×
×

به یاد استاد «مرتضی نی داوود»

  • کد نوشته: 69866
  • حمیده موسوی
  • یکشنبه, ۲۶ام بهمن ۱۳۹۳
  • ۰
  • آلبوم دو نوازی «سینهء مشروح» تازه ترین اثر به همکاری محمد امین اکبر پور و احمد مستنبط از سوی مؤسسهء موسیقی «نشر ارغنون»، روانهء بازار موسیقی گردید.
    +تمامی قطعات این مجموعه در دستگاه سه گاه و براساس شیوهء نغمه پردازی و نوازندگی زنده یاد نی داوود و دیگر پیشکسوتان تار نواخته شده است

    به یاد استاد «مرتضی نی داوود»
  • آلبوم سینه مشروح

    آلبوم سینه مشروح

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: آلبوم دو نوازی «سینهء مشروح» تازه ترین اثر به همکاری «محمد امین اکبر پور» و «احمد مستنبط» از سوی مؤسسهء موسیقی «نشر ارغنون»، روانهء بازار موسیقی گردید.

    این آلبوم توسط دو نوازنده و هنرمند نام آشنای موسیقی کشورمان محمد امین اکبر پور نوازندهء تار و احمد مستنبط نوازندهء تنبک، به یاد شادروان استاد مرتضی نی داوود به اجرا درآمده و توسط نشر «موسیقی ارغنون» منتشر شده است.

     تمامی قطعات این مجموعه در دستگاه سه گاه و براساس شیوهء نغمه پردازی و نوازندگی زنده یاد نی داوود و دیگر پیشکسوتان تار نواخته شده که طی پژوهش های اکبرپور بر آثار آن موسیقیدانان برجسته صورت گرفته است. سینهء مشروح متشکل از نواخته هایی در قالب ۸ قطعه با عناوین «مقدمه»، «پیش درآمد براساس ضربی نی داوود و بیگجه خانی»، «درآمد»، «آواز»، «پیش زنگوله»، «کرشمه»، «زنگ شتر از ردیف نی داوود»، «چهارمضراب براساس ضربی نی داوود و بیگجه خانی»، «زابل»، «مویه مبتنی بر صفحه گرامافون نی داوود»، «جنگ براساس ضربی شهنازی»، «مخالف»، «نغمه»، «مغلوب»، «مویه»، «حدی پهلوی»، «رجز»، «فرود از ردیف نی داوود» و در پایان «خزان براساس ضربی مختاری» می باشد که تمامی  توسط محمد امین اکبرپور ساخته و پرداخته شده است و احمد مستنبط با اجرای خوب تنبک به لطف شنیداری اثر کمک شایانی کرده است.

    شایان ذکر است که مرتضی نی داوود(۱۲۷۹- ۱۳۶۹)، نغمه پرداز و نوازندهء برجسته تار می باشد که نام وی در تاریخ موسیقی ایران برای خلق آثاری همچون “پیش درآمد اصفهان”، تصنیف “مرغ سحر” و معرفی قمرالملوک وزیری در اذهان هنردوستان جاودان مانده است.

    نشر موسیقی ارغنون پیش از این، طی سال جاری یک آلبوم تصویری با عنوان «دگر»، دونوازی تار و تنبک با اجرای میلاد محمدی، تار و احمد مستنبط، تنبک منتشر کرده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=69866
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *