×
×

استاد پیشکسوت موسیقی ایران؛

  • کد نوشته: 67405
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۸ام دی ۱۳۹۳
  • ۹ دیدگاه
  • «محمدجلیل عندلیبی» آهنگساز و نوازنده بنام سنتور، در بخش مراقبت های ویژه بستری شد.
    +پسر «محمدجلیل عندلیبی» از دوستداران و مخاطبین این استاد موسیقی درخواست کرد، برای سلامتی و بهبودی حال پدر وی دعا کنند

    استاد پیشکسوت موسیقی ایران؛
  • محمدجلیل عندلیبی

    محمدجلیل عندلیبی

    موسیقی ایرانیان – صنم قلی زاده: «محمدجلیل عندلیبی» آهنگساز و نوازنده بنام سنتور، در بخش مراقبت های ویژه بستری شد.

    به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، پسر این هنرمند با اعلام این خبر و صرف‌نظر از توضیح بیشتر درباره جزئیات بستری شدن پدر خود، از دوستداران و مخاطبین وی درخواست کرد برای سلامتی و بهبودی حال استاد «محمدجلیل عندلیبی» دعا کنند.

    محمدجلیل عندلیبی، ۱۳۳۰ در محله‌ی چهار باغ سنندج متولد شد، و در خانواده‌ی اهل عرفان و موسیقی، ذوق و استعداد با شنیدن نوای موسیقی در خانواده پرورش یافت. که هم از طرف مادری یعنی داییش که خواننده‌ی رادیو بود به نام حکمت نوبری و هم از طرف پدری که مشوق وی ایرج عندلیبی از خواننده‌های خوش صدا و مشهور رادیو و تلویزیون بود کمک و راهنمایی شد و در ۱۲ سالگی به مدت ۳ سال خواننده فرهنگ و هنر سنندج به سرپرستی حسن کامگار بود و از ۱۵ سالگی نوازندگی سنتور را شروع نمود.

    در ۱۵ سالگی شروع به نوازندگی سنتور نمود. قبل از رفتن تهران و تحصیلات آکادمیک در دبیرستان هدایت ارکستری را تشکیل داد که در جشن‌ها شرکت می‌کردند. سال ۱۳۵۲ وارد دانشگاه تهران دانشکده هنرهای زیبا شد. از اساتید به نام وی می تواند به هنرمندانی همچون نورعلی برومند، داریوش صفوت،‌ احمد پژمان، علیرضا مشایخی، هرمز فرهت، شاهین فرهت، تقی مسعودیه و برکشلی اشاره نمود. سال ۱۳۵۴ در دانشکده‌ی هنرهای زیبا علاوه بر هر ساز تخصصی سنتور و ساز الزامی پیانو، ساز دوم فاگوت را زیر نظر مستر پرژرف بلغاری فرا گرفت. که باعث گردید عملاً‌ به طور آکادمیک موسیقی کلاسیک غربی را تجربه نماید. ۱۳۵۵ به دعوت داریوش صفوت وارد تنها مرکز حرفه ای موسیقی سنتی یعنی مرکز حفظ و اشاعه‌ی موسیقی ایران گردید. ضمن تدریس سنتور گروه تازه تأسیس مشتاق یا مولانا را تشکیل داد ضمناً‌ گروه مولانا ادامه‌ی همان ارکستر فوق برنامه دانشگاه تهران بود.

    کنسرت‌های زیادی در سرتاسر دنیا با گروه مولانا به سرپرستی و آهنگسازی خویش اجرا نمود و به معرفی و شناسایی موسیقی سنتی در تمام دنیا مبادرت ورزید. از سال ۱۳۵۷ ارکستر سنتی وزارت ارشاد را رهبری و آهنگسازی نمود. فرزندان وی به نام های سالار و سانوا نوازنده هستند و جالب است بدانید همسر ایشان «مینو افتاده» نوازنده سرشناس ویلن و کمانچه می باشد.

    تاکنون حدود ۳۰ آلبوم از وی با خواننده های مختلف موسیقی ایران وارد بازار موسیقی کشور شده و در زمینه‌ی فرهنگی نیز آثاری در زمینه‌ی آموزش سنتور و دف از عندلیبی منتشر شده است.

    «موسیقی ایرانیان» آرزوی سلامتی و بهبودی کامل برای این استاد موسیقی ایرانی دارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=67405
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *