×
×

با داوری استاد هادی منتظری، حسین علیشاپور و علیرضا بدیع و حضور استاد صدیق تعریف

  • کد نوشته: 137631
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۸ام اسفند ۱۳۹۵
  • ۰
  • هشتمین برنامه هزارصدا در بخش موسیقی سنتی ایرانی، عصر روز جمعه ششم اسفندماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
    +در ادامه می توانید گزارش «موسیقی ایرانیان» از متن و حاشیه برنامه «هزارصدا» را دنبال کنید

    با داوری استاد هادی منتظری، حسین علیشاپور و علیرضا بدیع و حضور استاد صدیق تعریف
  • مونیکا قایدی: هشتمین برنامه هزارصدا در بخش موسیقی سنتی ایرانی، عصر روز جمعه ششم اسفندماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، در این روز که مصادف با هشتاد و نهمین زادروز استاد هوشنگ ابتهاج بود، آرش نصیری مدیر و مجری هزارصدا، برنامه را با شعری از این شاعر بزرگ و مدیر موسیقی  آغاز کرد. وی غزل مشهور استاد با این مطلع را خواند: «نشود فاش کسی آنچه میان من و توست/ تا اشارات نظر نامه‌رسان من و توست». سپس تیتراژ برنامه که روی آهنگ «تو ای پری کجایی» استاد زنده‌یاد همایون خرم، با صدای زنده یاد استاد حسین قوامی‌ و تصنیفی از ابتهاج ساخته شده بود، پخش شد.

    پس از آن  گروه نواهور به عنوان برنده برنامه قبل به روی صحنه دعوت شدند و آواز و تصنیفی را اجرا کردند. این گروه اولین گروهی  بود که آهنگساز و سرپرست آن یک بانو به نام مینو توکلیان است و در برنامه هزارصدا شرکت کرده است.

    سپس کارشناسان برنامه به روی صحنه دعوت شدند و پس از سخنان اولیه شان، برنامه آغاز شد و به عنوان اولین گروه، گروه کرانه به سرپرستی و آوازخوانی عادل کاظمی، شعر «کجایی در شب هجران که زاری‌های من بینی» از هاتف اصفهانی را در بخش آواز، و شعر «قلب تاریخ» را در بخش تصنیف اجرا کردند.

    گروه  عندلیب دومین گروه شرکت کننده بود که با آواز و سرپرستی حسین عندلیب قطعه آواز و تصنیفی با لهجه دزفولی را اجرا کردند.

    سومین گروه، گروه موسیقی تمنا به سرپرستی، آهنگسازی، نوازندگی سنتور و آواز رضا اسدی بود. این گروه شعر «شکست عهد مودت نگار دلبندم/ برید مهرو وفا یار سست پیوندم» را در بخش آواز و شعر «بگذار تا بگرییم چون ابر در بهاران/ کز سنگ ناله (گریه) خیزد روز وداع یاران» را در بخش تصنیف خواندند.

    آخرین گروهی که در این برنامه اجرا داشت هم، گروه «نوای خیال» بود که شعر «چین زلف مشکین را بر رخ نگارم بین/ حلقه‌های او بشمر، عقده‌های کارم بین» را در بخش آواز و شعر «از دل پرخون بلبل کی خبردارد بهار؟/ هر طرف چون لاله صد خونین جگر دارد بهار» را در بخش تصنیف به زیبایی اجرا کردند که این اجرا مورد استقبال و توجه داوران و تماشاگران قرار گرفت. آنها در تنظیم گروهشان از، یک خواننده و یک همخوان، دو تار و یک کوزه بهره گرفتند و اجرای گروهی‌شان هم مسنجم و خوب بود و جدای از آواز، همین اجرای گروهی برگ برنده‌شان بود. بنابر آنچه مدیر این برنامه اعلام کرده و داوران هم بر آن صحه گذاشته‌اند، در برنامه هزارصدا، ملاک نهایی برای انتخاب گروه برتر کار گروهی‌ست نه اجرای خوب هر کدام از اجزای اجرای کار.

    پس از آخرین اجرا، کارشناسان برای تعیین گروه برگزیده به شور نشستند و هم‌زمان، خواننده باسابقه موسیقی ایرانی، بهرام باجلان برای اجرای مهمان به روی صحنه دعوت شد. باجلان از خوانندگان شناخته شده دهه هفتاد و از تربیت‌یافتگان مکتب چاووش بود که بعد از موفقیت‌های آن دهه، مدت‌ها در ایران نبود و به تازگی به کشور برگشته است. وی در این برنامه، خودش سه تار زد و شعری از عطار با این مطلع را خواند: «ای در میان جانم و جان از تو بی‌خبر/ وز تو جهان پر است و جهان از تو بی‌خبر»

    پس از این اجرا کارشناسان و گروه‌های شرکت‌کننده به روی صحنه دعوت شدند و هادی منتظری به نمایندگی از هیات داوران گروه «نوای خیال» را به عنوان گروه برگزیده معرفی کرد.

    اعضای گروه «نوای خیال»:
    تار: خشایار پنبه ییان
    کوزه:ابوالفضل محمدقلی
    خواننده: حسین پیرحیاتی
    همخوان: پرستو احمدپور
    سرپرست گروه و تار: جهانبخش احمدپور

    برنامه هزارصدا برنامه‌ای برای معرفی استعدادهای جوان موسیقی‌ست که در دو بخش سنتی و پاپ و به مدیریت و اجرای آرش نصیری برگزار می‌شود. بنابر اعلام نصیری، آخرین برنامه  هزارصدا در سال ۹۵ در ساعت ۱۵ روز پنج شنبه ۱۹ اسفند در فرهنگسرای ارسباران برگزار خواهد شد. آخرین برنامه هزارصدا، نهمین برنامه در بخش سنتی و هفدهمین برنامه در جمع پاپ و سنتی این برنامه در سال نود و پنج خواهد بود.

    حاشیه ها:
    یکی از مهمانان این برنامه استاد صدیق تعریف بود. تعریف در هنگام اجرای گروه تمنا، به اجرای آواز خواننده گروه رضا اسدی واکنش مثبت نشان داد و در حالی که در بین تماشاگران نشسته بود، او را خطاب قرار داد و تشویقش کرد. واکنش این خواننده پرآوازه و استاد پیشکسوت موسیقی به اجرای گروه نوای خیال هم مثبت بود و آنها را هم مورد تشویق قرار داد.

    -از بین کارشناسان استاد هادی منتظری پیش از این و در سال نود و سه به عنوان داور در یک برنامه دیگر هزارصدا حضور داشت. همراهان منتظری در آن برنامه، دکتر عبدالحسین مختاباد و سید عباس سجادی بودند.

    -بنابر آنچه نصیری هنگام دعوت از حسین علیشاپور عنوان کرد، پیش از این، شاگردان این خواننده و مدرس پرتلاش در چند دوره به مقام اول دست پیدا کرده‌اند.

    -منتظری در هنگام صحبت‌های اولیه‌اش عنوان کرده بود امیدوار است مردم با موسیقی سنتی ایرانی آشتی کنند و علیرضا بدیع در آغاز سخن، با اشاره به سخنان استاد منتظری عنوان کرد که شاید بهتر باشد آرزو کنیم کاش موزیسین‌های موسیقی ایرانی دست از خواندن چندین باره اشعار حافظ و سعدی و مولانا بردارند و به شعر شعرای بزرگ دیگر هم توجه کنند.

    در ادامه می توانید گزارش تصویری «موسیقی ایرانیان» (عکاس: پانیذ فرامرزی) از برنامه هزارصدا را مشاهده نمایید.

    https://musiceiranian.ir/?p=137631
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *