همه مطالب: مصاحبه

«موسیقی هدف نهایی نیست، بلکه وسیله‌ای متعالی است تا به‌وسیله آن بتوانم به اهداف والاتری دست پیدا کنم»گفتگو با «حسین سلیمانی» به بهانه انتشار آلبوم «روزهای خوب»

«حسین سلیمانی» آهنگساز و نوازنده کمانچه است، وی چند ماهی است که دومین اثر رسمی خود را به نام «روزهای خوب» به خوانندگی «امیر رفعتی» راهی بازار موسیقی کرده است. ناگفته نماند که این آلبوم به عنوان اثر تقدیر شده هیئت داوران در بخش آهنگسازی سی امین جشنواره موسیقی فجر و همچنین گروه «سایه سار» به عنوان گروه برگزیده موسیقی ایرانی جشنواره موسیقی فجر دست یافته است. به بهانهٔ انتشار این اثر و جهت آشنایی بیشتر با این آهنگساز و نوازنده، گفتگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
+سلیمانی: درکل شرایط اقتصاد موسیقی و استقبال از آلبوم‌های موسیقی بسیار ناراحت کننده است

تولید و انتشار ١٢ آلبوم موسیقی تا انتهای سال جاری از «مصباح قمصری»گفتگو با «مصباح قمصری» از جزئیات آثاری که از وی در راه است تا همکاری با «اصغر فرهادی»

hot-topic-logoمصباح قمصری (آهنگساز و نوازنده) با ارایهٔ متد تخصصی خود در ضبط و تولید موسیقی «موزیک پروداکشن» چند اثر جدید در دست تولید دارد، او سال گذشته نیز با ارائهٔ متدی تخصصی درباب تولید موسیقی، تحولی نو در روند ضبط و انتشار بعضی آثار در موسیقی ایران داشت. این متد در واقع تخصصی کلیدی در موسیقی را ارائه می‌کرد که پیش از این شاید کمتر توجهی به آن از طرف هنرمندان اعمال شده بود. به گفتهٔ قمصری این تخصص «تولید موسیقی» یا «موزیک پروداکشن» نام دارد که توسط این متد در غرب تولیدکنندگانی بسیار جدی در زمینهٔ موسیقی تربیت شده‌اند، درباره برنامه ها و آثار تولیدی آتی «مصباح قمصری»، گفتگویی با این هنرمند انجام داده ایم که در ادامه دنبال خواهید کرد.
+آیا تشابه ای در «آلبوم خداوندان اسرار همایون شجریان» و «پروژه لمس مصباح قمصری» وجود دارد!؟

«هنگامه اخوان» خواننده نام آشنای آواز ایرانی در گفت­گوی مفصل با سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»:خواننده‌های پاپ امروزی جیغ می‌کشند و اکثر کار‌هایشان فالش است!

hot-topic-logo«هنگامه اخوان» حالا سال‌ها از دوران جوانی فاصله گرفته و گرد پیری بر چهره‌اش نمایان است. در چشمانش لحظاتی غور می‌کنی. لحظات را به نظاره می‌نشینی. در آن اعماق چیزی شبیه حسرت، حسرت بر روزهای رفته موج می‌زند و شاید امید. امیدی به آینده. آینده‌ای که البته رسیدن به آن تلاشی بیش از آنچه در جریان است، می‌خواهد. در ادامه لحظات با «هنگامه» بودن را با هم به تجربه می‌نشینیم و پرسش‌های ما و پاسخ‌های او را با یادی از گذشته، می‌خوانیم.
هنگامه اخوان:
+کسی هم مانده؟
+«همایون خرم» و «محمدرضا لطفی» دردانه‌های موسیقی ایران بودند
+امروزه آهنگسازان می‌خواهند ره صد ساله را یک شبه بروند، به جای اینکه بنشینند و کار کنند فقط نسبت به هم حسادت می‌کنند و می‌خواهند سایه هم را با تیر بزنند!
+ما قدر اساتید قدیممان را ندانستیم و متاسفانه امروز از آن آثار فوق العاده فاصله‌ها گرفته‌ایم
+قطعا دوره طلایی موسیقی ایران دیگر تکرار نخواهد شد
+امروز متاسفانه توجه رسانه مثل رادیو و تلوزیون فقط به موسیقی پاپ است و موسیقی کلاسیک ایرانی کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. آن هم چه نوع پاپی، موسیقی بی‌کیفیت یکبار مصرفی که خیلی زود بنا به درجه هنری پایینش فراموش خواهد شد
+بچه که در شکم مادر موسیقی غربی گوش نمی‌دهد، مشکل در سلیقه موسیقایی به پدر و مادر و بزرگ خانواده بر می‌گردد
+الفاظی مثل امپراطور، سلطان و استاد شایسته کسانی هست که الفبای موسیقی را اصلا نمی‌دانند؟
+همه چیز برای من پول نیست. من زندگی‌ام را برای موسیقی ایران گذاشته‌ام

گفتگو با «ربکا جلیلی»: همسرم هرگز هنر و شرف خود را با سکه، دلار، ویلا و مشابه آن نه پیش از انقلاب و نه بعد از آن عوض نکردتمام حاشیه ها و پشت پرده های باغ مزار استاد فقید «محمدرضا لطفی»

hot-topic-logoبیش از یک سال و نیم از مرگ ناگهانی «محمدرضا لطفی» می گذرد. همان زمان که قرار شد پیکر لطفی در گرگان به خاک سپرده شود این دغدغه و نگرانی بود که نکند بلایی که سر مزار پرویز مشکاتیان پیش آمده برای لطفی نیز تکرار شود که البته این نگرانی به حقیت پیوست، اکنون مزار محمدرضا لطفی نزدیک ۱۹ ماه است که درگیر ساخت یک پروژه تجاری شده و حاشیه های بسیاری را به همراه داشته که باعث شده یکی از جریان سازترین و تاثیرگذارترین اساتید موسیقی معاصر کشورمان مزاری در خور شان نداشته باشد. در همین راستا با ربکا جلیلی، همسر زنده یاد محمدرضا لطفی درباره بحث باغمزار و همچنین آینده میراث این موسیقیدان گفت و گو گویی کرده است که در ادامه می خوانید.
ربکا جلیلی:
+دغدغه ى فرهنگى محمدرضا لطفی در همه ى عمر، عشق او به پیشرفت موسیقى و به موازات آن تشویق به پویایى جوانان و عاشقان این راه بود
+امیدوارم در آینده ى نزدیک بتوان از طریق قانون جلوى تخلفات را گرفت و کارها را مطابق خواست لطفى؛ قانونى، سیستماتیک و در راستاى اهداف فرهنگى و هنرى لطفى پیش برد
+آرزویم این است در آینده در تهران مکانى را به لطفى اختصاص دهم که مى تواند «خانه ى لطفى» نامیده شود
+افرادى که در فاصله ى ١٢ تا ١۵ اردیبهشت ١٣٩٣ با هر نیت و هر قصدى محوطه ى فعلى را جهت خاکسپارى استاد لطفى درنظر گرفتند و موجب گشتند تا ایشان نه در محل دفن عمومى بلکه در محوطه اى جداگانه به خاک سپرده شوند موظف هستند تا شان و حرمت مزار او را حفظ و در اولویت اول محوطه ى فعلى مزار ایشان را سامان دهند

«شب پره نمی تواند وصف آفتاب کند»گلپا: «فضل الله توکل» نخبه موسیقی است

hot-topic-logoچند وقت گذشته حرف و حدیث های در خصوص تجلیل از «فضل الله توکل» به میان آمده که دل دوستداران موسیقی ایرانی را به درد آورده است. هنوز مردم کوچه و بازار زخمه های ساز سنتور «فضل الله توکل» را بخاطر دارند و چه تجلیل و مقامی بالاتر از این که یک هنرمند در پیشگاه مردم از محبوبیت فراوانی برخوردار باشد و جوانان با افتخار آثار او را بازنوازندگی کنند. تجلیل و تقدیر بهانه ای بیش نیست که مردم به یاد یک هنرمند باشند اما وقتی مردم کوچه و بازار هنوز با ترانه های استاد توکل زندگی می کنند چه مقامی می تواند همتراز این توجه مردم باشد.
گلپا:
+خیلی ها که امروز نمی تواند ساز بزند، فورا یک دکتری موسیقی به نامشان ثبت می شود!
+تا حالا شنیده اید که بگویند «استاد حافظ»، یا «مهندس سعدی شیرازی» و یا «دکتر مولانا» این القاب تنها تعارف است

«منکر موسیقی پاپ نیستم»اردشیر کامکار: ما «کامکارها» خیلی هوای همدیگر را داریم

hot-topic-logoامروز با گذشت زمان، کمانچه در گوشه و کنار ملودی‌های سنتی و گاه پاپ قرار می‌گیرد و توانسته نقش خود را بر موسیقی اصیل ایرانی بخوبی نمایان کند. اردشیر کامکار نوازنده مطرح کمانچه هنرش را از تجربه پدر می‌آموزد و با تأکیدی که او بر زنده نگاه داشتن موسیقی اصیل داشت نوای ویولن را با کمانچه در می‌آمیزد و به حق تکنیک زیبایی در این ساز به‌وجود آورد. با او درباره این روزهایش و ساز کمانچه به گفت‌و‌گو نشسته ایم که در ادامه می‌خوانید.
اردشیر کامکار:
+کمانچه به علت داشتن صدای‌های اضافی برای موسیقی سنتی آن زمان خیلی جذاب نبود و در دانشگاه‌ها به عنوان یک ساز اصلی آن را قبول نداشتند
+طرفداران فراوان ساز کمانچه نشان دهنده اهمیت کار ما است
+باید دید سنتی مان را تغییر بدهیم و همیشه براین نظر نباشیم که ردیف میرزا عبدالله اجرا شود! اگر بخواهیم این‌گونه فکرکنیم، نه خودمان در دنیا جایی داریم و نه‌سازی می‌تواند در موسیقی ما جای بگیرد.
+در نحوه سنتورنوازی اردوان خواهید دید که تحول بزرگی در ساز سنتور به وجود آمده است
+ماندگاری گروه کامکارها دو دلیل دارد یکی همان‌گونه که اشاره کردید بحث فامیلی است و دیگری حق و حقوق مادی است
+موسیقی پاپ هیچ ضربه‌ای به موسیقی سنتی نخواهد زد و هر دوی این موسیقی‌ها مخاطبان خود را دارند

سالار عقیلی: به خواندن تیتراژهای خوب علاقه‌مندم و امیدوارم از این طریق بتوانیم آثار ماندگاری در موسیقی تولید کنیمروایت «سالار عقیلی» از تیتراژهایی که خوانده است

چندین سال است که سنت تیتراژخوانی در تلویزیون ایران ریشه دوانده، تا حدی که برای خیلی از ما تصور یک سریال بدون موسیقی با کلام به عنوان تیتراژ ابتدایی و انتهایی سخت است.سالار عقیلی:
+ملاک من برای انجام یک کار و خواندن در یک سریال ابتدا خود سریال و بعد از آن کارگردان کار است
+علاقه مردم به یک خواننده مهم‌ترین دلیل دیده شدن تیتراژ و حتی یک سریال است
+تا سال ۷۰، در خانه و در کنار پیانوی برادرم کارهای پاپ را می‌خواندم

«سید خلیل عالی‌نژاد یعنی اسطورهٔ عشق و دلدادگی»گفتگوی «موسیقی ایرانیان» با «امیر حمزه حسینی» به بهانه آلبوم «دشت جنون»

«امیر حمزه حسینی» مقام‌دان، آهنگساز و نوازنده تنبور اهل صحنهٔ کرمانشاه است، وی چندی پیش اولین اثر رسمی خود را به نام «دشت جنون» به خوانندگی «علی زند وکیلی» راهی بازار موسیقی کرده است. این آلبوم با نگاهی به مقامهای حوزهٔ صحنه و گوران و در پی تحقیقات و پژوهش‌های این هنرمند در زمینهٔ این مقام‌ها جمع آوری و ضبط شده است و یکی از قطعات آن با فضایی از موسیقی مقامی به پاس زحمات چندین سالهٔ زنده یاد «سید خلیل عالی‌نژاد» به روح ایشان تقدیم شده است. آلبوم «دشت جنون» آلبومی است با محوریت ساز تنبور که درآن هنرمندان مطرحی از موسیقی کشورمان همکاری داشته‌اند. سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» به بهانهٔ انتشار این اثر و جهت آشنایی بیشتر با این آهنگساز و نوازنده، گفتگویی انجام داده‌ است که در ادامه می‌خوانید.
امیر حمزه حسینی:
+استقبال مخاطبین موسیقی مقامی از آلبوم «دشت جنون» بسیار خوب بود
+در عرصهٔ هنر داشتن الگویی خوب که از نظر موسیقی و اخلاق هنری سبب بالندگی فرد شود بسیار حائز اهمیت می‌باشد.
+استقبال از آلبوم «دشت جنون» مرا برای ساخت کارهای بعدی‌ام مصمم‌تر نموده است
+با توجه به رفت و آمد‌های خانوادگی وعلاقه وافرم به استاد «سید خلیل عالی‌نژاد» تاثیر گذار‌ترین فرد درنوع نگرش و نوازندگی‌ام در زمینهٔ تنبور ایشان می‌باشد
+تحقیق و پژوهش در حوزه تنبور و مقام‌های آن درحوزه گوران و صحنه، در حال حاضر برایم دراولویت قرار دارند

ایده های آهنگسازان جوان و خوشفکر عموما به صورت خام و نارس ضبط و منتشر می شودگفت‌و‌گو با «مصباح قمصری» در باب تفکیک کردن مرحلهٔ کومپوزیسیون و پروداکسیون

hot-topic-logo«مصباح قمصری» از جمله موسیقی دانانی ست که معتقد به جدا شدن مرحله ی ساخت (کومپوزیسیون) از مراحل تولید (پروداکسیون) موسیقی ست. در چندین آلبوم منتشر شده در یکی دو سال گذشته نیز نام وی را مقابل عنوان «تولید کننده» می بینیم که عنوانی جدید در آلبوم های موسیقی تولید شده در ایران است. «موسیقی ایرانیان» به این بهانه با وی به گفت و گو نشسته است که در ادامه می خوانید.
مصباح قمصری:
+پیشتر هرچه آهنگسازان حرفه ای تر و معروفتر بودند، در مقابل درباره علنی کردن عنوان «تولید کننده» گارد بیشتری می گرفتند
+تولید کننده وظیفه دارد در درجه ی اول تصورات ذهنی آهنگساز را کاملا درک کند
+باید تولید کننده دانش کافی از اصطلاحات آرشه کشی ویلن گرفته تا قدرت شناسایی فرکانس‌ها را داشته باشد

هشدار افتخاری به جوانانِ دوستدار موسیقیعلیرضا افتخاری: خانه نشین شده ام

hot-topic-logoعلیرضا افتخاری در برنامه «نیستان» گفت: «اکنون که باید به استودیوها بروم و بخوانم، کاری نیست؛ ردیف ضبط می کنم و کتاب خاطراتم را می نویسم و خانه نشین شده ام.»
علیرضا افتخاری:
+دارم خاطراتم با آهنگسازان و موسیقی دانان مختلف را می نویسم که در آن می توان برای هر کدام از آهنگسازان و شاعران، فضایی زیبا اختصاص داد
+الآن وضعیت موسیقی مشخص است؛ صبر من زیاد شده، چرا که خیلی وقت است که کارها مانده است و کسی جلو نمی آید تا کاری عرضه کند
+کار ضبط آلبوم، خسته کننده است

تبلیغات

تازه‌ترین اخبار موسیقی ایران

عضویت در خبرنامه