×
×

به سرپرستی «سعدالله نصیری»

  • کد نوشته: 119027
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۹ام شهریور ۱۳۹۵
  • ۳ دیدگاه
  • گروه موسیقی «ژوانا» به سرپرستی «سعدالله نصیری» موسیقیدان، خواننده، آهنگساز و نوازنده ی سرشناس کُرد، در فستیوال جهانی ۲۰۱۶ فرانسه، شهر دیجون، افتخار آفرینی کرد. این در حالیست که این گروه با پیام اساسی خود با عنوان «نفی جنگ و ایجاد صلح در سراسر جهان» توانست به شایستگی در میان شرکت کنندگان درخشیده و جایگاه موسیقی ایران را نیز جهانی تر سازد.
    +سعد الله نصیری: با هزینه ی شخصی خود و بی حمایت هیچ ارگان دولتی خاصی در این فستیوال شرکت کرده ایم که شاید این موضوع خود دلیلی بر کمرنگ بودن خبر حضورمان باشد

    به سرپرستی «سعدالله نصیری»
  • IMG_20160830_140311گروه موسیقی «ژوانا» به سرپرستی «سعدالله نصیری» موسیقیدان، خواننده، آهنگساز و نوازنده ی سرشناس کُرد، در فستیوال جهانی ۲۰۱۶ فرانسه، شهر دیجون، افتخار آفرینی کرد. این در حالیست که این گروه با پیام اساسی خود با عنوان «نفی جنگ و ایجاد صلح در سراسر جهان» توانست به شایستگی در میان شرکت کنندگان درخشیده و جایگاه موسیقی ایران را نیز جهانی تر سازد.

    «سعد الله نصیری» که به همراه گروه «ژوانا» موفق به کسب عنوانِ نخستِ گروه های شرکت کننده ی این فستیوال شده است، در گفتگو با خبرنگار سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، گفت: «این پنجمین فستیوال جهانی است که ما در آن به اجرای موسیقی و معرفی فرهنگ غنی و اصیل موسیقی سرزمینمان ایران می پردازیم. سه دوره ی پیش از این را در کشور لهستان و سال گذشته در فستیوال فولکلور ایتالیا – برگزیده ی این فستیوال- حضور داشته ایم و امسال از ۲۲ آگوست (۱ شهریور) لغایت ۲۹ آگوست (۷ شهریور) با دوستان هنرمندم و همراهی و یاری صمیمانه شان در شاخه های مختلف هنری به اجرا پرداختیم.»

    وی افزود: «حضور ما در فستیوال «فرانسه» برای اولین بار اتفاق می افتاد که در شهر «دیجونِ» این کشور برگزار می شد که از ۱۶ کشور مختلف اروپایی، آسیایی، امریکای جنوبی و افریقا یعنی اسلواکی، مصر، اندونزی، هندوستان، ماداگاسکار، برزیل، بلغارستان، استونی، فرانسه (سه گروه)، صربستان، پرتغال، هلند، ایسلند، کردستان به نمایندگی ازایران، اسلواکی، لهستان، لیتوانی، مارتینیک ازجزایرکارایی شرکت کننده داشت. ما در چند بخشِ موسیقی کردستان، هلپه ر کیِ کردستان (رقص کُردی)، موسیقی خراسان شمالی، ترکمن و تهران – و بخش سیاه بازی، مجموعه هایی را ارائه کردیم که قطعات انتخابی گروه ما غالباٌ با سروده ها و آهنگسازی هایم ساخته و پرداخته شده بود و خروجی کلی این تیم ایرانی از هماهنگی بالایی برخوردار بوده که نتیجه ی این هماهنگی ها و اجراهای موفق، احراز مقام برگزیده ی گروه موسیقی کردستان «ژوانا» یِ ایران در این رویداد مهم هنری بود. دو کشور استونی و صربستان نیز به ترتیب مقام های دوم و سوم را از آن خود کردند.»

    نصیری که با ساخت قطعه ی «مجنون» و پیام «صلح و آشتی جهانی» ضمن دیگر قطعات انتخابی گروه خود، اقبال و استقبال مخاطبین و ناظران در این فستیوال را متوجه خود کرده، در این باره ادامه داد: «اجراهای گروه «ژوانا» و بالاخص این قطعه با بیشترین رقم تماشاگران مواجه شده و علاوه بر آن حضورمان در این فستیوال بحمدلله زبانزد خاص و عام گردید تا آنجا که از جمله گروه هایی بودیم که برای اجراهایمان بلیط فروشی صورت گرفت. همچنین قطعه ی «مجنون» به دلیل بازخورد مثبت و التفات نظر مخاطبین در اختتامیه ی فستیوال نیز به اجرای مجدد در آمد. لازم به ذکر می دانم که اشاره کنم دو گروه منتخب دیگر از استونی و صربستان نیز در اختتامیه به اجرا پرداختند.»

    IMG_20160830_140333از این هنرمند جویای دلیل حضور این مجموعه ی ایرانی بی انعکاس خبری خاصی شدیم و وی پاسخ گفت: «اولاَ اینکه ما با هزینه ی شخصی خود و بی حمایت هیچ ارگان دولتی خاصی در این فستیوال شرکت کرده ایم که شاید این موضوع خود دلیلی بر کمرنگ بودن خبر حضورمان باشد و دوم اینکه فکر نمی کردیم که شرکت در این فستیوال آن هم برای اولین بار، با چنین استقبال شایسته ای مواجه شده و نتیجه ی مقبول و افتخار آفرینی به همراه داشته باشد. لیکن در سایر عرصه های اطلاع رسانی مجازی و صفحه های ارتباطی به انعکاس این خبر پرداخته ایم. طبعاَ این اقدامات شاید اقدامات ضعیفی باشد و چنین فعالیت هایی نیازمند پوشش های خبری ملی قوی تری در سطح کشور باشد که امیدوارم در آینده به شکل بهتری صورت پذیرد.»

    سعدالله نصیری در پایان خاطر نشان کرد: «جا دارد که از دوست عزیز و هنرمند بختیاری ام رضا رضا پور، به نیکی یاد کنم که همراه همیشگی ما در بسیاری از فعالیت های هنری بوده اند لیکن متأسفانه در این فستیوال حضور نداشته و جای خالی او در بینمان احساس می شد.»

    شایان ذکر است که سعدالله نصیری در فستیوال ۲۰۱۶ فرانسه برای ساخت قطعه ی «مجنون» به عنوان هنرمند صلح معرفی شد و گروه «ژوانا» به سرپرستی وی به دلیل تنوع ریتم و ملودی، هیجان و اصالت آثار ارائه شده به عنوان گروه برتر این همایش انتخاب شدند. سعدالله نصیری (سرپرست وخواننده)، زانیارحسامی (دیوان)، آرش نجم الدینی (دف)، فاطمه نکونام (سنتور)، سوفیا نکونام (کمانچه)، گلشن دانش (تار) و حسین قربانی (تمبک) از گروه «ژوانا»، لقمان رفیعی وآرام عبدی (سرپرستان هه لپه رکی کوردی)، هیرش آرمند (سرپرست گروه سماع، رقص ترکمن وخراسان شمالی) و علی جنابان (در بخش سیاه بازی) هنرمندان شرکت کننده در این رویداد هنری بوده اند.

    https://musiceiranian.ir/?p=119027
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *