همه مطالب: مصاحبه

«بداهه» عنصر مغفول مانده امروز موسیقی ایرانی است«گلپا» از خوانندگان کپی کار گلایه کرد

hot-topic-logoاکبر گلپایگانی یا همان«گلپا»ی موسیقی ایران ضمن گلایه از خوانندگانی که مقلد صرف هستند مهمترین مشکل امروز موسیقی ایرانی به خصوص در زمینه آواز را غفلت از عنصر تعیین کننده «بداهه» می داند.
گلپا:
+آفت امروز خوانندگان ما توجه نکردن به «بداهه» است
+مگر می شود شما موسیقیدان ایرانی باشید ولی چیزی درباره ردیف ندانید!؟
+خواننده های امروزی به ردیف چسپیده اند!
+در خوانندگی سعی کردم خودم باشم

گپی با «مهدی بهزادپور» به بهانه حضور دوباره‌اش در موسیقیخواننده دهه۶۰ پس از بازگشت به ایران سکوت ۲۰ ساله‌اش را شکست: «باید از تک‌صدایی دربیایم»

hot-topic-logoهمکاری با جلیل شهناز، همایون خرم، پرویز یاحقی و اسدالله ملک را در کنار همکاری با برادران کامکار و زنده‌یاد مجتبی میرزاده و شهریار فریوسفی در کارنامه دارد و تصنیف‌های «زهی عشق» و«تاب بنفشه» و «چراغى از على دارم» او در خاطره‌های روزهای خوب موسیقی ایرانی خوش نشسته است. مهدی بهزادپور حالا پس از یک دوره بیماری دوباره می‌خواهد به صحنه موسیقی برگردد و درصدد است کنسرتی را برگزار کند. با این خواننده همشهری ایرج بسطامی و هنرآموخته استاد عبدالعلی وزیری و محمود کریمی درباره این بازگشت و علت سکوت ۲۰ ساله‌اش گپی زده‌ایم که می‌خوانید.
مهدی بهزادپور:
+به علت بیماری‌ای که برایم پیش آمد مجبور به خروج از ایران و معالجه بیماری شدم و در آنجا ماندم
+برگشته‌ام به ایران تا دوباره زندگی را از سر بگیرم
+در آمریکا‌ انگیزه خوانندگی به دلایل شخصی نداشتم ولی آنچنان هم از موسیقی دور نبودم و اینکه تمام هم و غم من این نبود که به هر قیمتی روی سن بروم و اجرا کنم
+بعد از سال‌ها «اسب کرنگ» پرویز یاحقی با صدای بنده منتشر می‌شود

گفت‌و‌گوی مفصل «موسیقی ایرانیان» با «سهراب پورناظری» درباره آلبوم «خدوندان اسرار»سهراب پورناظری: برخی ما را «داعش موسیقی» خطاب قرار دادند

hot-topic-logoموسیقی ایرانی در روزگار کنونی نماینده‌های شناخته‌شده‌ای دارد که درحال ارایه فضاهای جدید و ظرایف کمتر پرداخته‌شده هستند. آن‌ها با هر اثری که ارایه می‌دهند مورد انتقاد عده‌ای از مخالفان قرار می‌گیرند. با این وجود اما در مسیری که برای پیمودن برگزیده‌اند، ثابت قدم هستند. سهراب پورناظری یکی از همین موزیسین‌هاست. او به همراه برادرش تهمورس پورناظری بخشی از موسیقی ایران را نمایندگی می‌کنند که اهل خرق‌عادت و ساختارشکنی است.
سهراب پورناظری:
+می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که شاعران بزرگ سرزمین ایران یعنی مولوی، حافظ و خیام به عنوان خداوندان اسرار هستند.
+ارتباط من با خیام به دهه اخیر باز می‌گردد
+با شعر زندگی کردم. بیش از هر هنری با شعر سرو کار دارم
+اطمینان دارم که خوانش «همایون شجریان» در آثار آهنگسازی شدهٔ من و تهمورس منحصر به این آثار است
+بعدا که کار را می‌شنوم سرعت کارم را می‌بینم و فکر می‌کنم جاهایی از کار به لحاظ تکنیکی قابل تامل است
+انتظار عکس‌العمل بیشتری نسبت به ساز و آواز خداوندان اسرار داشتم.
+در آرایش غلیظ صحبت‌های زیادی شد اما کسی در مورد گردش ملودی کار صحبت نکرد. گردشی که از موسیقی کردی و موسیقی ردیف بهره‌های زیادی برده بود
+تا امروز آن طور که باید و شاید شنیده نشده‌ام!

گفت‌وگوی «موسیقی ایرانیان» با رهبر «ارکستر فیلارمونیک تهران» از کشف و شهود موزیسین تا درک و دریافت مخاطبآرش گوران: پس از مرگمان هم کشف نمی‌شویم!

hot-topic-logo«آرش گوران» حالا یکی از امیدهای رهبری ارکستر ایران است، آخر هم او بود که چندی پیش به مسابقات رهبری ارکستر رومانی رفت و در آن‌جا توانست رتبه خوبی را از آن خود کند. گوران حالا پس از بازگشت موفقیت‌آمیز از این رقابت‌، همچنان به سختی مشغول کار است.

گوران:
+من کار نمی‌کنم برای اینکه از بین نروم، به ساخت کار هنری تعهد و عشقی دارم که ممکن است در هر قالبی از هنر خودش را نشان دهد، این عشق باعث می‌شود من در هنر کار کنم
+هیچ وقت از مخاطبانم دلخوری نداشتم، اتفاقا دارم می‌گویم فید بک‌هایم از مخاطبان مرا سورپرایز کرده

«موسیقی هدف نهایی نیست، بلکه وسیله‌ای متعالی است تا به‌وسیله آن بتوانم به اهداف والاتری دست پیدا کنم»گفتگو با «حسین سلیمانی» به بهانه انتشار آلبوم «روزهای خوب»

«حسین سلیمانی» آهنگساز و نوازنده کمانچه است، وی چند ماهی است که دومین اثر رسمی خود را به نام «روزهای خوب» به خوانندگی «امیر رفعتی» راهی بازار موسیقی کرده است. ناگفته نماند که این آلبوم به عنوان اثر تقدیر شده هیئت داوران در بخش آهنگسازی سی امین جشنواره موسیقی فجر و همچنین گروه «سایه سار» به عنوان گروه برگزیده موسیقی ایرانی جشنواره موسیقی فجر دست یافته است. به بهانهٔ انتشار این اثر و جهت آشنایی بیشتر با این آهنگساز و نوازنده، گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
+سلیمانی: درکل شرایط اقتصاد موسیقی و استقبال از آلبوم‌های موسیقی بسیار ناراحت کننده است

تولید و انتشار ١٢ آلبوم موسیقی تا انتهای سال جاری از «مصباح قمصری»گفتگو با «مصباح قمصری» از جزئیات آثاری که از وی در راه است تا همکاری با «اصغر فرهادی»

hot-topic-logoمصباح قمصری (آهنگساز و نوازنده) با ارایهٔ متد تخصصی خود در ضبط و تولید موسیقی «موزیک پروداکشن» چند اثر جدید در دست تولید دارد، او سال گذشته نیز با ارائهٔ متدی تخصصی درباب تولید موسیقی، تحولی نو در روند ضبط و انتشار بعضی آثار در موسیقی ایران داشت. این متد در واقع تخصصی کلیدی در موسیقی را ارائه می‌کرد که پیش از این شاید کمتر توجهی به آن از طرف هنرمندان اعمال شده بود. به گفتهٔ قمصری این تخصص «تولید موسیقی» یا «موزیک پروداکشن» نام دارد که توسط این متد در غرب تولیدکنندگانی بسیار جدی در زمینهٔ موسیقی تربیت شده‌اند، درباره برنامه ها و آثار تولیدی آتی «مصباح قمصری»، گفتگویی با این هنرمند انجام داده ایم که در ادامه دنبال خواهید کرد.
+آیا تشابه ای در «آلبوم خداوندان اسرار همایون شجریان» و «پروژه لمس مصباح قمصری» وجود دارد!؟

«هنگامه اخوان» خواننده نام آشنای آواز ایرانی در گفت­گوی مفصل با سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»:خواننده‌های پاپ امروزی جیغ می‌کشند و اکثر کار‌هایشان فالش است!

hot-topic-logo«هنگامه اخوان» حالا سال‌ها از دوران جوانی فاصله گرفته و گرد پیری بر چهره‌اش نمایان است. در چشمانش لحظاتی غور می‌کنی. لحظات را به نظاره می‌نشینی. در آن اعماق چیزی شبیه حسرت، حسرت بر روزهای رفته موج می‌زند و شاید امید. امیدی به آینده. آینده‌ای که البته رسیدن به آن تلاشی بیش از آنچه در جریان است، می‌خواهد. در ادامه لحظات با «هنگامه» بودن را با هم به تجربه می‌نشینیم و پرسش‌های ما و پاسخ‌های او را با یادی از گذشته، می‌خوانیم.
هنگامه اخوان:
+کسی هم مانده؟
+«همایون خرم» و «محمدرضا لطفی» دردانه‌های موسیقی ایران بودند
+امروزه آهنگسازان می‌خواهند ره صد ساله را یک شبه بروند، به جای اینکه بنشینند و کار کنند فقط نسبت به هم حسادت می‌کنند و می‌خواهند سایه هم را با تیر بزنند!
+ما قدر اساتید قدیممان را ندانستیم و متاسفانه امروز از آن آثار فوق العاده فاصله‌ها گرفته‌ایم
+قطعا دوره طلایی موسیقی ایران دیگر تکرار نخواهد شد
+امروز متاسفانه توجه رسانه مثل رادیو و تلوزیون فقط به موسیقی پاپ است و موسیقی کلاسیک ایرانی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. آن هم چه نوع پاپی، موسیقی بی‌کیفیت یکبار مصرفی که خیلی زود بنا به درجه هنری پایینش فراموش خواهد شد
+بچه که در شکم مادر موسیقی غربی گوش نمی‌دهد، مشکل در سلیقه موسیقایی به پدر و مادر و بزرگ خانواده بر می‌گردد
+الفاظی مثل امپراطور، سلطان و استاد شایسته کسانی هست که الفبای موسیقی را اصلا نمی‌دانند؟
+همه چیز برای من پول نیست. من زندگی‌ام را برای موسیقی ایران گذاشته‌ام

گفتگو با «ربکا جلیلی»: همسرم هرگز هنر و شرف خود را با سکه، دلار، ویلا و مشابه آن نه پیش از انقلاب و نه بعد از آن عوض نکردتمام حاشیه ها و پشت پرده های باغ مزار استاد فقید «محمدرضا لطفی»

hot-topic-logoبیش از یک سال و نیم از مرگ ناگهانی «محمدرضا لطفی» می گذرد. همان زمان که قرار شد پیکر لطفی در گرگان به خاک سپرده شود این دغدغه و نگرانی بود که نکند بلایی که سر مزار پرویز مشکاتیان پیش آمده برای لطفی نیز تکرار شود که البته این نگرانی به حقیت پیوست، اکنون مزار محمدرضا لطفی نزدیک ۱۹ ماه است که درگیر ساخت یک پروژه تجاری شده و حاشیه های بسیاری را به همراه داشته که باعث شده یکی از جریان سازترین و تاثیرگذارترین اساتید موسیقی معاصر کشورمان مزاری در خور شان نداشته باشد. در همین راستا با ربکا جلیلی، همسر زنده یاد محمدرضا لطفی درباره بحث باغمزار و همچنین آینده میراث این موسیقیدان گفت و گو گویی کرده است که در ادامه می خوانید.
ربکا جلیلی:
+دغدغه ى فرهنگى محمدرضا لطفی در همه ى عمر، عشق او به پیشرفت موسیقى و به موازات آن تشویق به پویایى جوانان و عاشقان این راه بود
+امیدوارم در آینده ى نزدیک بتوان از طریق قانون جلوى تخلفات را گرفت و کارها را مطابق خواست لطفى؛ قانونى، سیستماتیک و در راستاى اهداف فرهنگى و هنرى لطفى پیش برد
+آرزویم این است در آینده در تهران مکانى را به لطفى اختصاص دهم که مى تواند «خانه ى لطفى» نامیده شود
+افرادى که در فاصله ى ١٢ تا ١۵ اردیبهشت ١٣٩٣ با هر نیت و هر قصدى محوطه ى فعلى را جهت خاکسپارى استاد لطفى درنظر گرفتند و موجب گشتند تا ایشان نه در محل دفن عمومى بلکه در محوطه اى جداگانه به خاک سپرده شوند موظف هستند تا شان و حرمت مزار او را حفظ و در اولویت اول محوطه ى فعلى مزار ایشان را سامان دهند

«شب پره نمی تواند وصف آفتاب کند»گلپا: «فضل الله توکل» نخبه موسیقی است

hot-topic-logoچند وقت گذشته حرف و حدیث های در خصوص تجلیل از «فضل الله توکل» به میان آمده که دل دوستداران موسیقی ایرانی را به درد آورده است. هنوز مردم کوچه و بازار زخمه های ساز سنتور «فضل الله توکل» را بخاطر دارند و چه تجلیل و مقامی بالاتر از این که یک هنرمند در پیشگاه مردم از محبوبیت فراوانی برخوردار باشد و جوانان با افتخار آثار او را بازنوازندگی کنند. تجلیل و تقدیر بهانه ای بیش نیست که مردم به یاد یک هنرمند باشند اما وقتی مردم کوچه و بازار هنوز با ترانه های استاد توکل زندگی می کنند چه مقامی می تواند همتراز این توجه مردم باشد.
گلپا:
+خیلی ها که امروز نمی تواند ساز بزند، فورا یک دکتری موسیقی به نامشان ثبت می شود!
+تا حالا شنیده اید که بگویند «استاد حافظ»، یا «مهندس سعدی شیرازی» و یا «دکتر مولانا» این القاب تنها تعارف است

«منکر موسیقی پاپ نیستم»اردشیر کامکار: ما «کامکارها» خیلی هوای همدیگر را داریم

hot-topic-logoامروز با گذشت زمان، کمانچه در گوشه و کنار ملودی‌های سنتی و گاه پاپ قرار می‌گیرد و توانسته نقش خود را بر موسیقی اصیل ایرانی بخوبی نمایان کند. اردشیر کامکار نوازنده مطرح کمانچه هنرش را از تجربه پدر می‌آموزد و با تأکیدی که او بر زنده نگاه داشتن موسیقی اصیل داشت نوای ویولن را با کمانچه در می‌آمیزد و به حق تکنیک زیبایی در این ساز به‌وجود آورد. با او درباره این روزهایش و ساز کمانچه به گفت‌و‌گو نشسته ایم که در ادامه می‌خوانید.
اردشیر کامکار:
+کمانچه به علت داشتن صدای‌های اضافی برای موسیقی سنتی آن زمان خیلی جذاب نبود و در دانشگاه‌ها به عنوان یک ساز اصلی آن را قبول نداشتند
+طرفداران فراوان ساز کمانچه نشان دهنده اهمیت کار ما است
+باید دید سنتی مان را تغییر بدهیم و همیشه براین نظر نباشیم که ردیف میرزا عبدالله اجرا شود! اگر بخواهیم این‌گونه فکرکنیم، نه خودمان در دنیا جایی داریم و نه‌سازی می‌تواند در موسیقی ما جای بگیرد.
+در نحوه سنتورنوازی اردوان خواهید دید که تحول بزرگی در ساز سنتور به وجود آمده است
+ماندگاری گروه کامکارها دو دلیل دارد یکی همان‌گونه که اشاره کردید بحث فامیلی است و دیگری حق و حقوق مادی است
+موسیقی پاپ هیچ ضربه‌ای به موسیقی سنتی نخواهد زد و هر دوی این موسیقی‌ها مخاطبان خود را دارند

تبلیغات

تازه‌ترین اخبار موسیقی ایران