×
×

امیرعباس ستایشگر: دولت و اهالی موسیقی باید در شرایط فعلی بهم کمک کنند

  • کد نوشته: 386429
  • حمیده موسوی
  • شنبه, ۳۱ام خرداد ۱۳۹۹
  • ۰
  • ستایشگر، ناشر، پژوهشگر و آهنگساز موسیقی ایرانی با اشاره به ناشناخته بودن پدیده کرونا برای جهان و پیامدهای آن بر شاخه‌های هنری و موسیقی گفت: در این اوضاع هم دولت باید به اهالی موسیقی کمک کند و هم اهالی موسیقی به دولت.

    امیرعباس ستایشگر: دولت و اهالی موسیقی باید در شرایط فعلی بهم کمک کنند
  • امیرعباس ستایشگر

    امیر عباس ستایشگر، ناشر، پژوهشگر و آهنگساز موسیقی ایرانی با اشاره به ناشناخته بودن پدیده کرونا برای جهان و پیامدهای آن بر شاخه‌های هنری و موسیقی گفت: در این اوضاع هم دولت باید به اهالی موسیقی کمک کند و هم اهالی موسیقی به دولت.

    به نقل از ایرنا، ستاد ملی مقابله با کرونا از چندی قبل موافقت خود را برای برگزاری کنسرت های موسیقی اعلام کرده و دفتر موسیقی نیز از آمادگی همه جانبه خود برای برگزاری کنسرت‌ها و نظارت بر افزایش قیمت بلیت‌ها و رایزنی با سالن ها برای در نظر گرفتن تخفیف برای اجراها سخن گفته است. اما هنوز از برگزاری کنسرت‌ها خبری نیست و سامانه های رسمی فروش بلیط اجراهای زنده موسیقی عملا مرحله فروش بلیت را آغاز نکرده‌اند.

    امیرعباس ستایشگر پژوهشگر موسیقی و آهنگساز در باره تاثیر کرونا بر هنر و موسیقی گفت: با شیوع کرونا جهان درگیر پدیده ای شد که هیچ کس شکل برخورد با آن را نمی دانست. موسیقی و هنرمندانش هم از این قاعده مستثنا نبودند.
    وی با اشاره به میزان اثرگذاری کرونا بر رویدادهای فرهنگی خاطرنشان کرد: از معدود وقایعی بود که تمام بخش های موسیقی درگیر آن بودند. هنرمند، مسئول و منتقد با آن مواجه شدند. امیدوارم باعث کم‌رنگ شدن یا به حاشیه رفتنِ بخش هایی از موسیقی نشود.

    باید فکر کنیم که چه باید بکنیم. باید به دولت کمک کنیم، در شرایط فعلی و با شیوع کرونا، قائل به فاصله بین دولت و هنرمند نیستم. همه ما با مسئله‌ای درگیر هستیم که تا کنون تجربه مواجهه با آن را نداشته ایم.

    این پژوهشگر افزود: ما هم اگر جای دولت بودیم، شاید همین تصمیم را می‌گرفتیم. در این اوضاع هم دولت باید به اهالی موسیقی کمک کند و هم اهالی موسیقی به دولت.

    راهکاری بهتر از بیکاری

    وی ادامه داد: برای از سرگیریِ فعالیت های موسیقی سه جلسه برگزار شد که در این جلسه ها مدیرعامل خانه موسیقی، مدیرعامل مجمع صنفی و مدیرکل دفتر موسیقی حضور داشتند تا درباره بازگشایی کنسرت های موسیقی تصمیم گیری شود.

    اکنون در پی رایزنی در این جلسه ها به شیوه‌نامه‌هایی رسیده‌ایم که براساس آن، سالن ها با نیمی از ظرفیت می توانند میزبان کنسرت های موسیقی باشند، اجاره‌بهای سالن‌ها هم باید نصف شود. بر اساس این شیوه‌نامه‌ها، برای هر خریدی که روی سایتِ بلیت فروشی انجام می شود، دو صندلی از سمت راست و دو صندلی از سمت چپ قفل می شود.

    نگرانی از وضعیت موسیقی دستگاهی

    وی تاکید کرد: صحبت اصلی من روی موسیقی دستگاهی، موسیقی کلاسیک و موسیقی نواحی است. تا جایی که می دانم، موضوع سه ماه بیمه اعضای صندول هنر را دولت تامین کرده است. از سوی دیگر فرم هایی هم به اهالی موسیقی داده شده تا بر اساس اطلاعات آنها از سوی دولت به هنرمندان وام پرداخت شود. قرار بر این است که براساس نیاز هر موسسه و هر فعالیتِ فرهنگی هنری به آنها وام پرداخت شود.

    ستایشگر گفت: تمام هنرمندانی که در این سال ها در بخش موسیقی کلاسیک، دستگاهی و نواحی فعالیت می کردند، دچار آسیب بودند. این حاصل ساختاری معیوب است که ربطی به این دولت و دولت های قبل یا حتی شرایط کرونایی ندارد.

    ستایشگر ادامه داد: حالا که مشکل کرونا به وجود آمده و قرار است ظرفیت سالن نصف شود و حتی با وجود اینکه فرض کنیم هزینه ها هم نصف می شود؛ باز هم با این تردید روبرو هستیم که آیا مخاطب به سالن کنسرت می آید یا خیر. خیلی خوشبین نیستم که مردم برای دیدن کنسرت های کلاسیک، دستگاهی یا نواحی به سالن بیایند.

    دومین موضوع تقویت روحیِ هنرمند است. همه چیز هم بحث پول نیست. موضوع اصلی بالارفتن روحیه هنرمند است که می خواهد کارش دیده شود. حالا تصور کنید سالنی با ظرفیت ۲۰۰ نفره مثلا ۱۰۰ نفر نشسته است. این مسئله بر روحیه هنرمند تاثیر منفی می گذارد.

    شاید پاپ کمتر مشکل داشته باشد

    ستایشگر گفت: واقعا نمی توان کسی را مقصر دانست. در اصل ماجرا تردید وجود دارد؛ اینکه نصف سالن بیایند و ماسک بزنند و دستکش داشته باشند یک بحث است و بحث اصلی کلیت ماجراست.
    فکر می کنم همکارانمان در بخش برگزاری کنسرت ها موسیقی پاپ با نصف ظرفیت سالن هم بتوانند کنسرت ها را برگزار کنند. به هر حال آنها از سالن هایی با ظرفیت حدود ۲ هزار نفر به بالا استفاده می کنند و این مسئله کار را برای آنها راحت تر می کند. اما در بخش موسیقی دستگاهی، کلاسیک و نواحی فکر می کنم اوضاع به این زودی به شرایط عادی برنگردد.

    وی نتیجه گرفت: این شرایط جدید است و ما مانند دیگر نقاط جهان نمی توانیم به آن نگاه کنیم. باید بپذیریم شرایط موسیقی در کشورمان خاص است. نمی توانیم نوع برخوردِ کشورهای اروپایی با موسیقی در دوران کرونا را مبنا قرار دهیم. باید بتوانیم سیستم خودمان را پیاده کنیم.

    منبع: ایرنا
    https://musiceiranian.ir/?p=386429
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *