×
×

از آوازخوانی سالار تا جاودانه شدن زخمه‌های تار استاد

  • کد نوشته: 37047
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۱ام خرداد ۱۳۹۲
  • ۰
  • مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد استاد فریدون حافظی نوازنده و آهنگساز پیشگام موسیقی ایران دوشنبه ۲۰ خرداد با حضور هنرمندان و علاقه مندان این استاد موسیقی در مقابل تالار وحدت برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، عباس سجادی مدیر موسسه نغمه شهر که به عنوان مجری دراین مراسم حضور یافته بود در تجلیل از مقام هنری […]

  • مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد استاد فریدون حافظی نوازنده و آهنگساز پیشگام موسیقی ایران دوشنبه ۲۰ خرداد با حضور هنرمندان و علاقه مندان این استاد موسیقی در مقابل تالار وحدت برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار مهر، عباس سجادی مدیر موسسه نغمه شهر که به عنوان مجری دراین مراسم حضور یافته بود در تجلیل از مقام هنری زنده‌یاد حافظی گفت: بی تردید کرمانشاه خاستگاه مردان و هنرمندان بزرگی است که در طول سال‌های اخیر پرورش‌دهنده هنرمندان نام‌آور و تاثیرگذار بوده که با غیرت کردی خود مهر به وطن و عشق به ایران را هرگز فراموش نکردند.

    وی ادامه داد: فریدون حافظی در ردیف هنرمندان پیشکسوت کرمانشاهی است که توانسته تاثیر خود را روی هنر ملی ایران بگذارد. از امروز حیات ابدی حافظی در دل اهل عرفان آغاز می شود. هنرمندی که در سلوک و معرفت زبانزد خاص و عام بود و افتادگی و تواضعی که داشت در هر جایی خود را نشان می داد.

    انتقاد از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

     مدیر عامل موسسه پیشکسوتان هنر هم در این مراسم ضمن ابراز تاسف از درگذشت زنده‌یاد حافظی گفت: موسسه هنرمندان پیشکسوت وظیفه خود می‌داند که در شادی ها و غم ها در خدمت خانواده ارزشمند هنرمندان پیشکسوت باشد و با اینکه کمتر از ۸ ماه از فعالیت این موسسه می گذرد اما بر خود لازم دانستیم تا در این مدت کوتاه نیز خدمتگزار جامعه هنری کشور باشیم.

    عباس عظیمی با بیان اینکه موسسه هنرمندان پیشکسوت از هیچ گونه حمایت معنوی و مادی از هنرمندان پیشکسوت و درگذشته دریغ نخواهد کرد، تصریح کرد: حمایت از هنرمندان بزرگواری چون زنده‌یاد فریدون حافظی وظیفه اصلی ماست و امیدواریم از این پس هم بتوانیم خدمتگزار شایسته‌ای برای خانواده ایشان باشیم.

    وی در اد امه صحبت‌های خود با انتقاد از نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: متاسفانه نامزدهای محترم انتخابات ریاست جمهوری تاکنون در هیچ یک از برنامه های خود اشاره ای به چگونگی حمایت از هنرمندان پیشکسوت نداشتند و این موضوع مهمی است که لازم است در همین چند روز باقی مانده به انتخابات نسبت به آن توجه بیشتری شود. بنابراین من از همه نامزدهای محترم دعوت می کنم تا در این چند روز باقی مانده به انتخابات سری به موسسه پیشکوستان هنر بزنند و از برنامه های ما آگاه باشند.

    خدا! ابرهای غم را از موسیقی کنار ببر

    به گزارش مهر، عبدالحسین مختاباد نیز که در این مراسم حضور پیدا کرده بود از درگذشت مکرر اهالی فرهنگ و هنر در ماه‌های گذشته اظهار تاسف کرد و گفت: چند وقتی است که هر زمان کنار هم جمع می‌شویم شاهد از دست دادن گنجینه ای از هنر موسیقی هستیم که همه ما را عزادار می کند و من نمی‌دانم چه زمانی این ابرهای غم از آسمان هنر و فرهنگ کشورمان کنار می رود تا ما این بار در یک مراسم شادی کنار یکدیگر باشیم.

    این خواننده موسیقی ایرانی تصریح کرد: زنده یاد حافظی یکی از استادان بزرگ موسیقی ایرانی است که من در مقاطعی افتخار شرفیابی در محضر ایشان را داشتم. این هنرمند همواره در کنار هنرش قرار داشت و به هیچ عنوان دنبال شهرت های کاذب نبود. او با رفتن خود موسیقی ایرانی را عزادار کرد و من از خدا بار دیگر می خواهم که ابرهای غم را از موسیقی ایرانی کنار ببرد.

    وی در پایان صحبت‌هایش قطعه ای آوازی را در رثای استاد حافظی به صورت زنده اجرا کرد.

    استاد حافظی تا آخرین لحظات عمرش دست بردار موسیقی نبود

    سالار عقیلی از هنرمندانی که آثار متعددی را در کنار زنده یاد حافظی تولید کرده در این مراسم با تجلیل از مقام هنری این آهنگساز و نوازنده گفت: امسال و سال گذشته، سال‌های خوبی برای هنر ایران نبود و ما شاهد از دست دادن هنرمندانی بودیم که هر کدام تاثیر زیادی روی فرهنگ و هنر این سرزمین داشتند.

    وی ادامه داد: سال‌های زیادی است که با خانواده استاد حافظی در مراوده بودم و این افتخار را داشتم که در تولید چندین اثر موسیقایی همراه ایشان باشم و یک نکته ای که این هنرمند بزرگوار همواره همراه خود داشتند این بود که تا آخرین نفس در راه اعتلای موسیقی گام برداشت. حتی در آخرین روزهای زندگی نیز دست بردار نبود و عاشقانه به کار آهنگسازی خود ادامه می داد.

    این خواننده در پایان صحبت‌های خود قطعه “رقص گیسو” از ساخته های معروف استاد حافظی را که چندین بار در ارکستر ملی ایران اجرا شده بود برای حاضران در مراسم خواند.

    آقایان آیا موسیقی هنر نیست که از آن نامی نمی برید

    مدیر عامل خانه موسیقی هم در مراسم تشییع پیکر استاد حافظی گفت: استاد حافظی بیش از ۷ دهه از عمر خود را صرف اعتلای موسیقی ایران کرد. وی هم در حوزه نوازندگی و هم آهنگسازی هنرمندی جاودانه بود و خواهد بود. آهنگ هایی که ما از این هنرمند شنیده ایم همگی از آثاری هستند که همیشه در گوش مردم این سرزمین باقی می‌ماند.

    حمیدرضا نوربخش با انتقاد دوباره از مسوولان که بعد از مرگ هنرمندان به یاد آنها می افتند، خاطرنشان کرد: آقایان مدیر و مسوول آیا هنرمندان باید در بستر بیفتند که سراغی از آنها بگیریم؟ آیا باید رو به مرگ باشند که احوال آنها را جویا شویم؟ آقایان مدیر قدری به خود بیایید. چراکه وضعیت موسیقی و هنرمندان ارزشمند این هنر فاخر و ارجمند نباید این چنین باشد. شما در این مدت چقدر به صنوفی مانند خانه موسیقی کمک مالی کردید؟ من هر گاه می خواهم رقم این حمایت ها را اعلام کنم عرق شرم بر پیشانی من می نشیند. پس بیایید به خانه موسیقی که استادانی مانند حافظی همواره همراه آن بودند عشق بورزید. بیایید قدر این تشکل را بدانید که به نظر من خانه عشق و مهر است.

    مدیرعامل خانه موسیقی ادامه داد: بسیاری از شبکه های بیگانه هر روز با انواع دعوتنامه های مختلف از هنرمندان دعوت می کنند تا به کشورهای بیگانه مهاجرت کرده و در آنجا به فعالیت ادامه دهند. اما من می دانم که هنرمندان ایرانی کشور خود را دوست دارند و می خواهند در انجا به فعالیت خود ادامه دهند.

    وی خطاب به نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: به همه کاندیداهای محترم عرض می کنم که لطفا تکلیف خود را با موسیقی مشخص کنید. ما دوست نداریم که شما از نام بردن عنوان موسیقی ترس و ابایی داشته باشید. شما در این چند روز هرگاه از برنامه های فرهنگی گفتید فقط نام سینما را بردید. آیا موسیقی هنر نیست که از آن نامی نمی برید؟

    نوربخش تصریح کرد: نمی خواستم امروز این چنین تلخ صحبت کنم اما مجبور شدم چرا که هنرمندان موسیقی دل پردردی دارند. لطفا به خانه موسیقی توجه کنید. صنوف هنری را جدی بگیرید چرا که اصناف هنری دوست دارند به دولت کمک کنند. آنها دل پردرد اما پر از عشق و امیدی دارند که باید بیش از این به آنها توجه کرد.

    نغمه حافظی دختر زنده یاد فریدون حافظی هم در پایان این مراسم ضمن تقدیر از هنرمندان و نمایندگان دستگاه‌های دولتی که در مراسم حضور داشتند گفت: پدر جان هر کسی زخمه تار تو را شنیده است حتما روح تو را در روح خود دارد. همه آنهایی هم که امروز در اینجا حضور دارند بخشی از این روح هستند که من از همه آنها تشکر می کنم.

    محمد سریر، امین الله رشیدی، رامبد صدیف، نصرالله ناصح پور، داود گنجه ای، علی ترابی، فاضل جمشیدی، علیرضا پاشایی، حمید شاه آبادی، صدیق تعریف، زید الله طلوعی، علی مراد خانی، بیژن بیژنی، علیرضا پورامید، علی اصغر امیرنیا از مهمانان ویژه مراسم تشییع پیکر زنده یاد فریدون حافظی حضور داشتند.

    در پایان این مراسم، پیکر فریدون حافظی از تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) بدرقه شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=37047
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *