×
×

شب بزرگداشت مقام «فرهاد فخرالدینی» با حضور گسترده هنرمندان برگزار شد

  • کد نوشته: 96975
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۳ام دی ۱۳۹۴
  • ۷ دیدگاه
  • hot-topic-logoشب بزرگداشت مقام «فرهاد فخرالدینی» رهبر ارکستر ملی، شب گذشته (سه شنبه بیست و دوم دی ماه) به همت «علی دهباشی» و بنیاد موقوفات «ایرج افشار» برگزار شد.

    محمدرضا شجریان:
    +همه اساتیدی که من افتخار بودن با آن‌ها را داشتم از فخرالدینی، فرامرز پایور و عبادی و شهناز، هرچه دارم از این بزرگان دارم
    عبدالوهاب شهیدی:
    +هر هزار سال یک بار هنرمندی چون فخرالدینی در دنیا به وجود می‌آید
    محمد سریر:
    +رهبر ارکستر تمام احساسات جمع را در آن قطعه موسیقی تجلی می‌دهد و استاد فخرالدینی نیز احساسات جمع را در ارکستر تجلی می‌دهد
    هوشنگ کامکار:
    +استاد فخرالدینی زحمات بسیاری برای معرفی موسیقی ملی ایران کشیدند
    فرهاد فخرالدینی:
    +امشب شاید بلند‌ترین قله خاطرات من با حضور دوستان عزیزم در اینجا شکل گرفت

    شب بزرگداشت مقام «فرهاد فخرالدینی» با حضور گسترده هنرمندان برگزار شد
  • ۶۳۵۸۸۲۷۳۰۵۵۸۴۶۷۰۸۶شب بزرگداشت مقام «فرهاد فخرالدینی» رهبر ارکستر ملی، شب گذشته (سه شنبه بیست و دوم دی ماه) به همت «علی دهباشی» و بنیاد موقوفات «ایرج افشار» برگزار شد.

    در این مراسم که بسیاری از بزرگان موسیقی حضور داشتند، علی دهباشی ابتدا خودنوشتی از فرهاد فخرالدینی که به روایت دوران کودکی او اختصاص داشت قرائت کرد. سپس از محدرضا شجریان دعوت کرد که سخنرانی کند.

    استاد محمدرضا شجریان گفت: «خوشحالم که این افتخار را دارم که در محضر دوست دیرینه‌ام خاطرات را مرور می‌کنیم. ۴۸سال است که از سال ۴۲ با فرهاد فخرالدینی آشنا هستم. ایشان در آن زمان در ارکستر گل‌ها بود و بعد رهبر ارکستر شد و دوستی ما نیز ادامه پیدا کرد. اولین بار هم که ارکستر در ایران ایجاد شد ایشان بانی آن بود که این افتخار نصیب من شد که من هم حضور داشته باشم.»

    وی ادامه داد: «خاطرم هست در دستگاه چهارگاه با این شعر اگر دستم رسد روزی که انصاف از تو بستانم قضای عهد ماضی را شبی دستی برافشانم…. اجرا کردیم که در آن زمان هم در استودیو و هم چند شب در تالار وحدت این ارکستر اجرا شد. این دوستی و همکاری ادامه پیدا کرد.»

    شجریان درخصوص خلق و خوی فرهاد فخرالدینی نیز گفت: «صرف نظر از فعالیت‌های رادیویی و محیط کار صرف نظر از توانایی و دانش و هنر موسیقی، ایشان انسان خاصی است. کاش در دنیا مثل فخرالدینی چندتای دیگر داشتیم.»

    استاد آواز ایران ادامه داد: ‌«همانگونه که می‌دانید سازگاری با ما هنرمندان سخت است. اما آقای فخرالدینی در ‌‌نهایت صفا و بردباری ما را تحمل کرده و در تمام این سال‌ها با ما بوده است. سال ۷۷ هم که اولین بار ارکستر ملی معرفی شد این افتخار را باز به من دادند که در خدمتشان باشم و سه شب هم در چهلستون اصفهان برنامه اجرا کردیم. من اگر موفقیتی به دست آوردم بخاطر شانسی بوده که داشته‌ام و در کنار استاد بوده‌ام.»

    ایشان در پایان اظهار داشت: «همه اساتیدی که من افتخار بودن با آن‌ها را داشتم از فرامرز پایور و عبادی و شهناز، هرچه دارم از این بزرگان دارم و امیدوارم سایه‌شان بر سرمان باشد.»

    پس از آن علی دهباشی از عبدالوهاب شهیدی آهنگساز و خواننده پیشکسوت کشورمان دعوت کرد به روی سن بیاید. شهیدی با وجود بیماری در این مراسم حضور پیدا کرده بود.

    عبدالوهاب شهیدی گفت: «ممنونم برای بزرگداشت یک هنرمند بزرگی چون فرهاد فخرالدینی. خوشحالم که برای موسیقی ارج می‌گزارید و امیدوارم همیشه ارج گزاری ادامه داشته باشد. پیدا شدن چنین هنرمندانی آسان نیست. این‌ها هزارساله‌اند. هر هزار سال یک بار چنین هنرمندی در دنیا به وجود می‌آید.»

    او در پایان این شعر از بابا طاهر را برای حاضران خواند: «مو آن بحرم که در ظرف آمدستم/ چو نقطه بر سر حرف آمدستم/ بهر الفی الف قدی بر آیو/ الف قدم که در الف آمدستم.»

    محمد سریر در این مراسم ضمن بیان اینکه شرایط و مقاطعی می‌طلبد که شخصیت‌های مهمی به وجود بیاید و استاد فخرالدینی در چنین شرایطی به وجود آمدند اما تمام ظرفیت هنری ایران هنوز شناسانده نشده است، گفت: «رهبر ارکستر تمام احساسات جمع را در آن قطعه موسیقی تجلی می‌دهد و استاد فخرالدینی نیز احساسات جمع را در ارکستر تجلی می‌دهد.»

    حسن ناهید کامبیز روشن روان و لوریس چکناواریان نیز دیگر هنرمندانی بودند که در این مراسم از فرهاد فخرالدینی سخن گفتند و به سابقه دیرینه خود و سال‌های آشنایی و دوستیشان با این استاد موسیقی ایرانی اشاره کرد.

    تکنوازی تار کیوان ساکت بخش دیگری از این مراسم بود. سالار عقیلی به همراه گروه موسیقی «راز و نیاز» نیز قطعاتی را در «شب فرهاد فخرالدینی» اجرا کرد. در این مراسم همچنین از دو کتاب «هارمونی موسیقی در ایران» و «تجزیه و تحلیل ردیف موسیقی در ایران» نوشته فرهاد فخرالدینی رونمایی شد.

    هوشنگ کامکار در این برنامه به تعریف موسیقی ملی ایران پرداخت و گفت: «موسیقی ملی باید بر اساس تمام دانش موسیقیایی جهان باشد و از تمام آن‌ها استفاده کند و آن فرد سازهای ایرانی را نیز به خوبی بشناسد و در ‌‌نهایت هویت ملی را در کارش مشخص کند و اگر کسی آن موسیقی را می‌شنود، بداند که این موسیقی برای کدام کشور است. استاد فخرالدینی زحمات بسیاری برای معرفی موسیقی ملی ایران کشیدند.»

    آخرین سخنرانی این مراسم را فرهاد فخرالدینی انجام داد و عنوان کرد: «همه ما خاطرات شیرین و بدی در طول عمرمان داریم اما مرور خاطرات شیرین بسیار جذاب است. امشب شاید بلند‌ترین قله خاطرات من با حضور دوستان عزیزم در اینجا شکل گرفت و وقتی که یاد روزهایی که با شجریان عزیز بودم می‌افتم به وجد می‌آیم. من خیلی زود کار تدریس را شروع کردم و خیلی سخت‌کوش بودم، برای اینکه با عشق و میل کار می‌کردم و هنوز هم به این شیوه کار می‌کنم.»

     

    https://musiceiranian.ir/?p=96975
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *