×
×

«متأسفانه گاهی برخی روابط و فضاهای رفاقتی، کار و فعالیت یک مجموعه را از حالت حرفه ای و اصولی دور کرده و برخی هنرمندان و حضور منطقی آنان را زیر سؤال می برد»

  • کد نوشته: 70877
  • حمیده موسوی
  • چهارشنبه, ۶ام اسفند ۱۳۹۳
  • ۰
  • hot-topic-logoمجتبی عسگری، خوانندهء موسیقی سنتی کشورمان که امساال در سی امین جشنوارهء بین المللی موسیقی فجر به همراه دو گروه در بخش نسلی دیگر حضور داشته، از انتشار آلبوم صوتی اجراهای زندهء خود در این جشنواره خبر داد.
    +عسگری: به نظر بنده کیفیت کلی جشنوارهء موسیقی فجر امسال بسیار بالا بوده و علی الخصوص به موضوع تبلیغات و اطلاع رسانی به گونه ای موثر و مثبت پرداخته شده بود

    «متأسفانه گاهی برخی روابط و فضاهای رفاقتی، کار و فعالیت یک مجموعه را از حالت حرفه ای و اصولی دور کرده و برخی هنرمندان و حضور منطقی آنان را زیر سؤال می برد»
  • مجتبی عسگری

    مجتبی عسگری

    موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: مجتبی عسگری، خوانندهء موسیقی سنتی کشورمان که امساال در سی امین جشنوارهء بین المللی موسیقی فجر به همراه دو گروه در بخش نسلی دیگر حضور داشته، از انتشار آلبوم صوتی اجراهای زندهء خود در این جشنواره خبر داد.

    عسگری با اعلام این خبر و در گفتگو با خبرنگار «موسیقی ایرانیان» گفت: «به همراه دو گروه «یاد» به سرپرستی محمد رضا ابراهیمی و گروه «رها» به سرپرستی سعید کُرد مافی و علی کاظمی، در دو تاریخ ۲۴ و ۲۷ بهمن ماه در بخش «نسلی دیگر» از سی امین جشنوارهء موسیقی فجر شرکت کرده و به اجرا پرداختیم که خوشبختانه اجراهای شایسته و قابل قبولی بود. بنده از نتیجهء هر دو اجرا راضی بوده و آنها را در زمرهء اجراهای بسیار خوب خود می دانم.»

    وی افزود: «از سوی هر دو گروه یاد شده صحبت بر این است که اجراهای انجام شده را در قالب آلبوم های صوتی منتشر کرده و در دسترس مخاطبان قرار دهیم. در خصوص اجرای گروه «رها» هنوز این موضوع به قطعیت نرسیده اما می دانم که اجرای گروه یاد، قطعاٌ به این مرحله رسیده و به آلبوم تبدیل خواهد شد. در کنسرت گروه یاد که ۲۴ بهمن ماه به اجرا در آمد، دوستان هنرمند محمدرضا ابراهیمی (تار)، احسان ذبیحی فر (کمانچه)، آزاده احمدی (عود) و سینا خشک بیجار (تنبک) به نوازندگی قطعات پرداختند. رپرتوار این مجموعه در قالب یک پیش در آمد، تصانیفی بر سروده هایی از شاعران معاصر، سیمین بهبهانی (وقت درو کردن گل شد) و حسین منزوی (ای عشق همتی کن) و همچنین آوازهایی مابین قطعات که همگی از ساخته های جناب ابراهیمی بود در دستگاه راست پنجگاه به اجرا در آمد.»

    برخی مخاطبان و حاضران در جشنوارهء موسیقی فجر و خاصّه آنهایی که بخش «نسلی دیگر» را دنبال کرده بودند، این موضوع را خاطر نشان کردند علیرغمی که مجتبی عسگری در دو گروه یاد شده حضور داشته و به خوانندگی پرداخته است اما، نام او تنها در گروه «یاد» بر روی بلیط ها و حتی در سایت ایران کنسرت درج شده بود. یعنی نام این خواننده در گروه «رها» نه در سایت فروش بلیط و نه بر روی بلیط ها دیده نمی شد. دلیل این موضوع را از عسگری جویا شده و وی پاسخ گفت: «متأسفانه این موضوع صحت دارد و نام بنده در تبلیغات کنسرت گروه رها ذکر نشده بود. هرچند پس از آن و با پیگیری های بعدی نام مرا وارد جدول جشنواره کردند اما این امر به مثابهء آب ریخته ای بود که نمی شد به جوی بازش گرداند. باید عنوان کنم که متأسفانه گاهی برخی روابط و فضاهای رفاقتی کار و فعالیت یک مجموعه را از حالت حرفه ای و اصولی دور کرده و برخی هنرمندان و حضور منطقی آنان را زیر سؤال می برد. بنده به عنوان خواننده ای که سال هاست فعالیت دارم و در بین مخاطبان شناخته شده ام نمی توانم بپذیرم که بگویند گروه دو سرپرست دارد و نام دو سرپرست باید در مجموعهء تبلیغاتی ذکر شود لذا به تَبَعِ این موضوع دیگر جایی برای درج نام خواننده در جدول نمی ماند. بسیاری از مخاطبانی که مطلع بودند بنده در گروه رها قرار است به خوانندگی بپردازم اما نام مرا در گروه نمی یافتند دچار شک و شبهه شده بودند که آیا اشتباهی رخ داده و این کار بی کلامَ ست؟! نام مجتبی عسگری پیش از این در آلبوم «سرخانه» نیز بر روی جلد آلبوم نیامده بود اما این امر قابل توجیه بوده و از آنجا که غالب کار سرخانه حول محور آهنگسازی می چرخید، بی هیچ کدورتی می شد این موضوع را پذیرفت. در خصوص این اجرا اما بنده به هیچ عنوان توجیه نشدم تا آنجا که تصمیم گرفتم از حضور در گروه رها صرفنظر کرده و به خوانندگی نپردازم چرا که علیرغم اینکه کاری موسیقایی و شسته_ رفته بود و دوستان سرپرست زحمات زیادی برای گردآوری این رپرتوار متحمل شده بودند اما انصافاٌ ثقل کار بر روی دوش خواننده نیز بوده و می توان این موضوع را از مخاطبان و شاهدان اجرا نیز پرس و جو کرد. در نهایت اما به احترام اعضای گروه و به خاطر زحماتی که برای به نتیجه رساندن این اجرا کشیده بودند کنسرت را به بهترین شکل به انجام رساندیم. بنده از این حرکت اینگونه در می یابم که بود و نبود خواننده در گروه یاد شده از اهمیت ساقط بوده و شاید نیازی حتی به حضور وی نبوده است. این است که باید پرسید وقتی درج نام خواننده در جدول یک گروه اهمیت نداشته چرا اساساٌ خواننده ای را به مجموعهء خود دعوت کرده اند؟ بی شک این حرکت از روی غرض نبوده و کسی در این گروه با بنده خصومت شخصی نداشته است. من اما آن را حرکتی غیر هنرمندانه و غیر حرفه ای می دانم که از ضعف مدیریت و بی نظمی در ادارهء یک کار ناشی می شود.»

    عسگری با اشاره به تبلیغات گسترده مجموعهء دست اندرکار جشنواره و کیفیت اجراهای «نسلی دیگر» در سی امین جشنوارهء فجر خاطر نشان کرد: «به نظر بنده کیفیت کلی جشنوارهء موسیقی فجر امسال بسیار بالا بوده و علی الخصوص به موضوع تبلیغات و اطلاع رسانی به گونه ای موثر و مثبت پرداخته شده بود که جای بسی خوش حالی دارد. بنده هر شب برنامهء تلویزیونی «دستان» را پیگیری می کردم و شاهد بودم که بخشی مفصل را به موضوع جشنوارهء فجر و اجراهای مجموعه اختصاص داده بودند. بحث البتّه بر سر اجراهای بی نقص و بسیار قدرتمند و مجموعاٌ کمّ و کِیف برگزاری این جشنواره نیست البته، که مسلماٌ اجراهای ضعیف هم در جشنواره بوده و هر جشنواره ای کاستی های خود را دارد. علی الخصوص درجشنواره ای که دیگر شهنازها، کسایی ها، لطفی ها، علیزاده ها، مشکاتیان ها و… حضور ندارند و صحبت از کیفیت شاید اگر صحبتی به گزاف نباشد اما دشوار است. اما اشاره ام دقیقاٌ به این اطلاع رسانی های قوی ست که از رسانه ای با مخاطبان بی شمار صورت گرفته است که به نظرم حرکتی در خور تحسین است.»

    در پایان مجتبی عسگری با تشکر از همهء عوامل اجرایی و برگزار کنندگان و همهء شرکت کنندگان این جشنواره عنوان کرد: «لازم می دانم از دوست خوبم امیرعباس ستایشگر تشکر ویژه ای داشته باشم که چند سالی ست با افزودن بخش «نسلی دیگر» به جشنوارهء موسیقی فجر نگاه مخاطبان را به موسیقی ایرانی تا حدود زیادی تغییر داده و سطح توقع آنان را نسبت به خلق و ارائهء آثار موسیقایی بالاتر برده است. بنده شخصاٌ شاهد پیگیری ها و تلاش های بی وقفهء ستایشگر از آغاز تا انجام جشنواره بوده ام. اوتنها به نام خود به عنوان یکی از متولیان و مدیران بسنده نکرده و عملاٌ ارتباط گرم و دلگرم کننده ای با گروه ها و هنرمندان برقرار کرده، پای درد ودل ها و شاید شکوه های شرکت کنندگان حتّی نشسته و حتّی المقدور در جهت رفع مشکلات آنان پیش رفت. گروه های شرکت کننده در بخش نسلی دیگر نیز یک به یک اجراهای موفق و محترمانه ای را تقدیم مخاطبان کردند. به امید خلق و تداوم اتفاقاتی از این دست.»

    https://musiceiranian.ir/?p=70877
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *