دسته: مصاحبه

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
حمیدرضا نوربخش
«حمیدرضا نوربخش» به انتقادهای مطرح شده واکنش نشان داد

hot-topic-logoبرای روشن‌شدن موضوع انتقادهایی که از «حمیدرضا نوربخش» می شود و اطلاع از کم و کیف جشنواره موسیقی فجر امسال، با ایشان گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم که شرح آن در ادامه مطلب آمده است.
حمیدرضا نوربخش: +نمی خواهم جوابم به عنوان پاسخ نظرات و انتقادات افراد مختلف باشد و فقط هدف روشنگری دارم
+در مجموع ما شاهد هنرنمایی هنرمندان تراز اول موسیقی کشور در تعداد کمی از دوره های این جشنواره بوده ایم، بدون تعارف، درست بنا به همین دلیل، جشنواره موسیقی فجر برند نشد
+بنده و دوستانم وارد کار شدیم تا بتوانیم مسیر ریل را عوض کنیم و بتوانیم این جشنواره را به درجه حرفه ای برسانیم
+این طور نشان دادند مثلا من به افرادی توهین کردم و اگر گفتم این جشنواره، حرفه ای نیست تمام هنرمندان درجه یکی را که در برخی از این دوره ها در جشنواره فجر حضور داشته اند، نادیده گرفتم. اصلا چنین نیست
+وقتی در یک برنامه ۳۰،۴۰ یا حداکثر ۱۰۰ نفر بیننده حضور دارد، چطور می توان نتیجه گرفت که موفق بوده است؟
+برخی از دوستان بدون توجه به آنچه در عمل اتفاق افتاده، فریاد اعتراض و برانگیختن با استفاده از این فریادها را در پیش گرفته اند
+معتقد نیستم که امسال جشنواره بی نظیری داریم قطعا جشنواره امسال متفاوت خواهد بود و آغاز یک مسیر جدید است که رخداد خجسته ای خواهد شد

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
گفت‌و‌گوی «موسیقی ایرانیان» با «پیمان سلطانی» به بهانه انتشار آلبوم «ایران جوان» با صدای «شهرام ناظری»

hot-topic-logo«موسیقی ایرانیان» با «پیمان سلطانی» به بهانه توفیق «ایران جوان» و درباره این آلبوم و دیگر آثارش گفت‌و‌گو کرده‌ که در ادامه می خوانید.

پیمان سلطانی:
+«ایران جوان» اثر مربوط به من است و پیمان سلطانی سازنده کار است و با اثر آقای لومر متفاوت است، آنچه لومر ساخته بود یک الگو یا الهام برای ساخت ایران جوان شد
+مجموعه «ایران جوان» در حقیقت به عنوان یک کار تحقیقاتی است
+«بیژن ترقی» در زمان سرایش شعر «ایران جوان» در بستر بیماری بود و من هر لحظه کنارش بودم
+آثاری که ساخته‌ام و در این مجموعه قرار گرفته مربوط به دوره خاصی نیست و می‌تواند در هر مکان و زمانی شنیده شود

دستگاهی ایران، مقامی و کلاسیک
حسین علیشاپور
علیشاپور: آوازخوانِ ما درحال‌حاضر فکر می‌کند می‌داند و می‌خواند!

hot-topic-logoتقلیدِ محض از عناصر آوازخوانی محمدرضا شجریان و حذف دیگر آوازخوانانِ پیش از انقلاب، موجب تک‌صدایی‌شدنِ آواز بعد از انقلاب و رقم‌خوردن وضعیت امروزی شد و در این بین، نه‌تنها صدای تازه‌ای شنیده نشد، بلکه آواز مخاطب جدی خود را هم از دست داد…
حسین علیشاپور:
+دوره کنونی آواز در ایران، دوره متوسط‌ها و متوسط‌های روبه‌پایین است
+داوسیما اصولا سیاستش این است که موسیقی تضعیفه شود.
+میشه در حال یادگیری بوده و هستم و معتقدم، زمانی که شما به این نتیجه رسیدید که نیازی به آموختن ندارید، کارتان تمام است

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
مرجان مهربان
نوای قانون بانوی مهربان در ترکیه پیچید

hot-topic-logo«مرجان مهربان» نوازندهء قانون کشورمان که به عنوان اولین سفیر موسیقی ایران، در فستیوال بین المللی قانون نوازی ترکیه حضور یافته بود، طی دو روز از این فستیوالِ جاری در شهر آنکارا به هنرنمایی پرداخت. البته وی چند روزی ست از این سفر بازگشته است و «موسیقی ایرانیان» بهتر دید، گزارش جزئیات و کمّ و کیف این رویداد هنری را از این بانوی نوازنده، جویا شده و دریافته ها را در اختیار مخاطبان قرار دهد. ماحصل این گفتگو را در ادامه می خوانید.
مرجان مهربان:
+موسیقی ایرانی از لحاظ محتوا بسیار غنی ست و این موضوع برای مخاطبان در آن فستیوال ملفت نظر و حائز اهمیت بود
+ما در ساختن ساز «قانون» کم کاری می کنیم و من هم در این فستیوال ناچار بودم از یک قانون ترکی استفاده کنم!
+حس سارقی را داشتم که سعی داشت وانمود کند آن شیءِ گرانبهای به سرقت رفته از آن اوست!
+امیدوارم تکلیف ساز قانون ابتدا در ایران روشن شود و بعد در سطح جهان به عنوان یک ساز ایرانی معرفی و ثبت گردد

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
محمد معتمدی: ما خودمان هم آموزش ندیدیم!

hot-topic-logoایران کشور آوازهای شورانگیز و مامن نفس‌های پاک آوازه خان‌هایی است که عمر خود را برای ساختن تصنیف‌های نیکو صرف کردند. آواز ایرانی که جزئی از فرهنگ غنی ما است در طول سالهای مختلف پرچم داران فراوانی داشته و به لطف تلاش و توکل به خدا هیچگاه رو به افول نرفته است. اما مسئله‌ای تاسف بار که هنجره آواز ایرانی را می‌فشرد نبود رشته آواز در فرآیند آکادمیک موسیقی ایران است.
محمد معتمدی:
+آواز ایرانی در سالهای گذشته موفقیت خود را مدیون ذوق و قریحه آوازه خوان‌ها بوده است
+خواننده‌های ایرانی به فراخور ذوق و قریحه و نغمه خوش، جایگاه خود را در موسیقی ایران پیدا کرده اند
+در ایران هنر خواندن و لطایف نغمه‌ها توسط اساتید در سینه آن‌ها حفظ شده یا به صورت موروثی به فرزندان رسیده و شاید به کسی منتقل نشده و با آن‌ها دفن شده است.

چند رسانه ای (فیلم و صوت)
لوریس چکنواریان
گفتگوی صوتی با لوریس چکنواریان: باید با مردم بود تا برای مردم خدمت کرد

hot-topic-logo«لوریس چکنواریان» آهنگساز و رهبر ارکستر اهل ایران به زودی دو اثر موسیقی را راهی بازار موسیقی کشور خواهد کرد، «ندا رادمهر» با این هنرمند بنام موسیقی ایران به بهانه انتشار آثار جدیدش، «اپرای رستم و سهراب» و انتشار تصویری از وی در فضای مجازی که ایشان سوار اتوبوس واحد هستند! در «نیستان» گفتگویی صوتی داشته که در ادامه می توانید این گپ و گفت شنیدنی را از طریق سایت «موسیقی ایرانیان» آنلاین بشنوید و در صورت تمایل دانلود نمایید.
+برای کارهای ارکسترال و آثار موسیقی کلاسیک، تضمینی نیست که در طول زندگی آهنگساز اجرا شوند!

دستگاهی ایران، مقامی و کلاسیک
شهرام و حافظ ناظری
گفت‌وگوی مفصل با شهرام و حافظ ناظری به بهانه کنسرت های «ناگفته»

hot-topic-logoماحصل گفتگو با شهرام و حافظ ناظری را در ادامه مطلب دنبال کنید.
شهرام ناظری:

+موسیقی این روزهای ما که بیشتر از آنکه موسیقی اصیل و ماندگار باشد موسیقی سطحی و مصرفی است
+در کشورمان با مخاطبانی طرف هستیم که آگاهی لازم نسبت به ژانرهای موسیقی ندارند
+صدا‌و‌سیما در طول سال‌های پس از انقلاب تقریباً هیچ‌کار مفیدی برای ارتقای سطح موسیقی و معرفی موسیقی اصیل به افراد جامعه نداشته است
+لازم ندیدم که حافظ هم بخواهد راه و رسم من را ادامه دهد؛ از اینکه می‌بینم یک کار منحصر‌به‌فرد و بدون تقلید انجام می‌دهد خرسندم
+همیشه استقلال خودم را حفظ کرده‌ام

حافظ ناظری:

+ موسیقی ما از همان زمان علی اکبرخان شهنازی و میرزا عبدالله به بعد، به سمت افول رفت
+شاید اگر امروز در هنگام این گفت‌و‌گو، دو جایزه گرمی(gramy) روی میز بود، بهتر می‌توانستم شبهات را برای شما روشن کنم
+امیدوارم بتوانم یک روز تمام اتفاق‌های سفرم را در کتابی عنوان کنم، مطمئنم که با انتشار این کتاب خیلی از ابهامات در خصوص من مشخص می‌شود

دستگاهی ایران، مقامی و کلاسیک
سعید فرج‌پوری
سعید فرج‌پوری: آهنگسازان دنبال پُز روشنفکری‌اند

سعید فرج پوری به احساسی که موسیقی بر روی مخاطب می نهد خیلی تاکید دارد. او از آهنگسازی زنده یاد پرویز مشکاتیان یاد می کند که هم ملودی اش بر روح و جان مخاطب می نشست و هم شعر تاثیرگذارش. وی اعتقاد دارد که آهنگسازان کنونی فقط به فکر پزهای روشنفکری افتاده اند و اغلب به دنبال تکینک در موسیقی هستند و احساس لذت عنصر فراموش شده ای است که روز به روز بیشتر می شود و بدین واسطه تعداد مخاطبان کمتر می شود.
+سازی که استاد صبا به عنوان ویولن می زد در حقیقت ساز کمانچه بود
+اگر سازی به خوبی معرفی شود خیلی ها برای یادگیری آن ساز پیشقدم می شوند
+لذت در موسیقی امروز فراموش شده و در این عرصه بحران به وجود آمده، زمانی هم که لذت بخشی موسیقی کمرنگ شود روز به روز مخاطبان کم می شوند
+اگر همه ی عامه ی مردم از موسیقی لذت ببرند به نظر من این نوع موسیقی، موسیقی اصلی ایرانی است
+موسیقی ما اگر در این مسیر اشتباهی که الان قرار دارد ادامه یابد، موسیقی ایرانی از بین خواهد رفت
+اکثر آهنگسازان ما به دنبال تکینک شده اند و بهتر است بگویم که موسیقی ما به شعبده بازی شباهت پیدا کرده است!

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
حمیدرضا نوربخش و نوید دهقان
نوربخش: بسیاری از نهاد‌ها، از حمایت موسیقی ابا دارند

hot-topic-logoبا توجه به گله بسیاری از طرفداران موسیقی ایرانی در شهرستان‌ها مبنی بر نبود اجراهای کافی موسیقی ایرانی در سایر شهرهای ایران، «موسیقی ایرانیان» با «حمیدرضا نوربخش» و «نوید دهقان» گفت‌و‌گویی ترتیب داده و دلایل تعداد کم سفرهای هنرمندان موسیقی ایرانی به شهرستان‌ها برای اجرای برنامه را جویا شده که شرح کامل این مصاحبه در ادامه آمده است.
+از تمام ظرفیت‌های شهرستان‌ها برای اجرای کنسرت‌ها در گذشته استفاده نشده است
+در دوره دولت قبل تقابل سیاسی کمتری درباره کنسرت‌ها دیده می‌شد
+دیده شدن عده‌ای که امروز نامشان بر سر زبان‌ها افتاده است متاثر از عنصری به نام اتفاق است!
+گاهی از طریق برخی نهاد‌ها امر فرهنگی تفسیر به امور دینی و مذهبی می‌شود
+ارشاد در تهران به یک خانم نوازنده مجوز می‌دهد که به روی صحنه برود در حالی که همین خانم طبق نظر مسئول فرهنگ و ارشاد شهری مثل اصفهان حق به روی صحنه رفتن ندارد، این نکته نشان دهنده نقض قانون توسط متولیان فرهنگی در شهرستان‌ها است

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
عقیلی: پایین آوردن همسرم از صحنه، تلخ‌ترین اتفاق زندگی هنری من برای همیشه باقی خواهد ماند

hot-topic-logoمشروح گقتگوی «موسیقی ایرانیان» با «سالار عقیلی» را در ادامه بخوانید.
+گاهی از من شنیده‌اید که گفته‌ام می‌خواهم صحنه را ترک کنم اما وقتی به مردم فکر می‌کنم می‌بینم که آن‌ها به هنرمندان نیاز دارند
+با انجام دادن کار‌ها برای جلب سلیقه مخاطب عام مخالفم، هنرمند باید کاری را که فکر می‌کند درست است انجام دهد و برای جلب مخاطب عام به پیکره موسیقی ایرانی آسیب نرساند
+به هر قیمتی که هست باید اصالت موسیقی ایرانی را حفظ کنیم
+ممکن است، برخی از ما بخواهند ترانه «شیش و هشت» هم بخوانیم اما وظیفه ما چیز دیگری است و من فکر می‌کنم نباید به انجام هر نوع کاری تن دهیم
+شخصا به کارهایی که هنرمندان گذشته ایران انجام داده‌اند، علاقه‌مندم و از زیر سنگ هم که شده آثارشان را پیدا می‌کنم و با جان و دل گوش می‌دهم
+زیبایی کار برای من مهم است و هر کاری به موسیقی اصیل ایرانی کمک کند، حضور در آن را خواهم پذیرفت
+همکاری با ارکستر ملی حق تمامی خوانندگان و اساسا هنرمندانی است که توانایی کار با ارکس‌تر ملی را دارند
+ارکستر ملی ملک شخصی هیچ کس نیست
+«سر هزارساله» نسبت به کارهای دیگری که تا به امروز منتشر کرده‌ام، تجربه متفاوتی بود
+باعث افتخار من است که جوانان و نوجوانان کشورم با کارهای من به سمت فرهنگ و تاریخ کشورم متمایل می‌شوند

دستگاهی ایران، مقامی و کلاسیک
دکتر پیروز ارجمند
مدیر سابق موسیقی، سکوتش را شکست

hot-topic-logoمدیرکل پیشین دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سکوتش را شکسته و با بیان برخی گله‌ها، می‌گوید: «اگر تلاش شخص من برای پیگیری کنسرت‌ها نبود ما در سال ۹۳ – در حالی که فقط ۴ کنسرت لغو شد – می‌توانستیم ۲۰۰ کنسرت لغو شده داشته باشیم و همان ۴ مورد هم به دلایل فشار‌های خاص لغو شد.»

+از ارشاد فقط یک خواسته داشتم و آن هم اختیاراتم به شکل تمام و کامل بود نه ذره ای کمتر و نه بیشتر
+نه تنها تتلو، بلکه خیلی از خواننده‌های دیگر رپ هم در زمان مدیریتم، درخواست مجوز داده بودند
+بخشی از موسیقی ما در موسیقی خیابانی متجلی می‌شود و قصدم این بود که در جشنواره موسیقی فجر بخش موسیقی خیابانی را وارد کنم که قسمت نبود
+دوره مدیریت بنده، دوره طلایی همکاری با نیروی انتظامی‌بود که ما در صدد حل مشکلات با کمک نیروی انتظامی‌بودیم.در دوره من هیچ کنسرتی توسط نیروی انتظامی‌لغو نشد بلکه همکاری کامل را با هم داشتیم

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
گفتگوی «موسیقی ایرانیان» با «داود آزاد» از کنسرت خیریه برای کودکان نیازمند مکزیک تا «لیلی نامه»

hot-topic-logoتورهای خارجی دیگری خواهد داشت که از مهر ماه سال جاری آغاز می گردد. همچنین آلبوم تازه ای با عنوان «لیلی نامه» از این هنرمند آمادهء انتشار است که به دلایلی نشر آن به تأخیر افتاده، لیکن داود آزاد امیدوار است که این اثر طی شهریور ماه سال جاری منتشر شده و در دسترس مخاطبان قرار گیرد.
جزئیات بیشتری از این پروژه ها در گفتگوی کوتاهی که با «داود آزاد» داشته ایم تشریح شده است که ما حصل آن را تقدیم مخاطبان «موسیقی ایرانیان» می نماییم.
+بی صبرانه منتظریم که اجراهای داخلی را از سر گیریم
+اشعار «لیلی نامه» از مولاناست
+قطعات «لیلی نامه» از لحاظ ریتمیک تنوع زیادی دارند و چند ریتم نو وارد اثر کرده ایم که فکر می کنم در موسیقی ما اولین بار است استفاده می شود

خبر اول سایت موسیقی ایرانیان
ارکستر ملی موسیقی ایران
موسیقی كلاسیک تافته جدا بافته نيست

hot-topic-logoبیست و نه، و سی‌ام مرداد ماه، ارکستر ملی ایران به رهبری فرهاد فخرالدینی و خوانندگی «حمید رضا نور بخش» و «رشید وطن دوست» در تالار وحدت به روی صحنه است. «موسیقی ایرانیان» به بهانه این اجرا با استاد «فرهاد فخرالدینی» و دو خواننده ارکستر، گفت وگوی مفصلی انجام داده است که در ادامه می توانید دنبال کنید.
+فخرالدینی: کار کردن در ارکستر ملی سخت‌تر از ارکستر سمفونیک است / رابطه با مدیران بسیار عالی است / من تنها کسی هستم که امکان دسترسی به اکثر آثار گذشتگان را در اختیار دارم!
+نوربخش: لزومی ندارد از چهره‌های شناخته شده استفاده شود
+وطن دوست: در اجرای پیش رو آذری می‌خوانم / در مقایسه با قبل از انقلاب، اقبال به این موسیقی کلاسیک کمتر شده است

دستگاهی ایران، مقامی و کلاسیک
گروه همنوازان فاخته
زمان بهترین داور است

درباره جزئیات کنسرت پیش روی «همنوازان فاخته»، کنسرت پیشین و موارد دیگری از فعالیتهای این گروه با «خشایار پارسا» به گفتگو نشسته ایم که در ادامه میخوانید.
+همنوازان فاخته قصد دارد با پرداختن به شیوه های آهنگسازی موسیقی مکتب منتظمیه و ترکیب آن با موسیقی دستگاهی به یک امضای جدید در اجرا برسد
+در ایران فرهنگ نقد پایین است
+موسیقی ما در سی سال گذشته تغییرات زیادی کرده است و تجربیات زیادی بر روی آن انجام شده اما تعداد کمی از این تجربه ها ماندگار شده است
+سعی داریم با برداشت های خودمان و نگاهی امروزی از تکنیکهای موسیقی مکتب منتظمیه استفاده نماییم.

تمامی آثار صوتی و تصویری منتشرشده در سایت «موسیقی ایرانیان» تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشند.