×
×

نشست خبری کنسرت «مادر ایستاده به سوگ» برگزار شد

  • کد نوشته: 58536
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۹ام مرداد ۱۳۹۳
  • ۰
  • نشست خبری کنسرت «مادر ایستاده به سوگ» با هنرمندی گروه کر فیلارمونیک ایران در حالی برگزار شد که رهبر ارکستر این کنسرت به شدت از سیاست های بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تغییر ساعت کنسرت ها انتقاد کرد. علیرضا شفقی نژاد در این نشست رسانه ای که دوشنبه ۲۷ مرداد ماه در تالار وحدت برگزار […]

  • 2-1-201481901827نشست خبری کنسرت «مادر ایستاده به سوگ» با هنرمندی گروه کر فیلارمونیک ایران در حالی برگزار شد که رهبر ارکستر این کنسرت به شدت از سیاست های بنیاد فرهنگی هنری رودکی در تغییر ساعت کنسرت ها انتقاد کرد.

    علیرضا شفقی نژاد در این نشست رسانه ای که دوشنبه ۲۷ مرداد ماه در تالار وحدت برگزار شد با تشریح جزییات این کنسرت توضیح داد: «مادر ایستاده به سوگ» عنوان قطعه ای موسیقایی به آهنگسازی آنتونین دورژاک هنرمند اهل چک است که پیشینه کاری او به دوران رمانتیک بازمی‌گردد به طور طبیعی هم حال و هوای قطعه دارای فضایی رمانتیک و مذهبی است که حال مادری را نشان می دهد.

    وی افزود: در این قطعه حال مادری نشان داده شده که شاهد از بین رفتن تدریجی کودک خود است که دورژاک آن را بر اساس زندگی واقعی خود خلق کرده است. او در دوره ای از زندگی خود دختر تازه به دنیا آمده‌اش را از دست می دهد و بعد از این جریان است که به فکر ساخت این قطعه می افتد اما بعد از مدتی او فرزند دیگرش را از دست می دهد و قطعه را ناتمام می گذارد که بعد از مدتی نیز درصدد تکمیل آن بر می آید.

    این رهبر ارکستر ادامه داد: مدت زمان اجرای این قطعه ۱۰۰ دقیقه است که ما در این کنسرت آن را بدون هیچ وقفه ای برگزار می کنیم. البته قرار بود طبق برنامه ریزی ها ما از ارکستر سازهای بادی برنجی نیز استفاده کنیم که بنا به دلایلی این امکان برای ما میسر نشد اما تلاش کردیم در حد ارکستری که برای اجرا تنظیم کرده ایم قطعه خوب و مخاطب پسندی را به تماشاگران ارائه دهیم البته ما در این کنسرت از ارکستر سازهای زهی نیز استفاده نخواهیم کرد چرا که حضور هنرمندان نوازنده مصادف با برگزاری کنسرت های شهرستان همایون شجریان شد که این عزیزان با پروژه قرارداد داشتند و ما نتوانستیم به طور کامل از آنها استفاده کنیم.

    شفقی نژاد در ادامه این نشست خبری تصریح کرد: این کنسرت قرار بود سال گذشته در تالار وحدت برگزار شود اما به دلیل اینکه در دوره قبلی مدیریت بنیاد رودکی ما با تداخل زمانی با اجرایی دیگر مواجه شدیم تمام برنامه ریزی هایمان به هم ریخت و علیرغم تلاشی که آقای سعیدی پور در مقام مدیر تالار وحدت انجام داد که ساعت اجرا ۹ شب باشد اما این اتفاق نیفتاد و ما تصمیم گرفتیم که دیگر اجرایی نداشته باشیم چرا که در آن زمان می دانستیم ساعت ۱۰ شب به هیچ عنوان زمان مناسبی برای اجرای قطعه سنگینی چون مادر ایستاده به سوگ نیست. البته که در این کنسرت هم ما در ساعت ۲۲ میزبان علاقه مندان خواهیم بود.

    وی گفت: فضای موجود در موسیقی به قدری برایم سنگین است که هیچ ذوقی برای حضور در موسیقی نداشتم حتی می خواستم از اجرای این قطعه موسیقایی منصرف شوم اما به دلیل جذابیت های کار و تلاش فراوانی که اعضای گروه انجام دادند تصمیم گرفتم روی آن کار کنم. البته می دانم این دوره اجرایی اخرین اجرایی است که من از این قطعه موسیقایی خواهد داشت.

    سرپرست ارکستر فیلارمونیک ایران با بیان اینکه اعتقادی به عناوینی چون «اولین بار» و «متفاوت ترین» ندارد، بیان کرد: من تحت هیچ شرایطی اعتقادی به گفتن عناوینی چون «نخستین بار» و امثال این کلمات ندارم چرا که معتقدم این عناوین بار قشنگی ندارد و من احساس می کنم اگر مانند برخی ها که در گفتگو های مطبوعاتی خود از این واژه استفاده کنم ، گویی ضعف زیادی در فعالیتهایم دارد چرا که معتقدم همین کارهایی که ما از آنها به عنوان اولین یا متفاوت ترین یاد می کنیم در خارج از مرزها حتی در روستاها نیزتبدیل به امری کهنه شده که شاید صدها هنرمند قادر به انجام آن باشند.

    این آهنگساز با اشاره به این نکته که اجرای آثار موسیقایی کلاسیک در همه جای دنیا مخاطبان خاص خود را دارد، گفت: این درست که اجرای چنین قطعاتی در تمام دنیا مخاطبان خاص خود را دارد اما در همه کشورهای صاحب فرهنگ و هنر دارای جایگاه ویژه خود است در حالیکه این نوع موسیقی در کشور ما هیچ جایگاهی ندارد و ما به دلیل تعداد زیاد افراد ارکستر و حضور اقوام ، دوستان و آشنایان آنهاست که می توانیم تالارهایمان را پر کنیم البته شاید در میان به تعداد بسیار کم دانشجویان و هنر دوستانی باشند که از روی علاقه به کنسرت می آیند.

    شفقی نژاد مدعی شد: متاسفانه روند توجه نوازندگان و اغلب هنرمندان موسیقی هم به موسیقی پاپ گرایش پیدا کرده است و ما می بینیم که کمتر نوازنده‌ای مایل به حضور در کنسرت هایی مانند کنسرت ماست و ترجیح می دهد در اجراهای پاپ و عوام پسندتر حضور بیشتری داشته باشد. متاسفانه من فکر می کردم نوازندگان ما برای حضور در کنسرت ما استقبال بیشتری نشان دهند اما متاسفانه این موضوع اتفاق نیفتاد و البته به من فهماند که موسیقی ما چرا در این جایگاه نازل قرار گرفته است.
    وی در ادامه این نشست خبری با انتقاد از بی توجهی تهیه کنندگان موسیقی در حمایت نکردن از گروه های گر و فعال موسیقی کلاسیک اظهار کرد: بیش از ۱۴ سال است که در قالب ارکستر فیلارمونیک ایران و قبل تر گروه نوری مشغول به کار هستم اما هنوز نتوانسته ام حتی یک اسپانسر برای گروه داشته باشم و من نمی دانم با این همه سابقه کار که مردم با شنیدن آثاری از مجموعه تلویزیونی « مدار صفر درجه»، فیلم سینمایی « چ» ما را می شناسند هنوز یک حامی هم نداریم . واقعا نمی دانم جریان چیست که هیچکس به ما فکر هم نمی کند.

    این رهبر ارکستر افزود: قصد داشتم برای این کنسرت از نوازندگان ارمنستانی استفاده کنم اما هیج تهیه کننده و حامی مالی حاضر نشد کوچک ترین کمک مالی ولو در حد چند میلیون تومان به ما داشته باشد. باورتان نمی شود که اگر بگویم ما برای حضور نوازندگان خارجی در این کنسرت در حد سفر هنرمندان با شتر و خوابیدن در مسافر خانه برنامه ریزی کرده بودیم که این هم میسر نشد و وقتی هم با تهیه کنندگی مذاکره می کردیم در جواب یا از نام خواننده می پرسید و یا می گفت: « اصلا این انتونین دورژاک چیست؟ اسم خوراکی است؟»

    شفقی نژاد با انتقاد دوباره از ساعت اجرای کنسرت های موسیقی در تالار وحدت تصریح کرد: بیش از یک سال و نیم است که مشغول جنگیدن هستیم تا بتوانیم ساعت اجرای کنسرت را از ۱۰ شب به ۹ شب تغییر دهیم اما مسوولان بنیاد رودکی و تالار وحدت با توجیه اینکه در ساعت های قبلی تئاتر روی صحنه می رود به ما اجازه برگزاری کنسرت را نمی دهند. به هر حال به عنوان یک آهنگسازی که قبلا هم کار اهنگسازی تئاتر کرده خدا را شکر می کنم که وضع تئاتر آنقدر خوب شده و دوستان می توانند در بهترین ساعت میزبان تماشاگران خود در تالار وحدت به عنوان تنها سالن استاندارد موسیقی باشند. حالا در این میان من از شما یک سوال می کنم آیا گروهی با مشخصات من می تواند در تالاری غیر از تالار وحدت کنسرت خود را اجرا کند؟
    وی گفت: شرایطی که میان هنرمندان تئاتر و موسیقی ایجاد شده با تمام احترامی که به اهالی تئاتر قائل هستم اصلا عادلانه نیست. آیا مدیران تئاتر شهر و مرکز هنرهای نمایشی حاضر هستند تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر را به مدت سه روز به من بدهند که بتوانم کنسرتی را آن جا اجرا کنم؟ به طور حتم در جواب به من خواهند گفت: خیر و اینکه باید بروم و در نوبت بمانم تا شاید به من تالاری را آن هم برای اجرای یک نمایش بدهند کما اینکه موسیقی هم نباشد.

    این آهنگساز در بخش پایانی صحبتهای خود تصریح کرد: اگر اهالی موسیقی در مدت زمانی مشخص در تالار وحدت اجرایی نداشته باشند آن وقت همه متوجه می شوند که تالار وحدت فقط مختص اجرای موسیقی است و این شرایطی که تئاتر هم در آن اجرا شود هم به جریان موسیقی لطمه وارد می کند و هم به دلیل کثرت کارها موجب خستگی فیزیکی تالار و کارکنان زحمتکش آن می شود . من با این شرایط از تمام مسوولان مربوط می خواهم که آقایان تئاتر را سر جای خود برگردانید.

    کنسرت «مادر ایستاده به سوگ» روزهای ۴ ، ۵ و ۶ شهریور ساعت ۲۲ به رهبری ارکستر علیرضا شفقی نژاد و کنسرت مایسترآنوین آوانسیان در تالار وحدت برگزار می شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=58536
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *