بررسی روند برگزاری کنسرت در ایران در گفتگو با محمد حسین توتونچیان

  • کد خبر : 38038
  • ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۷

سرت، مقوله‌ای است که تب آن طی سال‌های گذشته شدت گرفته و در گوشه و کنار شهر با وجود کمبود سالن‌های مناسب موسیقی و البته غیراستاندارد بودن آنها، مخاطبان گونه‌های مختلف موسیقی را برای آشنایی و ترویج موسیقی دور هم جمع می‌کند. این اتفاق هنری و فرهنگی که در تمام کشورهای دنیا برای ارائه موسیقی مردمان همان منطقه رخ می‌دهد در ایران مراحل طولانی را برای به انجام رسیدن می‌گذراند.

635074865077212782موسیقی ایرانیان – سحر طاعتی: کنسرت، مقوله‌ای است که تب آن طی سال‌های گذشته شدت گرفته و در گوشه و کنار شهر با وجود کمبود سالن‌های مناسب موسیقی و البته غیراستاندارد بودن آنها، مخاطبان گونه‌های مختلف موسیقی را برای آشنایی و ترویج موسیقی دور هم جمع می‌کند. این اتفاق هنری و فرهنگی که در تمام کشورهای دنیا برای ارائه موسیقی مردمان همان منطقه رخ می‌دهد در ایران مراحل طولانی را برای به انجام رسیدن می‌گذراند.

 محمد حسین توتونچیان مدیر موسسه فرهنگی ـ هنری ققنوس که سابقه برگزاری کنسرت های بزرگانی چون شهرام ناظری، حسین علیزاده، کامکارها، گروه دستان، همایون شجریان و پورناظری ها را در کارنامه هنری خود دارد درباره روند برگزاری کنسرت در ایران از زمان شکل گیری تا اجرای آن می گوید: اولین مرحله قبل از هرچیز در برگزاری کنسرت عقد قرارداد با خواننده یا سرپرست گروه است که این مرحله از صحبت های اولیه و تفاهم های شفاهی شروع می شود و سپس به عقد قرارداد و تعیین تاریخ برگزاری منجر می شود.

می گوید: بعد از تفاهم با گروه هنرمندانی که قصد برگزاری کنسرت برایشان را داریم، نوبت به مراحلی چون اخذ و اجاره سالن در زمان مقرر، پیش پرداخت های مالی با سالن، نامه نگاری های سالن و سرپرست و شرکت به دفتر موسیقی، تعهد های مربوط خواننده و سرپرست، تائیدیه اولیه ارشاد، مدیرکل دفتر موسیقی​ و حراست، تشکیل پرونده و تعهد شرکت و خواننده و سرپرست در اماکن، قرارداد خدمات انتظامی و پرداخت وجه آن و اماکن، ارجا به حراست، به شورای نظارت و به مدیرکل دفتر موسیقی، فرم های مربوط تبلیغات و اطلاع رسانی، مجوز و تعهد های مربوط به فیلمبرداری، اخذ مجوز تبلیغات از اداره تبلیغات ارشاد، مجوز از پایگاه پلیس امنیت منطقه و مدیریت مراکز فروش می رسد که البته چاپ، طراحی، توزیع بلیت ها اجاره، هماهنگی با خبرنگاران و فعالیت های مربوط به کنفرانس مطبوعاتی هماهنگی مهمانان، خبرنگاران، آفیش عکاسان، هنرمندان و بلیت های مهمان تمامی نهادهایی که به هر نحوی در امضای نامه های شما دخیل بوده اند از جمله طراحی دکور، طراح لباس، حضور صدابردار قبل از کنسرت برای شناخت موسیقی، طراحی نور، تامین و تولید تصویر، هماهنگی با کارگردان برای فیلمبرداری، تیم کافی شاپ، پذیرایی، حراست داخلی، کنترل دیجیتال، اجرای دکور، طراحی و تائید بروشور، چاپ و صحافی بروشور، عکاس قبل از کنسرت، عکاس ساند چک، کل تسویه های مالی با کل نهادهای مربوطه قبل از کنسرت، فید بک کنسرت بعد از اجرا و تهیه و جمع آوری عکس ها و نظرات بعد از اجرا و… از دیگر مواردی است که برای برگزاری یک کنسرت لازم و ضروری است.

هفت خوان قانونی کنسرت ها

یک کنسرت موسیقی در هر گونه ​ای که برگزار شود علاوه بر مواردی که حتما باید برای رسیدن به مقصود از سوی برگزارکننده انجام شود، فراز و نشیب هایی نیز دارد. فراز و نشیب هایی که در بسیاری موارد به لغو کنسرت یا برگزاری نامطلوب آن منجر می شود.

توتونچیان درباره موانع و مشکلاتی که برسر راه کنسرت گذارها وجود دارد، می گوید: تمام مواردی که برای برگزاری یک کنسرت عنوان کردم شاید از دید بسیاری مشکل باشد، ولی به اعتقاد من همه اینها جزئی از کار اجرایی ماست که باید برای رسیدن به مرحله نهایی کنسرت آنها را انجام دهیم بر این اساس نمی توان گفت طی کردن مراحل قانونی مشکل برگزاری کنسرت هاست.

وی همچنین درباره تبعاتی که در طول برگزاری کنسرت متوجه کنسرت گذار خواهد بود، ادامه می دهد: به نظر من یک مدیر فقط در موقعیت های استرات‍ژیک می تواند خودش و توانمندی هایش را محک بزند.

این کنسرت گذار درباره لغو مجوز برخی کنسرت ها در روزهای منتهی به اجرا و ضررهای احتمالی برای کنسرت گذار می گوید: در طول سال های فعالیتم خیلی بندرت شاهد لغو شدن مجوز کنسرت از طریق نهاد های صادر کننده بوده ام، مگر این که اصلا مجوزی صادر نشده باشد یا شخص کنسرت گذار، شخصا کنسل کند، بر این اساس من به عنوان یک کنسرت گذار خیلی کم با این مورد مواجه شده ام.

کمبود منابع و امکانات اجرای کنسرت در ایران

برگزاری کنسرت در همه جای دنیا مراحل خاص خود را دارد، ولی درباره شیوه و نوع برگزاری آن همیشه نظرات زیادی مطرح بوده؛ چرا که با توجه به نداشتن سالن های مختص موسیقی در ایران و به تناسب آن نبود سیستم های صوتی خوب و دیگر امکانات، تفاوت هایی بین کنسرت های داخلی و خارجی به لحاظ کیفیت و راضی نگه داشتن مخاطب وجود داشته است.

وی ادامه می دهد: اگر از نقطه نظر نوع اجراهای هنرمندان بخواهیم این قیاس را داشته باشیم باید گفت در کشورمان هنرمند خوب بسیار داریم.

کجا کنسرت می دهید، ایران یا خارج از ایران؟

همیشه در همه عرصه ها ارزیابی مطرح بوده بویژه در مواردی مشابه. کنسرت ها نیز از این امر مستثنی نبوده اند به طوری که طی سال های گذشته به واسطه حضور پررنگ تر هنرمندان داخلی در عرصه بین المللی این ارزیابی نیز شدت گرفته است.

مدیر مرکز موسیقی ققنوس درباره ارزیابی خود از برگزاری کنسرت ها در ایران و خارج از کشور می گوید: انتقال فرهنگ، جذب منابع خارجی، ارزآوری، یادآوری نام و موسیقی سرزمین برای هموطنان خارج از کشور، نشان دادن تمدن ایران زمین بویژه در این برهه که فعالیت های ضدایرانی متاسفانه زیاد شده است از کمترین مزایای اجرای گروه های ایرانی در خارج از کشور است که امید است مسئولان از کمک های لازم برای ایجاد فضاهای برون مرزی دریغ نکنند.

از موارد بسیار بحث برانگیز در زمینه اجرای کنسرت ها، قیمت بلیت های اجراهاست، چرا که این قیمت ها نه تنها ثابت نبوده، بلکه در مواردی هم خارج از قیمت معقول تعیین شده است. این در حالی است که در کشوری مانند ایران که مخاطبان فرهنگ و هنرش به نسبت دیگر کشورها بیشتر است برای دیدن از یک اجرا باید هزینه های گزافی را فارغ از هزینه های جانبی برای رسیدن به محل کنسرت متحمل شوند. توتونچیان در این باره می گوید: افزایش قیمت بلیت ها صرفا به دلیل افزایش هزینه های کنسرت گذار است.

وی درباره قیمت بلیت های کنسرت ها از ابتدای سال می افزاید: قیمت بلیت ها در سال جدید ۲۰ تا ۹۰ هزار تومان تعیین شده است که با توجه به هزینه ها متعادل است، قیمت صد هزار تومانی هم فقط برای بلیت های مهمان درج می شود که عمدتا غیرقابل فروش است.

بدون صف بلیت بخرید

از زمانی که مردم برای تهیه بلیت های کنسرت های موسیقی و بویژه هنرمندان بنام صف های طولانی تشکیل می دادند سال ها می گذرد. این صف ها از سویی لذت و عطش مخاطب را برای گوش فرا دادن به هنر موسیقی کشورش بالا می برد و از طرفی دیگر زمان بسیاری از مردم می گرفت تا بتوانند برای کنسرت مورد نظر خود بلیت تهیه کنند که البته در مواردی نیز باعث دست خالی برگشتن مخاطبان از این صف های طولانی به دلیل اتمام بلیت ها می شد، اما امروزه و با راه اندازی سایت های فروش اینترنتی کار مخاطبان برای خرید بلیت آسان تر شده به گونه ای که در هر کجای ایران که باشند، می توانند از طریق اینترنت و داشتن یک حساب اینترنتی صندلی خود را در سالن کنسرت تعیین و سرانجام با پرینتی بلیت را به آسانی دریافت کنند.

محمد حسین توتونچیان، تهیه کننده موسیقی درباره رعایت استانداردهای جهانی برای فروش بلیت نیز می گوید: شیوه بلیت فروشی خوشبختانه بعد از به وجود آمدن سایت ایران کنسرت و برخی سایت های دیگر به بیشترین کیفیت و توزیع عادلانه در همه مراکز و مناطق حتی در منازل، تبدیل شده است به گونه ای که می توان براحتی و با صرف زمان کمتر بلیت کنسرت ها را تهیه کرد. همچنین اطلاع رسانی کنسرت ها نیز اکنون به ۸۱ هزار نفر از طریق خبرنامه ایمیل سایت به صورت رایگان انجام می پذیرد.

منبع: جام جم/ بازنشر از موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir
لینک کوتاه : https://musiceiranian.ir/?p=38038

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.