×
×

در گفتگو با ایسنا عنوان شد

  • کد نوشته: 26627
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۲۸ام آذر ۱۳۹۱
  • ۰
  •  فریدون شهبازیان معتقد است: ما در طول سال مناسبت‌های زیادی داریم اما تنها چند روز قبل از آن به یاد ساخته شدن کاری برای آنها می‌افتیم. گاهی ضعیف‌ترین کارها برای مناسبت‌هایی ساخته می‌شود که برای مردم ما بسیار قابل احترام هستند. به گزارش بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این آهنگساز که در نشست ماهیانه خانه […]

  •  فریدون شهبازیان معتقد است: ما در طول سال مناسبت‌های زیادی داریم اما تنها چند روز قبل از آن به یاد ساخته شدن کاری برای آنها می‌افتیم. گاهی ضعیف‌ترین کارها برای مناسبت‌هایی ساخته می‌شود که برای مردم ما بسیار قابل احترام هستند.

    به گزارش بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، این آهنگساز که در نشست ماهیانه خانه موسیقی سخن می‌گفت، ‌به معرفی یک اثر موسیقی پرداخت و اظهار کرد: این کار از ساخته‌های من نیست بلکه بامداد فلاحتی، خواننده موسیقی ایرانی این کار را دو سال پیش ساخته بود و امسال آن را پس از تنظیم ضبط کرد. از من خواستند وقتی این کار خوانده می‌شود، در استودیو حضور داشته باشم و من هم این کار را انجام دادم و دیدم کار بسیار خوبی است و با خود به اینجا آوردم تا با هم بشنویم.

    وی در مورد این اثر توضیح داد: شاعر این اثر شهاب موسوی است که از زبان حضرت زینب(س) نقل می‌شود و مربوط به زمانی می‌شود که فاجعه کربلا اتفاق می‌افتد و از زبان ایشان گفته می‌شود.

    سپس این اثر عاشورایی برای حاضران پخش شد.

    رییس هیات مدیره خانه موسیقی نیز در ادامه این نشست گفت: موسیقی کلامی در جامعه ما جذابیت زیادی دارد و در خانه موسیقی به این سمت پیش می رویم که کانون ترانه سرایان هم به این مجموعه اضافه شود و امیدواریم این مساله موجب استحکام حوزه ترانه سرایی شود.

    سریر ادامه داد: حالا که دور هم جمع شده‌ایم من قصد دارم، موضوع مهمی را مطرح کنم. با توجه به اینکه بخش اصلی موسیقی شنیداری ما موسیقی باکلام است، مبحث شعر و کلام در موسیقی ما مهم است و جزو لاینفک موسیقی ما است و موسیقی ردیف دستگاهی هم بنا بر نظر متخصصین به نوعی مرتبط با کلام و شعر است.

    او افزود: بحث این است که چگونه یک شعر بد می‌تواند موسیقی بسیار خوب را از بین ببرد. من همیشه به جوان ترها می‌گویم که شما اگر روی یکی از آثار فاخری که به آن معتقد هستید یک شعر بد بگذارید و آن را بخوانید متوجه می‌شوید که چقدر آن را تنزل می‌دهد و آن را از بین می‌برد.

    محمد سریر در ادامه گفت: در چند دهه گذشته با مشکل عمده‌ای مواجه شده‌ایم و آن ترانه سرایی است که کلام را بر روی موسیقی بنا می‌کند. در دهه‌های قبل کمتر قطعه‌ای داشتیم که روی شعر ساخته می‌شد و تمام کلمات روی موسیقی گذاشته می‌شد و ترانه سراهایی بودند که این کار را انجام می‌دادند. وقتی شعر را جدا از موسیقی می‌خواندید استحکام آن را احساس می‌کردید و همین‌طور موسیقی هم بسیار محکم بود. یعنی این دو، به عنوان دو جریان محکم می‌توانستند تکمیل کننده هم باشند.

    این آهنگساز افزود: کسانی که روی شعر موسیقی می‌سازند، کار بسیار دشواری دارند چون باید ادبیات و زمینه‌های مختلف شعر را خوب بشناسند و تمام کسانی که در این حوزه موفق بودند شعر را می‌شناختند و حتی با فعالان حوزه ادبیات نشست و برخاست داشتند.

    گاهی دیده می‌شود که اگر در این موارد شعر را برداریم، موسیقی جز تکرار چند نت نیست که فقط برای بیان شعر استفاده شده و اگر شعر خوبی هم باشد، موسیقی مستقل از شعر چیزی نیست.

    دکتر سریر گفت: یکی از مسائل مهمی که در حوزه آثار باکلام بسیار مطرح است، همین همنشینی موسیقی شعر است. البته قبلا موسیقیدانان و شاعران بیشتر با هم ارتباط داشتند و این مجموعه با هم تکمیل می‌شد. در همان دوره‌ها خود ما هم با شاعران ارتباط نزدیک فکری داشتیم.

    رییس هیات مدیره خانه موسیقی با اشاره به جذابیت موسیقی با کلام نیز افزود: موسیقی کلامی در جامعه ما جذابیت زیادی دارد و حتی ایرانیان خارج از کشور هم ارتباطشان با فرهنگ کشورشان از همین طریق است. خانه موسیقی باید زمینه و اندیشه‌ای را فراهم کند تا این کار به نتیجه‌ای برسد و کمک کند که این کار بهبود پیدا کند. در برخی شوراها در این موارد توصیه‌هایی می‌کنیم اما قسمت کمی از آن به نتیجه می‌رسد بسیاری از توصیه‌ها نیاز به زمان دارد.

    محمد سریر در پایان سخنانش گفت: در خانه موسیقی به این سمت پیش می‌رویم که کانون ترانه سرایان هم به این مجموعه اضافه شود و امیدواریم این مساله موجب استحکام حوزه ترانه سرایی بشود.

    نشست خانه موسیقی هرماه با حضور اعضای هیات مدیره خانه و هنرمندان برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=26627
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *