×
×

جزئیات اپرای رابعه از زبان ارسلان کامکار

  • کد نوشته: 435245
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۵ام اسفند ۱۴۰۰
  • ۰
  • ارسلان کامکار درباره اثر جدید خود می‌گوید: اپرای رابعه در پنج پرده عشق تراژیک رابعه بلخی را تصویر می‌کند و موسیقی این اپرا را طی دو سال ساختم. این اثر دوساعته ترکیبی از موسیقی کلاسیک و نواهای موسیقی ایرانی است.
    جزئیات اپرای رابعه از زبان ارسلان کامکار
  • ارسلان کامکار (نوازنده و آهنگساز) درباره اثر جدید خود گفت: اپرای رابعه براساس نمایشنامه منظوم «رابعه رباب عشق» نوشته مسعود یحیوی ساخته شده است که این اثر نگاهی به زندگی شگفت رابعه بلخی شاعر قرن چهارم هجری است.

    این هنرمند افزود: او همدوره با رودکی می‌زیسته و پدر و برادرش فرمانروایان بلخ و سیستان و قندهار، پاره‌ای از ایران آن روزگار بودند. عطار نیشابوری داستان عشق ناکام رابعه را در منظومه الهی‌نامه آورده و ابوسعید ابوالخیر و عبدالرحمن جامی رابعه را شاعری عارف و صوفی دانسته‌اند.

    وی افزود: اگرچه از رابعه اشعار کمی به جا مانده و باقی توسط برادرش یا همچون بسیاری از آثار رودکی در گذر زمان نابود شده اما او را مادر شعر پارسی خوانده‌اند و عشق پرشور او به افسانه تبدیل شده است اما فاجعه بارترین اتفاق این بود که برادرش تمامی اشعارش را سوزاند و از بین برد و ما این روزها فقط چند غزال و قصیده از رابعه داریم.

    این آهنگساز در ادامه خاطرنشان کرد: اپرای رابعه در پنج پرده عشق تراژیک رابعه بلخی را تصویر می‌کند و موسیقی این اپرا را طی دو سال ساختم. این اثر دوساعته ترکیبی از موسیقی کلاسیک و نواهای موسیقی ایرانی است.

    وی تاکید کرد: دوست هنرمند من مسعود یحیوی روی متن این اثر کار کرده است و شعرهای رابعه در این اثر وجود دارد. شش سال پیش مسعود یحیوی متن را برای من به آموزشگاه آورد تا مطالعه کنم در نتیجه با اینکه کار سختی بود قبول کردم که روی این اثر اپرا بسازم. در نظر دارم اگر شرایط فراهم شود به زودی این اثر موسیقایی را ضبط کنم البته چون دو ساعت موسیقی است واقعا هزینه بر است و خیلی از همکاران باید با من دوستانه همکاری کنند تا بتوانیم این اثر را ضبط کنیم.

    وی در پایان گفت: همچنین می‌خواستم که این اثر را روی صحنه اجرا کنم در نتیجه با مسئولین تالار وحدت صحبت کردم و گفتند نقش رابعه و مادرش را باید دو تک خوان خانم اجرا کنند در نتیجه در حال فکر کردن درباره این موضوع هستم تا بتوانم به نتیجه درستی برسم. من دوست دارم این اثر را در ایران اجرا کنم و پیشنهادهایی برای اجرا در آذربایجان و اوکراینی که روسیه به آن حمله نکرده بود، داشتم.

    منبع: ایلنا
    https://musiceiranian.ir/?p=435245
       
    برچسب ها ارسلان کامکار

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *