×
×

از ترانه های فولکلور تا اجرای اشعار مولانا با تنظیم های کُردی در شب دهم
سعدالله نصیری در نوروزخانه: دریادلی بجوی دلیری سرآمدی

  • کد نوشته: 373917
  • حمیده موسوی
  • دوشنبه, ۱۸ام فروردین ۱۳۹۹
  • ۰
  • دهمین شب از شبهای نوروزخانه با هنرنمایی گروه موسیقی «ژوانا» به سرپرستی سعدالله نصیری سپری شد و این گروه شناخته شده کُرد، تلفیقی از قطعات کُردی و سنتی را در برج میلاد به اجرا درآوردند.

    سعدالله نصیری در نوروزخانه: دریادلی بجوی دلیری سرآمدی
  • گروه ژوانا در نوروزخانه

    دهمین شب از شبهای نوروزخانه با هنرنمایی گروه موسیقی «ژوانا» به سرپرستی سعدالله نصیری سپری شد و این گروه شناخته شده کُرد، تلفیقی از قطعات کُردی و سنتی را در برج میلاد به اجرا درآوردند.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، شامگاه گذشته، ۱۷ فروردینِ جاری گروه «ژوانا» از کردستان به سرپرستی و آهنگسازی سعدالله نصیری موزیسین بین المللی، میهمان برنامه آنلاین نوروزخانه در برج میلاد بودند.

    نصیری و گروهش در این اجرا و در برابر صندلی های خالی سالن برج میلاد، رپرتواری از موسیقی نقاط مختلف کردستان و همچنین ساخته هایی با شعر و آهنگسازی خودش را تقدیم مخاطبان و کاربران فضای مجازی کردند. دانش شریفی (نرمه نای)، زانیار حسامی (باغلما و دهل)، دیلان نصیری (کمانچه) و آرام نصیری (تنبک) از جمله نوازندگانی بودند که در همراهی با سعدالله نصیری به هنرنمایی پرداختند.

    این موزیسین بین المللی اهل کردستان که که اجراهای متعددی را در اقصی نقاط کشور ارائه کرده و در اشاعه موسیقی اصیل و فولکلور سنتی و کُردی تلاش شایسته ای داشته است، اجرای نوروزخانه را با بهترین آرزوها برای هموطنان و کشورمان تقدیم مخاطبان کرده و با وجود عدم حضور تماشاگران در سالن معتقد بود صمیمیت و گرمایی در این تعامل مجازی احساس می شود.

    نصیری با خواندن بیتی از حافظ با مضمون «خامان ره نرفته چه دانند ذوق عشق، دریادلی بجوی دلیری سرآمدی» و تبریک سال نو به تمامی هموطنان، گذر از این بحرانِ همه گیر و سپری شدن این روزهای سنگین را برای همگان آرزو کرد. او آرزو کرد که حال عموم مردم در سراسر جهان خوب باشد و دیگر خبری از هیچ بیماری ای در هیچ کجای جهان نشنویم.

    سرپرست و آهنگساز گروه موسیقی «ژوانا» اشاره کرد: «هرچند کار اصلی گروه ما موسیقی کردی است اما گاهی برای حال خوب دل خودمان از اشعار بزرگانی چون حافظ و مولانا هم استفاده می‌کنیم و در بعضی از قطعات ما اشعار این بزرگان را به زبان کردی هم ترجمه کرده ایم»

    قطعات «دسماله، دسماله»، «مجنون»، «بیرو بناز گولم»، «سفر» و همچنین قطعه ای با تنظیم کُردی بر روی شعر «من مست و تو دیوانه» یِ مولانا در فضایی بداهه، بخشی از رپرتوار انتخابی این گروه بود که به زیبایی اجرا شد.

    گروه «ژوانا» با سرپرستی سعدالله نصیری تا به حال همکاری ها و فعالیت های موسیقایی مختلفی داشته اند که از میان آنها می توان به کنسرت های مختلف در داخل و خارج از کشور و شرکت در جشنواره جهانی موسیقی کشور لهستان اشاره کرد که در آن جشنواره نصیری و گروهش به عنوان گروه برگزیده از نظر اصالت لحن و ریتم انتخاب شدند. سعد الله نصیری، موسیقی هفت دستگاه را به صورت مجمل برای اولین بار در ایران با ساز دیوان ضبط و منتشر کرده است.

    شایان ذکر است که مجموعه کنسرت‌های نوروزخانه، با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری شهرداری تهران از (جمعه ۸ فروردین)، با اجرای امید حاجیلی در مقابل صندلی های خالی اما با حضور شهروندان در فضای مجازی و به صورت زنده در برج میلاد آغاز شده و با احتساب کنسرت شب گذشته گروه ژوانا، مهدی یغمایی، مهدی جهانی و روزبه بمانی و رضا یزدانی، رحیم شهریاری و گروه گیل و آمارد، امید حاجیلی و گروه وحید اسدالهی در شب های نوروزخانه بصورت آنلاین برای هموطنانی که خردمندانه با تحمل سختی‌های خانه نشینی طولانی مدت، در خانه ماندن را برای کمک به قطع زنجیرهانتقال ویروس کرونا انتخاب کرده اند هنرنمایی کردند. این کنسرت های آنلاین تا ۲۱ فروردین در برج میلاد ادامه خواهد داشت.

    منبع: سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir
    https://musiceiranian.ir/?p=373917
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *