد
+ هیچ چیز برایم صدای طبل و سنج و سینه‌زنی و زنجیر زنی نمی‌شود. این‌ها در خود یک شوری دارند، یک موسیقی هماهنگی دارند

تمامی آثار صوتی و تصویری منتشرشده در سایت «موسیقی ایرانیان» تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشند.