×
×

گزارش نشست خبری روحانی برای اجرا سوئیت سمفونی خلیج فارس

  • کد نوشته: 39998
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۳ام مرداد ۱۳۹۲
  • ۱ دیدگاه
  • نشست خبری اجرای سوئیت سمفونی خلیج فارس صبح امروز با حضور شهرداد روحانی رهبر ارکستر، حمید اسفندیاری مدیر موسسه آوای باربد، سید احمد طاهری مدیرعامل بانک سامان و حسین تفرشی مدیر اجرایی و برگزار کننده کنسرت، منصور مومنی مدیرامور بازاریابی و توسعه مشتریان بانک سامان در سالن تشریفات برج میلاد برگزار شد.

    گزارش نشست خبری روحانی برای اجرا سوئیت سمفونی خلیج فارس
  • rohaniموسیقی ایرانیان: نشست خبری اجرای سوئیت سمفونی خلیج فارس صبح امروز با حضور شهرداد روحانی رهبر ارکستر، حمید اسفندیاری مدیر موسسه آوای باربد ، سید احمد طاهری مدیرعامل بانک سامان و حسین تفرشی مدیر اجرایی و برگزار کننده کنسرت، منصور مومنی مدیرامور بازاریابی و توسعه مشتریان بانک سامان در سالن تشریفات برج میلاد برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار موسیقی ایرانیان، در ابتدای این نشست شهرداد روحانی درباره سوئیت سمفونی خلیج فارس گفت: من این قطعه را حدود ۲ سال پیش به سفارش انجمن موسیقی هرمزگان نوشتم و بخش هایی از آن را اردیبهشت ماه سال ۹۱ در تالار وحدت با همکاری ارکستر سمفونیک تهران و گروه کر اجرا کردم پس از آن به پیشنهاد بانک سامان این اثر را با ارکستر سمفونیک لندن ضبط و به درخواست این بانک به عنوان خریدار اثر، به صورت صحنه ای آن را در تاریخ های ۲۴ و ۲۵ مردادماه اجرا خواهیم کرد.

    وی ادامه داد: سوئیت سمفونی خلیج فارس متشکل از ۱۲ قسمت است که در تمامی بخش های آن زیبایی های خاک وطنمان را به زبان موسیقی بیان کرده ام و نام های آنها را بر اساس اسم مناطق موجود در جنوب کشور انتخاب کردم.

    این رهبر ارکستر با بیان اینکه موسیقی که برای این اثر نوشتم کاملا تصویری است، بیان داشت: خوشحالم که موقعیتی پیش آمده که می توانم این اثر را در کشورم اجرا کنم و همزمان با اجرا سی دی آن نیز رونمایی شود.

    در ادامه این نشست طاهری مدیر بانک سامان گفت: باعث افتخار ماست که ناممان در کنار نام استاد روحانی قرار گرفته است همچنین سعادتی نصیبمان شده که بتوانیم سهم کوچکی در حمایت و پشتیبانی از گسترش فرهنگ و هنر داشته باشیم.

    وی با اشاره به دیگر حمایتهای این بانک از آثار موسیقایی ایران افزود: علاوه بر سفارش ضبط و اجرای سوئیت سمفونی خلیج فارس ،توانستیم حمایت از انتشار آثار چکناواریان در سال ۹۰  و دو اثر ایرانی در سال ۸۹ و ۹۰ را نیز داشته باشیم همچنین در بخش های دیگر از جمله جشنواره داستان کوتاه و دوسالانه نقاشی دامون فر نیز بانک نقش حمایتی داشته است.

    در بخش دیگری از این نشست شهرداد روحانی به سوالات خبرنگاران در خصوص وضعیت ارکستر سمفونیک تهران پاسخ داد و افزود: من از طریق جراید از اتفاقات پیش آمده برای ارکستر سمفونیک تهران مطلع شده ام چرا که این جریانات با حضورم در ایران همزمان شده بود اما باید گفت که این اجرا از سوی بخش خصوصی انجام می شود و نوازندگانی که در ارکستر سمفونیک فعالیت می کردند اگر علاقه ای داشته باشند می توانند در این اجرا در کنارمان باشند.

    وی ادامه داد: ما نوازندگان زیادی در ایران نداریم به همین دلیل وقتی قرار است چنین برنامه هایی انجام شود قطعا باید بخشی از نوازندگان ارکستر سمفونیک هم حضور داشته باشند ولی با این حال و با توجه به اتفاقات موجود، من به تصمیم نوازنده های ارکستر سمفونیک برای عدم همکاری با این ارکستر خصوصی احترام می گذارم هرچند که این برنامه ای است که از سوی بخش خصوصی در حال اجراست و ارتباطی به جریانات که قبل از آمدن من به ایران افتاده، ندارد.

    این آهنگساز اظهار داشت: من به عنوان یک موزیسین خودم را با نوازنده های ارکستر سمفونیک از یک خانواده می بینیم و برای این ارکستر از هیچ اقدامی کوتاهی نمی کنم هر چند که من تنها رهبر مهمان هستم و غیر از مسئولیت اخلاقی ، مسئولیت اداری ندارم.

    روحانی در خصوص چرایی ضبط سوئیت سمفونی خلیج فارس با ارکستر سمفونیک لندن گفت: ارکستر لندن یکی از ۵ ارکستر برتر دنیاست و از آنجایی که این یک اثر ملی است و باید با بهترین کیفیت ضبط شود تصمیم گرفتیم با این ارکستر آن را ضبط کنیم.
    شهرداد روحانی در پاسخ به سوالی منبی بر گرفتن دستمزد از بانک سامان و انجمن موسیقی هرمزگان به عنوان دو بخش سفارش دهنده ، گفت: انجمن موسیقی هرمزگان در ابتدا ساخت این اثر را به من سفارش داد و قراردادی نیز امضا کردیم که طبق آن کار را نیز پیش بردم اما وقتی شرایط قرارداد فراهم نمی شود خواه ناخواه به صورت قانونی قرارداد باطل می شود که برای این کار نیز همین اتفاق رخ داد. پس از این جریان بانک سامان با من وارد مذاکره شد و کارها تا به امروز پیش رفت.

    وی با بیان اینکه من در حال حاضر قراردادی با بانک سامان و آوای باربد برای اجرای این اثر ندارم، بیان داشت: تا کنون هیچ صحبتی در خصوص دستمزد نداشتم چرا که این مقوله برای من در درجه دوم قرار دارد.

    این رهبر ارکستر در ادامه افزود: کار ارکستر سمفونیک باید از طریق مسئولین پی گیری شود چرا که این عزیزان خواسته های به حقی دارند که باید به آنها رسیدگی شود.

    وی گفت: من صد درصد از خواسته های ارکستر حمایت می کنم و روزشماری می کنم تا مشکلات آن حل شود.

    در ادامه این نشست محمد حسین تفرشی مدیر برگزاری این کنسرت در خصوص چگونگی تشکیل ارکستری خصوصی برای اجرا با وجود تحریم ‌های نوازندگان ارکستر سمفونیک گفت: نمی توانیم بگویم تا به امروز ارکستری بواسطه عدم حضور نوازندگان تشکیل نشده چرا که از ابتدا تصمیم بر این بوده ارکستری که آماده می شود تلفیقی از نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران، ارکستر سمفونیک صدا و سیما و نوازندگانی خارج از این دو ارکستر باشد و در صورتی که نوازندگان فراق زمانی داشته باشند از حضورشان بهره ببریم بر این اساس من عدم همکاری دوستان ارکستر سمفونیک تهران را مشکل عمده ای برای این اجرا نمی بینم.

    وی همچنین در خصوص زمان تمرین ارکستر با توجه به نزدیک شدن به روزهای اجرا گفت: پیش بینی زمان تمرین از سوی آقای روحانی برای ارکستر ۴ جلسه منتهی به اجرا بوده که در شرایط کنونی نیز همین زمان را خواهیم داشت. در حال حاضر نیز گروه کر تمرینات خود را انجام می دهد و برای نوازندگانی که از سوی دفتر موسیقی نمی توانند با ما همکاری داشته باشیم جایگزین انتخاب کرده ایم.

    تفرشی ادامه داد: کشور ما به ارکستر سمفونیک دولتی و ملی احتیاج دارد چرا که اینها مهر پیشانی دولت ما هستند بر این اساس تشکیل یک ارکستر برای اجرای خصوصی عنادی با جریان ارکستر ملی و سمفونیک ندارد.

     در پایان این نشست حمید اسفندیاری مدیر موسسه آوای باربد درباره اجرای این اثر در جشنواره موسیقی مقاومت گفت: از مدتها پیش زمان برگزاری این اجرا را در تاریخ ۲۴ و ۲۵ مردادماه در نظر داشتیم که البته با رایزنی هایی به ۳۰ و ۳۱ مردادماه موکول شد اما زمانی که برای دریافت مجوز به دفتر موسیقی مراجعه کردم بابک رضایی مدیر اجرایی جشنواره موسیقی مقاومت و علیرضا پاشایی سرپرست دفتر موسیقی از من خواهش کردند که زمان اجرا را به همان موعد اولیه برگردانم تا در زمان روزهای برگزاری جشنواره مقاومت باشد .

    وی ادامه داد: اگر قرار بود این اجرا در جشنواره مقاومت باشد دیگر نیازی به گرفتن مجوز ندارد اما ما هیچ تعهدی برای اجرا در جشنواره مقاومت نداریم و البته جوابی هم به دوستان مبنی بر اجرا یا عدم اجرا در این جشنواره ندادیم هدف ما براین است که این اجرا به صورت خصوصی برگزار شود و در حال حاضر نیز پیگیر گرفتن مجوز آن هستیم .

    اسفندیاری در خاتمه خاطر نشان کرد: اگر مجوز این اجرا را دریافت کنیم به صورت خصوصی به روی صحنه خواهیم رفت ولی اگر صادر هم نشود اجازه نمی دهیم این برنامه بنام جشنواره مقاومت ثبت شود.

    سوئیت سمفونی خلیج فارس در حالی ۲۴  و ۲۵ مردادماه در مرکز همایش های برج میلاد اجرا می شود که تا به امروز برای دریافت مجوز و اجرا در جشنواره مقاومت و یا اجرای خصوصی، در بالاتکلیفی به سر می برد.

    https://musiceiranian.ir/?p=39998
       
    برچسب ها شهرداد روحانی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *