×
×

این موسیقی برای همه مادرهاست

  • کد نوشته: 438582
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۳ام دی ۱۴۰۲
  • ۰
  • موسیقی فیلم «مادر» به کارگردانی زنده‌یاد علی حاتمی یکی از آثار ماندگار ارسلان کامکار محسوب می‌شود که ادای دینی به تمام مادرهاست.
    این موسیقی برای همه مادرهاست
  • موسیقی فیلم «مادر» به کارگردانی زنده‌یاد علی حاتمی یکی از آثار ماندگار ارسلان کامکار محسوب می‌شود که ادای دینی به تمام مادرهاست.

     ۳۴ سال از نمایش شاهکار علی حاتمی می‌گذرد. شاهکاری که زندگی پیرزنی را در سرای سالمندان، روایت می‌کند. این زن به خانه برمی‌گردد تا روزهای پایانی عمرش را در خانه‌اش و کنار فرزندانش که هر کدام گوشه‌ای به زندگی خود مشغولند، بگذراند. گرمی حضور مادر در خانه، فرزندان را دور هم جمع می‌کند و در این مجال فیلم به معرفی شخصیت‌های داستان می‌پردازد.

    موسیقی متن و تیتراژ فیلم سینمایی «مادر» با آهنگسازی ارسلان کامکار و نوازندگی گروه موسیقی «کامکارها» اجرا شد که در نهایت توانست یکی از مهم‌ترین و موثرترین مولفه‌های فیلم در امتداد مسیر ماندگاری‌اش باشد.

    ارسلان کامکار این اثر را در ۲۵ سالگی‌اش خلق کرد؛ وقتی یک آهنگساز خیلی جوان بود. او که خیلی وقت پیش موسیقی فیلم «مادر» را توسط ارکستر ملی ایران در تالار وحدت و به رهبری روی صحنه برد، درباره حضورش برای آهنگسازی این فیلم گفته بود: «آن زمان که فیلم سینمایی «مادر» تولید شد، ۲۵ سال داشتم و وقتی مرحوم علی حاتمی به من پیشنهاد ساخت موسیقی متن فیلم را داد، می‌دانستم که این کارگردان از من چه می خواهد. کما اینکه از قبل هم با دیگر آثار ارزشمند او آشنایی کامل داشتم و تصمیم گرفتم تا در پروژه «مادر» به عنوان آهنگساز حضور داشته باشم. این در حالی است که مرحوم حاتمی از من خواسته بود که فضای موسیقایی فیلم کاملا متاثر از موسیقی ایرانی با سازهای سنتی باشد. فضایی که منجر به تولید ملودی هایی شد که اکنون در فیلم سینمایی «مادر» می شنوید.»

    او همچنین گفته بود: «متاسفانه در آن دوران وقتی مشغول ساخت موسیقی فیلم شدم، فقط تصویر صامتی بود که از سوی عوامل اثر به من برای ساخت موسیقی فیلم تحویل داده می شد. شرایطی که حتی افکت هم وجود نداشت که من بخواهم به واسطه الهام از این اصوات موسیقی را تولید کنم. یعنی دستیار آقای حاتمی هرچند روز یک بار می‌آمدند و می‌گفتند در این صحنه و در آن صحنه فلان اتفاق افتاده است. من هم ناگزیر بودم در این شرایط موسیقی را تولید کنم. موسیقی که ذوق آن دورانم موجب ساخت آن شد.»

    منبع: ایسنا
    https://musiceiranian.ir/?p=438582
       
    برچسب ها ارسلان کامکار

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *