×
×

همراه با جشنواره موسیقی فجر

  • کد نوشته: 27774
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۲۴ام دی ۱۳۹۱
  • ۰
  •  هادی منتظری حذف پیشکسوتان از جشنواره موسیقی فجر را بزرگترین نقطه ضعف این دوره از جشنواره دانست. این نوازنده پیشکسوت کمانچه در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مطرح کرد: بخش تکنوازی اساتید که سال‌های گذشته در جشنواره اجرا می‌شد موفق بود، متاسفانه این بخش در جشنواره موسیقی فجر رو به کمرنگ شدن […]

  •  هادی منتظری حذف پیشکسوتان از جشنواره موسیقی فجر را بزرگترین نقطه ضعف این دوره از جشنواره دانست.

    این نوازنده پیشکسوت کمانچه در گفت‌وگویی با خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مطرح کرد: بخش تکنوازی اساتید که سال‌های گذشته در جشنواره اجرا می‌شد موفق بود، متاسفانه این بخش در جشنواره موسیقی فجر رو به کمرنگ شدن است و حذف اساتید ضعف جشنواره محسوب می‌شود.

    وی افزود: هر حرکتی در جامعه، چه فرهنگی و چه اقتصادی اگر با حضور نیروی جوان و کارآمد همراه شود، بدون شک سازنده است اما نباید فراموش کرد که رابطه استاد و شاگردی در فرهنگ ما ریشه دارد.

    منتظری که سال گذشته در هیأت انتخاب بخش رقابتی جشنواره موسیقی فجر حضورداشت، اظهار کرد: شاید این احترام در اروپا و آمریکا جایی نداشته باشد اما حتی در کشوری مثل هند، شاگردان به ترتیب سن و تجربه در مقابل استاد حاضر می‌شوند و این‌ها چیزهایی است که در فرهنگ و عرفان ریشه دارد.

    این هنرمند خاطرنشان کرد: این مسائل در کشور ما هم وجود دارد و نباید کمرنگ شود چرا که نوعی ارزش است.

    او معتقد است: به زعم بنده این فرهنگ متین و آموزنده است و در جشنواره فجر هم باید تکرار شود و به اساتید باید بها داد. ما هرچه داریم از بزرگان داریم. تکنیک ساز زدن را همه نوازندگان می‌دانند اما فراموش نکنیم که فقط یک مضراب عبادی آتش بر دل می‌زند و یک دم کسایی بر نی تکرار نشدنی است.

    این نوازنده چیره‌دست کمانچه با بیان اینکه بعضی از مردم می‌گویند، موسیقی ایرانی مردم را یاد غم می‌اندازد، گفت: این غم تفکر یک انسان است و با غصه فرق دارد. پشت این غم، فلسفه، عمق، اندیشه و برهان وجود دارد اما باید ابزار و تفکری خاص داشت تا بر بال غم سوار شد.

    سرپرست گروه موسیقی «تیام» در پاسخ به این نظر که حذف پیشکسوتان بعضا دلیل بر کهنسالی و بیماری آن‌هاست؛ عنوان کرد: این درست است اما نباید اسطوره‌ها را فراموش کرد. چرا شخصی مثل محمدعلی کیانی‌نژاد باید در کنج عزلت باشد و کسی از او خبر نداشته باشد؟ این بی‌مهری نیست؟ آیا افرادی مثل مجید کیانی، داریوش طلایی، محمدرضا لطفی و حسین علیزاده استاد نیستند؟

    او در پاسخ به نظر دیگری که در این رابطه مطرح می‌شود و اینکه، حضور بزرگان در جشنواره فجر منوط به درخواست دستمزدهای نجومی است و این دلیل بر حذف آن‌ها می‌شود، گفت: بنده از سال اول جشنواره تا این اواخر که دیگر ریش‌سپید شده‌ام در جشنواره ساز زدم و بالاترین دستمزدی که تاکنون به من دادند، دو میلیون تومان بوده است. اما چرا اگر یک استاد موسیقی دستمزد ۵ میلیون‌تومانی خواست، نباید به او بدهند؟ مگر جشنواره نباید چند وجهی باشد و علاوه بر اشاعه موسیقی جنبه حمایتی هم داشته باشد؟

    منتظری در پاسخ به این سوال که چرا به عنوان پیشکسوت و عضو دفتر موسیقی پیشنهاد خود را به شورای سیاست‌گذاری جشنواره ارائه نمی‌دهد، پاسخ داد: تا به حال کسی از ما نخواسته است که در این‌باره پیشنهاد دهیم. معلوم نیست به امثال من چه زمانی می‌خواهند، بها دهند. وقتی مثل مشکاتیان زیر خاک رفتم؟

    وی افزود: شاید اگر به من به عنوان یک پیشکسوت گفته بودند، که در جشنواره به صحنه روم، مجانی اجرا می‌کردم. نمی‌خواهم سنگ خودم را به سینه بزنم؛ این‌ها که می‌گویم، درد است.

    این هنرمند پیشکسوست با بیان اینکه اگر موضوع کمبود بودجه است، مدیران تلاش کنند و بودجه بگیرند، گفت: مگر جز این است، زمانی که مرادخانی، رییس دفتر موسیقی بود، این عرصه پر رونق جلوه می‌کرد؟

    به گزارش ایسنا، بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از ۲۵ بهمن تا ۱ اسفند به دبیری حسن ریاحی برگزار خواهد شد.

    https://musiceiranian.ir/?p=27774
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *