×
×

در گذر زمان

  • کد نوشته: 63070
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۱۵ام آبان ۱۳۹۳
  • ۳۷ دیدگاه
  • روزنامه تهران امروز که در ستون جالبی به بررسی مطالب روزنامه های قدیمی می پردازد، در مرداد ماه ۱۳۸۹، مطلبی را با موضوع نظر استاد بنان درباره وضعیت هنری استاد شجریان منتشر کرده است. روزنامه کیهان، ۲۳ شهریور ۱۳۵۵ نوشته است: خبرنگار کیهان در یک مصاحبه اختصاصی از غلامحسین بنان پرسید از میان خوانندگان موسیقی […]

  • ۲۰۱۲۲۵_۱۷۲روزنامه تهران امروز که در ستون جالبی به بررسی مطالب روزنامه های قدیمی می پردازد، در مرداد ماه ۱۳۸۹، مطلبی را با موضوع نظر استاد بنان درباره وضعیت هنری استاد شجریان منتشر کرده است.

    روزنامه کیهان، ۲۳ شهریور ۱۳۵۵ نوشته است:

    خبرنگار کیهان در یک مصاحبه اختصاصی از غلامحسین بنان پرسید از میان خوانندگان موسیقی سنتی چه کسانی را می‌پسندد. استاد بنان نام چند خواننده را برد اما از محمدرضا شجریان نامی به میان نیاورد.

    مصاحبه کننده سپس نظر او را درباره اینکه این روزها می‌گویند شجریان، بنان آینده است، پرسید. بنان گفت: «بله بله… اگر کار کند. اگر کار کند صدای خوبی دارد. توصیه من به این خواننده جوان این است که زیر نظر یک استاد تعلیم ببیند. نه اینکه هر روز استادش را عوض کند. تعلیم آواز غیر از تعلیم ویولون یا سازهای دیگر است. آواز را باید پیش یک استاد قوی با یک سبک به‌خصوص کار کرد. شجریان مدتی با استاد احمد عبادی کار میکرد. حالا رفته پیش استاد مهرتاش و پس فردا ممکن است استاد دیگری اختیار کند. من این طور تعلیم را نمی‌پسندم.»

    بنان درباره خواننده‌هایی که می‌پسندید هم گفت: «اگر این خواننده‌هایی که نام می‌برم بازی درنیاورند و از اصلشان منفک نشوند به نظر من خواننده‌های خوبی هستند. من ایرج را خیلی دوست دارم. صدای آماده‌ای دارد. ایرانی هم خوب می‌خواند. و آنکه بیش از همه دوستش دارم محمود خوانساری است. نه مثل بعضی امروزی‌ها سنت شکنی کرده و نه از قبال موسیقی تجارت کرده است. درست مثل من است. حتی یک شاهی از هنرش استفاده مادی نمی‌کند. مخصوصا دلم می‌خواهد این را بنویسید که این خواننده هیچ درآمدی ندارد مگر پولی که ماهیانه بابت چند اجرای برنامه در گل‌ها از رادیو تلویزیون می‌گیرد. او راه خودش را رفته است و موفق بوده است. من تقدیرش می‌کنم. زیرا بدون ادعاست و حرمت موسیقی سنتی را به جای می‌آورد.»

    استاد بنان درباره موسقیدانان و آهنگسازان سنتی‌کار گفت: «من در رشته موسیقی ایرانی از تجویدی کسی را بالاتر نمی‌بینم. بعد از او جواد معروفی و مهندس همایون خرم آهنگسازان خوبی هستند. ولی خب! تجویدی سلیقه خاصی دارد که واقعا بعد از خالقی و امثال او تاکنون مثل تجویدی دیده نشده است. من چند آهنگ خوب از او خوانده ام و واقعا لذت برده‌ام. اگرچه در زمان حال او هم مثل من دماغش سوخته است. به او میدان نمی‌دهند.»

    https://musiceiranian.ir/?p=63070
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *