×
×

به بهانه برگزاری کنسرت گروه موسیقی «تندر»

  • کد نوشته: 54548
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۴ام خرداد ۱۳۹۳
  • ۲ دیدگاه
  • مهدی جاور از اعضای گروه راک – کانتری «تندر» است که که اجراهایی در تهران به روی صحنه برده است، با این نوازنده به بهانه اجرای اخیر گروه موسیقی راک تندر گپی زده ایم که می خوانید.
    +زنده یاد «محمد نوری» از معدود خواننده هایی بودند که تا اواخر عمردر سالخوردگی، صدایی سالم و زیبا داشتند

    به بهانه برگزاری کنسرت گروه موسیقی «تندر»
  • مهدی جاور

    مهدی جاور

    موسیقی ایرانیان – محیا رضایی: مهدی جاور از اعضای گروه راک – کانتری «تندر» موسیقى را با نواختن پیانو در سن ١٠ سالگى آغاز نمود. از ١٣٧۴ وارد عرصه بازیگرى تئاتر شد و در طول مدت حضورش در صحنه از محضر اساتیدى همچون قطب الدین صادقى، داریوش ازجمند، علیرضا خمسه، میکائیل شهرستانى، اصغر همت و ….. بهره جست. او از سال ١٣٧۶ به یادگیرى تئورى موسیقى و آواز کلاسیک نزد استاد محمد سالاروند و پس از آن اساتید ایرانى همچون اسفندیار قره باغى، آریا زند و چند استاد باکویى پرداخت و از سال ١٣٨١ پس از قبولى در تست ورودى گروه کر ارکستر سمفونیک تهران، بعنوان خواننده باریتون در این گروه آغاز به کار کرد و در طول مدت ١١ سال حضورش در این گروه با رهبران بزرگى همچون استاد على رهبرى، شهرداد روحانى، لوریس چکناواریان، منوچهر صحبایى، مجید انتظامى و …. در داخل و خارج کشور به روى صحنه رفت و در سال ١٣٨۴ گروه کر «دیسونانس» را تاسیس کرد. ضمن اینکه در آزمون تخصصى آواز کلاسیک نیز که در سال ١٣٨٨ از سوى انجمن موسیقى ایران و تالار وحدت برگزار گردید به رتبه اول در بخش صداى باس دست یافت و سه سال پایانى حضور در کر ارکستر سمفونیک تهران را بعنوان مایستر باس و سولیست گذراند. اجراى سولوى باریتون قسمت سوم رکوئیم برامس به همراهى کر ارکستر سمفونیک تهران و به رهبرى مسعود کاظم زاد از دیگر افتخارات وى است. با این نوازنده به بهانه اجرای گروه موسیقی راک تندر گپی زده ایم که می خوانید.

    •  چرا امروز مردم تصور می کنند خوانندگی یا آوازخوانی کار راحتی است؟ تا جایی که حتی بازیگران و ورزشکاران هم بدشان نمی آید خود را محک بزنند؟

    من عقیده دارم که یک خواننده ، خواننده به دنیا میاید . واقعا این هنر ذاتیست و البته باید به آن توجه کرد تا به بلوغ برسد و قطعا باید براى بلوغش ، تکنیکهایی همراهش باشد که آن رو ماندگار کند. اینکه بازیگران ، فوتبالیستها یا … به سمت خوانندگی میایند فقط یک دلیل دارد و اینکه خواننده ها در دنیا مورد توجه ترین انسانها هستند  . اینکه اعلام شود معروفترین مرد دنیا اول مایکل جکسون است و بعد چارلى چاپلین  صحت محتوا را تایید می کند .

    •  برای خواننده خوب شدن از کجا باید شروع کرد و باید چه پیش زمینه هایی داشت ؟

    همانطور که گفتم خواننده ، خواننده بدنیا میاید مثل پسرى که قراراست ٢ مترو نیم قد داشته باشد و از روز اول ژن بلند قدی در او نهفته است. پس از همان روز اول این استعداد وجود دارد، اینکه کسی به زور بخواهد خواننده شود در حالى که استعداد صوتی نداشته باشد مثل این است که کسی با یک مترو نیم قد بخواهد بسکتبالیست شود. این فرد شاید بتواند این ورزش را انجام بدهد و دقیقا تلاش کند مثل  فرد قد بلند بازى کند ، اما این دو هیچگاه توانایی بازی شان باهم برابری نخواهد کرد. حتی اگه با پرداخت هزینه های زیاد بخواهد وارد لیگ برتر امریکا شود. این مثال را زدم که بگویم اکثر خوانندگان امروز ما متاسفانه کلا اشتباه وارد این هنر شدند ، ولی در نهایت این شنونده ها هستند که انتخاب میکنند چه صدایی را گوش کنند.

    • از فعالیتها و تجربه هایی که در ارکستر سمفونیک تهران داشتید بگویید؟

    من از سال ١٣٨٠ به عنوان خواننده باریتون وارد ارکستر سمفونیک تهران شدم و تقریبا در تمام اجراها در داخل و خارج از کشور حضور داشته ام، با رهبران بزرگى مثل رهبر بین المللى ایرانى  استاد على رهبرى ، شهرداد روحانى ، لوریس چکناواریان و دیگر رهبران بزرگ کار کرده ام و کنسرت دادم.در سال ١٣٨٨ هم در آزمون تخصصى ای که توسط جمعی از خوانندگان بزرگ اروپایی در تالار وحدت برگزار شد ، رتبه اول رو در بخش صدایی باس بدست اوردم.

    • کدام یک از اساتیدی که با آنها کار کردید نقش موثرتری در رشد  توانایی هایتان و پیشرفت هنر آوازخوانی داشتند ؟

    من با استادان بزرگی کار کردم که از جمله استادان ایرانی میتوانم به استاد اسفندیار قره باغى و آریا زند اشاره کنم اما همیشه همه جا گفته ام که اولین استاد آواز من آقاى محمد سالاروند در سال ١٣٧۵ تاثیر گذارترین فرد در تربیت صدای من بودند .

    • چه تفاوتی ببین به خواننده کلاسیک و یه خواننده راک… وجود دارد؟ کدام دشوارتر است و به استعداد ذاتی و مهارتهای تکنیکی بیشتری نیاز دارد ؟

    در آواز کلاسیک تکنیک ها و نحوه اجرا کاملا با راک متفاوت است. در گذشته که سیستمهای صوتی و میکروفونها و بلندگو ها وجود نداشت، خوانندگان کلاسیک برای اینکه بتوانند صدایشان را در سالنهای بزرگ به گوش تماشاچیان برسانند به مرور تکنیکی بوجود اوردن که امروز در صدای خوانندگان کلاسیک می بینیم ، ضمنا در آواز کلاسیک تسلط به نت خوانی و سلفژ الزامیست و این در صورتیکه یک خواننده راک نیازی به صدای خیلی قوی ندارد چرا که تکنولوژی به کمکش میاید بیشتر به انرژی اش برمی گردد.

    • شما تجربه آواز خوانی در گروه کر هم داشتید. آوازخوان در گروه کر باید چه ویژه گیهای داشته باشد؟ تفاوت اجرا در یک گروه با اجرای انفرادی چیست؟

    نت خوانى و سلفژ ، شنیدن بخشهاى آوازی ، شناخت تکنیکهاى رهبری و تسلط به تکنیکهای صحیح آواز از مواردی هستند که یک خواننده کرال حرفه ای باید در دست داشته باشد . در صورتی که اجرای انفرادی به توجه و شنیدن بخشهای دیگر و شناخت تکنیکهای رهبری نیاز ندارد .

    • از استاد محمد نوری بیش از هر کس دیگری یاد می کنید. دلیل خاصی دارد؟

    من ایشان را از نزدیک میشناختم و میتوانم بگویم از شخصیتهایى بودند که من همیشه قلبا ارادت خاصی به ایشان داشتم ، یادم هست  آخرین بارى که پیش از فوت  دیدمشان ، قبل از خداحافظی گفتند ” پسر جان امشب رفتی دست مادرتو ببوس و بگو مخلصتم”. تکیه کلامشان هم همیشه این بود که ” مهدی با من در تماس باش “. از صدایشان هم که تعریف من کمتر از وصف حقیقت است. ایشان از معدود خواننده هایی بودند که تا اواخر عمردر سالخوردگی ، صدایی سالم و زیبا داشتند، روحشان شاد .

    • به عنوان یک خواننده که با اساتید بزرگی کار کرده و تجربه ی خوبی هم داردچه چالشهایی پیش رویتان وجود دارد؟

    من همیشه به این فکر میکنم که صدای امروزم باید از صدای دیروزم بهتر و از صدای فردایم ضعیفتر باشد. به همین دلیل همیشه درگیر تمارین آوازی هستم. البته بدلیل اجرای آواز کلاسیک ، همواره تفکیک این دو تکنیک برام چالش ایجاد میکند اما طبق شناختی که از خود دارم و به تصدیق دوستانم من یک خواننده صحنه ای هستم و همیشه تواناییم در استودیو تا ۶٠-٧٠ درصد کم میشود و هیچوقت صدای زنده ام با صداى ضبط شده ام در استودیو یکی نیست.

    • با توجه به سبقه هنری تان و بخصوص شاخه آوازی که در آن هستید چطور شد به فکر حمایت از گروه راک افتادید؟ فعالیت های جدی شما در رابطه با گروه “تندر” از کجا شروع شد؟

    گروه راک – کانتری ” تندر” در سال ۱۳۷۷ توسط اردوان انزابی پور پایه گذاری شده بود و نخستین آلبوم خود را که شامل ۱۰ قطعه بدون کلام بود در سال ۱۳۸۰ منتشر کرد . پس از وقفه ای طولانی این گروه از سال ۱۳۸۸ بار دیگر اما این بار با اعضای جدید فعالیت خود را آغاز نمود که حاصل آن اجراهای متعددی در ایران و خارج از کشور بوده است . از اواسط سال ۱۳۹۲ گروه تندر با ما یعنی  موسسه ” چنگ زرین پارسی ” قرارداد همکاری منعقد نمود که در نتیجه کلیه فعالیتهای گروه تحت پوشش قرار گرفت . کنسرت های ” تندر ” معمولا شامل قطعات ساخته شده گروه و تعدادی بازنوازی (کاور) از آثار مشهور این سبک می باشد و برگزار کنندگان در صدد ارایه هرچه بهتر کنسرتها ، در استانداردهای بین المللی به لحاظ صوتی و تصویری می باشند .

    • با توجه به اینکه گروه های موسیقی زیادی در این عرصه مشفول فعالیت هستند چه چیزی سبب شد از “تندر” حمایت کنید؟

    در طول این سالیان همواره نام موسیقى راک با مسایل حاشیه اى منفى همراه بوده است و هرگز گمان نمى رفت روزى شاهد  اجراى موسیقى  راک به صورت رسمى باشیم . اما این گروه و تیم اجرایى این کنسرت و مدیریت فضاى سالن و از همه مهمتر حضور تماشاچیان فهیم در طول چهار سانس ، این موضوع را ثابت کرد که می توان هر نوع موسیقی را در چهارچوب قوانین کشورى و شرعى و به دور از هرگونه حاشیه اجرا نمود. به این ترتیب اولین کنسرت رسمى کانترى ایران به زبان انگلیسى پس از انقلاب اسلامى توسط چنگ زرین پارسىو با اجراى گروه تندر به خوانندگى و آهنگسازى اردوان انزابى پور و سرپرستى مهدى جاور در چهار سانس اجرا شد . در این کنسرت علاوه بر اجراى قطعاتى ارجینال از گروه تندر ، قطعاتى ماندگار از دنیاى موسیقى راک مانند (hey you ) و (shape of my hurt ) اجرا شد که با تشویق کم سابقه تماشاچیان مواجه شد . نورپردازى عالى ، صداى قابل قبول سالن ، اجراى فوق الاده گروه تندر و هماهنگی نظم سالن در ورود و خروج و هماهنگى تیم نظارت داخل سالن ، کنسرتى پر از آرامش و در عین حال پرهیجان را رقم زد .

    • هدف اصلی شما از حمایت گروه تندر به عنوان اولین گروه رسمی کانتری راک ایران به زبان انگلیسی چیست ؟

    هدف اصلی موسسه چنگ زرین در آغاز فعالیت در زمینه راک ، ایجاد حرکتی جدید و موجی نو در موسیقی کشور بوده است . همانطور که در سالهای اخیر موسیقی اصیل ایرانی و همچنین سبکهایی همچون کلاسیک و پاپ از رشد کیفی و کمی برخوردار بوده اند جای موسیقی راک در فضای مجاز موسیقی ایران  بعنوان ژانری از موسیقی که مخاطبان خاص خود را به همراه دارد، خالی بود .به همین دلیل با آغاز همکاری چنگ زرین و گروه تندر تلاشمان این بود که  خلاء را پر کنیم و خوشبختانه می توانم مژده دهم که با حضور دولت تدبیر و امید و مساعدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین دفتر موسیقی بزودی شاهد حضور دیگر گروههای فعال این ژانر بر روی صحنه خواهیم بود .

    https://musiceiranian.ir/?p=54548
       
    برچسب ها مهدی جاور

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *