همه مطالب: مصاحبه

از کنسرت مرتضی پاشایی تا معمای شاه!«سالار عقیلی» مهمان رضا رشیدپور در «دید در شب» شد (آنلاین ببینید)

hot-topic-logo «سالار عقیلی» خواننده بنام موسیقی ایرانی، مهمان هشتمین برنامه گفتگو محور و اینترنتی «دید در شب» با اجرای «رضا رشیدپور» شد و به سوالات مجری این برنامه که بیشتر حول و حوش زندگی و فعالیت های هنری اش بود پاسخ داد، در ادامه می توانید این گفتگوی تصویری را به صورت آنلاین مشاهده نمایید.

+تاکنون مهمانانی چون اکبر عبدی، شیلا خداداد و امیر تتلو مهمان این برنامه شده اند

آلبوم «خروش» پس از سپری شدن ایام محرم و صفر راهی بازار می‌شود«مجید درخشانی» از تبرئه در دادگاه تا برنامه‌های آینده سخن گفت

hot-topic-logoدی‌ماه سال ۹۳ وقتی خبر ممنوع‌الخروجی مجید درخشانی، آهنگساز و نوازنده تار، منتشر شد همگان با ناباوری به جست‌وجوی دلیل آن بودند. و حتی گمانه‌زنی‌هایی درباره انتشار کلیپ گروه ماه‌بانو به خوانندگی دو همخوان زن، سحر محمدی و حوروش خلیلی، شروع شد تا اینکه تک تک اعضای گروه ماه‌بانو برای ارائه توضیحاتی فراخوانده شدند. علت، همراهی تک‌خوان زن بود، اما او تبرئه شد. خبری که در بین اخبار لغو کنسرت‌های علی‌اکبر مرادی و شهرام ناظری گم شد. پس از آن تبرئه، مجید درخشانی در دوم مهر کنسرتی را به‌همراه مجتبی عسگری در تالار وحدت روی صحنه برد و آلبوم «حریر شبنم» او ازسوی حوزه هنری منتشر شد. اما درخشانی پیش از تبرئه ممنوع‌الخروج شده بود و از آنجایی‌که پس از تبرئه شدن همچنان ممنوع‌الخروجی او ادامه داشت، نتوانست همراه محمدرضا شجریان تور کنسرت‌هایی را در خارج از کشور برگزار کند. با آهنگساز «در خیال» درباره فعالیت این روزهای او گپ کوتاهی زده‌ایم. گپی که خبر از امیدواری او به بهبود شرایط می‌دهد.
درخشانی:
+قاضی حکم برائت داد که این موسیقی، وزین و سنگین است و مبتذل نیست

خرم؛ موسیقیدان برجسته و عارفی تمام عیارگفتگوی «موسیقی ایرانیان» با «داود گنجه‌ای» و «حریر شریعت‌زاده» درباره «نوای خرم»

hot-topic-logoزمستان سال جاری بناست جشنواره ای با هدف ماندگاری و گسترش فرهنگ فاخر موسیقی اصیل ایران زمین، ارتقای بینش فرهنگی و هنری جامعه، ارایه الگوهای مناسب اخلاقی و حرفه‌ای و شناخت بیشتر هنرجویان نسبت به بزرگان هنری کشور و بررسی میزان تأثیرپذیری آن‌ها از هنر این استادان، برگزار شود، «موسیقی ایرانیان» به بهانه برگزاری دومین دوره جشنواره «نوای خرم» با استاد «داود گنجه ای» نوازنده پیشکسوت کمانچه و «حریر شریعت زاده» نوازنده دف و پیانو، درباره شخصیت استاد خرم و البته تاثیر برگزاری این جشنواره گفتگو کرده است.
گنجه ای:
+بنا به یک عشق معنوی، پنجشنبه هر هفته را درباره عشقی عمیق و معنوی با همایون خرم گفتگو می‌کردیم
+در طول این سال‌ها کمتر کسی را به انسانیت و روحانیت همایون خرم دیدم
+از نظر من به کار بردن واژه مرگ برای بزرگ مثل خرم اشتباه است
+خیلی از کسانی که ادعای استادی دارند حتی به انگشت کوچک خرم هم نخواهند رسید
شریعت زاده:
+نوای خرم شانسی روحیه بخش برای هنرجویان کودک و نوجوان است

هنوز خیلی جوانم / محرم، زورخانه و کلیسای ارامنه مثلث فکری کارهای من استلوریس چکناواریان: من نبايد جدی گرفته شوم!

«همه‌اش از دیوانگی می‌آید. تا دیوانه نشوی، مگر می‌شود عاشق شوی؟ تا عاشق نشوی هم که نمی‌توانی هنر خلق کنی.» اینها را «لوریس چکناواریان» وقتی می‌گوید که از او پرسیده می‌شود این همه انرژی برای خلق- شعر، نقاشی و موسیقی- از کجا می‌آید؟
لوریس چکناواریان:
+در پایان برنامه «شب لوریس چکناواریان» مبلغ قابل توجهی از درآمد اجرا صرف کارهای خیرخواهانه شد.
+همیشه عاشق موسیقی ام
+کارهایم بعد مرگ زنده خواهد ماند و نواهای مقدس ایرانی را در ذهن‌ها جاری خواهد کرد

حقوق ۶ ماهه کمتر از یک شب اجرا در اروپا!گفتگوی مفصل با «علی رهبری» درباره نامه به «رئیس‌جمهور»

hot-topic-logo«علی رهبری» پس از سالها، به ایران پای گذارده و در مدت اندک ارکستری احیا کرده که دعوت جهانی از آن شده است، اما بعد از شش ماه حرکت صعودی این روزها علی رهبری مجبور به نوشتن نامه به ریس جمهور می شود چرا که ۴ برنامه او در ایران کنسل شده است و حاشیه های مالی و حذف بودجه ارکستر و دخالتهای مدیران ناوارد به موسیقی، ارکستر را به مرگ دوباره تهدید می کند و اهل شایعه نیز در این باره از حقوق این مدیرهنری حرفهایی زده اند که در این گفتگو به آنها پرداخته ایم.
رهبری:
+به دنبال رفیق سیاستمدار نیستم که به من مقامی بدهند، چرا که سمت و مقامی نمانده است که به من چهل سال پیش نداده باشند
+برای کار حرفه ای لازم است رفاقتها را در کار وارد نکنم
+رفتم شهرداری تا ببینم به عنوان یک هنرمند چه امکاناتی دارم، برای اینکه دوست ندارم شهرداری بیاید یک ارکستر آماتور درست کند
+شما یک رهبر ارکستر ایرانی را نام ببرید که تاکنون در جایی مدیرهنری بوده باشد

واقعاً نام مهم نیست!گفتگوی مفصل «موسیقی ایرانیان» با «علی صمدپور» ناشر برگزیده سال ۱۳۹۳

hot-topic-logo«علی صمدپور» نوازنده، آهنگ‌ساز و یکی از اعضای مؤسسه‌ی فرهنگی-هنری «خانه‌ی هنر خرد» به نیابت از این مجموعه، در سومین جشن «موسیقیِ ما» جایزه‌ی بهترین ناشر سال ۱۳۹۳ را از «مجمع صنفی ناشران و آهنگسازان» دریافت کرد. میهمان او بودیم تا به بهانه‌ی این اتفاق، گفتگویی داشته باشیم. گفتگویی که می توانست سرآغاز مبحثی مفصل تر و چند جانبه در زمینه‌ی موسیقی و احوال آن از دیروز تا امروز باشد.
علی صمدپور:
+به راحتی نمی توان درباره «جشن موسیقی ما» به ارزیابی و مقایسه پرداخت
+راه ارائه‌ و اشاعه‌ی یک اثر فرهنگی در ایران صحیح نیست
+لازم نیست از صدر تا ذیل پروسه‌ی به انتشار رساندن یک اثر را خود هنرمند انجام دهد! که البته این ریشه در توهم بعضی هنرمندان در فروش آثار و دامن‌زدن به بی‌اعتمادی از سوی بعضی ناشران دارد
+ما شرایط‌مان تغییر نخواهد کرد، با همان سیاست ثابت پیشین تولید را انجام می‌دهیم، آثار ما در دو پروژه تعریف و تولید می‌شوند، یا احوالات شخصی یا پارتیتورخوانی
+علت پایان همکاری‌ ام با «حسین علیزاده» در واقع وارد شدن من به عرصه‌ی حرفه ای‌تر و شخصی‌تر در موسیقی بود

گفت‌وگوی مفصل با «امیرعلی حنانه»«مرتضی حنانه» به روایت پسر

مرتضی حنانه، آهنگ‌ساز نامدار ایرانی، که بزرگ‌ترین مشغله ذهنی‌اش چند صدایی‌کردن موسیقی ایران بود، در سال‌های عمر حرفه‌ای‌اش روزوشب در این فکر بود که برای آهنگ‌سازی از موسیقی ایران، باید آن را چند صدایی کرد. کوشش‌های حنانه در ۶۶ سال عمرش، او را به ابتکار هارمونی زوج رسانید که سال‌ها برای آن زحمت کشید و خود آن را به کار بست؛ ولی هارمونی زوج مورد موافقت همه موسیقی‌دانان قرار نگرفت. این هنرمند در آخرین روزهای مهرماه سال ۶٨ دیده از جهان فروبست و حالا ٢۶ سال پس از مرگ او، با فرزندش «امیرعلی حنانه» گفت‌وگویی درباره او ترتیب داده‌ایم که می‌خوانید.
امیرعلی حنانه:
+بسیاری از آثار آهنگساز «هزاردستان» هنوز شنیده نشده است
+«مرتضی حنانه» مخالف اُپرا بودند

در گفتگوی اختصاصی با «موسیقی ایرانیان»«حمیدرضا نوربخش» به انتقادهای مطرح شده واکنش نشان داد

hot-topic-logoبرای روشن‌شدن موضوع انتقادهایی که از «حمیدرضا نوربخش» می شود و اطلاع از کم و کیف جشنواره موسیقی فجر امسال، با ایشان گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم که شرح آن در ادامه مطلب آمده است.
حمیدرضا نوربخش: +نمی خواهم جوابم به عنوان پاسخ نظرات و انتقادات افراد مختلف باشد و فقط هدف روشنگری دارم
+در مجموع ما شاهد هنرنمایی هنرمندان تراز اول موسیقی کشور در تعداد کمی از دوره های این جشنواره بوده ایم، بدون تعارف، درست بنا به همین دلیل، جشنواره موسیقی فجر برند نشد
+بنده و دوستانم وارد کار شدیم تا بتوانیم مسیر ریل را عوض کنیم و بتوانیم این جشنواره را به درجه حرفه ای برسانیم
+این طور نشان دادند مثلا من به افرادی توهین کردم و اگر گفتم این جشنواره، حرفه ای نیست تمام هنرمندان درجه یکی را که در برخی از این دوره ها در جشنواره فجر حضور داشته اند، نادیده گرفتم. اصلا چنین نیست
+وقتی در یک برنامه ۳۰،۴۰ یا حداکثر ۱۰۰ نفر بیننده حضور دارد، چطور می توان نتیجه گرفت که موفق بوده است؟
+برخی از دوستان بدون توجه به آنچه در عمل اتفاق افتاده، فریاد اعتراض و برانگیختن با استفاده از این فریادها را در پیش گرفته اند
+معتقد نیستم که امسال جشنواره بی نظیری داریم قطعا جشنواره امسال متفاوت خواهد بود و آغاز یک مسیر جدید است که رخداد خجسته ای خواهد شد

دومین آلبوم «ایران جوان» در زمستان امسال با صدای «سالار عقیلی» وارد بازار خواهد شدگفت‌و‌گوی «موسیقی ایرانیان» با «پیمان سلطانی» به بهانه انتشار آلبوم «ایران جوان» با صدای «شهرام ناظری»

hot-topic-logo«موسیقی ایرانیان» با «پیمان سلطانی» به بهانه توفیق «ایران جوان» و درباره این آلبوم و دیگر آثارش گفت‌و‌گو کرده‌ که در ادامه می خوانید.

پیمان سلطانی:
+«ایران جوان» اثر مربوط به من است و پیمان سلطانی سازنده کار است و با اثر آقای لومر متفاوت است، آنچه لومر ساخته بود یک الگو یا الهام برای ساخت ایران جوان شد
+مجموعه «ایران جوان» در حقیقت به عنوان یک کار تحقیقاتی است
+«بیژن ترقی» در زمان سرایش شعر «ایران جوان» در بستر بیماری بود و من هر لحظه کنارش بودم
+آثاری که ساخته‌ام و در این مجموعه قرار گرفته مربوط به دوره خاصی نیست و می‌تواند در هر مکان و زمانی شنیده شود

گفتگوی مفصل با «حسین علیشاپور» درباره شیوه آوازخوانی‌اش و آسیب‌شناسی آواز ایرانیعلیشاپور: آوازخوانِ ما درحال‌حاضر فکر می‌کند می‌داند و می‌خواند!

hot-topic-logoتقلیدِ محض از عناصر آوازخوانی محمدرضا شجریان و حذف دیگر آوازخوانانِ پیش از انقلاب، موجب تک‌صدایی‌شدنِ آواز بعد از انقلاب و رقم‌خوردن وضعیت امروزی شد و در این بین، نه‌تنها صدای تازه‌ای شنیده نشد، بلکه آواز مخاطب جدی خود را هم از دست داد…
حسین علیشاپور:
+دوره کنونی آواز در ایران، دوره متوسط‌ها و متوسط‌های روبه‌پایین است
+داوسیما اصولا سیاستش این است که موسیقی تضعیفه شود.
+میشه در حال یادگیری بوده و هستم و معتقدم، زمانی که شما به این نتیجه رسیدید که نیازی به آموختن ندارید، کارتان تمام است

تبلیغات

تازه‌ترین اخبار موسیقی ایران

عضویت در خبرنامه