×
×

گفت و شنود با نادر مشایخی در خانه هنرمندان

  • کد نوشته: 60496
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱ام مهر ۱۳۹۳
  • ۰
  • کنسرت ارکستر «نیلپر» به رهبری و سرپرستی نوید گوهری و مدیریت ارکستر احسان تارخ طی دو شب در تالار رودکی برگزار می شود. ارکستر «نیلپر» پس از اجرای اردیبهشت ماه خود که با استقبال بسیار خوبی همراه بود، در این کنسرت قطعاتی از «آروُ پارت»، «پِتِریس وَسک» و «وُیتسِک کیلَر» را اجرا خواهد کرد. ارکستر […]

  • کنسرت ارکستر «نیلپر» به رهبری و سرپرستی نوید گوهری و مدیریت ارکستر احسان تارخ طی دو شب در تالار رودکی برگزار می شود.

    ارکستر «نیلپر» پس از اجرای اردیبهشت ماه خود که با استقبال بسیار خوبی همراه بود، در این کنسرت قطعاتی از «آروُ پارت»، «پِتِریس وَسک» و «وُیتسِک کیلَر» را اجرا خواهد کرد.

    ارکستر نیلپر قصد دارد تا با اجرای یکی از معروف ترین قطعات «وُیتسِک کیلَر» یکی از آهنگسازان معاصر کشور لهستان که در ایران خیلی شناخته شده نیست ، برای ارکستر زهی به معرفی این آهنگساز معاصر به مخاطبان ایرانی بپردازد این ارکستر به عنوان حامی معنوی کمپین یک قطره آب، با هدف جلب توجه جامعه به بحران کمبود آب در ایران،  بخشی از اجرا و تبلیغات خود را به این مساله مهم اختصاص داده است.

    پندار پارسی کنسرت مایستر، روناک معماری، فرمهر بیگلو، یاسمن کشاورزی، علیرضا چهره قانی، صبا علی محمدی ویولن یک، پویا فراگردی، الناز پگاه، محمد علی قریبی، شیما گشتایی، آناهیتا عظیمی، مرجان فیروزآبادی، مهری احمدی فر و مینا آقارضایی ویولن دو،عادل پورصمدی، صبا صفوی، سهراب جلایی و میلاد سنایی ویولن آلتو، ماکان خویی نژاد، علی آقاجانی، یاسمن کوزه گر و هستی حامد سپاسی ویولنسل، فرشید پاتی نیان وهادی اسماعیلی کنترباس ر نوازندگان این ارکستر را تشکیل می دهند.

    «نیلپر»در زبان ایران باستان به معنای گل نیلوفر آبی که نمادی از صلح و دوستی ایرانیان نزد سایر کشورهای جهان است.

    ارکستر «نیلپر» هفتم و هشتم مهرماه ، ساعت ۲۱ در تالار رودکی به روی صحنه می رود.

    گفت و شنود با نادر مشایخی در خانه هنرمندان ایران

     ششمین برنامه از مجموعه برنامه های «از مونته وردی تا کیج» با عنوان «استرواینسکی؛ آیین بهار»  با حضور نادر مشایخی سه شنبه اول مهر در خانه هنرمندان ایران برگزار می شود.

    استرواینسکی و شوئنبرگ را می توان آغازگران جنبش موسیقی مدرن دانست و قطعه «آیین بهار» استرواینسکی رادیکال ترین اثر او به شمار آورد. در این برنامه به تماشای اجرایی از این قطعه اختصاص دارد نادر مشایخی درباره جنبه های گوناگون آن گفتگو سخنرانی می کند.

    علاقه مندان برای حضور در این برنامه می توانند سه شنبه  اول مهر از ساعت ۱۸ به تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند.

    برگزاری نشست خبری کنسرت حسنخانی

    نشست خبری ارکستر حسنخانی باحضور «فرهاد طوطیان» سرپرست گروه ،«امیر رفعتی» خواننده، «مسعود زاهدی» پور تنظیم کننده  در تالار وحدت برگزار شد.

    فرهاد طوطیان در ابتدا گفت: ابتدا می خواهم یک رزومه ارکستر استاد حسنخانی بدهم. این ارکستر فعالیت های خود را از سال ۱۳۸۲ بنا به تقاضای شاگردان استاد کار خود را آغاز کرد و هر ساله اجراهایی را در تهران و شهرستان ها دارد.

    وی افزود: مسعود حسنخانی در سال ۱۳۳۷ به رادیو دعوت شد و ارکستر گلپا و ارکستر شماره دو رادیو را به مدت ۲۲ سال در دست داشت. وی در حال حاضر حدود ۵۸ سال سابقه تدریس دارد .

    وی تصریح کرد: در این کنسرت ۱۵ قطعه اجرا می شود که از جمله  می توان به قطعات دگر چه می خواهی، بازگشته، سر فصل، طاقم ده، رنگ اصفهان، پریشان، ای زلف سر کجت، رنگ ماهور، پرستوی من، آواز ماهور، آتش جاودان، چون گل همراه نسیم، قصه دل اشاره کرد

    امیر رفعتی خواننده گروه  نیز در ادامه این نشست گفت :پدر بنده استاد قاسم رفعتی که استاد هنری من هم است یکی از دلایل آشنایی من با استاد حسنخانی بود. پدرم کارت آموزشی لشکری را داشت به همین خاطر در کنار استاد حسنخانی مشغول به نوازندگی بود. این خود موجب ارادت بنده به استاد و آشنای با این ارکستر شد و از ابتدای کار با ایشان همکاری داشتم.

    وی افزود: چون در این اجرا بازخوانی تصنیف های فاخر را در نظر داریم سعی کردم تصنیف و ردیف ها را به سبک خود اجرا کنم. بنابراین در این کنسرت شبیه کسی نخواهم خواند.

    رفعتی بیان کرد: فعالیت های بنده منحصرا بازخوانی تصانیف نیست. در حال حاضر با یک ارکستر جوان همکاری دارم و در آخرین آلبوم استاد همایون خرم همکاری داشتم. در حال حاضر به همراه حسین سلیمانی آلبوم روزهای خوب را ضبط کرده ایم . البته  آثاری که در این کنسرت اجرا می کنم برای بنده تنها بازخوانی نبوده و خیلی خوشحالم که با استاد حسنخانی همکاری می کنم.

    در ادامه نشست مسعود زاهدی پور گفت: ارکستر استاد حسنخانی پیش از ۱۰ سال است که فعالیت می کند و همیشه این خلع را با خود داشته که کارها بصورت اونسیون اجرا می شود. اگر ما می خواستیم همان کارها انجام دهیم تکرار مکررات بود. این در حالی است که دو امر باعث می شد که برای تنظیم این قطعات دغدغه فکری به وجود بیاید. این آثار اوایل دهه ۵۰ ساخته شده و حال هوای جامعه دهه پنجاهی را دارد. اما ما می خواستیم که این قطعات را در سال ۹۳ اجرا کنیم در این صورت باید سلیقه جوان ها و مخاطبان امروز را در نظر بگیریم. بسیار به این امر فکر کردیم تا به یک الگوی مشخص برسیم .

    زاهدی پور تصریح کرد :در تنظیم قطعات از هارمونی های معمولی استفاده شده است و چیزی که مد نظر ما بود جایگاه مشخص سازها بود که در حد اندازه ی خود مورد توجه قرار بگیرد به همین خاطر دسته بندی سازی را طبق الگوی تنظیم در نظر گرفتیم.

    وی در ادامه توضیح داد: ما حدود ۲۰ نوازنده کار کرده در اختیار داشتیم که متاسفانه بعضی از دوستان تجربه این کار سنگین را نداشتند. امیر رفعتی در محدوده صوتی تنور خیلی خوب کار کرد که عملکرد وی کار برای ما راحت کرد. راهنمایی های استاد حسنخانی خیلی در این امر کارساز بود نظرات ایشان این امر را برای ما مطلوب تر و پرمخاطب تر کرد.

    زاهدی پور در ادامه نشست گفت: موسیقی سنتی ایرانی در دوره های گذشته مخاطبان بسیاری را به خود جذب می کرد و خیلی ها این موسیقی را به همان دوره می شناسند. در حال حاضر چون موسیقی وجود ندارد.

    نماینده سازمان ملل  امید حجت را سفیر صلح نامید

    مجموعه  موسیقی و شعر قطعه «صلح و عشق» نشان دهنده این است که امید حجت می تواند سفیر خوبی برای صلح باشد.

    MCI-adsعصر روز گذشته ۳۰شهریور مراسم روز جهانی صلح با حضور گری لوئیس، نماینده سازمان ملل در ایران؛ حجت الاسلام والمسلمین علی یونسی، دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت های مذهبی؛ سید صادق سجادی، معاونت پژوهشی مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی، سید محمد موسوی بجنوردی، سید مصطفی محقق داماد و جمعی دیگر از علما و بزرگان در سالن همایش های رایزن مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی برگزار شد.

    گری لوئیس، نماینده سازمان ملل در ایران پس از قرائت پیام بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد گفت: باید توازنی بین تعهد و صلح برقرار کنیم.

    وی ادامه  داد: اولین تعهد کاهش فقر است؛ مورد بعدی کاهش نابرابری است؛تعهد دیگر حفاظت از محیط زیست است و تعهد به پاسخگویی نیاز است؛ موضوع بعدی مشارکت برای محکم کردن جامعه و دادن اجازه به مردم برای بیان حرف هایشان است و آخرین تعهد ترویج فرهنگ صلح است.

    در بخشی از این مراسم امید حجت به اجرای قطعه «صلح و عشق» پرداخت که مورد توجه و استقبال حاضران به ویژه لوئیس، نماینده سازمان ملل متحد در ایران قرار گرفت.

    لوئیس در خصوص قطعه «صلح و عشق» گفت: آیا می دانستید مطالعاتی در زندان ها انجام شده است که اثر موسیقی را بر روی افرادی که اقدامات خشونت آمیز انجام می داند مورد بررسی قرار داده است؟نتایج تحقیقات این بود که موسیقی ایجاد آرامش می کند و باعث می شود افراد خشن، دست از کارهای خشونت آمیز بردارند و به همین دلیل است که باید موسیقی را ادامه دهیم و موسیقی نواخته شود که ایجاد انرژی مثبت در افراد بکند و خشونت را کاهش دهد.

    لوئیس تاکید کرد: مایلم دو چیز را در مورد قطعه صلح و عشق آقای امید حجت بگویم؛ هارمونی و ساختار اصلی موسیقی بسیار قدرتمند و اثرگذار بود و محتوای این موسیقی و شعر آن بسیار قوی بود در حدی که می توانست ما را به صلح و عشق متصل کند. البته مجموع این موسیقی و شعرش نشان دهنده این است که آقای امید حجت می تواند سفیر خوبی برای صلح باشد.

    امید حجت در خصوص لقب سفیر صلح که از سوی لوئیس به وی خطاب شد، گفت: از لقبی که آقای گری لوئیس به من دادند خیلی خوشحال شدم و سعی می کنم مسیر موسیقی خود را به این سمت برگردانم و در این زمینه بیشتر فعالیت کنم.

    وی بیان کرد: ویدئوی قطعه صلح و عشق فقط به خاطر دیده شدن ساخته نشده است بلکه پیام و هدفی داشت که باید در زمان و مکان مناسبی به گوش جهانیان می رسید و امروز با حضور آقای گری لوئیس، نماینده سازمان ملل در ایران این پیام رسانده شد و ایشان محتوای این موسیقی و تمام مسائل جانبی اش را تایید کردند که این باعث انرژی های مضاعف برای من شد.

    این هنرمند موسیقی تاکید کرد: منتظر زمان مناسبی بودم تا این ویدئو کلیپ را ارائه دهم که همزمان با روز صلح جهانی و هفته دفاع مقدس شد و این اتفاق بزرگ و مبارکی بود که در مرکز دایره المعارف اسلامی با حضور علما و بزرگان رخ داد.

    حجت در مورد هدایایی که به افراد شاخص حاضر در این برنامه داد، اظهار داشت: از آنجایی که این ویدئو پیام صلح من، مردم من و اهالی موسیقی به جهان بوده در روز صلح این را به یادگار به افراد شاخص، فرهیختگان و علما  به عنوان هدیه ای کوچک دادم.

    وی در خصوص کنسرت پیش روی خود گفت: کنسرتی برای رونمایی از آلبوم ۱۶ و ۱۷ مهر در ایوان شمس خواهم داشت که پیام اصلی آن اجرا نیز صلح است و تمام دوستان اهل موسیقی را به این کنسرت دعوت می کنم.

    https://musiceiranian.ir/?p=60496
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *