×
×

حضور علی رهبری در هر ارکستری منشاء اتفاقات خوب است

  • کد نوشته: 73799
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۲ام فروردین ۱۳۹۴
  • ۰
  • علیرضا ایرانی نژاد: فردین خلعتبری هنرمندی نام آشنا و آهنگسازی توانمند است که حاشیه گریزی و انصافش در کنار صراحت لهجه ای که دارد، شاکله کاریزمای منحصر بفرد او را باعث شده است. او سازنده موسیقی زیبای سریال هایی است که اگر یکی از دلایل محبوبیت این آثار تلویزیونی را موسیقی زیبای آن ها بدانیم […]

    حضور علی رهبری در هر ارکستری منشاء اتفاقات خوب است
  • فردین خلعتبری

    فردین خلعتبری

    علیرضا ایرانی نژاد: فردین خلعتبری هنرمندی نام آشنا و آهنگسازی توانمند است که حاشیه گریزی و انصافش در کنار صراحت لهجه ای که دارد، شاکله کاریزمای منحصر بفرد او را باعث شده است. او سازنده موسیقی زیبای سریال هایی است که اگر یکی از دلایل محبوبیت این آثار تلویزیونی را موسیقی زیبای آن ها بدانیم سخن به گزافه نگفته ایم. خلعتبری درآخرین دوره فعالیت ارکستر ملی ایران قبل از انحلال، عضو شواری فنی این ارکستر و سخنگوی شورا بود. به بهانه آغاز فعالیت مجدد ارکستر سمفونیک تهران و قریب الوقوع بودن بازگشایی مجدد ارکستر ملی با این هنرمند نام آشنا به گفت و گو نشستیم که می خوانید:

    * طبق وعده مسولان، و قول معاون هنری وزارت ارشاد ( علی مرادخانی)، در آیین بازگشایی مجدد ارکستر سمفونیک اردیبهشت ماه شاهد آغاز فعالیت ارکستر ملی خواهیم بود. در دوره جدید شما هم در ارکستر ملی همکاری خواهید داشت؟

    – اطلاعی از شرایط فعلی ارکستر ملی ندارم و در باره همکاری با ارکستر ملی هم صحبتی با من نشده است.

     * قبل از انحلال ارکستر ملی شما عضو شواری فنی این ارکستر و سخنگوی آن بودید. شورایی که بزرگانی چون حسین علیزاده هم عضو آن بودند. به نظر شما خصوصیت بارز هنرمندانی چون حسین علیزاده چیست؟

    امثال علیزاده هنرمندان بزرگی هستند. او در هر ارکستری که باشد و با هر هنرمندی کار کند نام های بسیاری را به هنر این مرز بو م معرفی خواهد کرد. او هرگز نگاه انحصاری نداشته. و بعد از خود مجال مطرح شدن نام های هنرمندان دیگر را هم فراهم می کند. او از آن دسته هنرمندانی نیست که جز نام خود هیچ  نامی را نمی شناسند. او عاشق مطرح کردن و معرفی کردن استعدادهای جوان و بردن نام آنهاست. امثال علیزاده انحصار طلب نیستند

    801514_336

     * در روزهای واپسین سال گذشته شاهد آغاز فعالیت ارکستر سمفونیک تهران به رهبری ( علی رهبری) بودیم. انتخاب رهبری را به عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران چگونه انتخابی ارزیابی می کنید؟

    – او رهبری درجه یک با استانداردهای جهانی است. هنرمندی بسیار پر سابقه است. حضور او در هر ارکستری منشا اتفاقات بسیار خوبی بوده است. او قبلا هم با ارکستر سمفونیک همکاری داشته. سابقه فعالیت سالهای گذشته او در ارکستر سمفونیک هم بخوبی گواه این مدعا است.

     * اولین حضور رسمی ارکستر سمفونیک به رهبری علی رهبری و اجرای سمفونی شماره نه بتهوون با حاشیه هایی همراه بود. آیا چنین حاشیه هایی را باید علایم بالینی مرگ زودهنگام این ارکستر دانست؟

    – ملاک اصلی آن چیزی است که روی صحنه اتفاق می افتد. رهبری دیسیپلین خاص خود و سختگیری های خود را دارد. شرط اصلی کیفیت کار است که نباید تحت الشعاع مسایل حاشیه ای قرار بگیرد. نباید کیفیت کار تحت الشعاع اخلاق مداری های خاص شود؛ البته که این دو باید هم عرض هم حرکت کنند.

    اما به هر شکل به نظر من نباید اتفاقات و روابط درونی یک ارکستر به بیرون بازتاب داده می شد. مسایل درون گروهی باید درون گروه حل و فصل می شد. باز هم تکرار می کنم. مهم آن چیزی است که روی صحنه اتفاق می افتد.

    139312261248463594939204

     *  سال گذشته آغاز خوبی با ذاستا داشتید. آیا امسال هم برای این گروه برنامه خاصی تدارک دیده اید؟

    – در نیمه دوم امسال آلبوم اول ذاستا به بازار موسیقی عرضه می شود.  و همه تلاش ما در گروه ذاستا در حال حاضر معطوف انتشار آلبوم این گروه و برگزاری کنسرت خواهد بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=73799
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *