×
×

کیفیت و عمق هنری که به اجرا در می‌آوریم برای ما مهم است

  • کد نوشته: 60767
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۵ام مهر ۱۳۹۳
  • ۳ دیدگاه
  • hot-topic-logoگروه موسیقی «دامور» از زمستان ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است، «دامور» واژه‌ای فارسی به معنای آواز نرم و لطیف است که انتخاب آن برای این گروه بی‌مناسبت و دور از انتظار نیست و متناسب با نوع فعالیت گروه انتخاب شده است. کنسرت پاییزی این گروه نیز در راه است، به بهانه روی صحنه رفتن این اجرا و دیگر فعالیت‌های دامور، با «فراز خسروی دانش» به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
    +اعضای گروه اکثراٌ کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد موسیقی خوانده‌اند و در واقع اصل کار بسیار حرفه ایست!
    +یکی از این اتفاقات در کنسرت پیش رو اجرای قطعه‌ای پاپ با شعر و آهنگسازی مختص به گروه خواهد بود
    +بیشتر ترجیح می‌دهم اعضای گروهم شناخته شده و مطرح گردند

    کیفیت و عمق هنری که به اجرا در می‌آوریم برای ما مهم است
  • گروه موسیقی دامور

    گروه موسیقی دامور

    موسیقی ایرانیان – لاله جهانشاهی: گروه موسیقی «دامور» به سرپرستی فراز خسروی دانش از زمستان ۱۳۸۹ فعالیت خود را آغاز کرده است، «دامور» واژه‌ای فارسی به معنای آواز نرم و لطیف است که انتخاب آن برای این گروه بی‌مناسبت و دور از انتظار نیست و متناسب با نوع فعالیت گروه انتخاب شده است. مجموعه‌ای متشکل از حنجره‌هایی توانا و خوش آوا که چند سالی است جایگزین انواع ساز‌ها، به خلق فضاهایی برگرفته از قطعات و آثار کلاسیک، پاپ و محلی می‌پردازد و ارتباط قابل قبولی را در طی این سال‌های نه چندان طولانی با مخاطب برقرار کرده است. قطعات به گونه‌ای تنظیم شده که مخاطب عام بتواند صدای انواع ساز‌ها را از طریق حنجره انسان بشنود. این گروه یک سال پس از آغاز فعالیت‌هایش و با اولین حضور خود در جشنواره بین المللی فجر موفق به کسب مقام شده است و تا کنون کنسرت‌های متعددی را به صورت مستقل به صحنه برده که از این میان می‌توان به کنسرتشان به نفع مؤسسه محک اشاره کرد که با استقبال مخاطبین روبرو شد. همچنین این گروه به اجرای برنامه های متعدد در صدا و سیما پرداخته که هنرمندان خانم با خواندن خطوط موسیقایی مجزا و مختص به خود فضایی جدید و غیر منتظره را برای مخاطبان به ارمغان آوردند.

    فراز خسروی دانش سرپرست این گروه، فارغ التحصیل رشته موسیقی است که با دیدی روشن و امیدوار فعالیت‌های خود را روز به روز بر اساس کسب تجربه‌های مختلف و کنکاش و جستجو در جهت ارتقاء سطح کیفی کار خود ارائه می‌دهد.

    کنسرت پاییزی این گروه در راه است و طبق گفته‌های خسروی دانش، این اجرا لحظات نوین و غافلگیر کننده‌ای با خود به همراه خواهد داشت. به بهانه برگزاری این کنسرت و دیگر فعالیت‌های گروه دامور، با سرپرست گروه دامور به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

    * آغاز فعالیت‌های گروه «دامور» از چه زمان و با چه انگیزه و هدفی بوده است؟
    ایده تشکیل این گروه از ۱۳۸۸ توسط بنده و عطا حکاک یکی از اعضای مجموعه پایه ریزی شد. یعنی با همفکری یکدیگر تصمیم گرفتیم گروهی را در فضایی به این شکل تشکیل دهیم. در این خصوص تحقیق کردیم و یک سال زمان صرف آماده سازی قطعات و شناخت بیشتر از جوانب مختلف این سبک صرف شد.

    * از منابع آموزشی یا اشخاصی که زیر نظرشان به یادگیری شیوه‌های مورد نیاز این سبک پرداخته‌اید بگویید.
    این سبک در ایران به هرحال روشی نوین است و تجربه کافی و منابع آموزشی حضوری یا آکادمیک وجود ندارد. بنابراین خودمان تجربیاتی را از گوشه و کنار یا منابع اصلی این سبک که در رسانه‌ها یا فضاهای مجازی دیده می‌شد و یا از طریق یک سری ورک شاپ‌ها به دست آوردیم. در واقع بنده از طریق آزمون و خطا به یک سری نتایج دست یافتم و شیوه‌هایی را برای ارائه بهتر این کار کسب کردم. بنابراین پیش از اینکه اعضای گروه گرد هم آیند روش‌های مناسبی را دریافته بودم تا با دستی باز‌تر و آگاهی بیشتر به آموزش آن‌ها بپردازم. بعد از گذشت این مدت از دی ماه ۱۳۸۹ گروه را تشکیل داده و کارمان را با اعضا آغاز کردیم و همزمان به آن‌ها آموزش هم می‌دادیم. یعنی علاوه بر آماده سازی قطعات به اعضا آموزش می‌دادیم که چگونه از میکروفون استفاده کنند و چگونه باید از حنجره صدای انواع ساز‌ها را دربیاورند. مثلا ترومپت زدن یا درامز زدن و… به چه صورت است. بعد یک سری رپرتوار آماده کردیم که شامل قطعاتی محلی، کلاسیک و پاپ می‌شد و تا به امروز فعالیت داریم.

    * آیا به نظرتان یک سال مدت زمان کافی و خوبی بوده تا شما به آمادگی لازم برای آموزش گروه دست یابید؟
    طبیعتاٌ برای آموزش دیدن و کسب تجربه هیچ مدت زمان خاصی کفایت نمی‌کند و هرچه پیش برویم نیازمان به کسب تجربه و آگاهی بیشتر می‌شود. اما بنده می‌خواستم در بطن کار قرار بگیرم و ببینم شرایط اجرایی این سبک به چه صورت خواهد بود و بر فضای کار کمی اشراف پیدا کنم. ضمن اینکه همزمان با تشکیل گروه و آغاز فعالیتمان به طور مداوم به آموزش و فراگیری مشغول بودم و هر روز چیز تازه‌ای به تجربیاتم می‌افزودم و تا امروز نیز همین روند ادامه دارد. البته بنده تحصیلاتم هم کار‌شناسی موسیقی است و به فاکتورهای مهم این رشته واقفم. خوشبختانه چون مایل بودم اتفاق جدیدی در کشورم رخ دهد انرژی زیادی صرف این موضوع کردم. زمان را فراموش کرده بودم و بصورت فشرده به تحقیق و بررسی مشغول بوده‌ام و به این فکر نمی‌کردم که فقط باید در مدت زمان خاصی یا مثلاٌ ساعاتی از روز به این مهم بپردازم.

    فراز خسروی دانش

    فراز خسروی دانش

    * مختصری از ویژگی‌های سبک کارتان را بگویید.
    این سبک در آمریکا و در واقع دنیای خارج از ایران، سبکی شناخته شده و رایج است اما در ایران گروهی با چنین ترکیب و چارچوبی وجود ندارد. بخصوص با روشی که ما در اجرا داریم. یعنی هر خواننده از اعضای گروه نقشی جداگانه و برجسته در ارائه هنر خود دارد. دیگر گروه‌های آوازی معمولاٌ هر خط از نت‌های یک قطعه را ۴ نفر همزمان اجرا می‌کنند.‌‌ همان طور که پیش از این هم اشاره کرده‌ام هر خواننده برای خود میکروفونی مجزا به دست می‌گیرد و خب حساسیت کار بسیار بالاست چرا که کوچک‌ترین اشتباه خواننده بوسیله میکروفن مشخص می‌شود.

    * از آنجا که به هرحال این سبک را به صورت تجربی فرا گرفته‌اید و چندان پایه‌های آکادمیک در ایران برای آن وجود ندارد، بازتاب کارتان در بین مخاطبان به چه صورت بوده است؟
    ما هدفمان بر اساس جذب مخاطب عام بوده است. ضمن اینکه اشاره کنم این کار بر خلاف ظاهرش نیاز به آگاهی‌های چند گانه و اشراف به انواع شاخص‌های موسیقی دارد. مثلاٌ برای اجرای این آوا‌ها نمی‌توانی فقط خواننده باشی. باید به سلفژ، ریتم، موزیکالیته و دیگر زیر و بم‌های موسیقی تسلط خاصی داشته باشی. اعضای گروه هم اکثراٌ کار‌شناسی و کار‌شناسی ارشد موسیقی خوانده‌اند و در واقع اصل کار بسیار حرفه ایست. اما ما در بطن آن قطعاتی عامیانه با فضایی سلیس قرار داده‌ایم و این است که مخاطب عام را خیلی به خود جذب می‌کند. برای مخاطب عام کسی به این شکل کار ارائه نداده است. بنده مایل بودم به مخاطب عام هم چیزی اضافه گردد و اتفاقی نو را به او هدیه کنیم. اتفاقی که تا به حال نبوده و مخاطب کمتر دیده.

    * از صحبتتان اینطور برداشت می‌شود که هدف شما ارائه فضایی حرفه‌ای و غیر سطحی برای مخاطب عام است حتی اگر این مخاطب تحصیلات خاصی در این زمینه نداشته باشد.
    بله. کیفیت و عمق هنری که به اجرا در می‌آوریم برای ما مهم است. اما ظاهر کار را هم به شکلی تزئین می‌کنیم که جذابیت و تاثیر گذاری خود را داشته باشد که اینطور هم بوده. صدای انواع ساز‌ها را می‌شنوی بی‌آنکه سازی را ببینی.

    * با این حساب یکی از امتیازهای گروه دامور این است که دغدغه پوشاندن و پنهان ساختن ساز‌ها را ندارد چون این ساز‌ها در حنجره‌هایشان متبلور است!! پس برای اجراهایی از طریق رسانه‌های تصویری همچون صدا و سیما با مشکل مواجه نخواهید بود..
    بله خوشبختانه در طول فعالیت‌هایمان سه بار صدا و سیما دعوت شده‌ایم. بی‌آنکه مشکلی در این زمینه داشته باشیم.

    * اولین نکته‌ها و اتفاقات خوشایند برای این گروه چه بوده است؟
    ابتدا کسب مقام سوم در جشنواره فجر درست یکسال بعد از آغاز فعالیت یعنی در سال۱۳۹۰ بود و بعد از آن همکاریمان با خواننده‌های پاپ همچون مازیار فلاحی بود. در اجرا با آقای مازیار فلاحی قطعه لحظه‌ها و قطعه‌ای دیگر از گروه را بدون ساز در چهار سانس به اجرا در آوردیم. بعد از آن همکاری با میثم مروستی عزیز بود که موسیقی ۲ قطعه توسط گروه ما و با نوازندگی ویلن ایشون اجرا شد.

    *و اتفاقات جدید و نکته‌هایی که گفته‌اید قرار است با آن‌ها مخاطب را غافلگیر کنید چه خواهد بود؟
    یکی از این اتفاقات در کنسرت پیش رو اجرای قطعه‌ای پاپ با شعر و آهنگسازی مختص به گروه خواهد بود. این اتفاق هم در این سبک برای اولین بار است. آهنگسازی و تنظیم آن با بنده و شعر از آقای فرزاد تسلیمی ست.

    * اجرای این قطعه با خوانندگان مطرح موسیقی پاپ خواهد بود؟
    خیر از اعضای خود گروه هستند. احتمال همکاری‌هایی در آینده با خوانندگان شناخته شده هست اما خود بنده بیشتر ترجیح می‌دهم اعضای گروهم شناخته شده و مطرح گردند. نه اینکه آن‌ها بایستند و قطعاتی را تنها به صورت کرال برای یک خواننده می‌ه‌مان بخوانند. خود بچه‌ها اکثراٌ سولیست هستند نه خواننده کر. بنابراین توانایی خوانندگی را دارند.

    * ابتدای کار چند نفر بوده‌اید؟ و اعضا را برای آشنایی بیشتر مخاطبان معرفی کنید.
    ابتدای کار تا به امروز شش نفرهستیم یعنی خانم‌ها غزل اکلیلی، اهدا مصلحی، مینا جعفری و آقایان محمود رحمانی، عطا حکاک و خود بنده. اما برای کنسرت پیش رو آقای احسان آنالویی و خانم فروغ فضلی و به ما اضافه شده‌اند.

    * به عنوان عضو ثابت یا میهمان؟
    جزء اعضای ثابت هستند اما چون ابتدای کارشان است و به تازگی با گروه آشنا شده‌اند تا دست یافتن به تجربه و رسیدن به آمادگی لازم، در کل قطعات اجرایی حضور نخواهند داشت. یعنی یک پارت از اجرا را هستند.

    * تعداد گروه چندان زیاد نیست. این کمیت تعمدی بوده یا به مرور افزایش خواهد یافت؟
    این تعداد کم تا امروز دلیل خاصی دارد. علتش این است که دوست داشتم خود بچه‌ها تک به تک دیده شوند و برای خود مخاطب خاصی پیدا کنند از آنجا که هرکدامشان می‌توانند یک خواننده مستقل باشند و هر قطعه ممکنه به شکلی باشد که فقط یک خواننده در آن به اجرا بپردازد.

    فراز خسروی دانش

    فراز خسروی دانش

    * آیا به فکر جمع آوری این آثار به صورت یک آلبوم هم هستید؟
    اتفاقا این شرایط بسیار برای ما فراهم بوده و می‌توانستیم پیش از این‌ها به ضبط آلبوم بپردازیم. اما دلم می‌خواست وضعیت کار به جایی برسد که فضای بهتر و مختلفی را در اختیار مخاطب قرار دهیم. چون به هر حال کاور کردن یک آلبوم با قطعاتی که شناخته شده و آماده هستند کار سختی نیست و تقریبا راحت می‌توان انجامش داد اما ساخت ملودی‌های جدید، تنظیم‌های مختص به خودمان و ارائه آثاری نو برای ما مهم است و این‌ها نیاز به زمان دارد. فکر بیشتری می‌خواهد اینکه نتیجه کار در آلبوم چگونه خواهد بود و آیا مخاطب خواهد پسندید یا خیر. به فکر این موضوع هستیم و بعد از برگزاری کنسرت به آن می‌پردازیم. یک سری قطعات جدید با تنظیم و آهنگسازی خاص خودمان در نظر داریم ممکن است در فضای سنتی هم باشد اما بیشتر تمرکزمان روی ملودی‌های مردمی است. که خب در این میان ممکن است برخی از قطعات را نیز که خیلی از مخاطبان آن‌ها را بیشتر دوست داشته‌اند به صورت کاور در بین مجموعه بگنجانیم.

     * آیا تا به حال انتقادی در زمینه کارتان از مخاطبان دریافت کرده‌اید؟
    انتقاد خیر. به آنصورت نقد نشده‌ایم. فقط در ابتدای کار و پیش از تشکیل گروه با اساتید و هنرمندان به نامی در این عرصه به مراوده نشسته‌ام و صحبت و مشورت کرده‌ام و برخی از آن‌ها نظرشان این بوده که این کار خیلی نتیجه موفقی نخواهد داشت و کلا کارهای گروهی در ایران پس از مدتی با مشکل مواجه شده و معمولا گروه‌ها نمی‌توانند چند سال دوام بیاورند.. اما خدا را شکر این پیش بینی صحیح نبود و ما تا امروز چهار سال است که با هم هستیم و همکاری داریم. شاید به دلیل اینکه کار ما روشی نو بوده، کسی در این زمینه شاید تجربه خاصی نداشته تا به حال انتقادی متوجه کارمان نبوده است.

    * آلبومی که ذکر کردید چه زمان منتشر خواهد شد و برنامه‌های بعدیتان در قالب کنسرت چه خواهد بود؟
    سعی داریم این آلبوم را برای سال آینده به انتشار برسانیم. به فکر تور کنسرت‌هایی در شهرستان‌ها هستیم که در حال حاضر مشغول رایزنی در این زمینه‌ایم. احتمالا در شهرهایی مانند اراک، رشت و… به اجرای کنسرت بپردازیم و علاوه بر آن ممکن است به خارج از کشور نیز این اجرا‌ها را گسترش دهیم. احتمالا یک سری همکاری‌ها با برخی کشورهای اروپایی داشته باشیم البته اینهایی که می‌گویم هنوز کاملا قطعی نشده و منتظر نتایج نهایی آن هستیم که در صورت قطعیت در ارتباط با جزئیات آن‌ها صحبت خواهم کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=60767
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *