×
×

ویژه ماه مبارک رمضان

  • کد نوشته: 13922
  • شادروان موسوي
  • چهارشنبه, ۱۹ام مرداد ۱۳۹۰
  • ۰
  • آلبوم موسیقی تواشیح «شمیم یار» با اجرای گروه همخوانی و مدیحه سرایی محراب به سفارش مرکز موسیقی حوزه هنری در ۲ لوح مجزا شامل بخش های فارسی و عربی منتشر شد . خاچیک بابائیان، همایون رحیمیان، علی جعفری، میثم مروستی و پیام طونی ازنوازندگان ویلن، پیام طونی نوازنده ویلن سل، پریچهر خواجه نوازنده قانون، ارسلان […]

  • آلبوم موسیقی تواشیح «شمیم یار» با اجرای گروه همخوانی و مدیحه سرایی محراب به سفارش مرکز موسیقی حوزه هنری در ۲ لوح مجزا شامل بخش های فارسی و عربی منتشر شد .

    خاچیک بابائیان، همایون رحیمیان، علی جعفری، میثم مروستی و پیام طونی ازنوازندگان ویلن، پیام طونی نوازنده ویلن سل، پریچهر خواجه نوازنده قانون، ارسلان کامکار نوازنده عود، زنده یاد داوود عزیزی نوازنده رباب، کورش بزرگپور نوازنده تمپو، محمد اسلامی نوازنده نی، ناصر محمدی و مرتضی محمدی نوازنده فلوت، پرویز وزیری نوازنده فلوت عربی، حامد فولادقلم نوازنده گیتار، مجید واصفی و جهانگیر شعبانی نوازنده تار و سه تار، رحمت الله وطن دوست و مهرداد حسن پور نوازندگان کیبورد و سازهای الکترونیک در این آلبوم هستند.

          بخش نخست این آلبوم که عنوان اصلی آلبوم یعنی “شمیم یار” را دارد ، دربردارنده ۱۰ قطعه موسیقایی با عنوان های : شمیم یار، اسوه، رفیق نخل ها،نینوا، حریم عشق، ماه رحمت، گل نرگس، بحرکرم، ضامن و آخرین منجی است . آهنگسازی و تنظیم اکثر قطعات این بخش را رحمت الله وطن دوست برعهده داشته و فقط آهنگ سازی وتنظیم قطعه “رفیق نخل ها” توسط “مهرداد حسن پور”، قطعه “ماه رحمت”توسط”جهانگیر شعبانی” وقطعه” گل نرگس” توسط “محمدمهدی کورنگی”  انجام شده است .

            گروه همخوانی و مدیحه سرایی”محراب”به سرپرستی “محمدجواد مکرمی” همکاری با حوزه هنری راگسترده کرده است  . حسن صفری ، سید علی فرهاد مجاب، محسن سلیمانی زاد ، شیرزاد احمدی ، سهراب احمدی و محمد مکرمی از اعضای آن هستند .این گروه از بدو فعالیت اقدام به تهیه وتولید قطعاتی با مضامین ومناجات اهل بیت (علیه السلام ) کرده و همکاریزیادی با مرکز موسیقی حوزه هنری داشته و دارد .

             شعرقطعه”بحرکرم”با شعری به همین عنوان از غزلسرای معاصرزنده یاد” محمدحسین شهریار”است وشعرقطعات : نینوا، حریم عشق، ضامن وآخرین منجی هم از”حسین اسرافیلی”است و بقیه شعر ها نیز از سید فرخ مجاب، رضا مکرمی، مسعود عبدالوند و محمدعلی شهاب است. بخش دوم آلبوم با عنوان “وصال” نیز شامل۱۲ تواشیح و قطعه موسیقایی است که ۸تواشیح آن برگرفته ازمفاتیح‌الجنان است.

            رضا مهدوی، مدیرکل مرکز موسیقی حوزه هنری در مقدمه ای که براین آلبوم نوشته ودر جلد آن آمده است ؛ تواشیح خوانی را شاخه ای از موسیقی مذهبی کشورهای مسلمان دانسته و ریشه و اصل آن را بیش از تعلق داشتن به مرزهای فرهنگی ایران ، مربوط به جهان اسلام دانسته است .

              مهدوی در بخش دیگراین مقدمه ، هدف مرکز موسیقی حوزه هنری از سفارش این آلبوم را ارائه نوع نوینی از تواشیح ، با حفظ چهارچوب های اصلی آن و رنگ و بو و حال و هوای ایران اسلامی دادن به آن عنوان کرده و در بخش دیگری از این نوشته  بررعایت سلیقه های مختلف و احترام به نحله های گوناگونی ، که همیشه موضعی از پرهیز و احتیاط واجب درمقابل هر نوع صدای تولید شده ازآلات موسیقی وادوات مشهور ومهجوررا دارند ،تاکید کرده است و سپس به جنبه سازی بخشیدن به تواشیح خوانی دریکی از لوح های فشرده این آلبوم به خاطر استفاده از افزار موسیقی، و همچنین اکتفا به صرف صدای عینی انسانی دریکی دیگر از لوح های آن اشاره کرده است .

          گفتنی است ،این آلبوم ، که شامل ۲ لوح فشرده می باشد، درحال حاضر از سوی پخش آوای باربدتوزیع شده است .

    https://musiceiranian.ir/?p=13922
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *