×
×

تجلیل از غزلسرایی که در بدرعباس چاپخانه دارد

  • کد نوشته: 60022
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۴ام شهریور ۱۳۹۳
  • ۰
  • شاید بسیاری از فعالیت محمدعلی بهمنی، شاعر و غزلسرای پیشکسوت در حوزه چاپ، بی‌خبر باشند اما این شاعر بندرعباسی در شهر زادگاهش یک چاپخانه هم دارد. کار چاپخانه این شاعر اما، این روزها به دلیل مشکلات عدیده مالی و زیرساختی، به چاپ آگهی‌های ترحیم و کارت‌های عروسی تقلیل یافته است. یکی از کسانی که دیروز […]

  • indexشاید بسیاری از فعالیت محمدعلی بهمنی، شاعر و غزلسرای پیشکسوت در حوزه چاپ، بی‌خبر باشند اما این شاعر بندرعباسی در شهر زادگاهش یک چاپخانه هم دارد. کار چاپخانه این شاعر اما، این روزها به دلیل مشکلات عدیده مالی و زیرساختی، به چاپ آگهی‌های ترحیم و کارت‌های عروسی تقلیل یافته است.
    یکی از کسانی که دیروز در جشن ملی صنعت چاپ، به عنوان «پیشکسوت برگزیده چهاردهمین جشنواره صنعت چاپ» از او تقدیر شد، محمدعلی بهمنی بود؛ شاعر و غزلسرای معروف که حضورش در برنامه دیروز و در میان صنعت‌گران حوزه چاپ، جالب توجه بود.

    در این برنامه، فیلمی هم از بهمنی در کنار یک دستگاه ملخی چاپ پخش شد که او در آن از بوی کاغذ و جوهر و مرکب و بنزین و اینکه از کودکی دوست داشته در چاپخانه کار کند، سخن می‌گفت.

    انتخاب محمدعلی بهمنی که بیشتر به عنوان شاعر و غزل‌سرا او را می‌شناسند، در این جشنواره، تعجب اهالی ادبیات و همچنین اهالی صنعت چاپ را برانگیخته بود. محمدعلی بهمنی در گفتگویی با خبرنگار مهر و در واکنش به این نکته که کمتر کسی است بداند محمدعلی بهمنی غزلسرا، چاپخانه‌دار هم هست، گفت: البته من در بعضی مصاحبه‌ها و نوشته‌هایم به این موضوع اشاره کرده‌ام ولی تا حدودی چیزی که می‌گوئید درست است.

    این شاعر و ادیب پیشکسوت افزود: من از ۸ سالگی در چاپخانه کار کرده‌ام. اولین باری هم که رفتم، تعطیلات تابستانی یکی از سال‌های دوره ابتدایی بود. آن زمان برادرهایم در چاپخانه کار می‌کردند و دوست داشتم بروم پیششان ببینیم چاپخانه چه جور جایی است.

    وی درباره چاپخانه تحت مدیریتش هم گفت: این چاپخانه، نامش «دنیای چاپ» و در بندرعباس است. من سال ۵۳ آن را راه‌اندازی کردم. البته همانطور که می‌دانید چاپخانه‌ها الان آسیب‌پذیر شده‌اند و برخی از آنها مثل چاپخانه من، نیمه فعال هستند. به خصوص در استان‌ها که به دلیل بالا بودن کرایه حمل کاغذ به آنجا و برعکس، چاپخانه‌ها کاربرد سابق را ندارند.

    این فعال عرصه چاپ و نشر ادامه داد: چاپخانه ما هم الان بیشتر در زمینه چاپ آگهی‌های ترحیم و کارت‌های عروسی کار می‌کند و تامین هزینه‌های چاپ کتاب برایمان دشوار است.

    بهمنی در پاسخ به این سوال که آیا معیشت شما با این چاپخانه تامین می‌شود؟ با خنده گفت: الان که چیزی هم رویش می‌گذاریم، مالیاتش را بدهیم!

    در همین حال دیروز بنیاد شعر و ادبیات داستانی هم در جشن ملی صنعت چاپ، از محمدعلی بهمنی، شاعر و ترانه سرا تجلیل کرد. در تقدیرنامه این بنیاد خطاب به بهمنی آمده است: توانمندی‌های متعهدانه و مسئولانه جنابعالی سوابقی را رقم زده، گویای شایستگی‌هایی که نشان می‌دهد با الهام از زیبایی‌های معنوی به آفرینش آثار بدیع همت گمارده‌اند تا از این رهگذر هنر و ادبیات کهن مرز و بوم بلند آوازه‌تر شود. بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایران بر خود لازم می‌داند به نشانه قدردانی از بلندهمتی و سال‌ها تلاش و پایداری‌تان در گسترش ادبیات ایران زمین سپاس و سنایش صمیمانه خود را تقدیم حضورتان کند.

    «شاعر شنیدنی است»، «نیستان» و «من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم» از جمله آثار محمدعلی بهمنی است.

    https://musiceiranian.ir/?p=60022
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *