×
×

نشست خبری کنسرت ارکستر سمفونیک تهران برگزار شد

  • کد نوشته: 1865
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲ام تیر ۱۳۸۹
  • ۰
  • موسیقی ایرانیان: نشست خبری کنسرت تیرماه ارکستر سمفونیک تهران در تالار وحدت برگزار شد.
    در ابتدای این نشست بابک رضایی اظهار کرد: انجمن موسیقی ایران همزمان با ولادت امام علی(ع) دو برنامه مهم موسیقایی در شیراز و تهران برگزار خواهد کرد. در باغ عفیف آباد شیراز استاد محمدرضا لطفی به همراه گروه همنوازان شیدا ۴ و ۵ تیرماه به اجرای برنامه می پردازد و در تهران نیز همزمان با این اجرا ارکستر سمفونیک تهران

  • http://www.musicassociation.ir/Data/news/93dd39dd-6bda-4d38-8946-8d430fab9560.jpgموسیقی ایرانیان: نشست خبری کنسرت تیرماه ارکستر سمفونیک تهران  در تالار وحدت برگزار شد.
    در ابتدای این نشست بابک رضایی اظهار کرد: انجمن موسیقی ایران همزمان با ولادت امام علی(ع) دو برنامه مهم موسیقایی در شیراز و تهران برگزار خواهد کرد. در باغ عفیف آباد شیراز استاد محمدرضا لطفی به همراه گروه همنوازان شیدا ۴ و ۵ تیرماه به اجرای برنامه می پردازد و در تهران نیز همزمان با این اجرا ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی در تاریخ ۴،  ۵، ۸ و ۹ تیرماه در تالار وحدت کنسرت برگزار خواهد کرد.
    وی افزود: در ادامه برگزاری این دو برنامه بزرگ، در تاریخ ۱۰ و ۱۱ تیرماه گروه آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو با رپرتواری متفاوت از برنامه اردیبهشت ماه خود که بااستقبال مواجه شد، به اجرای کنسرت می پردازد.
    رضایی درادامه اعلام کرد: همزمان با کنسرت تیرماه ارکستر سمفونیک تهران، اولین آلبوم اجرای زنده  این ارکستر به رهبری شهرداد روحانی در سال ۱۳۸۱ در تالار وحدت اجرا شده از سوی انجمن موسیقی منتشر و در اختیار علاقه مندان موسیقی قرار خواهد گرفت.
    در ادامه این نشست شهرداد روحانی رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره کنسرت تیرماه اظهار کرد: ما تمرینات خود را یک هفته پس از کنسرت موفق خردادماه آغاز کردیم و قرار است در بخش اول کنسرت تازه خود، ابتدا قطعه کاپریس ایتالیایی اثر چایکوفسکی را اجرا کنیم. سپس چهار قطعه از ساخته های من با عنوان اصفهان، سرزمین مادری، فریاد تهی و حماسه به اجرا درخواهد آمد. سوئیت سمفونی شهرزاد اثر کورساکف نیز در بخش دوم اجرا می شود.
    وی افزود: من دو گونه آهنگسازی می کنم. در نوع اول که بیشتر مورد علاقه من نیز هست، براساس موسیقی علمی نوشته می شود. در گونه دیگر نیز قطعاتی براساس موسیقی علمی اما برای ارتباط بیشتر با شنوندگان و علاقه مندان عام ساخته می شود تا از این طریق، بیشتر با موسیقی علمی و کلاسیک آشنایی یابند.
    روحانی در ادامه بیان کرد: نباید این نکته را فراموش کنیم که درصد کمی از مخاطبان کنسرت های ارکستر سمفونیک تهران با موسیقی علمی آشنایی دارند. از طرفی ایجاد رابطه عاطفی با موسیقی علمی کمی مشکل است و نیاز به گوش کردن مکرر و زمان دارد. بنابراین قطعاتی که من ساخته ام این رابطه عاطفی را با شنوندگانی که با موسیقی علمی آشنایی ندارند، ایجاد می کند و سبب می شوند در آینده نزدیک با این نوع موسیقی آشنایی بیشتری بیابند.
    رهبر ارکستر سمفونیک تهران درباره ساخته های خود در این کنسرت گفت: من در دو قطعه سرزمین مادری و اصفهان به همراه نواختن پیانو، ارکستر را رهبری خواهم کرد. در سرزمین مادری، پیانو نقش یک راوی را ایفا می کند که به سرزمین مادری اش سفره کرده است. این اثر با ایرانیانی که در اقصی نقاط دنیا حضور دارند ارتباط خوبی را برقرار خواهد کرد. قطعه اصفهان نیز برگرفته از یکی از آثار استاد جواد معروفی است که من آن برای پیانو و ارکستر تنظیم کرده ام.
    وی با اشاره به تفاوت نوازندگی با ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر رویال فیلارمونیک لندن همراه با یانی بیان کرد: بدون تعارف بگویم، اجرایی که من با ارکستر سمفونیک تهران خواهم داشت باارزش تر از اجرا با ارکستر رویال فیلارمونیک لندن است. در تمریناتی که همراه با ارکستر سمفونیک تهران داشتیم تجربه های بسیاری خوبی نصیب من شد و خوشحالم که با ارکستر سمفونیک تهران همکاری می کنم.
    روحانی با بیان اینکه گروه کر در این برنامه حضور ندارد، ادامه داد: این قطعات را ۲۵ سال پیش نوشته ام و بارها در خارج از کشور اجرا کرده ام اما از اینکه آنها را در سرزمین مادری ام اجرا می کنم بسیار هیجان دارم و برای آغاز این برنامه لحظه شماری می کنم.
    رهبر ارکستر سمفونیک تهران با بیان اینکه این ارکستر پیشرفت های قابل ملاحظه ای نسبت به گذشته داشته است، گفت: با توجه به حضور نوازندگان مستعد در این ارکستر، اگر این روند ادامه یابد من بسیار امیدوار هستم که در ابتدا، در سطح قاره آسیا ارکستری شناخته شده خواهد بود و سطوح دیگر را نیز در آینده طی خواهد کرد.
    روحانی در ادامه این نشست راجع به انتشار اخباری در برخی رسانه ها مبنی بر انتصاب وی به فرقه های مذهبی اظهار کرد: کاری که من و امثال من انجام می دهیم، کاری علمی و آکادمیک است و سبب بالا رفتن فرهنگ یک جامعه می شود. کسانی که در یک ارکستر کار می کنند سال ها زحمت کشیده اند و تحصیل کرده هستند من هم از سنین کودکی این کار را آغاز کرده ام و کارنامه مشخصی دارم.
    وی ادامه داد: در این باره نمی دانم چه بگویم اما می توانم یک خاطره از دوران کودکی ام برای شما تعریف کنم. من در خانواده متوسطی به دنیا آمدم. پدرم یک معلم بود و مادرم خانه دار و از بهترین پدر و مادرهای دنیا. من از ده سالگی شروع به یادگیری ویلن کردم. بعد از مدتی استاد به من گفت که سطح کار تو بالا رفته و باید یک ویلن مناسب تر تهیه کنی. من به استاد قنبری مهر که هنوز هم در قید حیات هستند مراجعه کردم و یک ویلن مناسب از ایشان خواستم. قیمت آن ویلن هزار تومان بود. این موضوع را پدرم در میان گذاشتم. پدرم پذیرفت که پول این ویلن را به من بدهد اما یک شرط برای من گذاشت. او گفت اگر نماز بخوانی این پول را به تو خواهم داد. پس از آن من شروع به نماز خواندن کردم و یک روز دیدم که پدرم زیر جانمازم هزار تومان برای خرید ویلن گذاشته است. به هر حال این اظهارات، هیچ اثر منفی در کار من نخواهد داشت.
    بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران نیز دراین باره گفت: متاسفانه زمانی که  توجه به موسیقی علمی در کشور سرعت می گیرد و به سمت تعالی حرکت می کند عده ای عصبانی می شوند و خارج از ادب و اصول شرعی به تهمت زدن رو می آورند.
    وی ادامه داد: دو نوع تهمت زدن وجود دارد. یکی تهمت شرعی و دیگری تهمت سیاسی. کسانی که از موسیقی جدی عصبانی هستند هر دوی این تهمت ها را به سمت موسیقی دان های تراز اول کشور گسیل می کنند. برای من بسیار عجیب است که کسانی که در پیشرفت هنر و فرهنگ این کشور زحمت کشیده اند مورد هجوم آن عده خاص قرار می گیرند. اما هر کس که ساده تر و غیرعلمی در موسیقی فعالیت کند کسی کاری با او ندارد.
    مدیرعامل انجمن موسیقی ایران اعضای ارکستر سمفونیک تهران رامتشکل از افراد تحصیل کرده عنوان کرد و افزود: باعث تاسف است که افراد ناآشنا در حوزه موسیقی با تهمت زدن ها باعث تشویش در افکار عمومی می شوند. اگر نقدی به این ارکستر هست باید درباره مسائل فنی و علمی آن مطرح شود تا برایش جوابی داشته باشیم.
    شهرداد روحانی در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: وظیفه هر رهبر ارکستر، ارتقای سطح تکنیکی و کیفی گروه است. من در مدت کوتاهی که با این ارکستر کار می کردم شاهد نتایج خوبی بودم و پیشرفت زیادی در کار نوازندگان آن دیدم.
    وی با اشاره به انتشار اجرای زنده ارکستر سمفونیک تهران در قالب سی دی گفت: من به انجمن موسیقی ایران پیشنهاد داده ام که کنسرت های ارکستر را در قالب آلبوم منتشر کنند که خوشبختانه این پیشنهاد پذیرفته شد. از آنجا که در اجرای زنده نمی توان دست برد بنابراین نشان از ارتقای سطح کیفی ارکستر سمفونیک تهران دارد.
    رضایی نیز درباره مسائل مالی ارکستر سمفونیک تهران گفت: این ارکستر بش از ۷۵ سال است که فعالیت دارد و پس از این نیز به یاری خدا ادامه خواهد داشت. هر چند در طول این دوران با کمبودهایی مواجه بوده است اما خوشبختانه در حال حاضر ما هیچ مشکلی در زمینه مسائل مالی نداریم.
    مدیرعامل انجمن موسیقی ایران به برنامه ریزی برای انتخاب رهبر دائم اشاره کرد و افزود: با رهبران مختلف برای رهبری ارکستر سمفونیک مذاکره شده است که به زودی رهبر میهمان جدید این ارکستر معرفی خواهد شد. آنچه مسلم است در برنامه بعدی ارکستر، در خدمت آقای روحانی نخواهیم بود چرا که ایشان برنامه های خاص خودشان را در خارج از کشور دارند و به اصرار ما با لغو برنامه هایشان در خارج کشور، پذیرفتند که در کنسرت تیرماه رهبری ارکستر را برعهده بگیرند.
    وی درباره وضعیت بیمه و دستمزد نوازندگان ارکستر سمفونیک اشاره کرد: چهار سال پیش که ما ارکستر را تحویل گرفتیم هیچ مدرکی از نوازندگان را در اختیار نداشتیم اما به سرعت کار بیمه و پرداخت حقوق نوازندگان پیگیری شد. اکثر نوازندگان حقوقی کم تر از حد تعیین شده وزارت کار داشتند و عده کمی هم در همین حد حقوق می گرفتند که سطح دستمزدها اکنون در حد مطلوبی است. اما بحث استخدام رسمی نوازندگان، موضوعی است که به سیاست کلی دولت در مورد استخدام رسمی برمی گردد و همانطور که می دانید این موضوع در حال کمرنگ شدن است.
    رضایی ادامه داد: در سال گذشته ارکستر سمفونیک تهران ۹ اجرا داشت اما امسال تا امروز ۷ برنامه اجرا کرده است و طبق پیش بینی ها، تا اوایل مردادماه حدود ۱۵ اجرا خواهیم داشت که قطعا در میزان دستمزدها نیز تاثیر خواهد داشت. بنابراین ما قرارداد با نوازندگان ارکستر را به گونه ای تنظیم کرده ایم که ضمن ایجاد انگیزه در کار بیشتر، از لحاظ میزان دستمزد نیز به نفع آنان خواهد بود.
    شهرداد روحانی نیز در ادامه این نشست بیان کرد: من نسبت به اجرای کنسرت در سالن همایش های برج میلاد خوش بین نبودم، اما با تدابیری که اندیشیده شد اجرای بسیار خوبی داشتیم و من می توانم بگویم که از اجرای این کنسرت باکیفیت غافل گیر شدم.
    رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک شرایطی فراهم شود که باز هم به ایران بیایم. اگر این شرایطی فراهم شود من با کمال میل به ایران برمی گردم و در خدمت ارکسترسمفونیک خواهم بود.
    ارکستر سمفونیک تهران به رهبری شهرداد روحانی و با همت انجمن موسیقی ایران ۴، ۵، ۸ و ۹ تیرماه ساعت ۲۱ در تالار وحدت به اجرای برنامه خواهد پرداخت. علاقمندان برای تهیه بلیت می توانند به سامانه www.t-nay.ir مراجعه نمایند.

    https://musiceiranian.ir/?p=1865
       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *