×
×

کتاب فرم و آفرینش در موسیقی ایرانی تجدید چاپ شد

  • کد نوشته: 437979
  • حمیده موسوی
  • یکشنبه, ۱۵ام مرداد ۱۴۰۲
  • ۰
  • "فرم و آفرینش در موسیقی ایرانی" نوشتهٔ فرهاد فخرالدینی تازه‌ترین اثری است که به‌تازگی توسط انتشارات معین منتشر شده است. این کتاب به‌عنوان چاپ پنجم با ۱۰۱ صفحه و قیمت ۳۰ هزار تومان در بازار عرضه شده است.
    کتاب فرم و آفرینش در موسیقی ایرانی تجدید چاپ شد
  • به گزارش موسیقی‌ایرانیان و به نقل از مهر، کتاب “فرم و آفرینش در موسیقی ایرانی” نوشتهٔ فرهاد فخرالدینی تازه‌ترین اثری است که به‌تازگی توسط انتشارات معین منتشر شده است. این کتاب به‌عنوان چاپ پنجم با ۱۰۱ صفحه و قیمت ۳۰ هزار تومان در بازار عرضه شده است.

    “فرم و آفرینش در موسیقی ایرانی” در واقع یک مدخل درسی و آموزشی است که توسط فخرالدینی نگاشته شده است. این اثر بازنگری‌ها و ویرایش‌هایی از متن اصلی که در سال ۱۳۵۲ برای تدریس در هنرکده موسیقی نوشته شده بود، برای انتشار به‌صورت کتابی تحت عنوان “فرم و آفرینش در موسیقی ایرانی” دارد. در این کتاب مفاهیم مختلف مرتبط با ارکان موسیقی، تعریف فرم، ساختمان فرم، تکرار و تقلید و فرم‌های معمولی در موسیقی ایرانی به‌طور کامل و دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرند.

    در موسیقی ایرانی، که از نوع موسیقی یک‌صدایی است، ارکان موسیقی شامل ملودی یا لحن و وزن یا ریتم هستند، در حالی‌که در موسیقی اروپایی یا موسیقی جهانی ارکان موسیقی عبارت‌اند از ملودی، ریتم و هارمونی.

    نویسندهٔ کتاب، فرهاد فخرالدینی، در توضیحات خود دربارهٔ این اثر گفته است که در سال ۱۳۵۰ با تأسیس هنرکده موسیقی ملی در محل هنرستان عالی موسیقی ملی، وظیفهٔ تدریس درس “فرم و آفرینش در موسیقی ایران” به عهده‌اش واگذار شد. این درس قبلاً با عنوان “فرم موسیقی ایران” توسط افراد دیگری مانند حسین دهلوی و شادروان روح‌الله خالقی تدریس می‌شده بود.

    از زمان انتشار اولیهٔ این کتاب در سال ۹۴، دو چاپ دیگر در تیرماه سال ۹۷ و ابتدای تابستان ۹۸ نیز به بازار آمدند، و در این چاپ پنجم نیز، مطالب اثر با اضافه‌کردن مثال‌های بیشتری به آن، بهتر و پربارتر شده‌اند.

    منبع: مهر
    https://musiceiranian.ir/?p=437979
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *