×
×

نشست خبری کنسرت شهرداد روحانی برگزار شد

  • کد نوشته: 75889
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۶ام اردیبهشت ۱۳۹۴
  • ۰
  • شهرداد روحانی اعلام کرد قطعه «پتیر و گرگ» به روایت مهتاب کرامتی در کنسرت پیش‌روی وی اجرا نمی‌شود. شهرداد روحانی در نشست خبری که روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت برگزار شد با توضیح جزئیات تازه‌ترین کنسرت پیش‌روی خود که در روز شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، بیان کرد: بسیار خوشحال بودم […]

    نشست خبری کنسرت شهرداد روحانی برگزار شد
  • شهرداد روحانی

    شهرداد روحانی

    شهرداد روحانی اعلام کرد قطعه «پتیر و گرگ» به روایت مهتاب کرامتی در کنسرت پیش‌روی وی اجرا نمی‌شود.

    شهرداد روحانی در نشست خبری که روز چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه در تالار وحدت برگزار شد با توضیح جزئیات تازه‌ترین کنسرت پیش‌روی خود که در روز شنبه ۱۹ اردیبهشت‌ماه در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، بیان کرد: بسیار خوشحال بودم که به مناسبت سالگرد تولد سرگئی پورکوفیف آهنگساز روس و خالق قطعه ماندگار «پیتر و گرگ» قرار است مانند همه جای دنیا برنامه‌ای را در ایران برگزار کنم. با توجه به اینکه این قطعه داستانی نیازمند یک راوی است از خانم مهتاب کرامتی دعوت کردم تا نقش راوی را به عهده بگیرد اما به دلیل اینکه مراحل اداری برگزاری این کنسرت طول کشید، ایشان نیز به خاطر تعهداتی که به برنامه‌های قبلی خود داشت، نتوانست کنار ما باشد و اجرای این برنامه منتفی شد و من مجبور شدم تا تغییراتی را در کنسرت تازه‌ام اعمال کنم.

    رهبر ارکستر نوازنده پیانو می شود

    وی گفت: آنچه که مخاطبان در کنسرتم خواهند شنید، قطعاتی از ساخته‌های خودم است و برای اولین بار هم به عنوان نوازنده پیانو و هم به عنوان رهبر ارکستر حضور خواهم داشت. من در این برنامه کارهایی را اجرا خواهم کرد که مردم کمتر با آن آشنا هستند. البته قطعاتی مانند «رقص بهار»، «سرزمین من» و «اقلیت» آثاری هستند که آنها را اجرا خواهم کرد.

    روحانی درباره ترکیب این ارکستر ادامه داد: این ارکستر متشکل از نوازندگان مجموعه‌های موسیقی مختلفی است که من پیش از این نیز با آنها همکاری داشتم. البته باید بگویم که خیلی در جریان جزئیات این بخش قرار نگرفته‌ام و فقط تعدادی از نوازندگانی را که در ارکستر سمفونیک صدا و سیما و ارکستر سمفونیک تهران می‌شناختم، انتخاب کردم و بقیه را به عهده افرادی گذاشته‌ام که با فضای کاری من آشنا هستند. علی جعفری پویان در کنسرت پیش‌رو به عنوان کنسرت مایستر حضور خواهد داشت که بر این اساس می‌توانم اعلام کنم ارکستر پیش‌رو متشکل از ۴۰ نوازنده است که بیشتر تمرکزمان بر سازهای زهی است.

    ماجرای نامه به شهرداد روحانی

    این آهنگساز و رهبر ارکستر صاحب نام موسیقی کشورمان در پاسخ به سؤالی مبنی بر حضور خود در ارکستر سمفونیک ملی ایران به عنوان رهبر ارکستر مهمان، گفت: چند روز پیش از طریق حمید اسفندیاری که نشر آثار من در ایران را عهده‌دار است، نامه‌ای به من داده شد که در آن نوشته شده بود که «من وقت آزاد خود از مهرماه ۹۴ تا مهرماه ۹۵ را به آقایان اطلاع بدهم». پس از مشاهده این نامه، شخصاً ترجیح دادم که زمان را برای کارهای دیگر خود بگذارم، چرا که صلاح می‌بینم در این زمان بیشتر کارهای خودم را انجام بدهم و در کنار خانواده‌ام حضور داشته باشم. البته باید به این نکته هم اشاره کنم که بعضی وقت‌ها ما کارهایی می‌کنیم که انجام وظیفه است و برخی وقت‌ها هم فکر می‌کنیم کاری که انجام می‌دهیم باید فراتر از وظیفه باشد که با این دیدگاه می‌توانم بگویم که من در پاسخ به این نامه ترجیح دادم در زمانی که به من گفته شده، کارهایی را انجام دهم که بهتر باشد.

    وی درباره کنسرت برج میلاد نیز توضیح داد: متاسفانه ۴ روز پیش بود که مراحل اداری برگزاری کنسرت طی شد و ما تا این زمان نمی‌توانستیم تبلیغات کاملی برای کنسرت داشته باشیم اما از چند روز پیش اطلاع‌رسانی و بلیت‌فروشی آغاز شد. می‌توانم بگویم زمان در نظر گرفته شده برای کنسرت که روز شنبه است، اصلاً روز خوبی نیست اما امیدوارم در برنامه یک ماه آینده خود که به طور حتم اجرای قطعه «پیتر و گرگ» خواهد بود، بتوانیم اطلاع‌رسانی مناسب و فضای خوبی را برای کنسرت داشته باشیم.

    بهترین نوازنده ای که جایگزین ارسلان کامکار شد

    روحانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به اینکه چرا ارسلان کامکار مانند همیشه به عنوان کنسرت مایستر حضور ندارد، گفت: علاقه بسیار فراوانی داشتم که از ارسلان کامکار به عنوان هنرمندی که طی سال‌های اخیر با زحمت فراوان و تلاشی که می‌کرد و همراه همیشگی من بود، به عنوان کنسرت مایستر استفاده کنم اما ظاهر ماجرا این است که او خسته شده و نیازمند استراحت است. به همین جهت از علی جعفری پویان که او را به خوبی می‌شناسم، دعوت کردم که به عنوان کنسرت مایستر در کنار من حضور داشته باشد.

    این نوازنده و رهبر ارکستر با انتقاد از کم‌توجهی به آثار تصویری منتشر شده از ارکستر سمفونیک تهران طی سال‌های گذشته، تصریح کرد: ارکستر سمفونیک تهران نزدیک به ۸۰ سال قدمت دارد اما متاسفانه در این ۸۰ سال ما هیچ نمونه صوتی و تصویری از این ارکستر که بتواند در قالبی مشخص برای مردم منتشر شود، نداشتیم. چند سال پیش من به انجمن موسیقی ایران پیشنهاد دادم که کنسرت‌های «شهرزاد» و «پرنده آتیشن» را که در حد و اندازه‌های استانداردی برگزار شد، در قالب اثری صوتی و تصویری منتشر کند. خوشبختانه این اتفاق افتاد و ما موفق شدیم سه لوح فشرده از مجموعه برنامه‌های ارکستر سمفونیک تهران را منتشر کنیم اما متاسفانه به این کار آنچنان که باید و شاید اهمیت داده نشده بود و این لوح‌های فشرده به دلیل تغییر مدیریت‌ها، دیده نشد. در حالی که چنین آثاری می‌تواند معرف بسیار خوبی از موسیقی سرزمین ما به دنیا باشد و همچنین آثار موسیقی کلاسیک را نیز برای مخاطبان اجرا کند.

    وی بیان کرد: ما ارکستری داریم که بیش از ۸۰ سال قدمت دارد؛ قدمتی که در ارکستر فیلارمونیک لس‌آنجلس هم چنین سابقه تاریخی را نمی‌توانید پیدا کنید. ما باید افتخار کنیم که ارکستری داریم که همه نوازندگان آن ایرانی هستند و به نظر من توجه به چنین آثاری که برای علاقه‌مندان نیز ارائه شده، می‌تواند اتفاق بسیار ارزشمندی باشد.

    یک ترکیب ۴۵ نفره از نوازندگان کار بلد

    حمید اسفندیاری تهیه‌کننده این کنسرت موسیقایی نیز در این نشست خبری با اشاره به نحوه دعوت از نوازندگان ارکستر، گفت: ما از مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی تعدادی نوازنده ارکستر سمفونیک ملی را درخواست کردیم که آنها بر اساس نیازی که آقای روحانی داشت، تعدادی از هنرمندان خود را در اختیار ما گذاشتند. البته تعدادی هنرمند هم بودند که همگی از افراد شاخص در عرصه نوازندگی بودند و ما بر اساس خواسته آقای روحانی، مجموعاً ۴۵ نفر هنرمند کاربلد را برای این کنسرت دعوت کردیم که فکر می‌کنم جملگی نوازندگان بسیار خوبی هستند.

    در بخشی از این نشست نیز خبرنگاران از شهرداد روحانی پیرامون ماجراهای اخیر ارکستر سمفونیک ملی ایران سؤال کردند که روحانی در بخش‌های مختلف نشست از پاسخ دادن به این سؤال‌ها پرهیز کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=75889
       
    برچسب ها شهرداد روحانی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *